Du kör inte AC/DC och TNT eller Dynamite med Taio Cruz? 🧨

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Gissa vad! Jag fick sova inatt också. Undrens tid är inte förbi.

Det tar sig. En del berg kvar men man ser progress igen. Laserlinjen visar färdig golvnivå så jag måste ner 20 cm under den. På vissa ställen kommer det nog inte bli så, utan det blir betong direkt på berget med plast mellan.
[bild]

Stenhögen från i förrgår och idag.
[bild]

Nu blir det lite lunch och sen andra projekt som också måste tas tag i.

Från playlisten kan nämnas, förutom den självklara Diggy Diggy Hole, följande favoriter

FGFC820 - Society
FGFC820 - Doctrine
X-RX - Crank it up
Santa Hates You - Hexenpolizei
Funker Vogt - Wahre Helden
Project Pitchfork - Beholder
Hocico - The shape of things to come
Hocico - Vile Vhispers

och massa annat med liknande band. De som hoppades på svensk musik blir kanske besvikna. Rammstein är inte med i denna lista, det är städmusik hemma hos oss (kommer bli kul att se hur barnen reagerar om det spelas ute någon gång om sådär tio år när de ska ut och festa :D)
Jag brukar köra Rammstein när jag målar, spacklar och framförallt skrapar... Inga favoriter men man är ju redan så förbannad. Det blir också rakt och snyggt och tyskt.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Preussisk Präzision!

• Gilla
Donn
  • Laddar…
tommib
Byggarbetsplats med schakt och betongvägg. Verktyg och material är utspridda, inklusive en träform, en borrmaskin och en nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle bara gå ner och peta lite.... Blev två timmars bändande av alla lösa fragment, vilka var förvånansvärt många. Jag ville inte väsnas på kvällen pga grannarna men det behövdes bara lite övertalning med spettet för att få loss en ansenlig mängd sten. Byggde också första delen av en gjutform för en inspektionsbrunn. Om jag någon gång gräver upp utanför källaren, vilket är extremt osannolikt, vill jag ha möjligheten att borra in ett rör här för att göra dräneringen av källaren oberoende av el. Att då inte lägga ett par timmar på en grop invid ytterväggen och en femhundring på ett lock vore synd. Får se hur mycket mer det blir närmaste dagarna. Om folk bara låter bli att behöva operationer så finns det hopp.

Har också monterat ner bevattningsdatorn som bestämde sig för att inte fungera så fort den faktiskt var på plats och inte bara låg på bordet. Suck. Mer om det i annan tråd.

• Gilla
Byggaren Bengt och 15 till
  • Laddar…
tommib
Diggy diggy hole

Byggarbetsplats med borrmaskin och jordhög invid betongvägg, omgiven av stenar och träpallar med metallrör.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
tommib
Skivar berg. Detta har jag dragit mig för eftersom berget här är så in i bängen svårspräckt. Det blev inte heller en snygg bit utan en sluttande kant som är jobbig att få bort.
Krossat berg med bultade stavar och sluttande kant, inuti ett område med betongväggar.
Skapa konto

Avslutade med att göra klart gjutformen för inspektionsgropen. Får se om jag orkar gå ner och gjuta ikväll. Jag måste duscha för att gå till affären och efter det lär jag inte vara superpigg på att ta på mig griskläderna men man vet ju aldrig.
Gjutform av trä för inspektionsgrop vid bergvägg, omgiven av sten och verktyg.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
TRJBerg
Dvärgarna jobbar bra!
Hur är det med Snövit?

• Gilla
Eva A M
  • Laddar…
tommib
Bara en dvärg som jobbar här och det är Toker.

Övriga, inkl Snövit, är exporterade till annan ort. Får dock statusmeddelanden regelbundet därifrån. Bl.a. har mittensonen uppenbarligen bra gener, han har grävt ett avlopp och en mycket fin grop för infiltration/stenkista.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 23 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Bara en dvärg som jobbar här och det är Toker.

Övriga, inkl Snövit, är exporterade till annan ort. Får dock statusmeddelanden regelbundet därifrån. Bl.a. har mittensonen uppenbarligen bra gener, han har grävt ett avlopp och en mycket fin grop för infiltration/stenkista.
Är det bra täckning i bunkern?

tommib
Täckning? Helt ok för telefoni. Wifi finns naturligtvis, med en dedikerad AP för källaren. Vem tar du mig för ;)

• Gilla
  • Haha
Utsliten och utdömd och 17 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Skivar berg. Detta har jag dragit mig för eftersom berget här är så in i bängen svårspräckt. Det blev inte heller en snygg bit utan en sluttande kant som är jobbig att få bort.
[bild]

Avslutade med att göra klart gjutformen för inspektionsgropen. Får se om jag orkar gå ner och gjuta ikväll. Jag måste duscha för att gå till affären och efter det lär jag inte vara superpigg på att ta på mig griskläderna men man vet ju aldrig.
[bild]
Vad fyller 3 de tre avloppsrören för funktion i inspektionsgropen ?

Ang berget nära vägg så har jag lyckats finlira mig ganska nära kanten med 20 och sedan 14mm borr&kil och slutligen avrunda med lite lätt bilning.

Kämpa på 👍🏻

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
De är genomföringar för dräneringsrör. Dessutom fungerar de som distanser för formen och håller den på plats. Hade jag haft 100 mm skruv så hade jag också fixerat formen genom dem men 90 mm var lite för kort.

Det är inte att berget är nära väggen som är det stora problemet utan att det är någon form av kvartsit som är stenhård och bara spricker i små flagor.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Då ska vi se....

Byggarbetsplats med borrmaskin, betongväggar och verktyg, omgiven av sten och jord, förbereder för vidare konstruktion.
Skapa konto

Eftersom bara två bebisar behövde använda nödutgången inatt så blev det lite vilotid. Då blir dagtid arbetstid.

• Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
någon form av kvartsit
Börjar dra ihop sig för en geologiexamen också hör jag 😆

tommib
Åh, nej då. Det här är strikt praktikbaserat och det är bara en gissning att det är något kvartsitaktigt eftersom dessa mineral tenderar att vara hårda. Geologi är ballt men det ligger en del andra grejer på listan före om jag skulle få obegränsat med studietid.

Intressant nog pratade vi om det på jobbet inatt, vad man skulle göra om man vann Eurojackpot (det var två personer som delade på 600 MEur). Vi landade alla i att vi antingen skulle studera massa roliga saker, öppna cafe och träffa människor (inte jag) samt fortsätta jobba lagom mycket (ca 20%).

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.