145 690 läst ·
604 svar
146k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Ok, så om vi höjer resistiviteten överlag till 18.3 mΩ/m så hamnar vi inte på "fel" sida om Elvis, och det är kanske det viktigaste. Frågan är om det över huvudtaget är möjligt att räkna fram en ledningslängd med en noggrannhet på 3 siffror.
Troligen får man vara glad om två siffror är korrekta, men låt oss vara konservativa och helt på den säkra sidan eftersom konsekvenserna av av säkringar som inte löser är allvarliga.
Föreslår då även att ett val för JFB införs på gruppledningen, och att detta val gör att alternativet Diazed 0,4 sekunder inte är tillgängligt. Fallet med tvåfasig kortslutning kanske inte behöver behandlas i detta program?
Föreslår då även att ett val för JFB införs på gruppledningen, och att detta val gör att alternativet Diazed 0,4 sekunder inte är tillgängligt. Fallet med tvåfasig kortslutning kanske inte behöver behandlas i detta program?
Om jag förstår er rätt Bo och mycke_nu
så ändrar jag resistiviteten till 18.3 mΩ/m samt lägger in en JFB knapp som stänger av Diazed 0,4
GK100 var det nått du ville jag skulle ändra på??
Jag tänkte också lägga in jordslutningsströmmen innan huvudsäkringen i bilden.
men blev osäker på hur man skall räkna där när jag såg värdet i El-vis
på huvudledningen använder vi spänningsfaktorn 0,85
och på anläggning 0,95 är detta rätt?? hur skall det räknas på matande anläggning??
så ändrar jag resistiviteten till 18.3 mΩ/m samt lägger in en JFB knapp som stänger av Diazed 0,4
och på anläggning 0,95 är detta rätt?? hur skall det räknas på matande anläggning??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag har gjort tre nya lappar på trello
- Resistiviteten 18.3 mΩ/m
- Tempkoefficienten 0.00393
- JFB, men här har jag inte listat ut hur man ska räkna, eller hur Elvis räknar. Vore intressant med en jämförelse i Elvis mellan diazed 5s med och utan JFB.
Spänningsfaktorn ska vara 0.85 för diazed 5s och 0.95 för diazed 0.4s & dvärgar.
- Resistiviteten 18.3 mΩ/m
- Tempkoefficienten 0.00393
- JFB, men här har jag inte listat ut hur man ska räkna, eller hur Elvis räknar. Vore intressant med en jämförelse i Elvis mellan diazed 5s med och utan JFB.
Spänningsfaktorn ska vara 0.85 för diazed 5s och 0.95 för diazed 0.4s & dvärgar.
Jag håller helt med i vad som sammanfattas av Bo i #349, lägg in det nu när du uppdaterar. För matande anläggning får man ta in de värden man får från elleverantören, vi tittade lite på det i #91, men det ligger lite utanför det vi siktar mot nu. Det förekommer att man där använder spänningsfaktorer från 0.75 och uppåt inget man ska eller kan göra några antaganden kring men har man uppgifterna kan du givetvis införa funktioner för detta också.Krillew skrev:Om jag förstår er rätt Bo och mycke_nu
Jag har skrivit det förut, och upprepar mig alltså igen då ...
*Håll det enkelt, och håll det på säkra sidan om marginalen*
Jag tycker de sista inläggen styr det åt det hållet, återigen. Det gläder mig.
Bättre med en robust, lättarbetat och tillförlitlig produkt, än en massa finesser och uträkningar med precis alla parametrar som ev kan gå fel, eller inmatas/förstås fel av användaren.
*Håll det enkelt, och håll det på säkra sidan om marginalen*
Jag tycker de sista inläggen styr det åt det hållet, återigen. Det gläder mig.
Bättre med en robust, lättarbetat och tillförlitlig produkt, än en massa finesser och uträkningar med precis alla parametrar som ev kan gå fel, eller inmatas/förstås fel av användaren.
Bo.Siltberg skrev:
Det blir exakt samma. Exempel nedan med 50 m N1XV 10mm2 huvudledning och 1,5 mm2 EKK gruppledning säkrad med Diazed 10A:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med JFB:
Logga in
Skapa konto
Utan JFB:
Logga in
Skapa konto
Ver 4.0B_21 ligger uppe https://sourceforge.net/projects/eldim/
(1) med dom ändringar ni föreslog
(2) det finns en ny flik i setting där man kan lägga in default värden.
(3) det finns ett val för att få fram inmatningsrutan för belastningsström.
Jag valde att lägga det som en inställning enligt vad vi brukar säga håll det enkelt... så det är minimalt med saker som distraherar och försvårar inmatningen.
(4) checkbox för JFB men den gör bara så att 0,4s inte går att välja.
Nu får vi se om det är nått annat vi skall skruva på...
(1) med dom ändringar ni föreslog
(2) det finns en ny flik i setting där man kan lägga in default värden.
(3) det finns ett val för att få fram inmatningsrutan för belastningsström.
Jag valde att lägga det som en inställning enligt vad vi brukar säga håll det enkelt... så det är minimalt med saker som distraherar och försvårar inmatningen.
(4) checkbox för JFB men den gör bara så att 0,4s inte går att välja.
Nu får vi se om det är nått annat vi skall skruva på...
Jag läser i SS4241405 där finns ju c faktorn. Vad jag förstår så är det bara den faktorn som ändras beroende på om det är överlast/kortslutning eller enbart kortslutnings skydd.
Är det nått vi skall ta höjd för nu och lägga in ett val för det??
Är det nått vi skall ta höjd för nu och lägga in ett val för det??
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ville bara säga att det funkar och ger rimliga värden för min "trädgårdsledning" när jag kör det på Linux under Wine. Jag har inte detaljkollat värdena.Krillew skrev:
Mkt bra att kunna lägga in belastningsström och se spänningsfall (fullt blås är ju alldeles för pessimistiskt i många/de flesta fallen, jag skall bara ladda gräsklipparrobbot, inte köra vattenkokare... Och i vattenkokarfallet så är det ju strunt samma ändå...)
Ska man hålla det enkelt så kanske det endast borde vara överlast/kortslutning.Krillew skrev:
Jag var lite snabb där.. det gällde bara 2 eller 3 parallellkopplade ledningar...
det är nog bäst man läser klart innan man uttalar sig...
kul lars_stefan_axelsson att det nu funkar utan felmeddelanden...
Ja nu får jag väl vänta på tummen upp eller ner för att veta om vi har en 4.0 skarp...
det är några små utseende grejer jag skall fixa..
Mikael_L du kanske skulle skriva om konstanterna vi använder
c faktorn och k och skriva vart dom återfinns c ligger ju i SS4241405 men vart k kommer ifrån vet jag ej
Är det du GK100 som räknat fram dom??
det är nog bäst man läser klart innan man uttalar sig...
kul lars_stefan_axelsson att det nu funkar utan felmeddelanden...
Ja nu får jag väl vänta på tummen upp eller ner för att veta om vi har en 4.0 skarp...
det är några små utseende grejer jag skall fixa..
Mikael_L du kanske skulle skriva om konstanterna vi använder
c faktorn och k och skriva vart dom återfinns c ligger ju i SS4241405 men vart k kommer ifrån vet jag ej
Är det du GK100 som räknat fram dom??
Småfel.. 
1. Det går att sätta belastningsströmmen helt oberoende av vald säkring upp till flera miljoner Ampere. Max kanske borde vara 100-150% av säkringen. Max spänningsfall bör inte heller kunna bli mer än 100%.
2. Väljer man för lång kabel eller för hög ström under Huvudledning klagar programmet på Ogiltigt Värde.. i statusraden längst ner. Detta är ganska missvisande. Det borde endast stå att utlösningsvillkoret inte är uppfyllt.
3. Spänningsfallet i gruppledningen borde inkludera spänningsfallet i huvudledningen för ett rättvisande resultat. Att strömmarna kan sättas obereoende av varandra är dock utmärkt!
1. Det går att sätta belastningsströmmen helt oberoende av vald säkring upp till flera miljoner Ampere. Max kanske borde vara 100-150% av säkringen. Max spänningsfall bör inte heller kunna bli mer än 100%.
2. Väljer man för lång kabel eller för hög ström under Huvudledning klagar programmet på Ogiltigt Värde.. i statusraden längst ner. Detta är ganska missvisande. Det borde endast stå att utlösningsvillkoret inte är uppfyllt.
Logga in
Skapa konto
3. Spänningsfallet i gruppledningen borde inkludera spänningsfallet i huvudledningen för ett rättvisande resultat. Att strömmarna kan sättas obereoende av varandra är dock utmärkt!
1) Ja vi begränsar till max samma värde som säkringen för sen löser den i alla fall ut
Visst man kan ju överbelasta en Diazed ett tag utan att den löser ut. Jag sätter dom till max lika om ingen klagar..
2) Nu har vi väl valt och skriva ogiltigt värde vi får backa och kolla vad vi bestämde...
3) Jag kan lägga till en som visar totala spänningsfallet. Blir det bra? (jag tror vi haft det men vi tog bort det)
Visst man kan ju överbelasta en Diazed ett tag utan att den löser ut. Jag sätter dom till max lika om ingen klagar..
2) Nu har vi väl valt och skriva ogiltigt värde vi får backa och kolla vad vi bestämde...
3) Jag kan lägga till en som visar totala spänningsfallet. Blir det bra? (jag tror vi haft det men vi tog bort det)