Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Inga elbolag borde få vara större än 10 anställda!!!

de tycker jag är rimligt, så kanske vi får bättre konkurrens, men de lär de inte bli, samtidigt som alla som har försökt få hem en elektriker förstår att de inte kommer försvinna hemmapul heller nånsin, oavsett i fall de blir 10års fängelse straff eller inte...
 
E
magnu:
Däremot ska det vara olagligt att sälja tjänster "elektrikertjänster" utan ha behörighet.
Det är olagligt........
Sedan har vi det här med bemanningsföretag, idag kan inte en elfirma hyra in tjänster från bemanningsföretag om jag har tolkat lagen rätt, eller?
Tja om bemanningsföretaget har någon med behörighet...
Det där har facket satt stor broms till, sen om företagrana är så intresserad vet jag inte. De vill hellre låna mellan gubbar lixom.
Men det måste var ett anställningsförhållande.
Det är det som är kruxet med det hela.
 
Redigerat:
Elinstallatören skrev:
Det där har facket satt stor broms till, sen om företagrana är så intresserad vet jag inte. De vill hellre låna mellan gubbar lixom.
Men det måste var ett anställningsförhållande.
Det är det som är kruxet med det hela.
Det är anställningsförhållandet som jag hänger upp mig på.
Om jag beställer från firma A men firma B utför installationen ( på uppdrag av A), vem har då det juridiska ansvaret för installationen?

Får jag veta det som kund?
 
Mikael_L
magnu skrev:
Det är anställningsförhållandet som jag hänger upp mig på.
Om jag beställer från firma A men firma B utför installationen ( på uppdrag av A), vem har då det juridiska ansvaret för installationen?

Får jag veta det som kund?
Fastighetsägaren ... :D
 
Elinstallatören skrev:
Jag undrar vad som gör många negativa till det system som idag tillämpas i el branschen. Varför det är fel att ha den höga elsäkerhet vi har idag och som undviker dödsfall samt brandskador.
Jag tycker inte om antydningen att hempuleri alltid är farligt och osäkert och att behöriga alltid gör en säker installation. Om du tror att det är så, börja då så som jag föreslog tidigare att fotodokumentera allt du ser som du vet en hempulare har gjort. Du kommer att hitta både skräckexempel och korrekta installationer.

Det finns duktiga elektriker och behöriga elektriker.
Många hempulare är duktiga. Dom allra flesta förstår faran och ställer frågor.
Dom flesta behöriga är duktiga.

Att bli behörig är en oöverstigligt långt väg för dom flesta hempulare, inkl BB2 (2 års praktik till lärlingslön). Det borde vara lättare att få behörighet, t.ex genom att avlägga ett prov, både teoretiskt och praktiskt.

Elinstallatören skrev:
Om dagens system är bristfälligt. Utarbeta ett förslag till hur det kan förändras och påverka Era politiker istället för att koppla själva för att visa hur fel ni anser det vara.
Suck, vad vet en politiker om el... Jag har inte tid att smörja politiker.

Elinstallatören skrev:
Förändra på den väg de förstår istället för att tro ni skall repekteras genom att trotsa lagen/paragrafer/föreskrifter.
Här trotsar vi inga paragrafer i föreskrifterna!! Dom råd som ges på detta forum är förankrade i elinstallationsreglerna.

Dom frågeställare som inte uppvisar kunskapen eller viljan att göra ett jobb korrekt hänvisas till elektriker. Men dom får svar i alla fall, för ingen kan hindra dem från att koppla själv, och då är det bättre att dom får anvisningar än att dom är utan.

Trotsa lagen, tja, det bästa exemplet är nog det där med hjulbytet. Det går att ha ihjäl folk på många olika sätt, varav inte alla är ett lagbrott :rolleyes:

Jag kommer ihåg en historia från ett sjukhus i Värmland för några år sedan. En läkare upptäcktes sakna behörighet vilket orsakade ofantliga rubriker i media. Att läkaren hade arbetat ett (par?) år utan att någon haft synpunkter på hans kompetens, eller att dom inte hittade något att anmärka på i den efterföljande granskningen, det skrevs det inte mycket om. Skulle jag tvingas välja skulle jag välja en duktig läkare framför en behörig....
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker inte om antydningen att hempuleri alltid är farligt och osäkert och att behöriga alltid gör en säker installation. Om du tror att det är så, börja då så som jag föreslog tidigare att fotodokumentera allt du ser som du vet en hempulare har gjort. Du kommer att hitta både skräckexempel och korrekta installationer.
Vi kallar "hemmapul" sådana installationer som är utförda helt felaktigt ofta med helt fel material. Tex lampsladdar använt istället för riktig kabel (väldigt vanligt) osv.

Installationer som är helt korrekt utförda lägger man ju ej märke till.. De kan ju lika gärna vara gjort av en elektriker och är ju då per definition (alltså våran definition) EJ hemmapul.

"Hemmapul" som man ser kan ju lika gärna vara gjort av en elektriker.. de har man ju såklart ingen aning om!
 
Bo.Siltberg skrev:
Att bli behörig är en oöverstigligt långt väg för dom flesta hempulare, inkl BB2 (2 års praktik till lärlingslön). Det borde vara lättare att få behörighet, t.ex genom att avlägga ett prov, både teoretiskt och praktiskt.
Varför behöver det vara lättare att få behörighet? AB(L) behöver du bara om du tänkt starta eget företag som elektriker, och det är alldeles tillräckligt enkelt nu tycker jag (med tanke på allt ansvar man får).

Tänker du på att det borde vara enklare att bli "elektriker" (BB och anställd på en firma) så tycker jag det med är relativt enkelt. Lärlingstiden ska du se som en del av utbildning. För att bli elektriker räcker det med 3år på gymnasiet + 3år "praktik" för att bli "fullbetald". För att bli tex sjuksköterska går du 3år gymnasiet + 3år högskola.

Samma tid alltså. Och du får betala för att gå högskola, medans du får betalt för att bli elektriker.

Tycker du att det borde finnas någon "Behörighet Light" för att få koppla el i sitt eget hus eller vad?
 
Egentligen krävs ingen utbildninga över huvudtaget för att bli anställd som elektriker. Det är SEF och EIO som ställer utbildningskrav. Men man behöver ju inte vara ansluten till någon av dem.

Jag tycker det nuvarande behörighetssystemet är bra. Det är inte så svårt att vem som helst med intresse kan klara utbildningen och det är tillräckligt omständigt för att solla ut oseriösa typer.
 
Jag tycker frågan är svår, finns många olika aspekter. Själv brukar jag säga att min främsta styrka är att jag är medveten om vad jag inte kan. Dvs. jag chansar inte. Med det sagt så har jag varit en av dessa som jobbat under andra elekriker och gjort mycket installationer i fastigheter, monterat likriktare och liknande. Jag har även som ingenjör medverkat i projekt där utrustningar på hundratalet kV och lika mycket kA varit i fokus, projekt där fel inte bara riskerar personskador utan även skador i mångmiljonbelopp.

I mina yrkesutövanden har det dock alltid funnits redundans i form av granskare, tekniskt sakkunniga etc. Därigenom har mina eventuella brister i kunskap och erfarenhet kunnat kompenserats och rättats till.

Spontant kan jag därför tycka att korrekt att man får göra vissa el-jobb om man har nödig kännedom, men jag delar även uppfattniningen att det är bra att det krävs en licens för större jobb. Det jag saknar är medelvägen för de som har mer än nödig kännedom, men inte tiden att skaffa egen behörighet.
T.ex. borde det inte vara rimligt att man vid renoveringar och nybyggnationer får förlägga slang/rör/kabel, men att inkopplingen i central ska göras av behörig elektriker, möjligtvis i kombination med protokoll för egenkontroll eller liknande...

En stilla undran.......
 
spinout skrev:
Egentligen krävs ingen utbildninga över huvudtaget för att bli anställd som elektriker. Det är SEF och EIO som ställer utbildningskrav. Men man behöver ju inte vara ansluten till någon av dem.
Lycka till med att få en anställning som elektriker utan rätt utbildning!
 
E
Bo sittberg
Jag tycker inte om antydningen att hempuleri alltid är farligt och osäkert och att behöriga alltid gör en säker installation
Jag VET hur små marginalerna är. å oavsett vem eller varför så kan ALLA göra misstag.
Det jag oroar mig för är vilken skillnad det kan bli i resultat om skadan är framme. En behörid installatör har försäkring som täcker, medans en obehörig inte har det.
Men nu skall vi inte gå inpå förs.frågor.
Det finns lite olika bilder av det.........
 
E
Tigger:
Det som inte många civil ingenjören förstår kan vara att vi resonerar om ett HANTverk, inte att räkna teoretiskt rätt ( som visst behövs , men det är i nte så svårt) men även om man jobbar som ingenjör på ett företag i elbranschen är det ingenting som vägs in då man söker behörighet.
Du måste ha praktik.
Även om man sett/hört/läst/fått råd så är det utövandet med som väger in.
Det får man av flera års praktik.
 
elinstalatöre:
Det är det samma i flygvärlden. Flygingenjören med en massa högskolepoäng kan massvis om flygplanen och dess teknik,men får inte skruva på flygplanen. Det gör teknikern. Flygingenjören planerar och beskriver det teknikern ska göra. Men får aldrig skruva.
 
E
mape17:
Ja skönt de tär fler branscher som har det så.
Att de ser å förstår detär skillnad på vilken uppgift de har.
 
Elinstallatören skrev:
Tigger:
Det som inte många civil ingenjören förstår kan vara att vi resonerar om ett HANTverk, inte att räkna teoretiskt rätt ( som visst behövs , men det är i nte så svårt) men även om man jobbar som ingenjör på ett företag i elbranschen är det ingenting som vägs in då man söker behörighet.
Du måste ha praktik.
Även om man sett/hört/läst/fått råd så är det utövandet med som väger in.
Det får man av flera års praktik.
Självklart är det ett hantverk, men jag som okunnig/amatör ställer mig ändå frågande till om det verkligen finns så tydliga säkerhetsperspektiv på hantverket som motiverar den långa lärlingstiden.

Förklara gärna för mig. Spontant kommer jag på en sak, att skala kabel på rätt sätt, så att man inte skapar brottsansvisningar eller försvagningar. Det finns säkert många fler "uppgifter", men 4 års lärlingstid???.

Estetiska eller andra praktiska (men inte säkerhetsmässiga) aspekter godkänner jag ej. Man kan ju knappast motivera systemet med säkerhetsaspekter om hantverket handlar om att göra något "snyggt" så att kunden är nöjd.

För övrigt har jag förstått att det finns länder som tillåter hemmapul, bara det besiktas/mäts upp av behörig installatör i efterhand. Det skulle uppskattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.