S
R RoAd skrev:
Som jag tidigare skrev (underförstått) så är vanlig ethernet galvaniskt avskilda i båda ändar med transformatorer. Så är kabeln inte skärmad så kopplar man inte ihop de olika elcentralerna.

[länk]
Det är jag väl medveten om.
Den risken som TS pratar om är dock att om du får potentialskillnader pga blixtnedslag så är det oftast magnituder kraftigare än vad den avskiljningen klarar av utan man bränner delar i utrustningen. Det som dödar den är när potentialskillnaden mellan nätverkskabeln och elnätet blir för stor för att isoleringen skall kunna hålla emot. Blixten slår lätt sönder dom isoleringarna.

Men det är som sagt mest relevant för det fall man kopplar samman byggnader som inte hör till samma elcentral. Under förutsättning att inte blixten slår ned i en av byggnaderna då förstås men då är nog en havererad switch ett av de mindre problem man har.

Jag skulle dra fiber och cat6 men kanske skippa att ansluta cat6 i båda ändar. Det finns lägen då man behöver rena kopparpar. T ex vissa larm och effektvakter till laddboxar.

Jag hade skippat den extra fiberslangen.
Enklaste sättet att dra fibern genom 50 mm slangen är med ett dragsnöre
Saknar man dragsnöre så funkar murarsnöre bra. Knyt en tyg/papperstuss i änden på snöret, stoppa in i slangen, sen tar man dammsugaren från andra änden på slangen och ett slurp senare så har man en dragtråd hela vägen

Med en utomhusfiber så kan man låta 50 mm ta slut vid marknivån och sen bara gå upp med fibern bakom ett kabelskydd på väggen. Genom vägg rekommenderas 20-25 mm vp rör. Efter att man har stoppat i fibern kan man täta med utefog

Min variant på kopplingsdosa har redan länkats i tråden.

Är inte söktråden bara en vanlig ståltråd?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M Mats skrev:
Jag hade skippat den extra fiberslangen.
Enklaste sättet att dra fibern genom 50 mm slangen är med ett dragsnöre
Saknar man dragsnöre så funkar murarsnöre bra. Knyt en tyg/papperstuss i änden på snöret, stoppa in i slangen, sen tar man dammsugaren från andra änden på slangen och ett slurp senare så har man en dragtråd hela vägen

Med en utomhusfiber så kan man låta 50 mm ta slut vid marknivån och sen bara gå upp med fibern bakom ett kabelskydd på väggen. Genom vägg rekommenderas 20-25 mm vp rör. Efter att man har stoppat i fibern kan man täta med utefog

Min variant på kopplingsdosa har redan länkats i tråden.

Är inte söktråden bara en vanlig ståltråd?
Har du ingen tätning mellan fiber och 50mm-röret? Tänker det blir vattenfyllt annars och kanske rent av fryser på vintern + att det kan bli tillhåll för möss och annat. Även om man har gnagartålig fiber så är det kanske dumt med en gnagartunnel så nära huset :). Söktråden är väl en ledningstråd, förmodligen i koppar, som ligger inbakad i ett sådant där grönt plastband eller plastnät. Dels får man möjlighet att koppla på en signalgenerator på tråden så man kan söka var kabeln går innan man börjar gräva, och dels så får man en varning om man börjar gräva och stöter på grön plast.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vid marknivån kan väl vara strax under marknivån och ett galvat kabelskydd bör ju ändå gå en bit ner i marken.
50mm röret kan man väl täta med någon trasa och sen täcka med något snyggt grus (eller gräs).

blackarrow blackarrow skrev:
Vid marknivån kan väl vara strax under marknivån och ett galvat kabelskydd bör ju ändå gå en bit ner i marken.
50mm röret kan man väl täta med någon trasa och sen täcka med något snyggt grus (eller gräs).
På tal om kabelskydd. Jag har letat efter kabelskydd med "baksida". Jag har nämligen ett sådant på min befintliga fiberanslutning som kommer upp från marken och går upp på väggen. Träfasaden sticker ut en bit från betongsockeln så sträckan mellan mark och träfasad skulle vara oskyddad om det inte var så att kabelskyddet hade en baksida. Hittar dock inga sådana att köpa i butik. Hittar bara u-formade utan baksida. Vet inte om det är någon hemmasnickrad lösning från de som installerade fibern en gång i tiden, eller om det kallas något annat än kabelskydd. Någon som vet?

Vet inte om man behöver göra det så komplext?
Jag borrade ett hål ut genom ytterväggen där min router står. Förse ut kabeln och spikade fast den under husfasadkanten så den inte syns. Där huset sen tar slut ledde jag ner den i en markslang bort till min friggebod. Satte sen ett uttag på insidan stugan för att koppla in en wifi puck.
Klart

Kabelskyddet är väl mer tänkt som skydd mot spade/snöskyffel/snöplog etc
Ja det var väl nån på Byggahus som råkade klippa fibern med snöplogen vill jag minnas.
Vill man ha extra UV skydd en kortare bit kan man väl skära upp och trä på någon annan slang en bit.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kabelskyddet är väl mer tänkt som skydd mot spade/snöskyffel/snöplog etc
Ja det var väl nån på Byggahus som råkade klippa fibern med snöplogen vill jag minnas.
Vill man ha extra UV skydd en kortare bit kan man väl skära upp och trä på någon annan slang en bit.
Jag har så mycket möss på vinterhalvåret som kryper omkring. Försökt hitta var de kommer in så gott det går och tätat där jag hittat små hål. Tack och lov kommer de inte in i huset, men de springer omkring på kallvinden. Lite rädd att de ska börja knapra på eventuellt oskyddade kablar, även om de ska vara gnagarsäkra. Om 100 möss provgnager på dem så lär kabeln blir förstörd efter några år.

I irrbloss skrev:
Har du ingen tätning mellan fiber och 50mm-röret? Tänker det blir vattenfyllt annars och kanske rent av fryser på vintern + att det kan bli tillhåll för möss och annat. Även om man har gnagartålig fiber så är det kanske dumt med en gnagartunnel så nära huset :). Söktråden är väl en ledningstråd, förmodligen i koppar, som ligger inbakad i ett sådant där grönt plastband eller plastnät. Dels får man möjlighet att koppla på en signalgenerator på tråden så man kan söka var kabeln går innan man börjar gräva, och dels så får man en varning om man börjar gräva och stöter på grön plast.
Nix. 50 mm tar slut 5-10 cm under mark i en grusfyllning, därifrån bara skyddsröret uppåt. Iom plintgrunden så är det ändå öppet runt andra sidan på slangen så det kvittar. Inga som helst problem med vatten

M Mats skrev:
Nix. 50 mm tar slut 5-10 cm under mark i en grusfyllning, därifrån bara skyddsröret uppåt. Iom plintgrunden så är det ändå öppet runt andra sidan på slangen så det kvittar. Inga som helst problem med vatten
Skyddsröret? Menar du kabelskyddet, eller har du även ett rör under kabelskyddet där fibern går? Som jag förstod det kom fibern upp direkt från 50mm-röret?

I irrbloss skrev:
Skyddsröret? Menar du kabelskyddet, eller har du även ett rör under kabelskyddet där fibern går? Som jag förstod det kom fibern upp direkt från 50mm-röret?
menade kabelskyddet

I irrbloss skrev:
Har du ingen tätning mellan fiber och 50mm-röret? Tänker det blir vattenfyllt annars och kanske rent av fryser på vintern + att det kan bli tillhåll för möss och annat.
Fast det går erfarenhetsmässigt aldrig att täta ett 50mm slang lagt i mark så att det blir vattentätt. Istället så brukar man se till att det finns några dräneringshål på lägsta punkten så att vattnet kan rinna ut.

Det är iofs bra att täta med något där man går över mellan rör och upp på vägg så att man inte får röret fullt med grus, jord, eller annan skit den dagen man skall dra om.

I irrbloss skrev:
Jag har så mycket möss på vinterhalvåret som kryper omkring. Försökt hitta var de kommer in så gott det går och tätat där jag hittat små hål. Tack och lov kommer de inte in i huset, men de springer omkring på kallvinden. Lite rädd att de ska börja knapra på eventuellt oskyddade kablar, även om de ska vara gnagarsäkra. Om 100 möss provgnager på dem så lär kabeln blir förstörd efter några år.
Jag försökte täta gnagarhål med metallnät i hålen, men de gnagde sig bara in vid sidan om. 😠
Fick öppna upp och lägga metallnät över större yta.
Täta gammalt timmerhus är inte lätt…

Lite OT kanske, men varför vill möss gnaga på PVC?
Är det lika illa med PE?
Tror de att något ännu fetare och godare finns innanför den feta plasten?
(Hjälpte sommargrannen med ”sommarvattnet”. Dvs lida eltejp över alla gnagarhål… Tror det var äldre PVC slang ).

Dottern ringde en sen kväll, skiträdd över små tassade ljud i bjälklaget mellan våningarna 2-3 i nyproduktion (nåja, 2022).
Nu har åtminstone en granne katt och jag hoppas problemet är borta.
Jag tror man ska försöka lösa problemet på marken i första hand.
Tex katter, ingen tippning av grenar, kvistar och gräs på tomten nära huset.

K
I irrbloss skrev:
På tal om kabelskydd. Jag har letat efter kabelskydd med "baksida". Jag har nämligen ett sådant på min befintliga fiberanslutning som kommer upp från marken och går upp på väggen. Träfasaden sticker ut en bit från betongsockeln så sträckan mellan mark och träfasad skulle vara oskyddad om det inte var så att kabelskyddet hade en baksida. Hittar dock inga sådana att köpa i butik. Hittar bara u-formade utan baksida. Vet inte om det är någon hemmasnickrad lösning från de som installerade fibern en gång i tiden, eller om det kallas något annat än kabelskydd. Någon som vet?
Klipper man inte lite i kabelskyddet och bockar till så att det vinklas in mot grunden från fasaden? Inte 90 grader utan två bockningar.

Försökte googla fram ett exempel, men har nog bara sett det i verkligheten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.