Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tanaris skrev:
Är det egentligen inte ganska enkelt?

Det finns saker som personer helt utan el-behörighet eller utbildning får göra idag, som är långt mer avancerade än att exv montera ett extra vägguttag, bara man har nödvändig kännedom. T ex konstruera och bygga elektriska apparater avsedda för fast installation.

"Vem som helst" får också bygga egna skarvsladdar och liknande, vilket kan vara minst lika farligt.

Det allra mesta går att kontrollera och mäta i efterhand, även rör i igenspikade väggar osv. Hur skulle det annars gå att göra elbesiktningar på hus man köpt?

Således borde det fungera ungefär såhär: Behörighetssystemet skall givetvis finnas kvar, men möjligen (förmodligen) justeras på en del punkter (giltighetstid mm). En husägare borde få tillåtelse att göra egna fasta installationer som i efterhand (innan idrifttagande) kontrolleras och godkänns av en behörig elektriker (eller någon annan slags "kontrollmänniska"). Det är egentligen inte konstigare än att vem som helst får montera en dragkrok och sedan åka och få den besiktigad på närmaste bilprovning.

Genom att kontrollera/mäta borde man kunna säkerställa att anläggningen inte är farlig (korrekt jordad osv). Man kan även bedöma att arbetet verkar vara korrekt utfört och dimensionerat. Eventuella efterföljande olyckor (brand mm) hanteras på samma sätt som om en brand skulle uppstå pga en felaktigt monterad skarvsladd - inga konstigheter här heller.

Spinner man vidare på det borde samma regler kunna användas för exv snickare och liknande, det är ju bara fånigt att de ska gipsa ena sidan på en vägg och sen behöva invänta en elektriker innan de kan göra väggen färdig.
Det är inte så enkelt som du beskriver det. Vissa problem med anläggningar kommer inte fören ett tag om man inte gör det rätt. även fast att det get bra mätvärden tex kallflytning etc. det ger godkända mätvärden vid besiktningen kan ändras snabbt.

du kan inte jämföra att göra en skarvsladd och en fast installation. skarvsladden beter sig på ett annat sätt. det blir inte samma böjar dvs ingen kallflytning undantag om man drar åt avdragsbelastningen för hårt och det blir kortis då är det lättare att ta hand om felet på ett säkrare sätt. skarvsladd kyler bättre osv. Det är säkrare med skarvsladd eftersom att det är mindre saker som kan gå fel.
 
swebulldog>Hur löser du som proffs det problemet då? Momentdragare?
Märkligt då att det inte anges moment i föreskrifterna.

Skarvsladdar/sladdställ är enligt mångas mening värre ur skadesynpunkt eftersom de utsätts för belastningar som en fast installation inte kan utsättas för.

/Kent
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Jag börja också tappa spåret. Vad är det vi egentligen diskuterar här?

- Farliga installationer?
- Ansvar för farliga installationer?
- Om man ska hjälpa hempulare göra rätt eller bara hänvisa till lagbrott?
- Stöld av eljobb från yrkeskåren?
- Varför det förekommer hempul?
- Definition av "hempulare"?
- Regler för att erhålla behörighet på någon nivå?
- Lagbrott i allmänhet?
- Nåt annat?
Jag tycker såhär:

- Farliga installationer:
Jag önskar få svar på vissa nyckelfrågor, som vilka färger som gäller, vilka mätningar som ska utföras, jag har upptäckt att det har dykt upp en hel del krav på mätningar på anläggningen som inte fanns förr.
- Ansvar för farliga installationer:
Faller på fastighetsägaren
- Stöld av eljobb från yrkeskåren?
Knappast, jag har en mer luckrativ sysslesättning om dagarna. (med lödkolven). Hempul för eget bruk är i min bedömning begränsat och omöjligt att stoppa.
- Varför det förekommer hempul?
Man slipper besväret med att ta hem en elektriker
Man gillar att skruva över huvud taget
Arbetet kan utföras när man själv har tid.
Man sparar några kronor
- Definition av "hempulare"?
Hempulare är rent strikt en person som utför elinstallationer utan att ha rätt till det, dvs även elektriker utan allmän behörighet som skruvar hemma hos sig själva utan att bli fakturerade av sin egen firma.
Men om vi ska vara mindre tråkiga, kan vi prata om hempulade anläggningar
Hur ska en hempulad anläggning definieras?

- Regler för att erhålla behörighet på någon nivå?
Hur ser behörigheten ut idag?
Vilken behörighet krävs för att hantera 400kV anläggningar? Eller behövs det över huvud taget, det är ju bara företag som har sådana anläggningar och det bör ligga i företagens intresse att ha kompetenta montörer.
Om jag har tolkat lagen rätt, så räcker det för Vattenfall att ha en behörig elektriker i Tomelilla för att täcka upp hela Sverige.
Men hur gör vattenfall med alla sina underentreprenörer som drar nya kraftledningar?

Att privatpersoner ska få någon typ av behörighet ser jag inte som en möjlighet.

Däremot kunde man tänka sig ett undantag för egna fastigheter, frågan är om det skulle bli fler olyckor, tveksamt. Folk skruvar ändå i sina anläggningar fastän det är förbjudet.

Det finns gott om jobb för VVS-montörer fastän det sådant hempul inte är förbjudet.
 
snickarboden skrev:
swebulldog>Hur löser du som proffs det problemet då? Momentdragare?
Märkligt då att det inte anges moment i föreskrifterna.

Skarvsladdar/sladdställ är enligt mångas mening värre ur skadesynpunkt eftersom de utsätts för belastningar som en fast installation inte kan utsättas för.

/Kent
indirekt så står det i föreskrifterna eftersom att man ska följa tillvärkaren krav om man kollar på anvisningarna så står det att tex en plint säkringarna etc ska dras med ett visst vridmoment men många gör det på känn men om man ska följa reglerna så ska man ha momentdragare
 
E
Tigger:
Förlåt elinstallatören men nu har du fått mig att tappa tråden helt! Du börjar med följande uttalande:


skrev:....
Om dagens system är bristfälligt. Utarbeta ett förslag till hur det kan förändras och påverka Era politiker istället för att koppla själva för att visa hur fel ni anser det vara.
.....
Förändra på den väg de förstår istället för att tro ni skall repekteras genom att trotsa lagen/paragrafer/föreskrifter.
Men i dit senaste svar säger du:


skrev:Men vem kan hindra en behörig på stå han gjort något han tagit på sig ha gjort.
Det enda är som kan ifrågasätta då är tex förs.bol. vid skada om de inte vill ersätta. ( tider samt mtrl inte är genomförbart)
Om du startade denna tråd i ett seriöst syfte så är väl det minsta man kan begära att du ska vara
Läser du en gång till.
Det första om hur ni kan påverka som står idag om ni är missnöjda.

Å det andra hur det ÄR idag.
OK?

Har jag varit oklar var det inte min mening.
Utan era råd/åsikter att påverka ändra å vad som ni anser behöver ändras.
Å det andra texten dagens situation.
 
E
Sittberg:
Jag börja också tappa spåret. Vad är det vi egentligen diskuterar här?

- Farliga installationer?
- Ansvar för farliga installationer?
- Om man ska hjälpa hempulare göra rätt eller bara hänvisa till lagbrott?
- Stöld av eljobb från yrkeskåren?
- Varför det förekommer hempul?
- Definition av "hempulare"?
- Regler för att erhålla behörighet på någon nivå?
- Lagbrott i allmänhet?
- Nåt annat?
Det är vad ni anser är fel å vad-hur det bör ändras.
Vad so är genomförbart på vilken nivå osv.

Jag vet vad jag tycker men vill ha lite i 'ryggsäcken' att ta med/fundera på.
 
magnu skrev:
- Regler för att erhålla behörighet på någon nivå?
Hur ser behörigheten ut idag?
Vilken behörighet krävs för att hantera 400kV anläggningar? Eller behövs det över huvud taget, det är ju bara företag som har sådana anläggningar och det bör ligga i företagens intresse att ha kompetenta montörer.
Om jag har tolkat lagen rätt, så räcker det för Vattenfall att ha en behörig elektriker i Tomelilla för att täcka upp hela Sverige.
Men hur gör vattenfall med alla sina underentreprenörer som drar nya kraftledningar?

Att privatpersoner ska få någon typ av behörighet ser jag inte som en möjlighet.

Däremot kunde man tänka sig ett undantag för egna fastigheter, frågan är om det skulle bli fler olyckor, tveksamt. Folk skruvar ändå i sina anläggningar fastän det är förbjudet.

Det finns gott om jobb för VVS-montörer fastän det sådant hempul inte är förbjudet.
för annläggningar över 1000volt växel så krävs antingen AB(allmän behörighet) elller ABH (allmän behörighet högspänning)

dem som elbolagen köper tjänsterna av är firmor med egen behörighet dvs AB, ABL eller ABH
 
Elinstallatören skrev:
Ansvarig för installationen är fastighets ägaren men händer det något kan han inte kräva ersättning av sin hemförsäkring (yyterst få som ersätter) eller den obehörige -jo om han stämmer den andre privat så kanske..........
Är det dock en installatör så har han i sin tur en försäkring som ersätter skadan.

Även om man gillar så är det OLAGLIGT att installera i egna hemmet -idag.
Det är vad dagens lag säger.
Det är fler sakre som är olagliga vi inte gör -inbrott m.m.m.m men det här tror folk att de är ok att göra.
Vad händer om en elektriker med laglig rätt att installera, installerar fel hemma hos sig själv?

Tror knappast att några ansvarsförsäkringar täcker det.
 
swebulldog skrev:
indirekt så står det i föreskrifterna eftersom att man ska följa tillvärkaren krav om man kollar på anvisningarna så står det att tex en plint säkringarna etc ska dras med ett visst vridmoment men många gör det på känn men om man ska följa reglerna så ska man ha momentdragare
Den dagen man ser någon dra skruvar med moment vill jag se.
På industri ja men i bostadsmiljö så nej knappast.
Om nu det dessutom vore så kritiskt hade nog alla behöriga börjat använda momentnycklar illa kvickt eller....?

/Kent
 
Måste få inflika min fina utbildning där ingår sk. begränsad behörighet.

Massa tjat och vad får man göra efter 2 års praktik då? INGENTING alls. Iaf får man inte göra mer än vad den som bor i huset får göra. Vilket uppköp efter 2 års praktik.

Tur nog var provet inget svårt för jag struntade fullständigt i denna del av utb. (såg att jag skulle klara det direkt) då denna sk behörighet är helt genuint och totalt värdelös iom att vi aldri kan få ut den iom att vi är tänkta mer mot VVS.

Tror det finns tre grader av begränsad behörighet och om jag inte minns fel får vi den medelvärdelösa. Tar man en lägre får man troligen inte ens plugga in laddaren till mobilen när man är hemma utan måste ringa efter en behörig.

Varför finns det ens tre grader av en behörighet som i princip inte är värd pappret den är skriven på? Ska man nu jobba med el är det ju direkt bättre att gå på den riktiga behörigheten.

Kan tänka mig seminarier om havsabborens semesterorter som ger mer payback i arbetslivet än dessa sk. behörigheter.

Kunde ha köpt att vi "bara" får koppla 240 volt eller liknande men nu nada zip noll och det efter 2 års praktik. Man kan bara småle åt det hela och se det som några veckor rätt i containern, lärde mig iaf skillnaden på Y och D koppling.
 
Någonstans måste det gå en gräns mellan vad man får och inte får göra själv. Denna gräns är i dagens läge löjligt lågt satt. Den som skall byta ett vägguttag eller en strömbrytare har lika stora chanser att dra åt med fel moment, skala för kort, kapa tre kardeler i kabeln vid skalning eller eller liknande som den som skall utöka anläggningen med ett uttag till. Jag förespråkar inte att alla skall få göra vad som helst, men att utöka befintlig anläggning med enstaka vägguttag eller lamputtag kan men göra på ett säkert sätt utan att ha gått en flerårig utbildning.

Man kan i dagens läge köpa elmaterial lite var stans. Däremot får inte de som säljer tala om hur det skall användas. De får inte heller dela ut lappar med pedagogiska steg för steg-beskrivningar. Med en höjd ribba för vad man får göra själv ökar som jag ser det chansen att den som bestämt sig för att koppla själv gör rätt.

Erik
 
Problemet är att det finns ekonomiska intressen inblandade i detta och att Eläkerhetsrådet inte förmår att särskilja dessa från elsäkerhetskraven.

HUR någonting installeras är av intresse ur säkerhetssynpunkt.
VEM som installerar är endast av intresse för installationsföretagen.

Husägaren som är ansvarig bör rimligen själv få avgöra VEM som installerar så länge säkerhetskraven uppfylls. Vänder han sig till en person som utger sig för att vara yrkesman så skall denne givetvis själv vara behörig, inte arbeta under någon annan som inte själv deltar i arbetet.

Att elföretagen lyckats få igenom detta visar hur svagt och korrupt systemet är.
 
Att dagens behörighetssystem är till för att skydda branschen är givetvis sant.

Det lobbas hela tiden från olika företag/organisationer även i andra branscher för att få till regelsystem och lagar som gynnar dem, tänk på vilka som gynnats av följande:

- Höjda krav på mönsterdjup på däck och lag om vinterdäck -- Ivrigt påhejat av däcksbranschen

- Krav på cerifikat för att få installera kylanläggningar -- Ivrigt påhejat av installationsbolagen, Tänk att få ta 5000 för att skruva fast ett par slangar mellan utom- och inomhusdel i en luft/luftvärmepump tex...

-- Kravet på utbilding i körskola för att få övningsköra privat..(Gissa vem som drev det..)

-- Sänkta gränsvärden för radon från 400 till 200 bq, samt krav på mätning av alla hus/lägenheter. (Lätt att hitta ekonomiska vinnare på det., men knappast några hälsovinster alls)

-- Krav på regelbundet återkommande obligatoriska ventilationskontroller ("OVK")

-- Energideklarationen , EU direktivet skulle utan problem kunna utformats så att det
kunde göras med en självdeklaration, men konsultbranschen fick igenom en lag som ställde certifieringskrav...vilket kostar fastighetsägarna stora summor..

Överdrivna förordningar om krav på våtrumsmaterial.

Galet överdrivna krav på isolering i nya hus... Isoleringstillverkarna jublar...

Etc, Etc, Det finns säkert fler....

Den enda lobbygruppen som misslyckats den senaste tiden var väl tillverkarna av s.k. fastighetsboxar/brevlådor....men det var nära att de lyckats...
 
v-g skrev:
Måste få inflika min fina utbildning där ingår sk. begränsad behörighet.

Massa tjat och vad får man göra efter 2 års praktik då? INGENTING alls. Iaf får man inte göra mer än vad den som bor i huset får göra. Vilket uppköp efter 2 års praktik.

Tur nog var provet inget svårt för jag struntade fullständigt i denna del av utb. (såg att jag skulle klara det direkt) då denna sk behörighet är helt genuint och totalt värdelös iom att vi aldri kan få ut den iom att vi är tänkta mer mot VVS.

Tror det finns tre grader av begränsad behörighet och om jag inte minns fel får vi den medelvärdelösa. Tar man en lägre får man troligen inte ens plugga in laddaren till mobilen när man är hemma utan måste ringa efter en behörig.

Varför finns det ens tre grader av en behörighet som i princip inte är värd pappret den är skriven på? Ska man nu jobba med el är det ju direkt bättre att gå på den riktiga behörigheten.

Kan tänka mig seminarier om havsabborens semesterorter som ger mer payback i arbetslivet än dessa sk. behörigheter.

Kunde ha köpt att vi "bara" får koppla 240 volt eller liknande men nu nada zip noll och det efter 2 års praktik. Man kan bara småle åt det hela och se det som några veckor rätt i containern, lärde mig iaf skillnaden på Y och D koppling.

det finns finns 6 st behörighetssteg

6: BB3: är för spesefika saker som elsäkerhetsvärket bestämmer i enskillda fall tex en hissmontör han få koppla in tex box 1 med box 2.

5: BB2: Då får man byta fast fast installerade motorer

4:BB1 då får du på en befintlig grupp förlänga och installera enstaka vägguttag strömbrytare amatur etc

3: ABL då får du göra "allt" när det gäller annlägningar upp till 1000 volt

2: ABH samma som ABL fast över 1000 volt

1: AB då får du göra både punkt 2 och 3
 
En elfirma som innehar Allmän Behörighet behöver inte rådfråga en internetsite om hur en korrekt installation skall utföras, den kompetensen finns inom företaget och de eventuella problemen en montör kan springa på ute i jobbet kan han kolla med den behörige på företaget om!

En elinstallatörs kunskap efter praktik-lärlingstid är nog lite mera komplex än att han bara vet klammeravstånd och tillämpning av färger i installationer..

Tror nog att den medelmåttige hemmapularen som anser att ehörighetsbiten är överskattad bara för att han också kan spika rör å dra tråd missar biten med att den elmontör som kommer till honnom och gör samma jobb även skall klara av andra typer av jobb också, t ex PUS-jordningar och industriell montering av ex 240 mm2 kopparkabel eller styrkabel för 4-20 mA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.