145 680 läst ·
604 svar
146k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Behåll du 10A det blir bra så. Och allt negativt man kan tänka sig är redan förutsett så att man ligger på säkra sidan, precis som du nämner är 70 grader helt orealistiskt och ger ytterligare marginaler på rätt håll så att säga.
Med 200 meter kabel blir det antagligen ingen chans till startström som drar säkringen. 
Och är det avsett en fast inkopplad känd last på 4A så är allt helt OK.
Säkring och ev JFB står för kabelskyddet, som är det enda att beakta då. (såvitt jag nu vet)
Och är det avsett en fast inkopplad känd last på 4A så är allt helt OK.
Säkring och ev JFB står för kabelskyddet, som är det enda att beakta då. (såvitt jag nu vet)
Måste kolla om det är nån som testar av dom senaste grejorna i ElDim, vi behöver ju kunna checka av så vi kan gå vidare och få fram en skarp version.
Hur går det med hjälpen Mikael ? Det är 3875 nerladdningar o vi har ännu inte en skarp version..
Hur går det med hjälpen Mikael ? Det är 3875 nerladdningar o vi har ännu inte en skarp version..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Nu har jag tittat snabbt på ett beräkningsexempel och det ser bra ut förutom en sak: Inmatad belastningsström i huvudledningen fungerar inte (den lappen är heller inte fixad ser jag).
Om jag finner tid kanske jag för ett förslag på mer utförlig information i beräkningstabben som gör det lättare att hänga med och förstå.
Test av menyer och val i GUIet återstår. Testpiloter sökes!
En sak jag fastnade på är förvalsvärdena under inställningar. Skriver en lapp på Trello.
Vi är väldigt nära en skarp 4.0 nu
Om jag finner tid kanske jag för ett förslag på mer utförlig information i beräkningstabben som gör det lättare att hänga med och förstå.
Test av menyer och val i GUIet återstår. Testpiloter sökes!
En sak jag fastnade på är förvalsvärdena under inställningar. Skriver en lapp på Trello.
Vi är väldigt nära en skarp 4.0 nu
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag vill inte påstå att stirrat på galna saker 
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=124179#post1682291
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=124179#post1682291
Ja vi har nått att fundera över. När översättningen är klar och vi skall lägga med den i Eldim.
Vilken teknik skall vi gå på?
1) Lägga med engelska översättning i ElDim.exe
2) Lägga översättningen i en extern fil.
I båda fallen finns för och nackdelar.
I fall (1)
+ Det behövs endast en fil dvs ElDim.exe.
- men vi kan bara ha en översättning.
+ Det är alltid rätt översättning.
+ Man kan automatiskt välja Engelska om det ej är svenskt OP.
I fall (2)
+ Man kan ha flera översättningar.
- Behövs en extra fil för översättningen.
- Riskerar att ha fel översättningsfil till ElDim översättningen blir versionsberoende.
så det kommer i så fall stå versionen i filen som ElDim kollar för att se om det är rätt översättning.
+ Krångligt distribution, antingen måste man zippa ihop allt så man måste packa upp när man laddat ned. eller så får man leta efter rätt översättning och ladda ned den separat.
- Vi kan riskera att det kommer cirkulera knasiga översättningar. (vi kan låsa översättningsfilen med ett password) så inga "wild" översättningar kan användas.
finns säkert andra + och -
Vilken teknik skall vi gå på?
1) Lägga med engelska översättning i ElDim.exe
2) Lägga översättningen i en extern fil.
I båda fallen finns för och nackdelar.
I fall (1)
+ Det behövs endast en fil dvs ElDim.exe.
- men vi kan bara ha en översättning.
+ Det är alltid rätt översättning.
+ Man kan automatiskt välja Engelska om det ej är svenskt OP.
I fall (2)
+ Man kan ha flera översättningar.
- Behövs en extra fil för översättningen.
- Riskerar att ha fel översättningsfil till ElDim översättningen blir versionsberoende.
så det kommer i så fall stå versionen i filen som ElDim kollar för att se om det är rätt översättning.
+ Krångligt distribution, antingen måste man zippa ihop allt så man måste packa upp när man laddat ned. eller så får man leta efter rätt översättning och ladda ned den separat.
- Vi kan riskera att det kommer cirkulera knasiga översättningar. (vi kan låsa översättningsfilen med ett password) så inga "wild" översättningar kan användas.
finns säkert andra + och -
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Jag röstar för en fil. Orkar ni/vi med en massa olika översättningar? Räcker det inte med engelska? Jag röstar för att inte lösa problem som finns innan de dyker upp.
Jag kom o tänka på ett minus till för att ha språket inne i ElDim.
(1) Intern
Översättningen måste vara klar när man gör en versionen av ElDim.
(2) Extern
Har man översättningen i fil utanför så kan man översätta efter att en version är färdig.
Lättare för översättaren. Man tar en ElDim översätter och kan prova på en gång att det ser bra ut.
Skall vi ha översättningen inne i ElDim så bör vi göra en ver som kan ha översättningen utanför så att det blir lättare o översätta. När översättningen är klar så gör vi en ny ver med översättningen inbakad.
(1) Intern
Översättningen måste vara klar när man gör en versionen av ElDim.
(2) Extern
Har man översättningen i fil utanför så kan man översätta efter att en version är färdig.
Lättare för översättaren. Man tar en ElDim översätter och kan prova på en gång att det ser bra ut.
Skall vi ha översättningen inne i ElDim så bör vi göra en ver som kan ha översättningen utanför så att det blir lättare o översätta. När översättningen är klar så gör vi en ny ver med översättningen inbakad.
Hej mr.Ola!
Nja... Du kommer till Eldim men sen måste du gå in under Files direktlänken är till releasnotes
http://sourceforge.net/projects/eldim/files/?source=navbar med den här kommer du rätt.
Jag tog bort direktlänken för det är så väldigt många som laddat ned programmet och vi har ingen skarp version ännu. Men jag hoppas vi skall ha inom kort.
Det är lite svårt och få testare. Helst skall jag inte testa själv för då blir det testat utifrån hur jag tänker
dvs. jag kommer missa vissa fel. Samt det behövs synpunkter på användbarhet och logisk följd hur man förväntar sig att det skall vara mm.
Nja... Du kommer till Eldim men sen måste du gå in under Files direktlänken är till releasnotes
http://sourceforge.net/projects/eldim/files/?source=navbar med den här kommer du rätt.
Jag tog bort direktlänken för det är så väldigt många som laddat ned programmet och vi har ingen skarp version ännu. Men jag hoppas vi skall ha inom kort.
Det är lite svårt och få testare. Helst skall jag inte testa själv för då blir det testat utifrån hur jag tänker
dvs. jag kommer missa vissa fel. Samt det behövs synpunkter på användbarhet och logisk följd hur man förväntar sig att det skall vara mm.
Redigerat: