Efter att ha impulsköpt en pool med värmepump en kall decemberdag för 3 år sedan är det äntligen dags för att bygga något att ställa själva poolen på!

Det var mycket annat som kom i vägen av bra och dåliga anledningar men nu är bygget igång, eller iaf utgrävningen! Tanken är att detta ska bli klart innan semestern är slut, eller i vart fall innan hösten 🙈

Här följer bilder från utgrävningen dag 1 och 2.

Dag 1

Utgrävd markyta i en trädgård med krattor och en nivåskillnad, omgiven av buskar och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt utomhusområde med trädgårdsredskap, redo för altanbygge; omgiven av gröna buskar och gräs.
Skapa konto
Gräsmatta med utgrävning för altan, omgiven av trädgårdsverktyg och planteringslådor, i en sluttande trädgård med grönska och buskar.
Skapa konto

Dag 2
Utgrävning för altanbygge med jord, spadar, skottkärra och träbalkar i trädgårdsmiljö.
Skapa konto
Utgrävning av tomt för blivande pool och altan. Verktyg och skottkärra syns, samt nivåskillnader i marken.
Skapa konto
Utgrävning av trädgård för poolbygge, med verktyg och planteringslåda på gräsmattan, häck och lekplats i bakgrunden.
Skapa konto

Hela vår tomt ligger i en slutning och här där vi gräver ut frilägger vi en yta på ca 4 meter och här är nivåskillnaden nästan 30 cm! Tanken är att bygga en altan över hela ytan enligt den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/reality-check-konstruktionsritning-traedaeck-med-ai.553283/

I bakkant av däcket har vi en stödmur som tidigare ägare har byggt, längst in mot denna tar vi bort ca 5 cm gräsmatta vilket inte är något problem då mer än så av muren är frilagt på andra ställen i trädgården så jag är inte orolig över att muren kommer att röra på sig. Dock är jag lat och vill inte gräva jämt över hela ytan så därför terasseringen i utgrävningen. Jag är dock lite osäker på om jorden kommer att röra på sig i kanterna när det börjar regna på det, någon som har gjort något liknande eller har tips på vad vi kan göra för att förebygga eventuella problem?

Nästa steg är att ta bort trälådan som huserat en plantering och fontän och fortsätta utgrävningen innan det är dags att göra första beställningen till Byggmax för betongplattor och reglar!

I bakkant är planen att låta altanen vila på betongplattor avvägda med makadam/stenmjöl samt plastkilar. Mellanplanet blir eventuellt ett extra varv med reglar för att ta höjden lite beroende på var vi hamnar Samma för lägsta planet längst fram. Alternativt stolar med eller utan jack för regeln. Jag har varit inne på justerbara terassfötter men det drar iväg prismässigt givet storleken på altanen, nästan 40 kvm.

Även om bygget är igång så är det en del detaljer kvar att knäcka. Tar tacksamt emot tips och råd!

• Gilla
IngK och 12 till
  • Laddar…
Det har varit en del aktivitet sedan sista inlägget men det har också varit semester med allt vad det innebär i form av bad, aktiviteter, besök och oplanerat regn så det går inte fullt så fort som jag hade önskat mig.

30/7

Utgrävd yta för trädäck och pool bygger ny konstruktion i trädgård, omgiven av grönska och kantad av stenmurar.
Skapa konto
Byggarbetsplats i trädgård med träreglar och betongplattor under ett vitt tak, omgiven av grönska och blomsterplanteringar.
Skapa konto
Trädgård med pågående byggprojekt för ett pooldäck. Regelverk och plattor är utlagda på marken framför häckar och träd.
Skapa konto

31/7

Byggprojekt för pooldäck med regelverk av trä och betongplattor på markduk, omgiven av grönska och trädgårdselement.
Skapa konto

Betongplattor och regelvirke på vit markduk i trädgård, omgivna av träd och buskar, för konstruktion av pooldäck.
Skapa konto

1/8

Betongplattor lagda på markduk med träreglar ovanpå som utgör basen för ett däckbygge, omgivna av grönt gräs och stenmur.
Skapa konto

Trädgård med träreglar på betongplattor som bygger en del av ett trädäck för en pool, i ett projekt under arbete.
Skapa konto
Trädgård med träreglar på betongplattor som bygger en del av ett trädäck för en pool, i ett projekt under arbete.
Skapa konto

Byggarbetsplats i trädgård för trädäck; regelverk med betongplattor syns, samt verktyg, plastfolie och orange lådor.
Skapa konto

3/8

Träramar och betongplattor på vit geotextil för en pooldäckskonstruktion, med vattenpass och hinkar i förgrunden.
Skapa konto

Vattenpass används för att justera plattor vid byggnation av ett pooldäck.
Skapa konto

Bygge av pooldäck på trädgård med regelverk på betongplattor, omgiven av grönska och en skottkärra i hörnet.
Skapa konto

Byggarbetsplats för ett pooldäck med träreglar på vit duk och betongplattor, omgiven av grönska och mindre byggnader i bakgrunden.
Skapa konto

Poolbygge i trädgård, med reglar och betongplattor utlagda på gräs; verktyg och vagn bredvid på marken.
Skapa konto
Poolbygge i trädgård, med reglar och betongplattor utlagda på gräs; verktyg och vagn bredvid på marken.
Skapa konto

Vi bygger däcket i två sektioner, den första blir under själva poolen och där ligger det nu 48 betonplattor avvägda med stenflis, makadam 5-8 så att dom ligger så jämt och stadigt som möjligt! Det tog betydligt mera tid än jag hade tänkt att få hem plattorna och sedan få dom till byggplatsen, att hela vår tomt sluttar gör det inte roligare att köra 60 kg betongplattor i en kära, men det är bra träning!

Ovanpå plattorna har vi börjat bygga regelverket för pooldelen och allt regelvirke är 45x145 för att det ska vara så lågt som möjligt men ändå NTR-A klassat. Vi har precis börjat väga in sektionen och kommer nu att såga stödben och sätta dit över alla plattor. Alla reglar blir dubbla med stöd under och ett vid sidan för maximal bärighet under poolen. Eventuellt lite överkurs, men då jag inte är någon ingenjör överbygger jag hellre lite :)

Igår var jag ute mellan regnskurarna och skruvade och sågade men det gick långsamt. Idag är jag åter på vanliga jobbet så jag hoppas på fint väder om kvällarna!

På det igen, igår var det dags för stödben och dubbelreglar. Det var många fler stödben att skruva än jag hade tänkt, och skruven räckte inte alls så långt som jag hade hoppats på... Men det finns mera skruv på Byggmax så det blir en sväng dit på lunchen för att komplettera.

Första dubbbelregeln är på plats och det känns otroligt stabilt, med alla stödben och 3 rader kortlingar tror jag detta kan funka!

4/8
Trästöd monterade på betongplattor med dubbelreglar på en byggarbetsplats, omgivna av grönska.
Skapa konto

Träregelstruktur på markduk med stödben och betongplattor för ett byggprojekt, omgiven av gräs och buskar i bakgrunden.
Skapa konto

Byggprojekt med träreglar på ett vitt skyddstyg utomhus, omgiven av trädgårdshäckar, plastlådor och verktyg i förgrunden.
Skapa konto

Fråga

Om någon som läser detta har lust att lämna ett tips så skulle jag tacksamt ta emot råd kring följande bild.
Träreglar och stödben på betongplattor, med stöttor placerade längs konstruktionen, i en trädgårdsmiljö med växtlighet och en gammeldags vattenpump.
Skapa konto

En bit in i bilden är det ett stödben. Den ursprungliga planen är att komplettera detta med två stöd under dubbelregeln, alltså såga två 145x45 på exakta måttet regel<>platta och sätta dit. Men nu funderar jag på om det kanske räcker med att sätta ett stödben på andra sidan regeln och hoppa stödet mitt under. Eller borde jag göra både och, två stöd mitt under och två stöd på sidorna?

Om vädret tillåter blir det fler stöd, mer dubbelreglar och kanske några första kortlingar, om jag bara kan bestämma mig för hur dessa skruvas fast bäst...

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Då blir det så! Tack för input, uppskattar verkligen tips från andra som har gjort det själv!

Jag har kört med endast stöd på sidan och ordentligt med skruv och många stöd tidigare, men nu med pool blir det ju lite extra belastning att hantera... Virke är billigt, 5 kubik vatten i källaren är dyrt 😱

Jag spanar på dessa skruvar, https://shop.byggahus.se/products/traskruv-big-dog-c4-fast. Jag tycker Essve är orimligt dyra, visst det är premium, men jag har svårt att motivera att lägga det priset på skruv... Jag köpte dock en sån låda 6x80 för att skruva stödbenen med och upplever att dom inte drog ihop alls, min upplevelse är mest att dom går i botten och sedan bara snurrar runt i hålet istället för att dra ihop. Där upplever jag att Byggmax 6x80 med försänkt skalle faktiskt drar ihop reglarna. Men jag kanske körde fel dimension på skruven?

Om du ska ha skruv som drar ihop virket så är nog dessa bättre i det syftet.
https://essve.com/sv/produkter/bygg...kruv/et-t/konstruktionsskruv-et-t-corrseal-c4

Har du tillgång till träolja hade jag även doppat stödbenen i olja, det skadar absolut inte då det ska blaskas med vatten.

Kortlingarna kan du fästa upp enkelt genom att slå med färgsnöre, sätt en kotte på varsin sida om sträcket i vartannat fack. Kanske inte var det du funderade över?

Redigerat:
Ser riktigt trevligt ut det där. Kommer bli kanon.
En fråga, hur stor är poolen som du köpte ?
Och vad tror du den väger med vatten i ?

J Jan_G skrev:
Ser riktigt trevligt ut det där. Kommer bli kanon.
En fråga, hur stor är poolen som du köpte ?
Och vad tror du den väger med vatten i ?
Det är en sådan här pool vi har köpt: https://outl1.se/bestway-rund-pool-4m

Länken säger 4 m men den är 3 m i diameter. Däcket blir ca 4,25 djupt så att det blir ungefär 60 cm runtom poolen och totalt blir det ungefär 10 m men vinkeln tar en hel del av ytan, men den är för att matcha ett annat däck på tomten.

Jag räknar med att poolen kommer väga ca 5000 kg och med 48 plattor blir det ca 100 kg extra per platta, det borde vara rimligt med stöd givet att varje regel bär på 6 st plattor med 2 x 145x45 plus ett stödben vid sidan. Ingen aning om hur man räknar på det, men jag har bollat konstruktionen med en kompis som är snickare och han gav tummen upp!

Nästa år är tanken att bygga en "bänk" i samma nivå som överkant av poolen runtom den delen av poolen som hamnar mot häcken ihop med en trappa så att det blir lätt att komma i och ur poolen. I år blir det bara en enkel stege för att komma ner i vattnet.

L Leif i Skåne skrev:
Hur stor är poolen? Bild? Hur många m3 vatten = ton i vikt?
Jag sänkte ner min pool 2200 liter i trädäcket så kanten är 300 mm över trädäcket, mycket enklare att kliva i poolen.
Poolen står på leckablock direkt på marken helt fritt från trädäcket.

Inlägg#2
[länk]
Väldigt tjusigt, och rejält byggt! Här har instruktionen varit minsta möjliga bygghöjd och en slutande tomt att ta hänsyn till så det där hade blivit till att gräva en jädrans grop!

Jag gillar isoleringen, upplever du att det gör någon skillnad? Är det vanlig frigolit från bygghandeln eller någon specialvariant?

Men vad bär vikten?
Stöttan ner till betongen är bara fäst med skruv som kan brista av eller sacka.
Jag hade vänt på stöttan, sågat ur för rätt höjd så det var stående trä under bärande reglar och skruven bara håller på plats och inte är bärande.

L Leif i Skåne skrev:
Men vad bär vikten?
Jag hade vänt på stöttan, sågat ur för rätt höjd så det var stående trä under bärande reglar och skruven bara håller på plats och inte är bärande.
Om du läser inlägg #3 så ser du att han bad om (och sedermera fick) kloka råd angående detta.

• Gilla
Mikael Wallin
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Men vad bär vikten?
Just så, under varje dubbelregel blir det två stöd av 145x45 regel placerat rakt under PLUS stöttan som nu är skruvad i sidan på regeln. Sidostöden är tillräckligt för att hålla upp det hela under konstruktionen och stödet under tar vikten när poolen kommer på.

För de översta två raderna med plattor blir det plastbrickor istället för trästöd då jag har dålig erfarenhet av att såga reglar smalare än ca 5 cm, de blir svårt att skruva utan att det spricker. Två rader plastbrickor tror jag blir tillräckligt här, eventuellt blir det stöd vid sidan OCKSÅ på dessa två rader.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Efter lite dåligt väder, jobbstart och blandad skötsel av tomten i övrig är det dags att fortsätta bygga!

Första stora milstoplen är uppnådd, pooldelen är reglad och klar!

Träregelram för pooldäck på vit markduk med betongstenar på gräsmatta, omgiven av buskar och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Träram till byggprojekt på bakgård, med reglar och stöd på betongplattor, klar för trall. Gräs och stenar längs kanten.
Skapa konto

Träreglar monterade på betongblock, del av ett tralldäck under konstruktion. Regelkonstruktion utan dubbelreglar med stöd på sidorna.
Skapa konto

Trädäck under konstruktion med träramar på betongplintar, förberett för vidare byggnation och brädmontering i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Träramar och stöd på betongplattor för en trädäckkonstruktion, omgivna av grönska i en trädgård.
Skapa konto

Nu börjar nästa del, ut med plattor och börja lägga reglar. Här blir det en lite enklare konstruktion utan stöd under men istället två stöd på varje sida om regeln. Dessa är lätta att få i bra höjd, stöden under reglarna var otroligt kämpiga att få på plats med millimeterprecision under alla reglar. Det blir inga dubbelreglar, dock enkelreglar på CC60 med 6 stöd under varje regel. Det blir kortlingar i tre rader anpassade under trallbrädorna så att dom inte syns när däcket är på plats.

Trädgård med pågående byggarbete för däcksram, regelverk syns ovanpå betongplattor, vattenpass placerat för justering.
Skapa konto

Byggarbetsplats där plattor är utlagda på vit markduk, med träreglar och gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

Uppbyggnad av trädäck vid pool, med en ram av träreglar på betongplattor. Bakgrund med trädgård och växter.
Skapa konto

Som ni ser är det en stor vinkel som avslutar däcket. Jag har byggt ett liknande däck tidigare men minns inte hur tusan jag la bjälklaget, finns det någon som har några tips på hur jag gör detta så enkelt som möjligt?

Att kombinera jobb med jobb är inte det lättaste men vi är igång med sista delen av ramverket!

Träram för altan/trall under uppbyggnad, placerad på betongplattor. Verktygslåda och handskar synliga i bakgrunden. Grönska runtom.
Skapa konto

Träramverk byggs på en uteplats med betongplintar på gräsmatta, i förberedelse för tralläggning, omgiven av planteringar.
Skapa konto

Träramverk byggs upp med reglar över betongfundament, omgivet av sten- och grusmark; en del av ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Vinkeln gör det lite trixigare att få till reglarna men som tur är det inte bråttom. Vi har gett upp att bada i poolen den här säsongen, dock inte berättat det för grabben ännu...

Snart är det dags att börja lägga trall!

• Gilla
AWS46 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.