145 690 läst ·
604 svar
146k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Mjukvaruutvecklare med 20+ års erfarenhet här... jag har även letat efter källkoden mhp. att porta till andra plattformer, bl.a. Linux eller varför inte rent av JavaScript?Steamboy skrev:Låter bra, men varför radera den gamla koden? Normalt set låter man alltid alla gamla versioner ligga kvar.
Jag varit inblandad i Linux och open-source väldigt länge och bidragit med hundratusentals rader kod. En av de saker jag lärt mig mest på under åren har varit att dela med mig av dålig kod som andra sedan förbättrat. Det är inget att skämmas över.
Jag letade efter källkoden för att se hur svårt det skulle vara att riva ut all beräkningskod och porta det till en app för iPhone och iPad.
Jag bidrar väldigt gärna med utveckling om källkoden läggs ut, evt. på GitHub.
I resultatfliken kommer alla formler upp jag tror det nog är lättast och ta formlerna därifrån om ni vill ha dom till en annan applikation.
Mina formel funktioner är nog svåranvända. dom är inte renodlade som beräkning utan dom skriver även i resultatfliken. Jag försöker dra återanvändandet till sin spetts i den här applikationen. Jag har faktiskt skrivit om all kod några gånger...
för att få till återanvändandet. Koden är nog inte så lättläst..
Jag använder även 3:e parts komponenter och dom är inte opensource så tyvärr kommer
ni inte hela vägen om ni tittar i koden men ni gör det om ni tittar på resultatfliken. Om ni har Delphi7 och vill hjälpa till så får vi se hur vi skall lösa den biten. Jag kommer för övrigt gå över till D2009 innom kort för D7 är inte unicode.
Det är en liten studie för mig att hitta nya vägar. Tänk på att om ni använder nått så måste era projekt bli open source.
Mina formel funktioner är nog svåranvända. dom är inte renodlade som beräkning utan dom skriver även i resultatfliken. Jag försöker dra återanvändandet till sin spetts i den här applikationen. Jag har faktiskt skrivit om all kod några gånger...
Jag använder även 3:e parts komponenter och dom är inte opensource så tyvärr kommer
ni inte hela vägen om ni tittar i koden men ni gör det om ni tittar på resultatfliken. Om ni har Delphi7 och vill hjälpa till så får vi se hur vi skall lösa den biten. Jag kommer för övrigt gå över till D2009 innom kort för D7 är inte unicode.
Det är en liten studie för mig att hitta nya vägar. Tänk på att om ni använder nått så måste era projekt bli open source.
pi räknar fel?? pi är en system variabel skall skriva ut pi o kolla vad den blir..Mikael_L skrev:Jag kikade lite på extrafunktionerna man hittar i menyerna.
Allvarligast fel är det vid beräkning av impedans. phi beräknas inte korrekt.
Och om den funktionen ska finnas skulle det vara trevligt att kunna mata in valfria 2 parametrar för att få de övriga två uträknade.
Om jag går in i Arkiv/inställningar/Förval och väljer en annan fasspänning så står det fortfarande 400V som huvudspänning. Beräkningarna kanske inte påverkas, jag har inte kollat. Men att det det står en huvudspänning som inte fungerar med fasspänningen är ju inte så snyggt.
fasspänning nej vi använder inte systemspänning ännu den ännu.. skall kolla det..
det går att mata in lite olika i imedans beräkningen.. håller dock på med en annan variant men jag har inte tagit med den ännu väntar till 4,1 beta då kommer en oscilloskop bild upp med kurva så man ser fasförskjutningen.
Redigerat:
Jo jag städade lite, alla varianter av ElDim låg även där och eftersom det bara är jag som kodar så har jag inte versions hanteringen där utan den har jag på min NAS och det hade blivit lite rörigt så jag kom i städtagen.
Sen börjar jag ifrågasätta det hela lite eftersom vi inte är så många som hjälper till det blir onödigt att ha det på sourceforce det kanske finns ett bättre sätt att göra det hela på.
Sen börjar jag ifrågasätta det hela lite eftersom vi inte är så många som hjälper till det blir onödigt att ha det på sourceforce det kanske finns ett bättre sätt att göra det hela på.
Jag tror Mikael menade Phi och inte Pi. Det är olika bokstäver i det grekiska alfabetet. Pi är som bekant en konstant för förhållandet mellan cirkelns diameter och omkrets. Phi däremot används för att ange fasförskjutningen.Krillew skrev:
Ja lite slamkrypare kan det ju vara, beroende på om det redovisas i radianer eller grader.
Jag förmodade grader.
Man kan ju också visa värdet som cos(phi), dvs = effektfaktorn = P/S t.ex.
Att visa (eller kunna ange) bägge är kanske det mest eleganta.
Att visa vinkeln som radianer tror jag är fel, jag misstänker att det är få elektriker som är van att jobba med radianer.
Jag förmodade grader.
Man kan ju också visa värdet som cos(phi), dvs = effektfaktorn = P/S t.ex.
Att visa (eller kunna ange) bägge är kanske det mest eleganta.
Att visa vinkeln som radianer tror jag är fel, jag misstänker att det är få elektriker som är van att jobba med radianer.
Bo ang. meddelandet 1,5mm o 16A på Anläggningsfliken får jag felmeddelande ja även på Huvudledningsfliken vilka värden har du i ditt projekt om det är nån annan kombination som överrider felmeddelandet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Vet inte vad jag såg tidigare. Nu får även jag felmeddelandet "Ogiltig kombination av avsäkring/area är inmatad".
Ok, resultatfliken skulle kunna berätta lite mer om vad det handlar om.
Ok, resultatfliken skulle kunna berätta lite mer om vad det handlar om.
Ja eftersom jag inte får mer feedback så tolkar jag det nu som om det bara är dom smågrejerna med phi
eller är det nått mer jag bör fixa vi har en ganska så lång lista i trello som inte är testade https://trello.com/board/eldim-4-0/4fc75165502add9110812c11 det som är i listan "Färdigt för test (finns i senaste betan)" skulle vara bra om nån vill kolla igenom. Så fort vi tycker att det lirar så har vi 4.0 klar och kan gå vidare med nästa steg.
Jag var på föreläsning som embarkadero hade idag i Stockholm nu är det inte långt fram så kan jag utifrån den koden jag har idag kompilera både för Mac, Linux, Windows, Android och iOS tyvärr så kostar det pengar att få upp appar på app store så där vet jag inte hur vi skall göra. Men för Mac, Linux och Windows kan vi nog snart ha framme. Vi har ju lite kvar med förläggning innan jag tar klivet.http://www.embarcadero.com
eller är det nått mer jag bör fixa vi har en ganska så lång lista i trello som inte är testade https://trello.com/board/eldim-4-0/4fc75165502add9110812c11 det som är i listan "Färdigt för test (finns i senaste betan)" skulle vara bra om nån vill kolla igenom. Så fort vi tycker att det lirar så har vi 4.0 klar och kan gå vidare med nästa steg.
Jag var på föreläsning som embarkadero hade idag i Stockholm nu är det inte långt fram så kan jag utifrån den koden jag har idag kompilera både för Mac, Linux, Windows, Android och iOS tyvärr så kostar det pengar att få upp appar på app store så där vet jag inte hur vi skall göra. Men för Mac, Linux och Windows kan vi nog snart ha framme. Vi har ju lite kvar med förläggning innan jag tar klivet.http://www.embarcadero.com
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Ok, nu är antalet lappar något färre. Har snabbt testat av de lappar jag förstår.
Nu är vi väl ändå väldigt nära en skarp 4.0
Nu är vi väl ändå väldigt nära en skarp 4.0