Jag kan lägga till % spänningsfall på huvudledningssidan
och skriva en liten varning om den uppgår till mer än 2%.
och sen presentera maxlängd på anläggning utifrån 4%

Skall jag beräkna det på vald kabel temperatur? Då har jag ju redan resistansen på
huvudledningen sen vald huvudsäkring så har vi maxspänningsfallet...

Ja, använd vald temperatur, för då kan man styra det själv, dvs själv ange vilken temperatur kabeln kommer att få vid maxlast.

Jag lägger in % spänningsfall...

På anläggningsfliken visar jag spänningsfall vid 20grader jag tror vi bestämde förut att det skulle vara så.
Men är det inte bättre att vi även där visar spänningsfall vid vald temperatur.

På resultat fliken visar vi både vald temp och vid 20grader borde inte det räcka, ev att vi visar vid 20grader
om man för musen över.. försöker skala bort lite så det inte blir förmycket information.

Om det är jag som sagt 20 grader är det naturligtvis så :cool:
Att använda vald temperatur tycker jag dock också är rätt...kanske mer än för 20 grader.
Att visa spänningsfallet för båda temperaturerna, tja...kanske, spontant känns det som överkurs, men om det kan smygas in i beräkningstabben så varför inte.

Mikael_L
Jag kan tycka att man kanske kan helt skala bort temperatur i Basic mode.
Blir det någon avsevärd skillnad ifall man hela tiden räknar på ett rimligt worst case?

Temperatur kanske bara förvillar en oerfaren användare rätt mycket.

En tanke ...

Åkte på ett fel direkt:

Väljer jag godtycklig kabel på första sidan kommer felmeddelandet

'1,5' is not a valid floating point value

• eldim.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var ju inte bra men.....
Vi skall inrikta oss på att kolla basic mode när vi har det på plats så går vi vidare med expert.

Vad har du för inställning i windows när det gäller separator tecken? Du kör "." förmodar jag. All konvertering mellan komma o punkt är inte kollat helt.

Bra att du hittade skall fixa det. Det är lite knöligt att tillåta både komma o punkt.

Jag ställde om till punkt som decimaltecken och fick samma fel.
Jag får köra igenom allt med "." som decimaltecken. kan nog tänkas att det är nått ställe till. som krånglar.

Nätverkskortet på min dator gick till dom sälla jaktmarkerna i helgen, måste fixa det så jag kan lägga upp en ny version.

Redigerat:
Tämligen säker på att det var Engelskt (US) tangentbord och språk eftersom det är en US-version av XP, men felet kommer även om jag kör med Svenska som språk.

Det konstiga är sedan att jag inte matat in värdet "1,5" någonstans, så det måste ligga i koden.

Jo jag har hittat felet.

Det uppkommer om man har punkt som inställning för decimalsepparator i windows.
Det är ju flera listor med data inlagda i programmet och det är när en av dom listorna laddas
felet uppstår. Jag har gjort en generell funktion för att hantera just sånt.

Men jag har tydligen inte bytt på alla ställen till den nya rutinen. det har hunnit bli ca 6000 rader kod det är lite o leta igenom för att ändra..

Bytte nätverkskort och switch... allt funkade ..
Stängde av datorn och startade om.. ny krasch...

Nu brann moderkortet...
Det kommer ta några dagar innan jag är på banan igen..
Jag har nästan den senaste koden på USB i fickan... Hoppas jag får igång hårddisken,
där har jag det senaste... Kopierade allt till nasen för ca 2 veckor sen
så ca 2 veckor jobb utan backup...

Mikael_L
Men ... :eek:

Så surt ...:confused:

Ja nu har jag bytt allt... Min gamla ATA133 fans det ju inga moderkort som stödde.. eller cd brännaren det var ju IDE så jag fick byta allt ja jag har lådan kvar.. :-) Jag stoppade i en SSD 120GB det blev lite mer fart.

Jag har lagt upp en BV4.0_14 samt jag har lagt upp lite testcase.
Man hittar dom under Files och i foldern TestCase jag har zipat ihop lite testfiler samt det finns en
läs mig fil som beskriver lite om hur man sätter upp testerna. tänkte att info om det behöver inte finnas här på forumet ni kan sända mig en direkt fråga om ni undrar över nått...

Jag hoppas den här versionen skall funka bättre med punkt i stället för komma.
Jag måste reda ut lite och se vart jag var när datorn la av jag är inte helt på banan ännu...

Inga problem med punkt och komma. :thumbup:

Lite skummiteter, skitsaker, mm :)

Flik Anläggning

Fältet Spänningsfall vid vald längd sägs anges vid 20 C men ändras likväl om man ändrar temperaturen.

Det heter Utlösningsvillkoret, inte utlösnings regeln

Texten enligt 4% regeln bör vara Vid 4% spänningsfall

Spänningsfallet kan bli mer än 100%, skulle vara snyggt om det fångades upp så att det inte överstiger fasspänningen.

Utlösnings tid skall inte särskrivas

Gruppledining innehåller ett typo

Det vore trevligt om Beräknaknappen kunde elimineras och beräkningarna uppdaterades automatiskt när man ändrar ett värde. (Överkurs)

Vad betyder 2A=13656 etc under Diazed? För teständamål? Annars behöver det förklaras.

Skall försöka få tid att kolla mot ELVIS, har det inte installerat på den här datorn.

Redigerat:
(1) Bra att du hittar stavfel och definitionsfel. fixar dom

(2) Slippa trycka på knappen.. Jag la till att enter blir beräkning är det ok...??
Om man står i en inmatningsruta skriver och trycker enter när man är klar så görs en beräkning.. är det ok..??

(3) 2A=13656 ja det borde kanske förklaras lite mer det är ju lika för dvärgbrytare..
ev om man har värdet på toltip i stället.. och en förklaring att det är konstanter.

(4) Spänningsfallet kan bli mer än 100% ..... skall se vad jag kan göra

(5) Fältet Spänningsfall vid vald längd sägs anges vid 20 C ... skall kolla det.
skrev en fråga 2012-03-03 19:32 ang. om vi skulle ta bort det som anges vid 20grader och enbart ha med det på resultatfliken.. vad tycker du ???

(6) Elvis ja det skulle ju vara bra... När datorn kraschade så tror jag att jag såg ett fel med
% beräkningen.... måste kolla det igen. Jag måste grotta ner mig lite igen i beräkningarna o kolla dom.

(2) Problemet som jag ser det är att skärmen visar felaktiga värden innan man klickat Beräkna, men det går att leva med.

(3) Tycker att du kan ta bort konstanterna, dom tillför inget, tvärtom.

(5) Jag tycker inte att spänningsfallet vid 20 C behöver redovisas separat, men det kan ju finnas andra åsikter.

(6) Ska leta reda på CDn..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.