Jo Bo det låter bra man visar det negativa värdet och sen klipper man där och texten du föreslår.

Ja det låter bra då kan man följa beräkningen fram dit sen är det ju ingen idé o göra fler beräkningar..

Ja då skall jag försöka fixa föreslagna ändringar, sen får vi känna på det hela...

Klart att man får negativt spänningsfall om man har negativ kabellängd! Här har vi passerat supraledarna och direkt gått in på ultraledarna :)

yxis skrev:
Klart att man får negativt spänningsfall om man har negativ kabellängd! Här har vi passerat supraledarna och direkt gått in på ultraledarna :)
Kallas också "evighetsmaskin". Vore praktiskt om det fungerade. :)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag är nog klar under kvällen med dom ändringar vi pratat om.

jag skrev i resultatfliken vid 4%
OBS! vid negativt värde fins ogiltigt inmatade värden.
men det känns krystat... känns som tårta på tårta..
Är det nån som kan komma upp med en bättre text till i kväll så kommer den med i stället.

Vi testar ju nu Trello för projektstyrningen av ElDim där finns en lång lista på grejer som behöver testas
jag behöver frivilliga som vill testa av så vi kan släppa ElDim V4.0 (skarp)
sänd ett pm till mig eller Bo med en mailadress så kan vi bjuda in er.

Hur vore det med "Vid negativt spänningsfall så finns andra felaktiga inmatade värden"?

Ingen större ändring, men du slipper "värde och värde" (bättre med direkt referens) och "felaktig" är starkare än "ogiltig" och lite direktare. Ta det för vad det är.

Om vi ska vara petiga är jag lite tveksam till ord som "felaktig" och "ogiltig", dvs användaren bör inte lastas för att ha gjort något "fel". I resultatfliken finns ju plats att bre ut texten lite, nåt i stil med detta kanske:

För given förimpedans och säkring kan inga beräkningar för gruppledningar göras eftersom det inte går att uppfylla utlösningsvillkoret. En mindre eller snabbare säkring, eller lägre förimpedans krävs.

PS. Tänk om dagens programutvecklare kunde lägga lika stor möda vid felmeddelanden som vi :confused: Man får vara glad om det dyker upp nåt mer än "Error", möjligen "Could not compute".

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Ja Bo vi kan ta din text för utlösningsvilkoret men sen tycker jag att vi i Hjälpen skall ha en mer utförlig beskrivning på det hela

Men 4% behöver inte vara negativt när utlösningsvilkoret är det.
Där för tänkte jag mig att 4% kan beräknas men när även den är negativ så visas ytterligare en text.
och den behöver jag hjälp med.

Jo felmeddelanden är viktiga.. Och vi gör ju ett program som skall vara upplysande. och så långt det går själv instruerande.

Från det enat till nått annat... Synpunkter på färgkoder mm..

Bo.Siltberg skrev:
Om vi ska vara petiga är jag lite tveksam till ord som "felaktig" och "ogiltig", dvs användaren bör inte lastas för att ha gjort något "fel".
Visst. Jag kan jämka mig. Jag kan inte på rak arm hitta något bra ord som meddelar att en oönskvärd situation har uppstått utan att samtidigt (åtminstone indirekt) peka finger... :) Å andra sidan så vill man ju säga något, s.a. användaren inte missar det. Det är potentiellt (fast kanske inte här) värre.

Bo.Siltberg skrev:
PS. Tänk om dagens programutvecklare kunde lägga lika stor möda vid felmeddelanden som vi :confused: Man får vara glad om det dyker upp nåt mer än "Error", möjligen "Could not compute".
"Error 13" ... :) Det är ett gammalt problem. Och hade bara varit kul kuriosa om det inte var så att det har varit med och tagit livet av folk: http://en.wikipedia.org/wiki/Therac_25

Nu är det inte många nerladdningar kvar så har vi passerat 3000 nerladdingar. Uppnås förmodligen under veckan.

Nu ber jag på mina bara knän... Testare!!!!! HJÄLP!!!!

Jagt öppnade upp Trello så alla kan läsa. Jag gör det under ett kort tag för att förhoppningsvis locka in några
som vill vara med och testa.
https://trello.com/board/eldim-4-0/4fc75165502add9110812c11
I Listan Färdigt för test finns i senaste betan det är sånt som behöver testas igenom.

3000 potentiella användare som inte hittar några fel :wow:
Du är verkligen en programmerare av rang Krillew.

Eller vars installationer nu är en tickande brandbomb... ;)

Alltid lurigt att skriva programvara som skall användas "på riktigt."

Ver 4B_20 är uppe nu https://sourceforge.net/projects/eldim/

(1) Fix av felmeddelande vid Diazed.
(2) Ändring av Anläggningssidan.. (la resultaten innanför en resultat ram på samma sätt som huvudledning)

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
Ja nu har vi passerat 3000 nerladdningar, hög tid att vi får till ver 4.0 och gör den skarp.

Är det några som har rätt svar till beräkningar som jag kan få del av.
Jag behöver så mycket som möjligt av den varan för att kunna gå vidare med förläggning.

Testade just b4_20 och fick felmeddelande enligt nedan vid installation under XP i Virtual Box på OSX Mountain Lion. Programmet gick dock att köra utan uppenbara problem.

Körde en test med ganska extrema värden (real-world, dock!) och jag måste säga att det var en mycket trevlig upplevelse. Lättarbetat och överskådligt jämfört med ELVIS. En eloge!

Reslutatet diffar som synes något mot ELVIS. Kortslutningsströmen beror antagligen på att jag höftade till driftsimpedansen, men resistansen skiljer lite väl mycket, ca 6% lägre i ElDim.

Screen Shot 2012-09-24 at 8.27.03 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Screen Shot 2012-09-24 at 8.01.11 AM.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.