4 693 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Projekt altan på baksidan
Inte skett så mycket på sistone, brist på ledig tid som inte regnat bort. Men har fått dit spjälor nu iaf. Satte dem i frästa i stolparna en och en med dolda skruvar för att förhoppningsvis få lite mer stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Godkväll, jag förstår inte varför man måste fästa en bärlina på huset, det kan medföra onödig belastning på husgrunden, jag har byggt ett antal altaner och inglasade uterum genom åren och jag har aldrig fäst dem i huset, ingen av dem har rymt än så länge, den första byggde jag 1992, jag hyr en jordborr maskin och gjuter egna plintar, det tycker jag är enklast, mindre arbete än att gräva ner färdiga plintar, antalet plintar överdriver jag istället för att fästa något i husenWalle85 skrev:
Jag har en idé om att bygga en altan på baksidan av huset.
Min tanke är en altan på 250 x 720 cm.
Planen är att gräva bort gräsmattan, lägga markduk och fylla upp med grus under altanen.
Gräva ner plintar längst med yttre långsidan och skruva en bärlina på husgrunden och montera fästen på den för reglar.
Tänker mig reglar ut från bärlinan med 60 cm mellanrum.
Så här ser det ut idag.
[bild]
Mina funderingar är om detta är ett rimligt sätt att göra det på?
- Räcker det med fästen mot husgrunden och plintar längst ut mot gräsmattan med en spännvidd på 250 cm, vilken dimension på regel behöver jag i så fall?
- Hur många plintar bör jag ha på långsidan, varje 120 cm eller räcker det med var 180 cm?
- Bör man gjuta egna plintar, köpa färdiga och gräva ner eller sådana man skruvar ner i backen?
- Bör jag lägga ångspärr mellan bärlinan och husgrunden för att förhindra fuktvandring?
- Vilken storlek på grus är bäst att fylla upp med?
Något annat jag bör tänka på?
Här har jag förberett lite inspirationsbilder på hur mina tankar går.
[bild]
[bild]
OBS, bortse från plinten som är längst in mot husgrunden under dörren. AI vägrade plocka bort den...
Tacksam för all hjälp jag kan få så att detta blir stabilt och funktionellt.
Ingen som sagt att man måste göra detta vad jag kommer ihåg. Valde att göra så för att jag tyckte det var enklare. Tiden får väll utvisa om husgrunden tar skada eller inte. Handlar ju inte om speciellt många kg fördelat på längden oavsett, inga tunga prylar som kommer att står på vår altan.
Hej, ber om ursäkt för ordet måste, jag menar att jag inte förstår varför de flesta fäster en bärlina i huset, när det inte behövs, jag är inte orolig för vikten, men altanen/virket rör sig mellan årstiderna/fukthalten, det är skäl nog för mig att inte fästa dem i huset, jag vet att de flesta altaner/uterum är fästa i en bärlina i huset utan problem. För mig är det inte mer jobb att gjuta extra plintar än att fästa en bärlina i huset, självklart gör alla som de tycker är bästWalle85 skrev:
Det är sant, klart att saker kan röra på sig, sätta sig etc och har man det fast i husgrunden så kan det eventuellt medföra problem. Gjuta ner plintar är såklart vettigt, men i vårt fall så går både kollektorslangen för bergvärmen samt fibern precis där jag försökte gräva för plintar, så blev så här istället i detta fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden