145 680 läst ·
604 svar
146k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Gnet..
- På sidan för Huvudledning finns det tre små punkter efter temperaturen. (C ...)
- VAC borde eventuellt skrivas Vac
- Diazed antas väl vara tröga, antar jag, men det kanske skulle framgå.
- Öppna.. och Spara.. kunde gärna vara Öppna Anläggning.. respektive Spara Anläggning..
Hittade inställningen för att beräkna spänningsfallet efter gruppsäkringens storlek, den funktionen var utmärkt! Möjligen lite kryptiskt beskriven - rubriken borde vara Beräkning av spänningsfall eller något i den stilen.
- På sidan för Huvudledning finns det tre små punkter efter temperaturen. (C ...)
- VAC borde eventuellt skrivas Vac
- Diazed antas väl vara tröga, antar jag, men det kanske skulle framgå.
- Öppna.. och Spara.. kunde gärna vara Öppna Anläggning.. respektive Spara Anläggning..
Hittade inställningen för att beräkna spänningsfallet efter gruppsäkringens storlek, den funktionen var utmärkt! Möjligen lite kryptiskt beskriven - rubriken borde vara Beräkning av spänningsfall eller något i den stilen.
Hej mycke_nu!
(1)Jo det där spara/öppna har jag funderat lite på, tänkt mig "project" men anläggning är bättre som du föreslår skall ordna det.
(2)Dom tre punkterna används i expertmode borde inte visas i basic.
(3) Vac skall ordna
(4)Diazed antas väl vara tröga jo jag förmodar det Bo får verifiera så det inte blir fel.
(5)Beräkning av spänningsfall utifrån huvudledningens avsäkring. (kunde det vara nått?)
(tanken här är att vi skall kunna lägga in mer som man kan få beräknat men som man kan slippa om man ej väljer det. Så här skulle vi kunna knö in mer grejer som kan beräknas utifrån de data som vi har idag. Så om det är nån som har idéer så lägger vi till det.)
Tack för dina synpunkter
(1)Jo det där spara/öppna har jag funderat lite på, tänkt mig "project" men anläggning är bättre som du föreslår skall ordna det.
(2)Dom tre punkterna används i expertmode borde inte visas i basic.
(3) Vac skall ordna
(4)Diazed antas väl vara tröga jo jag förmodar det Bo får verifiera så det inte blir fel.
(5)Beräkning av spänningsfall utifrån huvudledningens avsäkring. (kunde det vara nått?)
(tanken här är att vi skall kunna lägga in mer som man kan få beräknat men som man kan slippa om man ej väljer det. Så här skulle vi kunna knö in mer grejer som kan beräknas utifrån de data som vi har idag. Så om det är nån som har idéer så lägger vi till det.)
Tack för dina synpunkter
Redigerat:
Denna versionen verkar mycket bättre än den tidigare jag provade, ett bra steg i rätt riktning. Det mycke_nu nämnde om vald belastningsström tycker jag är vettigt och något du borde införa redan nu i denna ver.
Jag har samlat lite andra synpunkter också men ska försöka köra lite till innan jag lämnar ut dem här. Lite slipning och rättning till så har du nog det du kallar första skarpa.
Jag har samlat lite andra synpunkter också men ska försöka köra lite till innan jag lämnar ut dem här. Lite slipning och rättning till så har du nog det du kallar första skarpa.
Det förefaller som om ElDim inte beräknar utlösningsvillkoret (5 sekunder) för huvudledningen.
Jag har i alla fall för mej att det är 5 s som gäller. Hittar det inte i skrifterna nu på morgonkvisten, men Bo vet säkert.
Jag har i alla fall för mej att det är 5 s som gäller. Hittar det inte i skrifterna nu på morgonkvisten, men Bo vet säkert.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jo, det är 5 s som gäller där.
Vist, ElDim borde göra en kontroll av huvudledningen, även om ElDim's främsta syfte är att räkna på gruppledningar. Förutom utlösningsvillkoret bör vi dessutom kontrollera att förimpedansen i första centralen blir rimlig. Vad kan denna skamgräns anses ligga på? 1000 mΩ?
Vist, ElDim borde göra en kontroll av huvudledningen, även om ElDim's främsta syfte är att räkna på gruppledningar. Förutom utlösningsvillkoret bör vi dessutom kontrollera att förimpedansen i första centralen blir rimlig. Vad kan denna skamgräns anses ligga på? 1000 mΩ?
Finns ju tröga och snabba ännu men det är i stort gL/gG som gäller.Krillew skrev:
gL/gG-säkringar är helområdessäkringar och är de vanligaste säkringarna vi använder. Denna typ av säkring kan användas i de flesta anläggningstyper såsom uttagsgrupper, motorgrupper och i distributionsnät. Livslängden är dessutom mycket god även vid upprepade motorstarter.
Säkringar av denna typ skall klara 50 strömpulser på 80% av strömmen för 5s-smältvärdet enligt tillverkarens nedre toleranskurva utan att åldras. Pulsernas varaktighet är 5 sekunder och tidsintervallet mellan varje puls skall vara 20% av provtiden och som för en 100 A säkring uppgår till 2 timmar och således ger en paustid på 24 min. För att motverka säkringsåldring vid upprepade starter bör därför motorns högsta startström uppgå till högst 80% av strömmen för 5s-smältvärdet. Detta förutsätter att starttiden inte är längre än 5 sekunder och att starten inte upprepas för nära föregående start.
Alternativet är att inte ange någon säkring för huvudledningen (som i ELVIS). Jag skulle dock föredra att behålla säkringen och räkna på utlösningsvillkoret, eftersom man då får ett kvitto på att hela anläggningen är riktigt dimensionerad.Bo.Siltberg skrev:
1000 mΩ är kanske lite snålt, det är alltid tråkigt med program som har förutfattade meningar om hur de kommer att användas, men det bör nog ligga under 2000 i alla fall.Bo.Siltberg skrev:
En annan sak är JFB vilket påverkar resultatet avsevärt. Nu är det sagt att ElDim räknar konservativt, men att inte effekten av JFB tas med i beräkningarna får nog närmast betraktats som grovt missvisande.
Mitt pumphusfall:
250 mΩ, 25AT -> 40 m 10 mm2 -> C10A -> 400 m 10 mm2 -> JFB, 10AT -> VU
Eldim anger max längd på gruppledningen till 141 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ELVIS utan JFB hävdar 132 meter, vilket stämmer utmärkt eftersom ElDm inte tar hänsyn till JFB.
Logga in
Skapa konto
ELVIS med JFB säger emellertid 465 m! Denna skillnad är lite väl stor för att man skall kunna acceptera ElDims resultat när anläggningen har en JFB.
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Om du låter ElDim räkna på 5 s för gruppledningen så kommer du nog nära 465 meter.
Men hur behandlar Elvis JFB och dvärg?
Men hur behandlar Elvis JFB och dvärg?
Det blir för långt, 546 meter, så det är inte heller bra.Bo.Siltberg skrev:
567 meter med B10A och 4 meter med C10A oavsett om JFB är valt eller ej.Bo.Siltberg skrev:
B10A blir 557 meter i Eldim, medan C10A inte klarar utlösningsvillkoret.
Jag lägger in andra formler om ni har några...
Bra att ni försöker reda ut det hela. Jag kan ju lägga in ett val för JFB men jag måste ha en formel då.
Vi har ju i dag en rödfärgning vid 2% spänningsfall på huvudledningen.
Jag skulle kunna beräkna ett spänningsfall på totala Z vid elcentralen. vid 2% så är det ca 0,6ohm
jag har förimpedans 0,3 så ca 0,9 blir det för mig.
Bra att ni försöker reda ut det hela. Jag kan ju lägga in ett val för JFB men jag måste ha en formel då.
Vi har ju i dag en rödfärgning vid 2% spänningsfall på huvudledningen.
Jag skulle kunna beräkna ett spänningsfall på totala Z vid elcentralen. vid 2% så är det ca 0,6ohm
jag har förimpedans 0,3 så ca 0,9 blir det för mig.
Om det finns jordfelsbrytare är resonemanget så här:
Man struntar i fallet med jordslutning och kravet på att säkringen skall lösa på 0,4 sekunder, det fixar JFBn.
Väljer man JFB i ELVIS försvinner därför möjligheten att välja smältsäkringar på 0,2 och 0,4 sekunder.
Kvarvarande val är sedan:
- Enfasig kortslutning (230V fas-nolla, dvs grupper med nolla)
- Tvåfasig kortslutning (400V fas-fas, dvs grupper utan nolla)
Den tvåfasiga kortslutningen ger då betydligt längre tillåtna ledningar eftersom den högre spänningen förmår driva mer kortslutningsström.
Att det inte stämmer mellan ELVIS och ElDim i diskussionen ovan måste bero på ett fel i Eldim. Som det ser ut nu när jag testar ligger detta fel i konstanterna för Diazed med 5 sek utlösningstid, Detta säkringsval ger konsekvent ca 6-7% för långa ledningar.
(Felet jag angav i diskussionen ovan var betydligt större, men detta berodde på att ELVIS ändrar temperaturen automatiskt i samband med att man byter säkringsvärde, vilket jag dessvärre missade.)
Man struntar i fallet med jordslutning och kravet på att säkringen skall lösa på 0,4 sekunder, det fixar JFBn.
Väljer man JFB i ELVIS försvinner därför möjligheten att välja smältsäkringar på 0,2 och 0,4 sekunder.
Kvarvarande val är sedan:
- Enfasig kortslutning (230V fas-nolla, dvs grupper med nolla)
- Tvåfasig kortslutning (400V fas-fas, dvs grupper utan nolla)
Den tvåfasiga kortslutningen ger då betydligt längre tillåtna ledningar eftersom den högre spänningen förmår driva mer kortslutningsström.
Att det inte stämmer mellan ELVIS och ElDim i diskussionen ovan måste bero på ett fel i Eldim. Som det ser ut nu när jag testar ligger detta fel i konstanterna för Diazed med 5 sek utlösningstid, Detta säkringsval ger konsekvent ca 6-7% för långa ledningar.
(Felet jag angav i diskussionen ovan var betydligt större, men detta berodde på att ELVIS ändrar temperaturen automatiskt i samband med att man byter säkringsvärde, vilket jag dessvärre missade.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag har försökt härleda siffrorna i Elvis men inte lyckats speciellt väl. Det finns alltför många faktorer där den största verkar vara resistiviteten. Elvis verkar använda 18.3 mΩ/m, åtminstone för detta fall med 10 mm² N1XV. Resistiviteten varierar med några tiondels mΩ mellan areor och mellan typ av ledare (EK, FK, RK), och den kan också skilja sig för en koncentrisk ledare. ElDim använder 18.0 rakt av vilket inte kan anses vara fel, dvs den skillnad på 9 meter eller 6 % tycker jag faktiskt inte är mycket att yvas över.
Andra okända faktorer är övergångsresistans i säkringar och dvärgbrytare. Möjligen använder Elvis värdet av 2*1 m av den kabel som ansluts, lite svårt att se. Fler faktorer är temperaturkorrigeringar. Vi räknar ju alltid med 70 grader, men en kabel värms ju upp ytterligare under kortslutning, kanske ända upp till 150 grader om det är så dimensionerat. Vet inte om Elvis räknar med detta. Sedan har vi den ström som normenligt ska lösa en viss diazed (faktorn k).
På tal om temperatur så använder du 70 grader i ElDim för 10 mm²-kabeln till ditt pumphus. Skulle du lyckas värma upp den kabeln till 70 grader kanske det kommer några biobiljetter från nätbolaget som tack för en god kund
Vad Elvis gör vid JFB-fallet har jag inte lyckats klura ut. Ik1 sjunker från 101 till 85 A, varför ?!?!
Om vi ska skruva på något i ElDim kan det vara
- resistiviteten, 18.1-18.3 mΩ/m för 1-10 mm²
- faktorn k för dvärgar.
Andra okända faktorer är övergångsresistans i säkringar och dvärgbrytare. Möjligen använder Elvis värdet av 2*1 m av den kabel som ansluts, lite svårt att se. Fler faktorer är temperaturkorrigeringar. Vi räknar ju alltid med 70 grader, men en kabel värms ju upp ytterligare under kortslutning, kanske ända upp till 150 grader om det är så dimensionerat. Vet inte om Elvis räknar med detta. Sedan har vi den ström som normenligt ska lösa en viss diazed (faktorn k).
På tal om temperatur så använder du 70 grader i ElDim för 10 mm²-kabeln till ditt pumphus. Skulle du lyckas värma upp den kabeln till 70 grader kanske det kommer några biobiljetter från nätbolaget som tack för en god kund
Vad Elvis gör vid JFB-fallet har jag inte lyckats klura ut. Ik1 sjunker från 101 till 85 A, varför ?!?!
Kan bero på att våra konstanter för dvärgar är lite avrundade nedåt för att ge lite marginal som jag skrev i någon tråd (kanske längre upp i denna). Vi får väl använda det exakta värdet...
Om vi ska skruva på något i ElDim kan det vara
- resistiviteten, 18.1-18.3 mΩ/m för 1-10 mm²
- faktorn k för dvärgar.
Det finns en diskussion runt detta i hjälptexterna till ELVIS.Bo.Siltberg skrev:Jag har försökt härleda siffrorna i Elvis men inte lyckats speciellt väl. Det finns alltför många faktorer där den största verkar vara resistiviteten. Elvis verkar använda 18.3 mΩ/m, åtminstone för detta fall med 10 mm² N1XV. Resistiviteten varierar med några tiondels mΩ mellan areor och mellan typ av ledare (EK, FK, RK), och den kan också skilja sig för en koncentrisk ledare. ElDim använder 18.0 rakt av vilket inte kan anses vara fel, dvs den skillnad på 9 meter eller 6 % tycker jag faktiskt inte är mycket att yvas över.
Det var bara medan jag gjorde jämförelser, ELVIS sätter ju temperaturen till 70 grader så fort man ändrar exvis en säkring. I mina egna beräkningar använder jag 15 grader. (Har järnkoll på marktemperaturen eftersom jag har en jordvärmepump.Bo.Siltberg skrev:
Precis som Bo skriver kan man om man vill interpolera resistiviteten 18.1-18.3 mΩ/m för 1-10 mm², men jag ser det inte som meningsfullt för ElDim och det finns ytterligare parametrar att ta hänsyn till isf. Detta görs inte heller i ElVis som förövrigt inte bör hållas som något facit i dessa fall, det kan ses som ett mer proffessionellt användbart ElDim men är inte på långa vägar komplett om man ska vara helt korrekt.
Utlösningsströmmarna för Diazed som tabellerats i trådarna av mig är helt korrekta och enligt norm de behöver ni inte tänka på. För dvärgar är den som flera gånger nämnts valda så att man inte ska riskera att hempularna ligger på fel sida gränsen, även denna tycker jag inte ska ändras för vårt ändamål.
För att göra samma konservativa beräkning på resistansen kanske det i så fall är bättre att ta normens högre värde 18.3 generellt i ElDim. Tror att hela grejen med ElDim förfelas om vi ska dra in för mycket detaljer och spetsfundigheter, från början var det en korrekt skattning på säkra sidan för grupper med känd förimpedans.
Bo kan få vara tongivande i hur det ska utveckla sig framöver, själv tycker jag det är helt ok nu om vi lyckas rätta lite småsaker och bättra ergonomin för programmet. Jag hjälper gärna till om ni vill gräva ner er mer men det tillför inte så mycket för målgruppen i BH.
Utlösningsströmmarna för Diazed som tabellerats i trådarna av mig är helt korrekta och enligt norm de behöver ni inte tänka på. För dvärgar är den som flera gånger nämnts valda så att man inte ska riskera att hempularna ligger på fel sida gränsen, även denna tycker jag inte ska ändras för vårt ändamål.
För att göra samma konservativa beräkning på resistansen kanske det i så fall är bättre att ta normens högre värde 18.3 generellt i ElDim. Tror att hela grejen med ElDim förfelas om vi ska dra in för mycket detaljer och spetsfundigheter, från början var det en korrekt skattning på säkra sidan för grupper med känd förimpedans.
Bo kan få vara tongivande i hur det ska utveckla sig framöver, själv tycker jag det är helt ok nu om vi lyckas rätta lite småsaker och bättra ergonomin för programmet. Jag hjälper gärna till om ni vill gräva ner er mer men det tillför inte så mycket för målgruppen i BH.
Redigerat: