145 690 läst ·
604 svar
146k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Jag laddade ner senaste versionen.
Och på Huvudlednings-fliken så var det satt 127V default som fas-spänning.
Blev det bara så för mig, eller är det default programmerat så?
Borde det inte annars vara bättre med 230V som default?
Sen står det systemspänning i en gråad ruta.
Denna ändras inte, vad jag än provat med. Det kan ju inte vara korrekt, det borde t.ex. bli 230V om jag sätter 127V som fasspänning.
Sen heter det väl huvudspänning väl?, om man ska använda korrekt vedertagen terminologi?
Edit:
Jag hittade en flik med förval.
Men systemspänning/huvudspänning var även där gråat. Och om det förvalda 127V är inprogrammerat så borde det nog gärna ändras till 230V, kan jag tycka.
Sen är fortfarande impedansberäkningarna i menyn beräkna felaktiga.
Om jag t.ex. väljer R = 100 ohm och X 100 ohm, så blir Z helt korrekt 141 ohm, men fi = 0.9998.
Men fi ska bli 45° och cos(fi) bli 0,707
Och på Huvudlednings-fliken så var det satt 127V default som fas-spänning.
Blev det bara så för mig, eller är det default programmerat så?
Borde det inte annars vara bättre med 230V som default?
Sen står det systemspänning i en gråad ruta.
Denna ändras inte, vad jag än provat med. Det kan ju inte vara korrekt, det borde t.ex. bli 230V om jag sätter 127V som fasspänning.
Sen heter det väl huvudspänning väl?, om man ska använda korrekt vedertagen terminologi?
Edit:
Jag hittade en flik med förval.
Men systemspänning/huvudspänning var även där gråat. Och om det förvalda 127V är inprogrammerat så borde det nog gärna ändras till 230V, kan jag tycka.
Sen är fortfarande impedansberäkningarna i menyn beräkna felaktiga.
Om jag t.ex. väljer R = 100 ohm och X 100 ohm, så blir Z helt korrekt 141 ohm, men fi = 0.9998.
Men fi ska bli 45° och cos(fi) bli 0,707
Redigerat:
Jag har börjat uppdatera/skriva om/skriva klart hjälpen.
Än så länge har jag bara uppdaterat hjälpen vad gäller inmatningsflikarna, och laddat in nya bilder på dessa.
krille, tidigare nämnde du något om id, för att kalla upp hjälpen med att trycka F1.
Jag är inte säker på vad som menas, men jag hittar dettta:
ID=
ID=string
An SGML identifier used as the target for hypertext links or for naming particular elements in associated style sheets. Valid names to script with are any alphanumeric string that begins with a letter. Valid special characters include underbar "_".
id should be unique throughout the scope of the current document. Should there be more than one object with the same identifier, a collection of those named items is created that can only be referenced by ordinal position.
Är det något sådant?
Än så länge har jag bara uppdaterat hjälpen vad gäller inmatningsflikarna, och laddat in nya bilder på dessa.
krille, tidigare nämnde du något om id, för att kalla upp hjälpen med att trycka F1.
Jag är inte säker på vad som menas, men jag hittar dettta:
ID=
ID=string
An SGML identifier used as the target for hypertext links or for naming particular elements in associated style sheets. Valid names to script with are any alphanumeric string that begins with a letter. Valid special characters include underbar "_".
id should be unique throughout the scope of the current document. Should there be more than one object with the same identifier, a collection of those named items is created that can only be referenced by ordinal position.
Är det något sådant?
Hej Marlen!
Om vi får en länk så måste man läsa igenom hela tråden för att hitta länken med nedladdning.
Ja det kanske är ok.. Vad säger ni andra??
Smidigast skulle vara om man vid rubriken Program för utlösningsvillkor också fanns en ladda ner
så skulle man se det på varje "sida" Men jag förstår om det blir mycke o ändra på för att få till nått sånt. Vi kör på länk men det skulle vara fint om det kunde bli en annan lösning i framtiden
Om vi får en länk så måste man läsa igenom hela tråden för att hitta länken med nedladdning.
Smidigast skulle vara om man vid rubriken Program för utlösningsvillkor också fanns en ladda ner
så skulle man se det på varje "sida" Men jag förstår om det blir mycke o ändra på för att få till nått sånt. Vi kör på länk men det skulle vara fint om det kunde bli en annan lösning i framtiden
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Jag ska se om det går att fixa en speciallänk på det sättet. Förstår att det är det bästa.
Krillew skrev:Hej Marlen!
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
KrilleW, ang. hur det ska läggas upp hos oss har jag nu kommit överens med Per om att ni tar det via pm.
Fråga kolon, finns källkoden publicerad i något repo som allmänheten har tillgång till? på sf, github, bitbucket eller dyl.
Skulle själv vara lite intresserad av att dyka in lite och se vad för möjligheter som finns att bygga som en web-tjänst med tydligt API för smartphone-appar etc.
Kan bidra med spegling/mirror för nedladdning om så skulle behövas för standalone applikationen som utvecklas nu.
Kan i framtiden bidra med plats på en VPS för eventuella webtjänster.
Föreslår att all kod checkas in på github under en rimligt öppen licens om TS känner att det är ok. Minimerar risken att projektet står och faller med en person.
Grymmebra jobbat!
Skulle själv vara lite intresserad av att dyka in lite och se vad för möjligheter som finns att bygga som en web-tjänst med tydligt API för smartphone-appar etc.
Kan bidra med spegling/mirror för nedladdning om så skulle behövas för standalone applikationen som utvecklas nu.
Kan i framtiden bidra med plats på en VPS för eventuella webtjänster.
Föreslår att all kod checkas in på github under en rimligt öppen licens om TS känner att det är ok. Minimerar risken att projektet står och faller med en person.
Grymmebra jobbat!
Jag hoppas få klart slutbesiktningen av mitt hus här under våren. Det är 2 badrum kvar.
Jag har byggt ett hus på runt 300 kvm, det tar lite x-tra tid när man har vanligt 40-timmars jobb också.
Tänkte se om det finns intresse att fortsätta med programmet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Det vet du!
Ponera nu att vi skulle bjuda in till en träff och diskutera en fortsättning.
Hur ställer ni er till det? Hur många skulle vara intresserade? Om vi skulle kunna få till det här under våren.
Beroende på hur många som visar intresse så får vi sen enas om formerna.
Dom som sätter ett "Gilla" på det här inlägget får en inbjudan
Hur ställer ni er till det? Hur många skulle vara intresserade? Om vi skulle kunna få till det här under våren.
Beroende på hur många som visar intresse så får vi sen enas om formerna.
Dom som sätter ett "Gilla" på det här inlägget får en inbjudan
Redigerat:
Hej!
Ja vi blir tydligen 4st som vill träffas och diskutera en fortsättning.
Vi är lite spridda över landet vi får se hur vi skall få ihop det hela.
Vi får avvakta lite så kanske nån till anmäler sig.
Sen får vi reda ut vad var och en vill/kan bidra med, så vi ser att alla får nått vettigt att sätta tänderna i.
Ja vi blir tydligen 4st som vill träffas och diskutera en fortsättning.
Vi är lite spridda över landet vi får se hur vi skall få ihop det hela.
Vi får avvakta lite så kanske nån till anmäler sig.
Sen får vi reda ut vad var och en vill/kan bidra med, så vi ser att alla får nått vettigt att sätta tänderna i.