Har fortfarande fruktlöst försökt härleda siffrorna i Elvis. Ik3 före skyddet har dom hittat i arslet på någon... Allt tyder hur som helst på att JFB endast innebär att man räknar på 5 s diazed, precis som i v21.

3) Tycker bestämt att v21 redan inkluderar huvudledningen i sp.fallet!? Men det baseras inte på enskilda strömmar utan enbart den ström som gruppledningen bidrar med. Det duger nog, för det blir en lite mer komplicerad beräkning annars.

Ska gå igenom v21 lite noggrannare vid tillfälle...

Krillew skrev:
1) Ja vi begränsar till max samma värde som säkringen för sen löser den i alla fall ut
Visst man kan ju överbelasta en Diazed ett tag utan att den löser ut. Jag sätter dom till max lika om ingen klagar..
Jag klagar på en gång.. :) Det är ganska användbart att kunna se spänningsfallet vid startströmmar på 150%.

Krillew skrev:
2) Nu har vi väl valt och skriva ogiltigt värde vi får backa och kolla vad vi bestämde...
Användarvänlighet tycker jag skall vara ledstjärnan här.

Krillew skrev:
3) Jag kan lägga till en som visar totala spänningsfallet. Blir det bra? (jag tror vi haft det men vi tog bort det)
:thumbup:

Bo.Siltberg skrev:
Har fortfarande fruktlöst försökt härleda siffrorna i Elvis. Ik3 före skyddet har dom hittat i arslet på någon... Allt tyder hur som helst på att JFB endast innebär att man räknar på 5 s diazed, precis som i v21.
Har oxo testat en hel del och håller med. Verkar logiskt dessutom.

Bo.Siltberg skrev:
3) Tycker bestämt att v21 redan inkluderar huvudledningen i sp.fallet!? Men det baseras inte på enskilda strömmar utan enbart den ström som gruppledningen bidrar med. Det duger nog, för det blir en lite mer komplicerad beräkning annars.
Komplikationen är nog obetydlig och nyttan är avsevärd tycker jag. Det är väl sällan man endast använder en gruppledning i taget.

Här får man väga behovet att hålla det enkelt mot risken för att ledningarna blir feldimensionerade med avseende på spänningsfallet. Jag tycker nog att det senare är viktigare.

Ok...

(1) behöver det verkligen vara % jag begränsar till 63A om inte det duger så får jag senare göra en % begränsare.
(2) Ja användarvänligt är det som skall vara ledstjärnan ogiltigt kan iof. vara tvetydigt. om ingen annan protesterar tar jag bort det.
(3) jag räknar då med c konstanten för huvudledning och sen på anläggning med den konstanten och sen lägger ihop dom.... blir det rätt... spänningsfallet på huvudledning är ju redan beräknad så jag räknar då på endast anläggning och sen lägger ihop dom...??

Det låter spontant svårt att kombinera användarvänlighet och enkelhet med en korrekt beräkning av spänningsfallet i huvudledningen. Användaren skulle behöva ange strömmen, fasvinkel och övertonshalt för varje fasledare för att ElDim ska kunna beräkna strömmen i N och därefter spänningsfallet. Och det gäller dessutom enbart för just detta belastningsfall.

Det finns både en styrka och svaghet i att Eldim gör en komplett beräkning i huvudledningsfliken. Det gör att det kan bli "ogiltigt" i kombination med den gruppledning som man inte ser eller kanske inte ens flikat sig fram till ännu. Kanske skulle ElDim endast göra beräkningar på huvudledningen i den fliken?

Krillew skrev:
Ok...

(1) behöver det verkligen vara % jag begränsar till 63A om inte det duger så får jag senare göra en % begränsare.
Det tycker jag är helt OK.

Krillew skrev:
(3) jag räknar då med c konstanten för huvudledning och sen på anläggning med den konstanten och sen lägger ihop dom.... blir det rätt... spänningsfallet på huvudledning är ju redan beräknad så jag räknar då på endast anläggning och sen lägger ihop dom...??
Det blir utmärkt.

Bo.Siltberg skrev:
Det låter spontant svårt att kombinera användarvänlighet och enkelhet med en korrekt beräkning av spänningsfallet i huvudledningen. Användaren skulle behöva ange strömmen, fasvinkel och övertonshalt för varje fasledare för att ElDim ska kunna beräkna strömmen i N och därefter spänningsfallet. Och det gäller dessutom enbart för just detta belastningsfall.
Det vore väl ändå överkurs att räkna fasvinklar. Worst case, dvs att addera strömmarna som om alla laster vore resistiva tycker jag är utmärkt konservativt, enkelt, och bra.

Bo.Siltberg skrev:
Det finns både en styrka och svaghet i att Eldim gör en komplett beräkning i huvudledningsfliken. Det gör att det kan bli "ogiltigt" i kombination med den gruppledning som man inte ser eller kanske inte ens flikat sig fram till ännu. Kanske skulle ElDim endast göra beräkningar på huvudledningen i den fliken?
Jag håller med vad gäller utlösningsvillkoret, detta bör endast beräknas i anläggningsfliken. Spänningsfall beräknas däremot med fördel först i huvudledningsfliken och adderas sedan i anläggningsfliken som Krillew föreslår ovan.

Ny ver är uppe.

(1) 63A max
(2) insåg att jag glömt "ogiltigt" jag får fixa det vid annat tillfälle.
(3) adderingen av spänningsfallen blir på resultatfliken kunde inte hitta nått bra ställe annars att lägga det hela måste fundera lite..

Fixat automatiska testen. det ligger en zip med en massa testfall..
och en zip med dom anläggningsfilerna som ligger till grund för testen.
i testen ligger ett testfall som skall ge error den finns där för att testa test procedurerna att dom hittar fel. Nu måste man bara verifiera att dom olika testfallen är riktiga.
sen kan man återupprepa testen innan varje ny ver samt lägga på dom nya testfallen för nya funktioner.

Man hittar dom under Files/TestCase

dom testfall som går igenom blir gröna
dom som har fel i sig blir röda
dom tester som ej kunde verifieras blir gula.

men alla tester utom ena går igenom för inget test är upprättat utan körs mot dom genererade värdena. så man måste gå igenom alla testfall och rätta upp dom, sen när man kör skall det bli fel där man rättat. får jag sen dom rättate filerna så kan jag sen fixa ElDim så testerna går igenom.

När man laddar testfallen så laddar man den filen som heter TestCase.txt det tar några sekunder
och ladda. sen kör man genom att trycka knappen kör test sen kan man expandera testerna för att
se resultaten klicka på en test så kommer en liten förklaring i nedre rutan.

För att kunna köra testerna så måste man slå på Test funktionen.... (Hemligt) det får ni via pm
om ni vill veta...

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Har testat lite nu på morgonkvisten över en mugg kaffe. :)

- Vad har rutan för Systemspänning för funktion? Kan inte se att den ändras eller påverkar något.
- Begränsningen till 63 A tycker jag funkar bra. Likaså varningen när spänningsfallet blir över 100%
- Totala spänningsfallet kunde gärna få visas under resultatet för gruppledningen
- Separat belastningsström skulle gärna kunna vara defaultval, alternativt standard
- Felmeddelandena är inte så hjälpsamma, det vore bra om tillåtna värden antingen angavs bredvid inmatningsrutan eller i felmeddelandet.
- Hur är det med temperaturen för huvudledningen? Måste inte den vara 70 grader vid beräkning av utlösningsvillkoret? Kanske redan diskuterat i tråden?

Edit>

- Det går att välja Expert mode trots att den inte fungerar. Detta borde stängas av.
- Väljer man temperaturer under -199 C för gruppledningen går beräkningarna fel och längderna blir negativa. Temperaturen kan gott begränsas till temperaturområdet +/- 100 C.

/Edit

Totalt sett tycker jag att ElDim nu är mycket trevligt, och absolut mitt förstahandsval framför ELVIS vilket är tämligen knöligt att använda.

Bra jobbat! :thumbup:

Redigerat:
Systemspänning är gråad och har i dag ingen direckt funktion.
Nej expertmode skall enbart funka när man kör i Test-Mode (det är fel)

-Totala spänningsfallet kunde gärna få visas under resultatet för gruppledningen... Jo
men man bör skriva lite om att det behandlas som om det var resistivt så det behövs lite utrymme för att man inte blandar ihop med annat.. jag måste fundera lite på hur det skall visas.

- Separat belastningsström skulle gärna kunna vara defaultval, alternativt standard det här är basic mode och skall vara enkelt "för dom som lär sig"... så jag vill inte ha det som default,
i expert mode där kan det vara default. Vi borde väl snart vara färdiga för att fixa expert mode.

Felmeddelandena är inte så hjälpsamma, det vore bra om tillåtna värden antingen angavs bredvid inmatningsrutan eller i felmeddelandet. skall försöka fixa det

- Hur är det med temperaturen för huvudledningen? Måste inte den vara 70 grader vid beräkning av utlösningsvillkoret? Kanske redan diskuterat i tråden? Jo jag tror det, har en liten Idé om att man skulle ändra färgen på temp inmatningen när man ändrar på den samt skriva nått i resultatfliken. Men inte spärra möjligheten.

Har du sett att det finns en ny flik i inställningar?
Där man kan skriva in förvalda värden.

Redigerat:
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Totalt sett tycker jag att ElDim nu är mycket trevligt, och absolut mitt förstahandsval framför ELVIS vilket är tämligen knöligt att använda.
:thumbup:

Jo just...
Jag har skrivit lite i Hjälp/Om... Om det är nån som inte gillar vad jag skriver så får ni säga vad det skall stå... bra att ni annars verifierar att det får stå som det gör

Nedan är ett fall som nog borde hanteras eftersom programmet är en dimensioneringshjälp för ledningar.

Det går att välja 1,5 mm2 ledning till en 20A säkring. Frågan är om man inte borde varna (ev blockera?) om ledningen är för klen i normala installationer.

Dvs,
1,5 mm2 varning/blockering vid >13A
2,5 mm2 varning/blockering vid >16A
osv.

Specialfall där man tex kör 16A på 1,5 mm2 kan lämnas till expertmoden.

Screen Shot 2012-10-06 at 5.18.35 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mycke_nu skrev:
Nedan är ett fall som nog borde hanteras eftersom programmet är en dimensioneringshjälp för ledningar.

Det går att välja 1,5 mm2 ledning till en 20A säkring. Frågan är om man inte borde varna (ev blockera?) om ledningen är för klen i normala installationer.

Dvs,
1,5 mm2 varning/blockering vid >13A
2,5 mm2 varning/blockering vid >16A
osv.

Specialfall där man tex kör 16A på 1,5 mm2 kan lämnas till expertmoden.
Ja det låter som en bra idé

Ja, det är det uppenbara man inte ser... Det står ingenstans att ElDim endast räknar på utlösningsvillkor och spänningsfall, inte belastningsförmåga. Det får bli ett senare kapitel. Vi måste ju nu vara tydliga med vad ElDim räknar ut. En varning när man överskrider de vanliga värdena är inte fel, men med en brasklapp om att det inte sker någon kontroll på en kabels verkliga belastningsförmåga.

För dem som inte är bekanta med alla de parametrar som påverkar en kabels belastningsförmåga lägger jag upp ett par screenshots från ELVIS' belastningsprogram.

Bland det som påverkar belastningsförmågan märks:
- Typ av kabel
- Förläggning
- Antal belastade ledare
- Anhopning av flera kablar
- mm, mm

Screen Shot 2012-10-06 at 7.34.18 PM.png
Skapa konto

Screen Shot 2012-10-06 at 7.39.25 PM.png
Skapa konto

Jag lägger in en varning när man gör beräkningen inte blockera när man väljer.
för har man 1,5mm² o 10A och skall växla till 2,5mm² 16A så måste man i så fall välja area före säkring och tvärt om om man vill minska till 1,5mm² o 10A från 2,5mm² o 16A det blir knöligt och inte så lättanvänt.

Ja förläggning har vi ju inte med ännu.. men det är en hel del gjort runt det.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.