145 680 läst ·
604 svar
146k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
https://sourceforge.net/projects/eldim/
V4B_23 är uppe
Behöver hjälp med att checka av i Trello att ändringarna som är gjorda är ok och att dom känns bra.
https://trello.com/board/eldim-4-0/4fc75165502add9110812c11
V4B_23 är uppe
Behöver hjälp med att checka av i Trello att ändringarna som är gjorda är ok och att dom känns bra.
https://trello.com/board/eldim-4-0/4fc75165502add9110812c11
Hmm..
Varför är temperaturfälten röda? Störigt värre.
Felmeddelandet när man väljer klen ledararea relativt säkringen är helt missvisande. Det borde stå Varning: Underdimensionerad ledning för vald säkring, inte Ogiltig kombination av spänning/ström inmatad.
Jag avvaktar med vidare test.
Varför är temperaturfälten röda? Störigt värre.
Felmeddelandet när man väljer klen ledararea relativt säkringen är helt missvisande. Det borde stå Varning: Underdimensionerad ledning för vald säkring, inte Ogiltig kombination av spänning/ström inmatad.
Jag avvaktar med vidare test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu jo tanken var att om man avviker från 55°C från huvudledningen och 70°C från anläggning så skall man bli observant på att man inte beräknar enligt standarden.
enligt ditt inlägg #367 och mitt svar #368.
Rött är kanske en dålig färg... om man tar Info background beroende på tema så brukar vara ljusgul och sticker inte ut så mycket.
"Ogiltig kombination av spänning/ström"
ja jag ser nu vad jag skrivit
Tänkte det skulle stå Avsäkring/Area ... Ja det var helt tokigt.. Tur att du såg det.
enligt ditt inlägg #367 och mitt svar #368.
Rött är kanske en dålig färg... om man tar Info background beroende på tema så brukar vara ljusgul och sticker inte ut så mycket.
"Ogiltig kombination av spänning/ström"
ja jag ser nu vad jag skrivit
Tänkte det skulle stå Avsäkring/Area ... Ja det var helt tokigt.. Tur att du såg det.
Redigerat:
OK, god tanke iofs, men när det lyser rött i en ruta och man samtidigt får felmeddelande (om något annat) blir det förvirrande.
När jag testade nu på morgonen hände följande
1. Läste in min anläggning från fil
2. BONG! Felmeddelande om spänning/ström och rött i temprutan
3. Ändrar ledningen
4. BONG! Rött i rutan och annat felmeddelande
5. BONG! Ändrar något annat. Rött i rutan. Ändrar temperaturen
6. BONG! Felmeddelande om utlösningsvillkor. Rött i rutan.
Så där kan man inte jobba..
Normalt är det ju så att om man gör ett fel vid inmatning så kommer det ett felmeddelande som åtföljs av en markering av den ruta som är fel. Här markeras alltså en i sammanhanget helt ovidkommande ruta.
Sedan rödmarkerades huvudledningen trots att det stod 70 grader i rutan, det måste vara en bugg. För gruppledningar tror jag inte att beräkningen måste ske vid 70 grader.
Lösningen är nog därför att ta bort temperaturvalet för huvudledningen (det finns inget sådant val i ELVIS som alltid räknar på 70 grader) och ta bort varningen för gruppledningen.
[SIZE=-1]
[/SIZE]
3. Ändrar ledningen
Så där kan man inte jobba..
Normalt är det ju så att om man gör ett fel vid inmatning så kommer det ett felmeddelande som åtföljs av en markering av den ruta som är fel. Här markeras alltså en i sammanhanget helt ovidkommande ruta.
Sedan rödmarkerades huvudledningen trots att det stod 70 grader i rutan, det måste vara en bugg. För gruppledningar tror jag inte att beräkningen måste ske vid 70 grader.
Lösningen är nog därför att ta bort temperaturvalet för huvudledningen (det finns inget sådant val i ELVIS som alltid räknar på 70 grader) och ta bort varningen för gruppledningen.
[SIZE=-1]
[/SIZE]
Redigerat:
Nej vårat ledord är ju att det skall vara enkelt...mycke_nu skrev:OK, god tanke iofs, men när det lyser rött i en ruta och man samtidigt får felmeddelande (om något annat) blir det förvirrande.
3. Ändrar ledningen
Så där kan man inte jobba..![]()
Jag har tagit bort det röda så får vi se hur du uppfattar det hela efter det.
Jag har ändrat lite runt det nu, om du nu skriver nått felaktigt och växlar till en annan flik och kör beräkningen då kommer det växla flik till där felet är och man får fokus på felet.
Tyvärr så kan man inte få fokus på area valet på anläggning det är ju liksom flera kontroller.
Funderar på att byta till en droppdown där man väljer i ställer men jag väntar tills vi lägger till förläggning det blir ju lite mer kontroller då så jag behöver plats.
Jag låter nog kontrollerna vara kvar tills vidare.. Jag vill inte göra för mycket ändringar som kan påverka att vi måste testa om allt. Så jag gör nog inga mer ändringar nu än att rätta rena buggar.Sedan rödmarkerades huvudledningen trots att det stod 70 grader i rutan, det måste vara en bugg. För gruppledningar tror jag inte att beräkningen måste ske vid 70 grader.
Så vi kan få V4.0 att bli skarp nån gång.
Jag avvaktar tills i morgon med att lägga upp ny ver om det kommer in nån annan bugg..
Ny ver uppe för nedladdning:
Tagit bort rödmarkeringen mm. mycke_nu får se om det känns bättre nu.
Avsäkring/area meddelandet är kvar..
Det kommer även upp ett meddelande på resultatfliken.
skulle villja ha feedback på det. altså när area/avsäkring är fel.
Hur käns felmeddelandet som kommer upp om man matat in felaktigt..??
Tagit bort rödmarkeringen mm. mycke_nu får se om det känns bättre nu.
Avsäkring/area meddelandet är kvar..
Det kommer även upp ett meddelande på resultatfliken.
skulle villja ha feedback på det. altså när area/avsäkring är fel.
Hur käns felmeddelandet som kommer upp om man matat in felaktigt..??
Tycker det känns bra och lättarbetat efter en snabb test.
När behöver man egentligen klicka på Beräkna-knappen? Det verkar som om de flesta beräkningar (alla?) utförs direkt när man ändrar ett värde. Att ha både automatik och en knapp för vissa lägen medför risk för misstag.
Det vore nog trevligt om knappen kunde elimineras helt.
Edit: Bra med felmeddelandet, men det borde stå -99 till +150
När behöver man egentligen klicka på Beräkna-knappen? Det verkar som om de flesta beräkningar (alla?) utförs direkt när man ändrar ett värde. Att ha både automatik och en knapp för vissa lägen medför risk för misstag.
Edit: Bra med felmeddelandet, men det borde stå -99 till +150
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det är knappen som trycks ner när man trycker enter... så den är till för automatiken.mycke_nu skrev:Tycker det känns bra och lättarbetat efter en snabb test.
Sen trycker jag knappen ibland istället för att trycka enter..
när man väljer från en dropdown eller radioknapp så utförs beräkningen automatiskt men i alla lägen där man matar in ett värde då används knappen.
Jo jag är medveten om det problemet. Har försökt att ordna det men jag använder min värdet till 2 olika saker måste ändra funktionen lite för att få till det. Det är tyvärr nått jag måste skjuta på.
Det kommer få konsekvenser på många ställen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Ja hemma kör jag XP o på jobbet win7 o det ser bra ut på båda...
Fonterna ser stora ut BO Kan det vara så att du har nått annorlunda tema valt?
Jag valde extra stor font i windows under XP men då blev bara texten på tabarna stora och menyn
allt annat förblev lika... måste kolla under win7 i morgon på jobbet
det blir lite konstigt när jag ändrar dpi kör 96 som standard bytte till 120 men det blev inte så tokigt..
Jag får försöka reda ut det hela...
Fonterna ser stora ut BO Kan det vara så att du har nått annorlunda tema valt?
Jag valde extra stor font i windows under XP men då blev bara texten på tabarna stora och menyn
allt annat förblev lika... måste kolla under win7 i morgon på jobbet
det blir lite konstigt när jag ändrar dpi kör 96 som standard bytte till 120 men det blev inte så tokigt..
Jag får försöka reda ut det hela...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag minns bara att jag desperat stängde av alla animerade och ljudliga teman...jag kör nåt gammalt klassikt. Jag använder normalt Windowsburken på jobbet enbart för att logga in på Linux. :x
Hittade en lite bugg: 
Här borde det finnas en varning för klen ledararea.
Det här är lite kryptiskt uttryckt.
Föreslår: Beräkna spänningsfall i anläggningen med max belastning på huvudledningen.
Logga in
Skapa konto
Här borde det finnas en varning för klen ledararea.
Logga in
Skapa konto
Det här är lite kryptiskt uttryckt.
Föreslår: Beräkna spänningsfall i anläggningen med max belastning på huvudledningen.
Redigerat:
När man väljer fel area/avsäkring så skriver jag i resultatfliken
Ogiltig kombination av avsäkring/area är inmatad.
Max strömtäthet är ca 6A/mm² lite mer på tunna areor och lite mindre på grova.
max 13A på 1,5mm² och max 16A på 2,5mm² .
Skulle vilja få det här verifierat av er .... Jag har för mig att man brukar säga 6A/mm²
Är det här vi skall varna på? då blir det ca 6A/mm²
1,5 -13A
2,5- 16A
4 - 25A
6 - 32A
10 - 63A
hum i boken står det EKK dvärg B och C 0,1 s hittar inte för diazed
16 på 1,5 , 25 på 2,5 40 på 6 , 50 på 10 och 80 på 16
Ogiltig kombination av avsäkring/area är inmatad.
Max strömtäthet är ca 6A/mm² lite mer på tunna areor och lite mindre på grova.
max 13A på 1,5mm² och max 16A på 2,5mm² .
Skulle vilja få det här verifierat av er .... Jag har för mig att man brukar säga 6A/mm²
Är det här vi skall varna på? då blir det ca 6A/mm²
1,5 -13A
2,5- 16A
4 - 25A
6 - 32A
10 - 63A
hum i boken står det EKK dvärg B och C 0,1 s hittar inte för diazed
16 på 1,5 , 25 på 2,5 40 på 6 , 50 på 10 och 80 på 16
Redigerat:
Jag tror det är bäst om du tar med de klassiska tumreglerna för säkring/area eftersom det är tänkt för icke fackfolk.
1,5 - 10A
2.5 - 16A
4 - 20A
6 - 25A
10 - 35A
16 - 63A
Jag ser även samma sak som Bo beskrev ovan om man kör Win7, ser inte så bra ut visuellt.
Kul att du jobbar på.
1,5 - 10A
2.5 - 16A
4 - 20A
6 - 25A
10 - 35A
16 - 63A
Jag ser även samma sak som Bo beskrev ovan om man kör Win7, ser inte så bra ut visuellt.
Kul att du jobbar på.