145 694 läst ·
604 svar
146k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 163 inlägg
Vad som helst utom en popup som man måste klicka Ok i, inklusive Microsofts popup "Ditt program har kraschat, vänta medan jag försöker hitta en lösning...". :banghead:
Jag la en statusbar längst ned där kommer ett meddelande samt det blinkar rött..
statusbaren visas alltid oavsett vilken tab som är uppe. man kan ju vara inne och ändra förimpedans och då ser man ju inte att det blir nolla på nästa flik..
Jag är inte heller riktigt förtjust i att ha en nolla... dels ser det virrigt ut på beräkningssidan om det står noll när..
detta kommer upp på statusbaren "Utlösningsvillkoret är satt ur spel."
blir det en bra text eller bör vi ta nått annat... så fort vi bestämt läger jag ut en ny ver så får vi känna hur det blev.. jo även 4% kan bli negativ... så hanteringen där bör kanske vara lika.
man kan ju lägga en
och skriva nu har du gjort fel...
statusbaren visas alltid oavsett vilken tab som är uppe. man kan ju vara inne och ändra förimpedans och då ser man ju inte att det blir nolla på nästa flik..
Jag är inte heller riktigt förtjust i att ha en nolla... dels ser det virrigt ut på beräkningssidan om det står noll när..
detta kommer upp på statusbaren "Utlösningsvillkoret är satt ur spel."
blir det en bra text eller bör vi ta nått annat... så fort vi bestämt läger jag ut en ny ver så får vi känna hur det blev.. jo även 4% kan bli negativ... så hanteringen där bör kanske vara lika.
man kan ju lägga en
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 755 inlägg
Hur skulle det vara med "inte uppfyllt" istf. "satt ur spel" som ju är slang och skulle kunna missförstås? Ev. med "INTE" versalt.
Sedan så hatar jag "blink", men det kan kanske vara motiverat här. Bara det går att läsa texten även när det "blinkar av". Bäst vore kanske blinka i 3 sekunder och sedan stilla.
Sedan så hatar jag "blink", men det kan kanske vara motiverat här. Bara det går att läsa texten även när det "blinkar av". Bäst vore kanske blinka i 3 sekunder och sedan stilla.
"Utlösningsvillkoret är inte uppfyllt" Ja.... Fast det känns inte heller riktigt rätt..
För det känns ju inte som om det är nått man varnar för, för om jag håller på lite till så blir det uppfyllt...
Men vi tar det tills vi hittar nått bättre.
Hur skall vi göra med 0:an kanske bättre med ett streck "---" eller "Se hjälpen" eller nått
I resultat fliken där känns det bättre och ha en text än at ha 0 så man blir observant på att nått är galet. Antingen att man visar det beräknade negativa värdet med en tillägs text..
På tabben har vi inte så mycket platts att man kan skriva en uppsats utan det måste vara nått kort.
sen kan man ha en tooltip som beskriver mer eller att det kommer fram en länk till hjälpen.
typ
--- meter (Se Hjälpen)
Jo just det skall bara blinka några gånger annars blir man vansinnig...Bara just så man blir observant på att nått har hänt.
För det känns ju inte som om det är nått man varnar för, för om jag håller på lite till så blir det uppfyllt...
Men vi tar det tills vi hittar nått bättre.
Hur skall vi göra med 0:an kanske bättre med ett streck "---" eller "Se hjälpen" eller nått
I resultat fliken där känns det bättre och ha en text än at ha 0 så man blir observant på att nått är galet. Antingen att man visar det beräknade negativa värdet med en tillägs text..
På tabben har vi inte så mycket platts att man kan skriva en uppsats utan det måste vara nått kort.
sen kan man ha en tooltip som beskriver mer eller att det kommer fram en länk till hjälpen.
typ
--- meter (Se Hjälpen)
Jo just det skall bara blinka några gånger annars blir man vansinnig...Bara just så man blir observant på att nått har hänt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 163 inlägg
Vad sägs om
"Går ej att beräkna. En mindre eller snabbare säkring krävs, eller lägre förimpedans".
"Går ej att beräkna. En mindre eller snabbare säkring krävs, eller lägre förimpedans".
Ja det känns bra tycker jag... men i hjälpen måste man nog skriva att även längden på huvudledning/förläggning spelar in.. så man kanske också skall skrivaBo.Siltberg skrev:
(se hjälpen för mer info)
Hur gör vi med 0:an??
och hur gör vi på beräkningsfliken...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 755 inlägg
'-' är nog bättre än '0' som sagt, för att visa att vi inte har ett värde. (Eller "NA" eller något liknande).
Jag tycker andra delen av Bo's förtydligande är ett fall framåt, men skulle ändå vilja ha något mer "negativt" än "Går ej att beräkna", eftersom det är ett villkor som man "måste" ha uppfyllt. Så jag röstar fortfarande för "Ej uppfyllt. En mindre..." eller något liknande, "Underkänt", "Otillåtet" (de är inte bättre, men något åt det hållet).
Jag tycker andra delen av Bo's förtydligande är ett fall framåt, men skulle ändå vilja ha något mer "negativt" än "Går ej att beräkna", eftersom det är ett villkor som man "måste" ha uppfyllt. Så jag röstar fortfarande för "Ej uppfyllt. En mindre..." eller något liknande, "Underkänt", "Otillåtet" (de är inte bättre, men något åt det hållet).
text på statusbaren: Ogiltigt värde gör att utlösningsvillkoret är inte uppfyllt. (Se hjälpen)
värde på fliken: - (streck)
i resultatfliken: känns bättre att visa negativa värdet för då kan man följa flödet i beräkningen, med ett tilläg (OBS! vid negativt värde är utlösningsvillkoret är inte uppfyllt)
sen nått liknande vid 4% spänningsfall....
i resultatfliken: känns bättre att visa negativa värdet för då kan man följa flödet i beräkningen, med ett tilläg (OBS! vid negativt värde är utlösningsvillkoret är inte uppfyllt)
Var det bara jag som tycker att det kanske kan finnas en poäng i att se "minusvärdena"? (Vad sägs om att visa ett minusvärde fast t.ex. en röd "stopp"-markering?)
Min tanke är alltså att siffrorna ger en slags ledtråd om ungefär hur mycket man behöver ändra parametrarna för att hamna inom gränserna.
Edit: OBS, detta är alltså inte ett önskemål utan ett diskussionsunderlag
Min tanke är alltså att siffrorna ger en slags ledtråd om ungefär hur mycket man behöver ändra parametrarna för att hamna inom gränserna.
Edit: OBS, detta är alltså inte ett önskemål utan ett diskussionsunderlag
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 755 inlägg
Jag kan se argument både för och emot. Helst ville man väl i så fall ha någon känslighetsanalys e dyl. Och det finns sådana system, men de är ganska mycket mer avancerade i både implementation och presentationsgränssnitt (för att inte tala om utbildning av användaren). Jag tror vi skall lämna Monte Carlo simuleringarna till en annan app. 
Så jag skulle säga NA i huvudgränssnittet iaf. med möjlighet för användaren att se de "negativa värdena" vid mouseover eller någon annan aktiv interaktion?
Så jag skulle säga NA i huvudgränssnittet iaf. med möjlighet för användaren att se de "negativa värdena" vid mouseover eller någon annan aktiv interaktion?
Låter bra, tycker jag.Krillew skrev:text på statusbaren: Ogiltigt värde gör att utlösningsvillkoret är inte uppfyllt. (Se hjälpen)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 163 inlägg
Så här alltså?
L = ((10500 / 13) - 968,226 ) / 27,6
Kompencera längden:-5,82 för 70°C
L = -5,49 meter [#2.1]
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (0,018 · -5,495 · 2) / 1,5
R1 = -0,1319 ohm [#4.1]
Spänningsfall:
U = 13 · (-0,16+0,324)
U = 2,16 [#4.3]
Jag blir inte så klokare på dessa negativa värden, men spänningsfallet blir ju bättre
Om jag sätter vald längd till 0 så utförs inte beräkningarna för vald längd, dvs det blir tomt i resultatfliken.
Kan du inte göra likadant om max längd blir < 0, dvs klippa efter beräkningen av L (men visa det negativa värdet) med ett meddelande om att det inte går att göra fler beräkningar av denna gruppledning.
L = ((10500 / 13) - 968,226 ) / 27,6
Kompencera längden:-5,82 för 70°C
L = -5,49 meter [#2.1]
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (0,018 · -5,495 · 2) / 1,5
R1 = -0,1319 ohm [#4.1]
Spänningsfall:
U = 13 · (-0,16+0,324)
U = 2,16 [#4.3]
Jag blir inte så klokare på dessa negativa värden, men spänningsfallet blir ju bättre
Om jag sätter vald längd till 0 så utförs inte beräkningarna för vald längd, dvs det blir tomt i resultatfliken.
Kan du inte göra likadant om max längd blir < 0, dvs klippa efter beräkningen av L (men visa det negativa värdet) med ett meddelande om att det inte går att göra fler beräkningar av denna gruppledning.