Bo.Siltberg skrev:
Visst kan du räkna fram r om du vill. Konstanterna verkar utgå ifrån 17.2 mΩmm² och är beräknade för 70 °C, och tur o retur.

Många kabeltillverkare verkar dock ange en högre resistans, över 18 mΩmm², vilket du kanske vill använda istället för att öka noggrannheten med en siffra :cool:
Är det inte så att ledarna skall ha en viss resistans, inte en viss area?

Dvs, man skall inte utgå från 1,5 mm2 och räkna ut vad resistansen blir, utan utgå från att resistansen alltid har ett viss värde för en given "dimension". Har man dålig koppar kanske "1,5 mm2" i verkligheten är 1,6 mm2, etc.

Detta resistansvärde borde väl framgå av någon standard.

Någon skrev att förr var det så då kopparen inte var riktigt ren. Numera vet jag inte.
Vet inte heller vilken standard som styr max resistans per mm² - SS 424 14 02, -05, SS 424 02 19-, HD 21, ...

Krillew skrev:
Nybörjare och basic har samma inmatning av förimpedans

det som skiljer är att nybörjare har inte val av förläggning.
Basic finns idag så du kan se där.

Är det bättre o kalla de olika

Basic
Standard
Expert

Hur skall uppskattningen av in impedans göras?
Stad =200mOhm
Glesbygd =300mOhm
Landet = 350mOhm
????????????????
Jag är faktiskt osäker på om du behöver krångla till med med hela tre olika inmatningsmoder. Jag tycker det borde räcka med två där Basic är default. Det är t.o.m tveksamt om expertmoden fyller något syfte då huvudsäkringarna till 99% av fallen är diazeder på max 25 A så några trefasiga kortslutningar behöver vi inte räkna på. Vi kan väl åtminstone börja med att fokusera på normalstora hushåll.

Däremot kan Basic ha ett alternativt val för de fall förimpedansen inte är känd. Utifrån trådarna nedan kanske lämpliga val kan vara någonstans här:
tätort 300 mΩ, glesbygd 450 mΩ, landsbygd 600 mΩ, långt bort åt he**vete 900 mΩ.

http://www.byggahus.se/forum/el/114042-30-m-ekkj-4x2-5-2-5-till-lillstugan-rimligt.html
http://www.byggahus.se/forum/el/164370-forimpedans.html
http://www.byggahus.se/forum/el/114363-nyinstallation-med-skyhog-forimpedans-vad-gora.html

Ang ledarresistansen igen så anger HB 421 värdena 27.6 mΩ för 1.5 mm² och för temperaturen 55 °C, etc. Dvs dessa siffror är inte baserade på den "officiella" resistiviteten 17.2 mΩmm²/m utan på 18.2 nånting!

Bo.Siltberg skrev:
Ang ledarresistansen igen så anger HB 421 värdena 27.6 mΩ för 1.5 mm² och för temperaturen 55 °C, etc. Dvs dessa siffror är inte baserade på den "officiella" resistiviteten 17.2 mΩmm²/m utan på 18.2 nånting!
Det är baserat på det maxvärde vid 20°C som kabeltillverkare ska hålla sig till, det är vid 1mm² 18.1 mΩmm²/m och vid 10mm² 18.3 mΩmm²/m om ni vill interpolera och hårklyva i ElDim. Man skiljer här även på olika klasser beroende på en eller fåtrådig, med eller utan tex förtent yta osv men det behöver vi inte gå in på nu (ännu?).:)

Då kanske jag skall kalla modellerna

Basic
Expert

och göra så att förläggning bara finns under expert.
Det är ju många som har haft synpunkter och tycker att vi inte skall lägga till sånt som krånglar till det hela för dom som är "hempulare" så jag vill ha en modell som är
så basic som möjligt så inget missförstånd kan uppstå.
sen inmatningsmodell som har det som flera önskar förläggning t.ex.
sen finns det även önskemål om att kunna mata in mer på förimpedans

orsak till varför jag valde 3 inmatningsmodeller är att en utökad inmatningsmodell för förimpedans kan vara lite overkill för dom flesta.

Resistance of a piece of wire

R=Längd / # X Area Konstant # = Koppar 57 ( Längd / ohm mm2)
Alu 33
Järn 8.3
Zink 15.5
Källa: Klöckner&Möller Wiring Manual automation and power distribution
(TB 0-004GB)

V4B.13
https://sourceforge.net/projects/eldim/files/latest/download

Känner mig lite ner röstad.... :-) så det som jag planerade blev inte..

det som är nytt i den här versionen:

1) Delar av testframeworket är på plats. Fungerar på följande sätt:
Man lägger in dom data man vill göra testet för [trycker på beräkna] sen sparar man och väljer *.tca i dialogen. Nu sparas även resultatet i filen det hamnar under [Result].
Om beräkningen var felaktig så öppnar man filen i t.ex Notpad och skriver in det rätta värdet.
Man kan även lägga in under [Project] AutoRun=1 när man nästa gång laddar testprojektet kommer
det köras en beräkning och jämföras mot det som står i filen.
Tanken är att man skall kunna köra en massa sådana testprojekt på en gång när hela test frameworket är klart. Det är bra om jag kan få både riktiga och felaktiga filer(bra om ni rättar så jag vet vad det skall bli) så jag kan köra så mycket tester som möjligt innan jag släpper en ny version. så vi kan inrikta oss på att testa det som är nytt hela tiden.

2) Vi har två inmatningsmodeller (det blev inte 3) men dom är ändrade lite.
Basic = här skall enbart grundläggande beräkningar finnas.
Expert = Här finns förläggning och utökad inmatning av förimpedans. även en annan modell för huvudsäkring.

3) påbörjat att få in bättre referenser så man kan följa beräkningarna bättre. Det var komplexare än jag väntat mig så jag får fortsätta med det i kommande versioner.

4)Fler märkströmmar på Diazed säkringar.

5)Det finns nu möjligher att använda antingen . eller , som decimal separator

6)På huvudlednings taben har jag en [gissa Z] knapp. (såg nu att det är en bugg här, dialogen får fel position) skall vara center på huvudformuläret.

7) en första sida med en kort presentation av programmet, vad bör det stå här???

8) När man sparar ett projekt så sparas även inmatnings modellen.

Jag vill att vi testar Basic först och hittar det som behöver fixas.. så går vi sen vidare med expert.

Bo.Siltberg skrev:
En längsta utlösningstid på 0.4 s vid jordslutning gäller alla gruppledningar numera. 5 s gäller för huvudledningar.
Gäller inte 0,4S även för huvudledningar upp t.o.m 32A nu efter senaste Elinstallationsreglerna? Har inte den framför mig så jag kan ju minnas fel.

Krillew skrev:
Hur skall uppskattningen av in impedans göras?
Stad =200mOhm
Glesbygd =300mOhm
Landet = 350mOhm
????????????????
Inget annat beräkningsprogram har någon uppskattning av förimpedans då det kan skilja rätt mycket i utlösningsvillkor bara mellan 200mOhm och 300mOhm. I denna tråd på Fluxio svarade jag 200-400 inom stan och det stämmer väl hyffsat.

Ute på landet kan det vara bra mycket högre dock!

Du får nog skriva en bra "disclaimer-text" med fet stil så att du inte blir stämd då någon räknat fel :cool:

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Det står faktiskt gruppledningar upp till 32 A i 411.3.2.2. För större gruppledningar och för huvudledningar tillåts 5 s i 411.3.2.3.

Test av senaste versionen av ElDim ligger fortfarande på göralistan...det dröjer nog nån vecka till åtminstone.

Mikael_L
Och jag har börjat hacka ihop en hjälpfil med html-help.

Det första lilla jag gjorde tyckte jag sög gigantiskt, så nu står det still medan jag funderar på hur jag ska "formatera" det för att bli trevligt att läsa.

Jag håller på med V4B.14

Hittade några stavfel och dialogerna som inte kommer där dom skall,
samt jag fixar mer runt testframeworket.

Fint om jag kan få rapporter på stavfel om det är fler än dom jag hittat..
Eller om det finns andra oklarheter. Just nu inriktar jag mig inte på beräkningar utan
lite annat runt omkring.

Jag kommer förmodligen lägga upp flera testfall i slutet av veckan och det skulle vara bra om jag då får hjälp att verifiera att dom är rätt.. jag kommer naturligtvis räkna igenom dom själv men det är ju bra om andra också tittar på dom.

Jo det här gissa Z är ju mest med för att ge en hint och en vägledning men naturligtvis behöver man ha en riktig förklaring
Det står en text i gissa rutan hur tycker du den är Rrrr??

Redigerat:
Ser bra ut!

Testade lite nu senaste versionen. Lite tankar:

Under "Anläggning" finns en ruta där man kan fylla i "Temperatur:". Eftersom den står förvald som 70° så antar jag att detta är maxtemperaturen för kabeln (70° för PVC-kabel och 90° för PEX?). Men är det meningen att alla ska veta detta?

Vore det inte bättre med en rullist där man kan välja typ av kabel? Som det är i "Huvudledning" fliken?

Vad beräknas max längd efter? Bara utlösningsvillkor eller? Nu då jag testade fick jag max längd 60,9 meter. Men då med ett spänningsfall på 7,59% (!)

Standarden SS 437 01 45 säger att max spänningsfall är:

"3 % sammanlagt i huvudledning från servissäkring och gruppledning för belysning och småapparater"

Redigerat:
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Under "Anläggning" finns en ruta där man kan fylla i "Temperatur:". Eftersom den står förvald som 70° så antar jag att detta är maxtemperaturen för kabeln (70° för PVC-kabel och 90° för PEX?). Men är det meningen att alla ska veta detta?
Eller så får jag skriva något om det i hjälpen.

Hej Rrrr

Jo det skall bli val av kabeltyp och förläggning på anläggningsfliken. Men endast under
expert mode. Vi skall hålla det enkelt för standard mode. Men en förklaring för 70 o 90 skulle man nog ha.. jag skall lägga in det som hint, men det är ju även bra att få med det i hjälpen lite mer förklarat.

Jo får man ett högre spänningsfall så står en brasklapp i slutet på resultatet.
Det vi gör nu är att stämma av det som är gjort att det blir rätt. så vi kan
göra ver4.0 skarp för att sen gå vidare med 4.1 och då får vi rösta om vad som skall vara med där. men en %3 är väl en bra kandidat.

Som det är nu skulle vi kunna göra en beräkning på huvudledningen med hjälp av huvudsäkringen och få ett max % spänningsfall där och utifrån det tillsammans med
gruppledningen så skulle vi kunna få fram en max längd..
dvs vi utgår från max belastning på huvudledningen och max på gruppledningen.
Skulle det vara ok??

Ja, det är så reglerna är skrivna, max 3-4 % spänningsfall i huvudledning + gruppledning.
Dock bör man kanske se till att gruppledningen i sig också håller sig under 1-2 %.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.