145 690 läst ·
604 svar
146k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Kanon...
Helst skall jag ju inte testa det jag själv gjort. men om det inte finns nån annan som kan/vill så får jag försöka ta det här via forumet för att få andras åsikter..
Skall kolla vad som är kvar.
Plåtslagaren kommer på måndag så det är lite fullt upp nu i helgen för att få verandataket klart för bandtäckning.
Helst skall jag ju inte testa det jag själv gjort. men om det inte finns nån annan som kan/vill så får jag försöka ta det här via forumet för att få andras åsikter..
Skall kolla vad som är kvar.
Plåtslagaren kommer på måndag så det är lite fullt upp nu i helgen för att få verandataket klart för bandtäckning.
Jag tänkte dra el till ett uthus jag har och det är 70m mellan huset och uthuset. Hur grov kabel behöver jag ha?
Har 16A som huvudsäkringar.
Laddade hem programmet, men kände mej osäker på de så jag frågar här istället så de blir rätt
Har 16A som huvudsäkringar.
Laddade hem programmet, men kände mej osäker på de så jag frågar här istället så de blir rätt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Med 70 meter behöver man räkna lite på om det går med 2.5 mm² då 6 mm² blir dyrt.
Först och främst behöver du bestämma vilken storlek på säkringen som behövs för uthuset. Klarar du dig med 10 A eller behöver du köra maskiner som kräver 16 A (vilket blir på gränsen)?
Sedan behövs en hum om förimpedansen i matningspunkten. Ska kabeln dras från mätarskåpet eller en elcentral? Vad är det i så fall för kabel&längd där emellan? Bor du långt ut på landet eller i tätort?
Så standardsvaret i brist på bättre är 6 mm².
Först och främst behöver du bestämma vilken storlek på säkringen som behövs för uthuset. Klarar du dig med 10 A eller behöver du köra maskiner som kräver 16 A (vilket blir på gränsen)?
Sedan behövs en hum om förimpedansen i matningspunkten. Ska kabeln dras från mätarskåpet eller en elcentral? Vad är det i så fall för kabel&längd där emellan? Bor du långt ut på landet eller i tätort?
Så standardsvaret i brist på bättre är 6 mm².
Vill räkna på 16 för att vara säker i framtiden. Kabeln kommer nog att dras från elcentral, annars är de bara några meter extra till mätarskåpet. Bor gör jag i tätort.
Hade räknat med 6 eller 10 mm² själv, men de är rätt stor prisskillnad så klarar man sej på 6 vore de ju bra.
Hade räknat med 6 eller 10 mm² själv, men de är rätt stor prisskillnad så klarar man sej på 6 vore de ju bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Kan du kosta på dig 6 mm² så räcker det alla gånger.
I huvudfliken kan du då mata in följande:
- För tätort en förimpedans på 0.3 ohm,
- 16 A säkring (och 16 A belastningsström om du har den inställningen),
- area 6 mm², längd 70 meter, temp 55
Det ger en TotZ på 0.79 ohm och ett spänningsfall på 1.68%
Ovanstående gäller alltså om kabeln är en huvudledning och matar en central i uthuset. Det ger en god grund för de gruppledningar som utgår därifrån, och fritt val mellan dvärgar och diazeder. Trefasuttag, 16 A och 2.5 mm² kabel får plats med marginal.
Om kabeln däremot ska betraktas som en gruppledning så blir spänningsfallet dubblerat, men fortfarande inom gränsen 4 %.
I huvudfliken kan du då mata in följande:
- För tätort en förimpedans på 0.3 ohm,
- 16 A säkring (och 16 A belastningsström om du har den inställningen),
- area 6 mm², längd 70 meter, temp 55
Det ger en TotZ på 0.79 ohm och ett spänningsfall på 1.68%
Ovanstående gäller alltså om kabeln är en huvudledning och matar en central i uthuset. Det ger en god grund för de gruppledningar som utgår därifrån, och fritt val mellan dvärgar och diazeder. Trefasuttag, 16 A och 2.5 mm² kabel får plats med marginal.
Om kabeln däremot ska betraktas som en gruppledning så blir spänningsfallet dubblerat, men fortfarande inom gränsen 4 %.
Hej alla! Nu är man tillbaka efter semester o allt...
Som det ser ut så har ingen nått att rapportera om ElDim om vi skulle försöka oss på att
göra den skarp för 4.0 och sen kolla med forumet här om vi kan lägga upp den här för nedladdning
Vi hade ju den frågan uppe när vi startade detta. Vad säger ni andra?
Tänkte att vi skulle skippa sourceforce eftersom jag ensam kodar så är det lite onödigt att ha det där.
I Trello kan man ju ladda upp filer så vi skulle ju kunna ha betan där i stället för nedladdning och försöka ha skarp här på forumet. Vad tycker ni andra?
Som det ser ut så har ingen nått att rapportera om ElDim om vi skulle försöka oss på att
göra den skarp för 4.0 och sen kolla med forumet här om vi kan lägga upp den här för nedladdning
Vi hade ju den frågan uppe när vi startade detta. Vad säger ni andra?
Tänkte att vi skulle skippa sourceforce eftersom jag ensam kodar så är det lite onödigt att ha det där.
I Trello kan man ju ladda upp filer så vi skulle ju kunna ha betan där i stället för nedladdning och försöka ha skarp här på forumet. Vad tycker ni andra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag tycker att allt detta är jättebra 
Hej Mats! Nej jag har inte hört nått men frågan skall vara vidarebefordrad. Så jag hoppas jag får svar snart.
Det finns ju ingen download här på forumet (vad jag vet) en sån behövs ju så det blir väl lite o fundera på hur man vill lägga upp det hela.
Det finns ju ingen download här på forumet (vad jag vet) en sån behövs ju så det blir väl lite o fundera på hur man vill lägga upp det hela.
Ja det handlar ju i princip bara om att man skall lägga in data för olika kablar.Slugge skrev:
Nu skall vi göra den skarp som vi har idag. sen får vi se vilka önskemål som kommer in för en fortsatt utveckling av programmet. Ju fler som bidrar men hjälp ju snabbare kan vi ju få fram nästa version.
Nu skulle vi behöva ha hjälpfilen och översättningen om vi skall ha med det i 4.0 versionen.
Ja jag förbereder mig för stora språnget... att ta bort beta stämpeln från eldim 4.0.
Skall jag ha kvar allt som finns idag under inställningar eller skall jag gråa ut vissa så man inte kan ändra t.ex resistivitet och temp koeficient. Språkvalet gömmer jag eftersom vi inte har nåt sånt ännu.
Är det nått annat jag bör städa bort jag lägger inte till nått...
Skall jag ha kvar allt som finns idag under inställningar eller skall jag gråa ut vissa så man inte kan ändra t.ex resistivitet och temp koeficient. Språkvalet gömmer jag eftersom vi inte har nåt sånt ännu.
Är det nått annat jag bör städa bort jag lägger inte till nått...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag tycker den är bra som den är. Man går oftast inte in under inställningar det första man gör, utan först när man kört verktyget ett tag. Det finns säkert fler småsaker som vi skulle kunna skruva på, men jag tycker det är dags att göra ett avstamp!
Efter detta kan det ev behövas två grenar, en för underhåll och en för nyutveckling. Då kan vi ev smyga in hjälptexter mm i den skarpa utan att behöva oroa oss för nya saker under utveckling.
Efter detta kan det ev behövas två grenar, en för underhåll och en för nyutveckling. Då kan vi ev smyga in hjälptexter mm i den skarpa utan att behöva oroa oss för nya saker under utveckling.
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Kan ni visa någonstans där det finns en liknande download som ni vill ha för programmet här? Om vi lägger programmet på vår server och ni får länken dit, räcker det?