J joodå skrev:
Hur hittar man dessa skickliga fackmän? Det är väl den primärä anledningen att man anlita "offerttjänster". Det borde finnas någon seriös offerttjänst som skulle ge offerter endast genom välrenommerade hantverkare och offentliggöra tvisterna som uppstår mellan kunderna och hantverkarna. (min åsikt)
Skickliga hantverkare har fullt upp. Har inte tid att svara på förfrågningar från offerttjänster och kriga med fem andra aktörer som måste få in sina jobb den vägen.

• Gilla
el_richard och 11 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Uppåt?
Falsen menar du förstås. Även plåtis brukar sätta falsen inåt för de tycker ”det blir fult” annars. Kanske inte så farligt om det inte är puts och röret fryser. Men AMA och anvisningar säger fals utåt!

J
Det verkar som. att byggaren helt enkelt inte kan sitt jobb och efter andra besiktningen finns det uppenbara skäl att tro att de inte kommer att klara av att rätta till felen. Några nya tidsfrister påbörjas inte för att de kommer och åtgärdar ett fel. Byggaren har i allmänhet två månader på sig efter slutbesiktning att åtgärda felen om man inte kommer överens om annat.
En hantverkare har inte oändlig rätt att åtgärda sina fel, med dina besiktningsprotokoll kan du med lätthet hävda att de inte kommer att klara av att utföra arbetet på ett korrekt sätt och häva avtalet, se 21§ https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716
Se bara till att ta det i rätt ordning och dokumentera all kommunikation. Skaffa helst en jurist som hjälper er med det, annars blir det lätt lite rörigt.

• Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
Hej,

du kan skicka pm till mig varit med om liknande och har väldigt bra tips till dig. Har använt advokat, experter you name it. Även haft andra skador innan denna större skada.

så skicka ett pm så kan jag förklara :)

Tänkte på ett tidigare svar från TS. Du skrev att vid efterbesiktning upptäcktes 3? nya fel? En besiktningsman får inte fylla på med nya fel som kunde ha upptäckts vid första SB!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag kan säga såhär:

1) Be någon räkna på vad detta kostar att återställa, få ett utlåtande.

2) Betala in de pengar som inte uppgår till det beloppet dvs det som de gjort rätt.

3) Gör sedan upp en plan med firma och betala då endast efter att de åtgärdat felen och i den takt de sker.

fiktivt exempel, din utbyggnad kostar 1000 tkr

besiktningsmannen och en som räknar på skador säger att åtgärda feleb kostar 500 tkr.
Gärna en annan firma också som ger det som fast pris så du inte står med svarte petter.

du betalar då in 500 tkr och sedan speccar du Med hjälp av de andra vad respektive fel motsvarar, och då vartefter företaget åtgärdar felet betalar du in det. Förklara dock att om de vill ha delinbetalningar så gör du besiktning efter de moment de slutfört, sedan om det är korrekt utfört då betalar du till entreprenören.

detta är det enda sätt som kommer leda dig framåt, ta in advokater är onödigt just nu.
vill de stämma dig så låt de göra det, tar fruktansvärt lång tid för de eller dig att få pengar den vägen.

Uppvisar du dessutom fullgoda dokument där du förklarar VARFÖR du håller inne med en viss summa är det ganska verkningslöst för att skicka dig till kronofogden eller tingsrätten.

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Falsen menar du förstås. Även plåtis brukar sätta falsen inåt för de tycker ”det blir fult” annars. Kanske inte så farligt om det inte är puts och röret fryser. Men AMA och anvisningar säger fals utåt!
Vilken plåtis som helst sätter ALLTID falsen utåt.

• Gilla
MaltePonny och 2 till
  • Laddar…
R rickard_89 skrev:
Jag kan säga såhär:

1) Be någon räkna på vad detta kostar att återställa, få ett utlåtande.

2) Betala in de pengar som inte uppgår till det beloppet dvs det som de gjort rätt.

3) Gör sedan upp en plan med firma och betala då endast efter att de åtgärdat felen och i den takt de sker.

fiktivt exempel, din utbyggnad kostar 1000 tkr

besiktningsmannen och en som räknar på skador säger att åtgärda feleb kostar 500 tkr.
Gärna en annan firma också som ger det som fast pris så du inte står med svarte petter.

du betalar då in 500 tkr och sedan speccar du Med hjälp av de andra vad respektive fel motsvarar, och då vartefter företaget åtgärdar felet betalar du in det. Förklara dock att om de vill ha delinbetalningar så gör du besiktning efter de moment de slutfört, sedan om det är korrekt utfört då betalar du till entreprenören.

detta är det enda sätt som kommer leda dig framåt, ta in advokater är onödigt just nu.
vill de stämma dig så låt de göra det, tar fruktansvärt lång tid för de eller dig att få pengar den vägen.

Uppvisar du dessutom fullgoda dokument där du förklarar VARFÖR du håller inne med en viss summa är det ganska verkningslöst för att skicka dig till kronofogden eller tingsrätten.
Klokt inlägg.
Dock. I detta fall med amatörfirma skulle jag följa avtalet strikt. Betala när arbetet är klart = besiktigat, åtgärdat, godkänt. Där är TS inte ännu.
Så sitt på pengarna säger jag, bästa incitamentet för att få entreprenören att göra klart!
Det finns även ett formellt fel med (del)betalning, nämligen att det kan tolkas som att du godkänner fordran.

• Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Som besiktningsman har jag sett felet många gånger, dock inte från proffsbyggare.

F Lejf skrev:
Skickliga hantverkare har fullt upp. Har inte tid att svara på förfrågningar från offerttjänster och kriga med fem andra aktörer som måste få in sina jobb den vägen.
har skrivit tidigare i annan tråd om dessa offerttjänster,

Har använt mig av dom när vi startade upp firman och kundunderlaget var skralt.
Fungerar alldeles förträffligt . Man räknar mot andra hantverkare , Men märker rätt snabbt om en kund är ute efter lägsta pris eller vill ha riktigt hantverk.
lägst priser kommer alltid nån annan ha .
så dom kunderna skippar man , för dom är oftast snålast
ex. när man försöker förklara att byte av ex råspont kostar extra när man rivit upp ett tak , när man inte vet innan .hur mycket som är förstört innan man börjar riva taket & dom tycker att det skall ingå eftersom det ingår i "takbytet " fast det framgår av kontrakt att det kostar extra.

Numera jobbar vi mer mot företag & fastighetsägare , dock ligger vi kvar på en site som är så billig att vara med på så det är mest för skojs skull , om det skulle dyka upp något roligt projekt .
skall tilläggas att vi fått högsta betyg av alla kunder som recenserat oss på hemsidan , och skall tilläggas att vi var definitivt inte billigast. snarare dyrast.
Så offerttjänster är nog bra för såna som har lite kundunderlag , dock har du rätt när du säger at skickliga hantverkare har fullt upp , vi får nästan alla nya jobb via vårt rykte och i princip fullbokade till mitten av 2021 med nuvarande personalstyrka

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
har skrivit tidigare i annan tråd om dessa offerttjänster,
...
Så offerttjänster är nog bra för såna som har lite kundunderlag , dock har du rätt när du säger at skickliga hantverkare har fullt upp , vi får nästan alla nya jobb via vårt rykte och i princip fullbokade till mitten av 2021 med nuvarande personalstyrka
Väldigt många hantverkare tycks ha åsikt om att kunderna som beställer är bara ute efter lägsta pris och därför "idiotförklarar" dessa tjänster som erbjuder att skicka offerter från flera hantverkare. Som kund till flera hantverkare och har jag blivit blåst några gånger med direktkontakter, lika så fått bra hantverkare genom insamlade offerter, så världen är inte helt svart vitt. Däremot är vi många som tycker att det finns en del alldeles för dryga och självgoda hantverkare som lever i sin egen bubbla. Som beställare vill man helst ha offerter som man kan lita på och som är professionellt framställda. Man vill slippa dessa konflikter, advokatkostnader och agg som man får på "köpet".

• Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
J joodå skrev:
Väldigt många hantverkare tycks ha åsikt om att kunderna som beställer är bara ute efter lägsta pris och därför "idiotförklarar" dessa tjänster som erbjuder att skicka offerter från flera hantverkare. Som kund till flera hantverkare och har jag blivit blåst några gånger med direktkontakter, lika så fått bra hantverkare genom insamlade offerter, så världen är inte helt svart vitt. Däremot är vi många som tycker att det finns en del alldeles för dryga och självgoda hantverkare som lever i sin egen bubbla. Som beställare vill man helst ha offerter som man kan lita på och som är professionellt framställda. Man vill slippa dessa konflikter, advokatkostnader och agg som man får på "köpet".
håller med till 100 %

• Gilla
joodå
  • Laddar…
Till stor del en estetisk fråga. Och tyvärr så är dagens rör alltför lätta att issprängas och då är det lättare att se läckage om falsen är vänd utåt. Men det finns inga krav på att vända falsen utåt när det är sten/plåt eller annan icke fuktabsorberande material i vägg. Och är det under dessa förhållanden så vänder jag gladeligen falsen inåt för att dölja detta spektakel till fals. Tacka vet jag gamla handtillverkade och smäckra falser, och då vänder jag dessa alltid med kärleken till hantverket utåt:love:

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Till stor del en estetisk fråga. Och tyvärr så är dagens rör alltför lätta att issprängas och då är det lättare att se läckage om falsen är vänd utåt. Men det finns inga krav på att vända falsen utåt när det är sten/plåt eller annan icke fuktabsorberande material i vägg. Och är det under dessa förhållanden så vänder jag gladeligen falsen inåt för att dölja detta spektakel till fals. Tacka vet jag gamla handtillverkade och smäckra falser, och då vänder jag dessa alltid med kärleken till hantverket utåt:love:
AMA föreskriver fals utåt! Inte kul med alla frostsprängda fasader, även skvalande vatten på träfasader orsakar skador som kanske inte syns innan det är för sent!

• Gilla
Igen
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
AMA föreskriver fals utåt! Inte kul med alla frostsprängda fasader, även skvalande vatten på träfasader orsakar skador som kanske inte syns innan det är för sent!
Det är AMA som föreskriver att falser ska vändas utåt vid fuktabsorberande fasad. Och detta kan således gälla exempelvis trä eller puts el dyl. Därav frostsprängningar vid läckage, men vid plåt så kan ju således inte frostsprängningar inträffa eller hur?
JT-.821 "Längdskarv på stuprör ska vändas ut från fasad med fuktabsorberande material."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.