Vi använder följande i anläggning

r - materialkonstant Cu-ledare och area: 1.5mm² = 27.6, 2.5mm² = 16.9, 4mm² = 10.5, 6mm² = 7.02, 10mm² = 4.18

L = ((k / In) - Z2) / r

Borde vi inte beräkna här i stället för att ha konstanter.
Sen när vi lägger till val av kabeltyp i anläggning så använder vi då konstanter i stället
om man valt nån specifik kabel.
Vad jag förstår så är konstanten för 2m FK i mOhm vid 55grader. dvs den ger dubbla sträckan.

Jag hittade en bugg som Bo rapporterat om man använder punkt i stället för komma i regionala inställningar, jag hade missat den buggrapporten.

Jag såg att Spänningsfall i huvudledningen använder resistansen för 20grader och inte för vald temperatur.

Om det är nån som hittar andra fel så är det bra om ni rapporterar.
Har svårt att både hinna skriva koden sätta mig in i allt och sen testa...

Visst kan du räkna fram r om du vill. Konstanterna verkar utgå ifrån 17.2 mΩmm² och är beräknade för 70 °C, och tur o retur.

Många kabeltillverkare verkar dock ange en högre resistans, över 18 mΩmm², vilket du kanske vill använda istället för att öka noggrannheten med en siffra :cool:

om vi då beräknar på samma sätt som på huvudledningen dvs vid 20grader

R1 = (p · L · 2) / A
p= 0,018 (konstant vid 20°C)
eftersom konstanten för cu varierar lite så tänker jag lägga in en inställning för det
vi har ju kommit överens om att använda 0,018 men det verkar som om detta varierar lite
vad man använder.

och sen kompenserar för vald temperatur

R2 = R1 ·(1 + a · (t2 - t1))

Är alla med på att det blir rätt då?

På huvudledningen har vi valt att ha 70°C som förvalt och och anläggning som 55 är detta rätt??

Det är bäst vi reder ut allt så vi blir överens om hur det skall vara.
Jag skall ju inte både vara programmerare och projektledare mm utan vi som ser en nytta i att ta fram ett fungerande gratisprogram skall vara överens om hur det bör vara.

Jag tänker lägga upp en ny version senare i veckan som vi sen skall utgå från för att få allt rätt som KG100 skriver. Jag har lagt till lite mer runt sparning av ett projekt så man får med sig allt, även att man kan spara resultatet så man senare kan använda "projektet" som ett användarfall för tester. så det blir lättare och kvalitets säkra programmet.
Tanken är att jag skall kunna köra igenom användarfallen innan jag sen lägger ut en ny version, så får vi sen göra nya användarfall för dom till kommande funktionerna.
Jag försöker även få in lite som Bo har jag för mig påpekade att det bör vara lättare att följa i resultatet vart värdena kommer från.
Jag gör lite nu så vi skall kunna knyta ihop v4.0 och säga att den är skarp.

Jag tror det är tvärtom, 55 grader för huvudledningar och 70 grader för gruppledningar. Men det skiljer bara drygt 5 % i resistans...

Jag står beredd att testa när du kommer med nästa version.

Mikael_L
Jag undrar ifall jag lovar för mycket nu ... :blushing:

Men jag funderar på ifall jag kan/får/ska skriva någon slags hjälpfil ...
Krillew, är det svårt att inlemma något sådant i programmet?

I vilket format skall det vara isåfall? Txt-filer, går förklarande bilder bra? osv

Inget jättevidlyftigt tänkte jag mig, men lite kort om vad man egentligen beräknar och hur det fungerar, och sen lite kort om hur programmet används.

Jag har så oerhört svårt att bidra med något speciellt annat ( i detta sällskap d^_^b) men det här är vad jag kommer på.

Hej! Mikael_L .... Kanon en hjälpfil skulle vara bra

Man kan naturligtvis göra på flera sätt.
antingen en textfil som man får läsa igenom.
sen kan man ju göra en "riktig" hjälpfil så om man trycker F1 i programmet så får man hjälpen för den sektionen. Det är ju snyggaste varianten men mest jobb..
och jobbet blir för den som skriver hjälpen.

Det finns nog flera gratis program på nätet som kan bygga hjälpfiler
på jobbet använder vi den här http://www.helpandmanual.com/go2.htm?gclid=CJeb-Pq-ia4CFQ1ZmAodCWsiPw det finns en test version o ladda ned men då har man begränsad tid. sen finns RoboHelp just nu kommer jag inte på några gratisvarianter.

Men om man kör den "kopplade" varianten så får du säga till mig vilket id som skall sändas när man står i en specifik flik och trycker F1. eller så lägger jag in id:n och meddelar vilka det blev. jag skulle kunna anropa ElDim.hlp när man trycker F1
nu finns det olika varianter på help-filer just hlp är lite ute... t.ex HTML-hjälp där är det lite lättare o lägga in bilder mm men lite mer trixit att få till positioneringen rätt..
jag tror att dom programmen som kan generera html-hjälp har nån javaschript för att hitta rätt sida. Men i princip så kan jag nog anropa den du väljer. När du valt ett verktyg så får vi testa.

Om du vill starta med bara text och inga bilder och om du tycker att det räcker med att kunna sätta fontfärg o font mm så kan vi använda rich och då funkar det nog med att skriva i "anteckningar" i windows.. (måste verifiera det först om du väljer det)

Bo då växlar jag vad som är förvald temperatur.

Redigerat:
En nyhet som kommer i nästa version är att det blir 3 olika inmatningsmodeller
idag är det 2

"Nybörjare" inmatningsmodell enligt ver 3 (detta blir den nya modellen)
"Basic" förlägging
"Expert" förläggning+ utvidgad inmatning för förimpedans.

Tanken är att när vi lägger in nytt så väljer vi vilken modell det skall läggas under

Frågor
(1) vad skall jag kalla dom 3 olika lägena..??
(2) Jag tänkte att "Nybörjar mode" blir default om man inte valt nått annat. finns det nån annan uppfatting om vad som borde vara default.

Med det här nya borde vi kunna ha kvar enkelheten och även kunna få in lite mer avancerade funktioner.

Hoppas det blir tummen upp för det här...:)

Vilka indata finns för det tre moderna?
Default borde vara de uppgifter man får från nätbolaget, det kanske är Basic då dagens Expertmode innehållet data för transformatorn och ledningen därifrån.
Nybörjare skulle då vara en uppskattning beroende på var man bor?

Nybörjare och basic har samma inmatning av förimpedans

det som skiljer är att nybörjare har inte val av förläggning.
Basic finns idag så du kan se där.

Är det bättre o kalla de olika

Basic
Standard
Expert

Hur skall uppskattningen av in impedans göras?
Stad =200mOhm
Glesbygd =300mOhm
Landet = 350mOhm
????????????????

Redigerat:
Mikael_L
Krillew skrev:
Hur skall uppskattningen av in impedans göras?
Stad =200mOhm
Glesbygd =300mOhm
Landet = 350mOhm
????????????????
Är det inte helt omöjligt?

Mikael_L
Uppdatera mig lite nu!

Impedansen (resistansen) vill vi veta för att ha koll på utlösningsvillkoret samt spänningsfallet, inget mer väl?

Och när gällde 0,4 sekunder, och när 5 sek?
Och hur var det med JFB, kunde den ersätta ena villkoret?
Och slutligen, vilket spänningsfall är tillåtet?

Förimpedansen vid mätarskåpet behövs för utlösningsvillkoret.
Spänningsfallet räknar man bara på inom den egna anläggningen.

En längsta utlösningstid på 0.4 s vid jordslutning gäller alla gruppledningar numera. 5 s gäller för huvudledningar.

En JFB får hjälpa till att uppfylla 0.4 s-regeln, men säkringen bör lösa inom 5 s (praxis) eller innan kabeln tar skada pga kortslutning L-L eller L-N.

Spänningsfall i huvudledning, max 2 %
Spänningsfall i gruppledningar för belysning och småapparater: +1 %
Spänningsfall i andra gruppledningar: +2 %
Totalt max 3-4 % alltså.

Mikael_L
OK, tnx.

Jag har gått och grunnat lite idag över hjälpfilerna.
Jag tycker det är på sin plats att:
1. Främst rikta hjälpen mot de icke mycket kunniga.
2. Därför ha med ett väldigt pedagogiskt upplagt teoriavsnitt.

Det är troligen på gång nu iaf.
Jag installerade precis nyss htmlhelp. :)

Mikael_L
Språk har jag också funderat över.
Krillew har lagt upp projektet på sitt sätt, det laddas ner internationellt.
Hjälpen borde vara på engelska eller multilanguage, men jag börjar med att skriva en svensk version. Så får ev översättning bli ett framtida problem. Jag kan definitivt inte alla termer på engelska.
Sen är en del regler nationella regelverk, så anger man tider, strömmar, procent m.m. så gäller det knappast worldwide ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.