0,85 hum ja det är min konstant för fi måste kolla det, Skall prova med dina värden så får jag se
om även jag får felet.

Vilka värden har du inmatade på huvudlednings fliken?

Om jag förstår El-Vis rätt så har du

0,25 Ohm in Z
0,403 efter huvudledning (hur lång vilken area??)
1,973 efter gruppledningen

tycker inte jag får till det hela med 220V fasspänning..
Hum.... ja det är nog extremvärden.. men skulle vara bra om jag får veta vilka..

Undrar om vi kan få en kommentar från GK100 här.

mycke_nu du kan spara beräkningen under Arkiv/spara om du sen kan klistra in det här i forumet så kan jag provköra samma beräkning som dig.

Ja vi tar ju inte med spänningsfallet i kopplingspunkter och över säkringen.
Vi borde nog lägga med det.

Redigerat:
Redigerat:
Jag ser inte att Bo gett feedback på senaste utgåvan, inte i tråden iaf. Har du fått fler att testa än vad som syns här?

Jag gör ett försök med nya versionen ikväll, så får vi se hur den verkar. Borde väl närma sig ok status nu. Vi behöver inte hänga upp oss för mycket på små skillnader, men ska givetvis söka upp och fixa ev fel och missförstånd i grunden. Kan man lita på att du redovisar beräkningarna i fliken lika som de utförs i programmet?

Hej GK100
Jo tanken är ju att resultatfliken skall spegla alla beräkningar på det viset som dom görs i programmet.
Kan ju vara så att jag missat nån. Jag skall gå igenom och verifiera..

Bo har testat lite jag har fått lite feedback från honnom , han hittade felen som rättades i 4.0_20

Krillew skrev:
0,85 hum ja det är min konstant för fi måste kolla det, Skall prova med dina värden så får jag se
om även jag får felet.

Vilka värden har du inmatade på huvudlednings fliken?

0,25 Ohm in Z

Hum.... ja det är nog extremvärden.. men skulle vara bra om jag får veta vilka..
mycke_nu du kan spara beräkningen under Arkiv/spara om du sen kan klistra in det här i forumet så kan jag provköra samma beräkning som dig.
Felmeddelandet med 0,85 floating point kom redan vid uppstart första gången innan splash-screen. Jag hade alltså inte haft möjlighet att lägga in några värden. Obs att jag har en US-version av XP.

Gick på en bugg till där, tror jag.. Sparade inställningarna och dom hamnade i en .rtf-fil. När jag sedan skulle ladda in dem igen ville ElDim ha en .txt-fil.?!

Lägger upp filen som PDF.

Krillew skrev:

0,25 Ohm in Z

Här följer samtliga screen shots från ELVIS

Screen Shot 2012-09-24 at 2.57.26 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screen Shot 2012-09-24 at 2.57.10 PM.png
Skapa konto
Screen Shot 2012-09-24 at 2.56.47 PM.png
Skapa konto
Screen Shot 2012-09-24 at 2.56.31 PM.png
Skapa konto

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Felmeddelandet med 0,85 floating point kom redan vid uppstart första gången innan splash-screen. Jag hade alltså inte haft möjlighet att lägga in några värden. Obs att jag har en US-version av XP.
Programmet har haft problem med det förut. Alltså att fungera i en miljö med punkt som decimaltecken snarare än komma. Är ett problem med den valda utvecklingsplattformen tror jag.

lars_stefan_axelsson skrev:
Programmet har haft problem med det förut. Alltså att fungera i en miljö med punkt som decimaltecken snarare än komma. Är ett problem med den valda utvecklingsplattformen tror jag.
Jag har lagt in så att både punkt och komma skall gå att använda.
ev att det är ett fel i eldim.ini, prova och ta bort eller byt namn på den och starta pånytt.

Det kan ju finnas nått ställe i koden där jag inte tar hänsyn till både punkt och komma
så det måste hittas.

Hum hur beräknar man I på matande punkt?? 924A enligt El-Vis

230/0,25= 920A ??!! Hum inte helt rätt..
Dels skall den beräknas utan cos fi??

Jag har hittat 0,85 problemet det blir åtgärdat i nästa ver.
det uppstår när man kör engelska som nationell inställning.

Har kört lite andra exempel och det verkar som om ELVIS räknar med 70 grader på huvudledningarna vilket förklarar skillnaden i total impedans.

Noterade att det på huvudledningen endast tillåts 2% spänningsfall, medan hela anläggningen tillåter 4%. Om detta är avsiktligt så känns det som en onödig begränsning eftersom det är hela anläggningen som är intressant.

mycke_nu skrev:
Noterade att det på huvudledningen endast tillåts 2% spänningsfall, medan hela anläggningen tillåter 4%. Om detta är avsiktligt så känns det som en onödig begränsning eftersom det är hela anläggningen som är intressant.
Ja fast det är ju ingen begränsning enbart att det är en hint om att det kanske är lite mycket..
Det här var nått beslut som vi fattade förut att vi ville ha det så.
Bo kommer du ihåg?
Man skulle kunna välja en annan färg än rött så kanske det inte uppfattas så definitivt.
Jag ser att på anläggningssidan visar vi ej rött när man passerar 4% och det är kanske snarare där man borde visa rött.. när det passerar 4%

Beslut beslut....

Ett till beslut behövs. Vi beräknar ju Jordslutningsströmmen på huvudledningen med cosfi men vi har ingen inmatning för den utan vi kör på 0,85 vi borde nog ha en inmatning för fi på huvudlednings fliken.

Reglerna för spänningsfall säger faktiskt 2 % för huvudledningar och 3-4% inkl gruppledningar. 3 % gäller för belysning och "småel" och 4 % för "annat", så egentligen är det 3 % man ska sikta på...men det blir korta gruppledningar...

Jag har en del att läsa ikapp ovan, återkommer när tid finnes.....

Det vore smidigt om man kunde sätta strömmen för beräkning av spänningsfallet separat. Det är långt ifrån alltid man belastar en ledning så hårt som säkringarna tillåter.

Absolut bäst vore om man kunde sätta strömmarna för huvudledning (ofta hög last) och gruppledning (samtidigt låg last) separat.

Exempel: En huvudledning som matar en central är belastad med 20A samtidigt som gruppledningen av intresse har en maxbelastning av 4 A (känd last). Att räkna på 20A, 4A eller gruppsäkringen 10A genomgående leder samtliga helt fel.

mycke_nu skrev:
Det vore smidigt om man kunde sätta strömmen för beräkning av spänningsfallet separat. Det är långt ifrån alltid man belastar en ledning så hårt som säkringarna tillåter.

Absolut bäst vore om man kunde sätta strömmarna för huvudledning (ofta hög last) och gruppledning (samtidigt låg last) separat.

Exempel: En huvudledning som matar en central är belastad med 20A samtidigt som gruppledningen av intresse har en maxbelastning av 4 A (känd last). Att räkna på 20A, 4A eller gruppsäkringen 10A genomgående leder samtliga helt fel.
Ja det är en bra synpunkt. Nu är det tänkt att vi skall få till 4.0 och göra den skarp.
sen skall vi fortsätta med förläggning och då är det väl bra att även kunna ange belastning.
Det är meningen att vi även skall lägga till möjlighet att beräkna vilken kabel som skall användas till
hydroforpumpen 150m bort...
Sen har jag en idé om att man vill kunna lägga in flera gruppledningar på anläggning.
Och sen kunna skriva ut full dokumentation för anläggningen.. Men det är en bit bort.
Bo har lite av projektledar ansvar här så det är han som bestämmer riktningen... Men ju fler som hjälper till med verifiering mm så går det fortare att komma dit. Som det är nu så är testningen den stora stoppklossen. Bra att du kör El-Vis parallellt och kollar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.