Ja jag förstår inte Win7 problemet... Jag provade på jobbet lite och ändra dpi men det resulterade bara i att
allt blev större... Om det är så att jag använder en font som ni inte har installerad då väljer windows en annan..
Tahoma använder jag i bilden och det verkar funka hum... det borde vara Tahoma även på det andra..
Jag ändrade font nu för att prova och det slog inte igenom på alla ställen måste kolla lite..
det är nog MS Sans Serif på några ställen... När jag ändrade fontstorleken inne i programmet så fick jag liknande problem. Så jag skulle tro att antingen har ni en font som inte är standard eller så saknas fonten hos er.

Redigerat:
Hittade en bugg till. Det kommer inga varningar för spänningsfall eller utlösningsvillkor under anläggningsfliken.

Screen Shot 2012-10-14 at 5.26.40 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krillew skrev:
Ja jag förstår inte Win7 problemet... Jag provade på jobbet lite och ändra dpi men det resulterade bara i att
allt blev större... Om det är så att jag använder en font som ni inte har installerad då väljer windows en annan..
Har inte mycket att bidra med förutom att mina Windowsinstallationer (där ElDim funkar utan problem) är båda nyinstallerade för ca en månad sedan och garanterat har originalfonterna.

Versionerna är Win7 Ultimate (på tämligen gammal Lenovo) och XP Pro (VirtualBox/OSX).

Det finns två bra verktyg som heter process monitor och process explorer. (båda gratis från MS web)
De kan vara bra för att se exakt vad programmet gör vid uppstart.
Möjligen kan de ge mer data om varför vi får olika beteeenden på fonterna vid uppstart

Mats skrev:
Det finns två bra verktyg som heter process monitor och process explorer. (båda gratis från MS web)
De kan vara bra för att se exakt vad programmet gör vid uppstart.
Möjligen kan de ge mer data om varför vi får olika beteeenden på fonterna vid uppstart
Bra tips.. fast det måste nog då köras där man har problemen... Har varit lite kraslig skall försöka få upp en ny ver i kväll...

Mikael_L, jag har äntligen läst igenom din hjälptext, och den är bra, förutom att ElDim inte ser ut så längre... :confused:. Det har tillkommit några fält och ändringar i GUIet. Några detaljer:
- Förimpedans: Om den mäts upp måste en säkerhetsfaktor på 1.5 läggas på Z.
- Temperatur: Har uppfattat denna som den uppskattade temp kabeln håller vid normal drift, inte max temp som den tål(?). Det kanske aldrig finns en chans i världen att värma upp en viss kabel till maxtemp.

Jag har också granskat formlerna i ElDim en gång till och lagt upp några lappar på Trello
- Ett förslag är att göra beräkningar av spänningsfall och max längd (utlösningsvillkor) utifrån angiven temperatur, och bara om den inte är angiven, vid max (70 °C). Detta görs redan idag, fast inte riktigt konsekvent.
- Som konsekvens av ovanstående funderar jag på att beräkna faktorn r istället för att använda de gamla konstanterna 27.6, 16.9, 10.5 etc mΩ/m då de är beräknade vid 70 °C?. Konstanterna kommer dessutom ifrån en resistivitet på 17.5 mΩmm² ? Vi använder ju 18.3 nu.

Bo.Siltberg skrev:
Mikael_L, jag har äntligen läst igenom din hjälptext, och den är bra, förutom att ElDim inte ser ut så längre... :confused:. Det har tillkommit några fält och ändringar i GUIet. Några detaljer:
- Förimpedans: Om den mäts upp måste en säkerhetsfaktor på 1.5 läggas på Z.
- Temperatur: Har uppfattat denna som den uppskattade temp kabeln håller vid normal drift, inte max temp som den tål(?). Det kanske aldrig finns en chans i världen att värma upp en viss kabel till maxtemp.

Jag har också granskat formlerna i ElDim en gång till och lagt upp några lappar på Trello
- Ett förslag är att göra beräkningar av spänningsfall och max längd (utlösningsvillkor) utifrån angiven temperatur, och bara om den inte är angiven, vid max (70 °C). Detta görs redan idag, fast inte riktigt konsekvent.
- Som konsekvens av ovanstående funderar jag på att beräkna faktorn r istället för att använda de gamla konstanterna 27.6, 16.9, 10.5 etc mΩ/m då de är beräknade vid 70 °C?. Konstanterna kommer dessutom ifrån en resistivitet på 17.5 mΩmm² ? Vi använder ju 18.3 nu.

Hej Bo!
Jag tar bort konstanterna och beräknar enligt din formel.
Jag skulle kunna lägga resistiviteten som en inställning om du vill. Det blir lättare och testa olika
varianter då.. (om du vill)
Jag har ju lagt en extra tab under inställningar

Ange resistiviteten...nja, jo, kanske, men bara om du har tid nu inför den skarpa 4.0

Mikael_L
Bo, trevligt!
Ja, jag har ju inte lagt ett finger på detta på flera månader nu, så självklart börjar skillnaderna mellan program och hjälpfil bli stora. :o

Och den hjälpen var ju dessutom enormt långt från klar. Det där första utkastet var nog mest för att polla utifall själva upplägget verkade OK.

Nu när vi flyttat färdigt, och snart kan börja bo som vanligt folk här så hoppas jag att jag ska få tid att återuppta projektet.

Jag får väl lägga upp en bild på min första central dimensionerad med ElDim. :)

Typiskt hempul med prylar från bra-att-ha-lådan som synes. IP68-låda som skall hamna i maskinhallen vad det lider.

3xC10 uppe till höger skall mata en 400 m lång N1XV 4G10. ElDim säger att det är OK!

Screen Shot 2012-10-28 at 3.42.01 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säger ElDim det så måste det vara sant :)
Har du satt en PEN-märkt gul/grön till JFBn :sly:

Bo.Siltberg skrev:
Har du satt en PEN-märkt gul/grön till JFBn :sly:
Eh, ja, vart det fel färgkombo? Det är PEN.

Ja, en JFB matas aldrig med en PEN utan med N. Du ska ha en blå ifrån PEN-plinten till JFBn.

OK, då får det bli Ahlsell, ingen blå tråd hemma. Tack för påpekandet!

Mikael_L
Mer OT. Är det åskskydd eller något sånt, bredvid huvudbrytaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.