42 139 läst ·
511 svar
42k läst
511 svar
Problemet med Behörighet.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man kan ju bara konstatera att behörigheten är förlegad och stenålder:
Vet hur många elektriker som helst som gör jobb åt vänner o bekanta
dvs=olagligt !(även skattemässigt) kanske mindre på senare tid men då
pga ROT
Så många som hempular=dvs ingen respekt för en idiotisk lag som dessutom är uddlös=den borde moderniseras så att folket får respekt för den
Man är idag ansvarig för sin anläggning=om man anser sig ha tillräcklig kännedom
om installationer av el så kan man lika gärna göra den själv om man vill det
tycker faktiskt endera släpper man det helt fritt o var och en får eget ansvar för sina handlingar och gör man fel så personskador/mtrl skador uppkommer får man stå för det, men annars fullt lagligt med korrekt utförd installation och gällande försäkringar
eller så borde alla yrkesmän/elektriker ha behörighet men med lägre utbildningskrav än idag (totalt sett blir ju kompetensen/kvaliten högre på yrkeskåren ändå)
Förslag:
ABL: motsvarande elutbildning sen avläggande av praktiskt o teoretisk prov
efter godkännande kvitterar man ut sin behörighet som gäller i 5år
vart 5:år får man avlägga prov teori/praktiskt
Vet hur många elektriker som helst som gör jobb åt vänner o bekanta
dvs=olagligt !(även skattemässigt) kanske mindre på senare tid men då
pga ROT
Så många som hempular=dvs ingen respekt för en idiotisk lag som dessutom är uddlös=den borde moderniseras så att folket får respekt för den
Man är idag ansvarig för sin anläggning=om man anser sig ha tillräcklig kännedom
om installationer av el så kan man lika gärna göra den själv om man vill det
tycker faktiskt endera släpper man det helt fritt o var och en får eget ansvar för sina handlingar och gör man fel så personskador/mtrl skador uppkommer får man stå för det, men annars fullt lagligt med korrekt utförd installation och gällande försäkringar
eller så borde alla yrkesmän/elektriker ha behörighet men med lägre utbildningskrav än idag (totalt sett blir ju kompetensen/kvaliten högre på yrkeskåren ändå)
Förslag:
ABL: motsvarande elutbildning sen avläggande av praktiskt o teoretisk prov
efter godkännande kvitterar man ut sin behörighet som gäller i 5år
vart 5:år får man avlägga prov teori/praktiskt
Problemet som du förbiser Tomlan är ju att lagen finns av samma anledningar som de för fortkörningar, det är en större risk för dödsolyckor om man låter folk göra saker på eget ansvar såsom du beskrev det med förklaringen att då får man stå för det. Skulle du vilja bränna ner ditt hus med din 3 åriga dotter inne med vetskapen att barnet är dött och husförsäkringen gäller inte, för att du sparade 5000 kr på elektriker?
Men om man betalar 5000:- till en elektriker och huset ändå brinner ner med dottern i, så behöver man alltså inte må dåligt ...mr.Ola skrev:Problemet som du förbiser Tomlan är ju att lagen finns av samma anledningar som de för fortkörningar, det är en större risk för dödsolyckor om man låter folk göra saker på eget ansvar såsom du beskrev det med förklaringen att då får man stå för det. Skulle du vilja bränna ner ditt hus med din 3 åriga dotter inne med vetskapen att barnet är dött och husförsäkringen gäller inte, för att du sparade 5000 kr på elektriker?
edit:
Jag menar bara att man ändå inte kommer undan slarv och misstag.
De allra flesta hus som brinner pga elfel är troligen kopplade av riktiga elektriker, detta för att detta än så länge är det vanligaste i Sverige. Om det börjar hempulas mer så kanske bränderna ökar. Men jag är inte så säker det ...
Redigerat:
Naturligtvis så skall man må dåligt då också.. Poängen var att jag tror att många flera skulle må dåligt mycket oftare om friare tyglar tilläts!
Jag arbetar som elektriker och har ändå åkt på mången stöt även om jag som yrkesman borde kunna skydda mig mot sånna! oftast så kommer dock dessa elstötar av att någon gjort något konstigt i anläggningen som jag inte kunde förväntas känna till(använt grön/gul till fas etc!)
Om fri fart rådde på vägarna såhade nog vägverket döpt om nollvisionen till milionprogrammet!
Jag arbetar som elektriker och har ändå åkt på mången stöt även om jag som yrkesman borde kunna skydda mig mot sånna! oftast så kommer dock dessa elstötar av att någon gjort något konstigt i anläggningen som jag inte kunde förväntas känna till(använt grön/gul till fas etc!)
Om fri fart rådde på vägarna såhade nog vägverket döpt om nollvisionen till milionprogrammet!
självklart vill jag inte bränna ner mitt hus, men det gör jag inte heller!
jag anser att jag vet vad jag gör o vet jag inte det tar jag reda på det, problemet
ligger ju i det att det händer inget med dagens lag om man gör livsfarliga installationer Skulle det vara någon ordning på torpet så skulle det isåfall
vara anmälningsplikt för installatörer när de konstaterar en farlig koppling
men görs det..tror inte det, utan felet rättas till och det är ju bra så långt.
men för att få de idioder som t.ex drar underdimensionerade lampsladdar genom väggar till annat än de är avsedda till,inte följer färgregler på tråd mm
så MÅSTE man få en näsbränna
därför är det enligt mig bättre att fler har rätt utbildning/kompetens men med lägre krav än idag på t.ex praktik och kan då göra installationer på ett lagligt sätt
Med andra ord utbildningstiden för behörighet blir kortare
Det är ju inte raketforkning direkt !
och de installationer man ser av hempulare som är livsfarliga skulle inte ha gjorts av någon som t.ex gått en elutbildning
på säg 5 veckor med teoretiskt/praktiskt prov efteråt
jag anser att jag vet vad jag gör o vet jag inte det tar jag reda på det, problemet
ligger ju i det att det händer inget med dagens lag om man gör livsfarliga installationer Skulle det vara någon ordning på torpet så skulle det isåfall
vara anmälningsplikt för installatörer när de konstaterar en farlig koppling
men görs det..tror inte det, utan felet rättas till och det är ju bra så långt.
men för att få de idioder som t.ex drar underdimensionerade lampsladdar genom väggar till annat än de är avsedda till,inte följer färgregler på tråd mm
så MÅSTE man få en näsbränna
därför är det enligt mig bättre att fler har rätt utbildning/kompetens men med lägre krav än idag på t.ex praktik och kan då göra installationer på ett lagligt sätt
Med andra ord utbildningstiden för behörighet blir kortare
Det är ju inte raketforkning direkt !
och de installationer man ser av hempulare som är livsfarliga skulle inte ha gjorts av någon som t.ex gått en elutbildning
på säg 5 veckor med teoretiskt/praktiskt prov efteråt
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för det. Du svarar då med svårigheter inom yrket som enligt mig tydligt ligger inom den teoretiska delen, dvs kunskaper som inte förvärvas via lärlingstid utan på skolbänken genom att läsa en bok.swebulldog skrev:även det som du pratar om att skala en kabel på fyra år det är mycket mer än så du lär dig att göra en annläggning säker hur saker ska anslutas och placeras. även många som jag pratar med som är lekmän tror att det går utmärkt att lägga en aluminium kabel och en kopparkabel på samma plunt även aluminium på en koppar plint. och det är rent livsfarlig. även många av dem lekmännen som jag har kontrolerar ibland fuskar med jord, och dimensionering.
De teoretiska kunskaperna som krävs för att säkerhetsmässigt göra korrekta vägval och dimensionering borde kunna förvärvas hur som helst, så länge man avlägger ett teoretiskt prov.
Praktiken, vad i praktiken är det egentligen som är rent säkerhetsmässigt betingat?
Det svåra är att lära sig vara noggrann och systematisk.norrbottenstorpet skrev:
I och för sig inget problem för hempulare som gör det första gången. Då är man så noggrann eftersom man jobbar långsamt och måste tänka efter, ungefär som om man gör sitt eget badrum första gången.
Problemen börjar när man gjort jobben ett antal gånger och tror att man kan, men noggrannheten inte sitter i ryggmärgen
Är det sant att det blir fler påbud om fastighetsägarna tillåts att skruva i sina egna anläggningar?mr.Ola skrev:Problemet som du förbiser Tomlan är ju att lagen finns av samma anledningar som de för fortkörningar, det är en större risk för dödsolyckor om man låter folk göra saker på eget ansvar såsom du beskrev det med förklaringen att då får man stå för det. Skulle du vilja bränna ner ditt hus med din 3 åriga dotter inne med vetskapen att barnet är dött och husförsäkringen gäller inte, för att du sparade 5000 kr på elektriker?
Finns det statistik från andra länder?
Var startar en elbrand? I den fasta installationen eller i det som är anslutet?
Medlem
· västra götaland
· 53 inlägg
Du kan dock känna dig att du kan vad som gäller att göra en installation men om man släpper på kraven hur tror du att det kommer att bli då. jag har läst på forumet och många som jag läser om kan jag misstänka kan klara av att dra till ett vägguttag men vad händer om tex din granne peter anser sig också inneha kunskapen och tänker jag hmm ska jag gå den intersivkursen och tror sig att han har fått sig kunskapen och ska ta bort ett element i en gammal installation. han tänker att jag bara koplar ut det så kan man använda kablarna vid ett senare tillfälle han har hittat kablarna och tar bort dem men han tog fel på jorden så han råkade ta bort penledaren. sen så tog hans 5 åriga dotter i ett annat element som blev strömförande och dog.tomlan skrev:självklart vill jag inte bränna ner mitt hus, men det gör jag inte heller!
jag anser att jag vet vad jag gör o vet jag inte det tar jag reda på det, problemet
ligger ju i det att det händer inget med dagens lag om man gör livsfarliga installationer Skulle det vara någon ordning på torpet så skulle det isåfall
vara anmälningsplikt för installatörer när de konstaterar en farlig koppling
men görs det..tror inte det, utan felet rättas till och det är ju bra så långt.
men för att få de idioder som t.ex drar underdimensionerade lampsladdar genom väggar till annat än de är avsedda till,inte följer färgregler på tråd mm
så MÅSTE man få en näsbränna
därför är det enligt mig bättre att fler har rätt utbildning/kompetens men med lägre krav än idag på t.ex praktik och kan då göra installationer på ett lagligt sätt
Med andra ord utbildningstiden för behörighet blir kortare
Det är ju inte raketforkning direkt !
och de installationer man ser av hempulare som är livsfarliga skulle inte ha gjorts av någon som t.ex gått en elutbildning
på säg 5 veckor med teoretiskt/praktiskt prov efteråt
Jag tycker att det är bra som det är eftersom att det gör att färre osäriösa personer går en sådan utbildning bara för att göra om i huset. som det är idag så stoppar det inte hemmaplurare men då tror jag att det är mer seriösa som tros ha ett hum hur det ska gå till. och sen om det går galet så ligger ansvaret hos ägaren.
jag håller på att jobba mig till den allmäna behörigheten och jag tycker att det är väldigt viktigt med den långa praktiken eftersom att man lär sig väldigt mycket hur det ska vara som man inte lär sig i boken. sen så håller jag på att göra installationer hemma och sen så har jag en jobbarkompis som bor i närheten så hyr jag han en timma så kollar han igenom den snabb och mäter den så den blir godkänn igenom firman.
Får du en faktura från fimran för detta?swebulldog skrev:Du kan dock känna dig att du kan vad som gäller att göra en installation men om man släpper på kraven hur tror du att det kommer att bli då. jag har läst på forumet och många som jag läser om kan jag misstänka kan klara av att dra till ett vägguttag men vad händer om tex din granne peter anser sig också inneha kunskapen och tänker jag hmm ska jag gå den intersivkursen och tror sig att han har fått sig kunskapen och ska ta bort ett element i en gammal installation. han tänker att jag bara koplar ut det så kan man använda kablarna vid ett senare tillfälle han har hittat kablarna och tar bort dem men han tog fel på jorden så han råkade ta bort penledaren. sen så tog hans 5 åriga dotter i ett annat element som blev strömförande och dog.
Jag tycker att det är bra som det är eftersom att det gör att färre osäriösa personer går en sådan utbildning bara för att göra om i huset. som det är idag så stoppar det inte hemmaplurare men då tror jag att det är mer seriösa som tros ha ett hum hur det ska gå till. och sen om det går galet så ligger ansvaret hos ägaren.
jag håller på att jobba mig till den allmäna behörigheten och jag tycker att det är väldigt viktigt med den långa praktiken eftersom att man lär sig väldigt mycket hur det ska vara som man inte lär sig i boken. sen så håller jag på att göra installationer hemma och sen så har jag en jobbarkompis som bor i närheten så hyr jag han en timma så kollar han igenom den snabb och mäter den så den blir godkänn igenom firman.
Jag tror inte en sekund på någon sorts snabbutbildning!
Däremot så är fastighetsägaren ansvarig. Det medför att fastighetsägaren måste få bedöma vem som kan göra installationen.
Däremot ska man ha någon typ av behörighet för att sälja installationstjänster.
Kom ihåg att de flesta fastighetsägare faktiskt köper tjänster från vvs-firmor. VVS-firmorna är inte skyddade av någon lag.
Däremot har man samma försäkringsskydd.
Fastighetsägare enl min mening gör hellre eljobb än rörjobb därför att en vattenskada är mera "på riktigt" än en fel-elkoppling.. Pirrar det i fingret när man rör brytaren så är det ju inte hela världen men om vattenskadan inträffar så måste hela det nyrenoverade badrummet rivas upp och göras om och då täcker inte försäkringen om man gjort fel själv..
Det är min reflektion av el kontra vvs!
Det är min reflektion av el kontra vvs!
Tänker verkligen folk så?mr.Ola skrev:Fastighetsägare enl min mening gör hellre eljobb än rörjobb därför att en vattenskada är mera "på riktigt" än en fel-elkoppling.. Pirrar det i fingret när man rör brytaren så är det ju inte hela världen men om vattenskadan inträffar så måste hela det nyrenoverade badrummet rivas upp och göras om och då täcker inte försäkringen om man gjort fel själv..
Det är min reflektion av el kontra vvs!
Jag som hade fått för mig att de flesta tycker att skada på materiella ting är mindre allvarligt än personskador/dödsfall. Men jag kanske har fel? :S
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Behörigheten ska ju vara förebyggande, d.v.s. förebygga att någon dör eller att en anläggning brinner ner. Inget straff i världen kan ju göra så att Agda, 4 år, kommer tillbaka efter att ha fått en strömgenomgång och dött.tomlan skrev:
Alltså, man ska tänka förebyggande och inte straff.
//Patrik
Redigerat: