Walle85
Lite framsteg idag i det fina vädret. Näst på tur är att skruva fast hörnstolpar för att sedan sätta dit överliggare, spjälor samt trapp.

Träaltan under konstruktion vid ett hus med påbörjade hörnstolpar, redo för överliggare och spjälor mot en bakgrund av gräsmatta och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall i fiskbensmönster, del av utomhusprojekt i byggfas, där nästa steg är att skruva fast hörnstolpar och bygga överliggare och trappa.
Skapa konto

• Gilla
Hemingway och 14 till
  • Laddar…
hur har su skruvat dessa?

Jättefint! Hoppas du oljat in ändträna, altaner skiter sig alltid först i ändträet när det är dags om 10 år. 👍

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Walle85
D Daniel__s skrev:
hur har su skruvat dessa?
Skråskruv från sidan med skruvar som säljs här på byggahus.se shoppen.
Började med att använda deras verktyg, men gick smidigare och snabbare att förborra hålen utifrån en mall och sedan skruva fast dem. Verktyget som säljs här slets snabbt ut då hålen är av plast och skruvgängorna skär upp hålet så det blir mer och mer snett för varje rad.

Redigerat:
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Walle85
I InsidersUnited skrev:
Jättefint! Hoppas du oljat in ändträna, altaner skiter sig alltid först i ändträet när det är dags om 10 år. 👍
Har inte oljat ändarna, hade säkert varit en bra idé att olja alla bitar innan montering, men har för mig att man ska vänta ett år med tryckt virke innan man gör detta?

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Walle85
Lite mera finlir idag på förmiddagen. Sänker ner överliggaren så att den går en bit över stolparna samt satte ihop överliggarens delar med not och fjäder. Ser bra ut nu, får se hur det håller sig över tid.

Närbild av träöverliggare monterad ovanpå stolpar, sammanfogad med not och fjäder, i ett altanprojekt.
Skapa konto
Överliggare av trä monterad på stolpar med not och fjäder-konstruktion, sedd underifrån. Solbelyst och utomhusmiljö i bakgrunden.
Skapa konto
Träbearbetning med överliggare, fastklämd och redo att fräsas med en Bosch-maskin, omgiven av träklossar utomhus.
Skapa konto
Närbild av träöverliggare som vilar på en stolpe, sammanfogad med not och fjäder. Solbelyst yta med träets ådring synlig.
Skapa konto

Nästa steg blir att fräsa spår på undersidan av överliggaren och fästa belysning i form av en LED list. Sedan ska jag ge mig på trappan.

• Gilla
  • Wow
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Walle85
Så här ser det ut just nu, räcket ska få två horisontella spjälor mellan varje stolpe, vill hålla det lite luftigt.

• Terrass med ofärdigt räcke, saknar horisontella spjälor mellan stolparna. Huset har två fönster och omges av en häck, en barncykel ligger på gräset.
    Skapa konto
  • Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Walle85 Walle85 skrev:
Har inte oljat ändarna, hade säkert varit en bra idé att olja alla bitar innan montering, men har för mig att man ska vänta ett år med tryckt virke innan man gör detta?
Du behöver inte oroa dig för röta i tryckt virke. Det är rötskyddat i 25 år. Jag har egen erfarenhet av detta. Min altan byggd som jag byggt med tryckt virke på ca 60 kvm fyller snart 25 år. Det finns inte tillstymmelse till rötskada någonstans. Men nu är det snart dags att byta trallen ändå eftersom den är sliten. 😊

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du behöver inte oroa dig för röta i tryckt virke. Det är rötskyddat i 25 år. Jag har egen erfarenhet av detta. Min altan byggd som jag byggt med tryckt virke på ca 60 kvm fyller snart 25 år. Det finns inte tillstymmelse till rötskada någonstans. Men nu är det snart dags att byta trallen ändå eftersom den är sliten. 😊
Då kan virket fortfarande vara impregnerat med CCA vilket har har ungefär dubbla livslängden mot den impreg som används i dag. Utöver röta kan virket också brytas ner av solljus.
Jag har en altan som troligtvis är från tidigt 80-tal. Var tvungen att byta all trall som utsätts för solljus större delen av dagen, men de som ligger i skugga bakom staketet är fortfarande i väldigt bra skick.

Nissens
arneri68 arneri68 skrev:
Då kan virket fortfarande vara impregnerat med CCA vilket har har ungefär dubbla livslängden mot den impreg som används i dag. Utöver röta kan virket också brytas ner av solljus.
Jag har en altan som troligtvis är från tidigt 80-tal. Var tvungen att byta all trall som utsätts för solljus större delen av dagen, men de som ligger i skugga bakom staketet är fortfarande i väldigt bra skick.
NTR A och NTR A/B tryckimpregnerat virke som säljs idag har 20 års rötgaranti.

Walle85
Denna trall har mer skugga än sol större delen av sommaren, ligger på husets norrsida. Så morgonsol och kvällssol under sommarmånaderna.
Vi har byggt den som komplement till balkongen som har söderläge och blir alldeles för varm på soliga sommardagar.

• Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Jag har tänkt göra något liknande då jag har samma problem vad gäller solens läge. En sådan altan med dörr från köket skulle ge en trevlig kvällssol samt skön skugga varma dagar.

Är ni nöjda med djupet? Hade det gått att göra den "grundare"? Jag är lite osäker på hur djup jag kan göra p.g.a. hallonhäckar och robotgräsklippare... sådant går ju att hantera men ändå. Funderar på om man kan skapa en guide för robotgräsklippare om det blir för smalt att ta sig fram. Ungefär det avstånd som ni har från häcken till altanen.

Walle85
Beror såklart på vad du vill ställa på altanen, vi tänkte ha ett matbord för fyra samt en liten loungegrupp i det bortre hörnet. Vi utgick från ett runt bord vi hade sedan tidigare när vi bestämde djupet, vilket invändigt blev ca 235 cm.

Som jämförelse är vår balkong 255 cm djup och där har vi ca 80 cm fritt bakom stolarna när de är inskjutna mot bordet. Det är aningens tajt när vi sitter och äter och man behöver gå förbi bakom, men det går.

Lång smal altan med träbord och sex stolar nära ett räcke, omgiven av hus och grönska.
Skapa konto

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Altanen kommer att hamna ca 50 cm upp från marken och gå 2,5 m ut från huset. Långsidan kommer att ligga ca 2 m från tomtgräns mot närmaste granne.
Kräver detta något grannemedgivande i skriftlig form för att vara helt korrekt? Jag har endast muntligt tagit upp detta med grannen och fick bara höra att det lät som ett kul projekt. Så att få medgivande bör inte vara några problem, men frågan är ifall det är något jag bör fixa skriftligt?
Nej, du behöver inte grannemedgivande för altan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.