Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Sådana där uppdelningar av uppgifter brukar ha något högre syfte.
T.ex. kan tanken vara att om en instans bestämmer åtgärderna och en annan utför dom så blir alla steg gjorda. Om samma person både lägger upp arbetet och sen utför det blir frestelsen större att ändra sig under arbetets gång, att frestas att förenkla och hoppa över moment.

Jag har i anställning testat och provat mycket.
I princip har jag alltid utformat testplanen själv sen lagt upp arbetet själv och sist utfört det och skrivit rapport.
Detta är, rent krasst, ett rätt dåligt arbetssätt. Just av ovannämnda orsaker.
Man blir frestad att ändra upplägget under resans gång. Och därmed tar man bort några viktiga komponenter i ett bra test. I mitt fall var det antagligen det statiska urvalet som hotades mest.
Jag var visserligen medveten om "farorna" så jag hoppas mina jobb höll en relativt genomsnittligt hög kvalitet i detta avseende.

norrbottenstorpet skrev:
Självklart är det ett hantverk, men jag som okunnig/amatör ställer mig ändå frågande till om det verkligen finns så tydliga säkerhetsperspektiv på hantverket som motiverar den långa lärlingstiden.

Förklara gärna för mig. Spontant kommer jag på en sak, att skala kabel på rätt sätt, så att man inte skapar brottsansvisningar eller försvagningar. Det finns säkert många fler "uppgifter", men 4 års lärlingstid???.
Min uppfattning är att det tar tid att lära sig att alltid skruva ihop prylarna säkert, så att det sitter i ryggmärgen och väldigt sällan blir fel.

Samma sak som med flygplansmekanikern.

Men nu om vi tittar på det i praktiken, är det inte praktikanterna som är ute och kopplar...

E
Å kopplar praktikern så är det under överinseende av en 'riktig' elekriker:
Lärlings systemet är ju på ett tag å då under viss kontroll.

1600 långa timmar:P

norrbottenstorpet skrev:
Självklart är det ett hantverk, men jag som okunnig/amatör ställer mig ändå frågande till om det verkligen finns så tydliga säkerhetsperspektiv på hantverket som motiverar den långa lärlingstiden.

Förklara gärna för mig. Spontant kommer jag på en sak, att skala kabel på rätt sätt, så att man inte skapar brottsansvisningar eller försvagningar. Det finns säkert många fler "uppgifter", men 4 års lärlingstid???.

Estetiska eller andra praktiska (men inte säkerhetsmässiga) aspekter godkänner jag ej. Man kan ju knappast motivera systemet med säkerhetsaspekter om hantverket handlar om att göra något "snyggt" så att kunden är nöjd.

För övrigt har jag förstått att det finns länder som tillåter hemmapul, bara det besiktas/mäts upp av behörig installatör i efterhand. Det skulle uppskattas.
Du är bara "Lärling" i dem 1600 första timmarna på ett företag sen så anser elsäk att du har dem grundläggade kunskaper och går över till första, andra och tredjeårsmontör. då får du i viss utsträckning ta egna jobb på företaget.

även det som du pratar om att skala en kabel på fyra år det är mycket mer än så du lär dig att göra en annläggning säker hur saker ska anslutas och placeras. även många som jag pratar med som är lekmän tror att det går utmärkt att lägga en aluminium kabel och en kopparkabel på samma plunt även aluminium på en koppar plint. och det är rent livsfarlig. även många av dem lekmännen som jag har kontrolerar ibland fuskar med jord, och dimensionering.

Elinstallatören skrev:
Tigger:
Det som inte många civil ingenjören förstår kan vara att vi resonerar om ett HANTverk, inte att räkna teoretiskt rätt ( som visst behövs , men det är i nte så svårt) men även om man jobbar som ingenjör på ett företag i elbranschen är det ingenting som vägs in då man söker behörighet.
Du måste ha praktik.
Även om man sett/hört/läst/fått råd så är det utövandet med som väger in.
Det får man av flera års praktik.
Jorå, nog förstår jag att det är ett hantverk som disskuteras, trots att jag är ingenjör ;) (det kanske inte framgick, men jag har jobbat som montör och installatör, både före och efter jobb som ingenjör...) Samtidigt är det ju i samanhanget lite komiskt att du skriver att räkna på teori inte är så svårt, men att förlägga rör eller slang kräver år av träning. d^_^b

Poängen jag försökte göra med tydligen misslyckades med var att du kan ju ha erfarenhet, både praktiskt och teoretiskt, men ändå får du inte förlägga kabel, slang eller rör även om jobbet sen skulle besiktigas av behörig elektriker. I mitt exempel skrev jag uttryckligen att jag inte skulle ha anslutit förlagd kabel till central.

Det är där jag ser en brist.

Om du som nogrann, riskmedveten och normalhändig privatperson, oavsett bakgrund, får tydliga instruktioner av behörig elektriker hur kabel, dosor rör etc ska förläggas och samme elektriker sedan inspekterar det jobbet och kopplar in, mäter etc. Vari ligger då problemet?

E
Tigger:
Det är inget problem alls, det är bara upp till varje installatör att bedömma å stå för den installation han kopplar in.

Bedömmer han att du kan lägga rör samt spika kabel å sen stå för det är det hans val. Det enda bekymmret kan vara om det blir för mkt kabel samt rör ex: 250m rör å 100 m kabel åsså står det på fakturan att han jobbat 2 timmar. Först å främst skattebrott ?? sen är det teoretiskt omöjligt att dra så mkt på så kort tid -vilket innebär att installatören inte kunnat motera å brutit mot lagen då han varit ansvarig å stått för det.
Men det är endast då det inträffat något fel pga instllationen å kontroll genomdrivs.

Sen det som är risken är att folk drar å lägger kabel å SEN ringer instllatören å menar det är bra gjort. Men installatören får ansvara för något han inte vet nått om.
Sen vill då inte jag vara ansvarig för ett jobb som ser illa ut å är tokit/fel monterat.

E
Men varför anser Ni det är fel att behörightes systemet inte är akutellt mer?

Vad å vem kan installara och hur skall det kunna genomföras?

Hmm nu blir jag lite förvirrad. Jag hade kunnat ta gift på att man med nuvarande lagstiftning inte under några omständigheter får förlägga kabel eftersom det räknas som fast installation, även om behörig elektriker gör själva kopplingen. Jag vet att jag dessutom läst det på elsäkerhetsverkets hemsida under rubriken "Vanliga missförstånd" även om jag inte lyckas hitta på det nu...

E
Tigger:
Då vet du vad lagen säger.
Å det är som Du skriver, det är olagligt att göra fast installation.
Men vem kan hindra en behörig på stå han gjort något han tagit på sig ha gjort.
Det enda är som kan ifrågasätta då är tex förs.bol. vid skada om de inte vill ersätta. ( tider samt mtrl inte är genomförbart)

Förlåt elinstallatören men nu har du fått mig att tappa tråden helt! Du börjar med följande uttalande:

....
Om dagens system är bristfälligt. Utarbeta ett förslag till hur det kan förändras och påverka Era politiker istället för att koppla själva för att visa hur fel ni anser det vara.
.....
Förändra på den väg de förstår istället för att tro ni skall repekteras genom att trotsa lagen/paragrafer/föreskrifter.
Men i dit senaste svar säger du:

Men vem kan hindra en behörig på stå han gjort något han tagit på sig ha gjort.
Det enda är som kan ifrågasätta då är tex förs.bol. vid skada om de inte vill ersätta. ( tider samt mtrl inte är genomförbart)
Om du startade denna tråd i ett seriöst syfte så är väl det minsta man kan begära att du ska vara konsekvent.

Jag börja också tappa spåret. Vad är det vi egentligen diskuterar här?

- Farliga installationer?
- Ansvar för farliga installationer?
- Om man ska hjälpa hempulare göra rätt eller bara hänvisa till lagbrott?
- Stöld av eljobb från yrkeskåren?
- Varför det förekommer hempul?
- Definition av "hempulare"?
- Regler för att erhålla behörighet på någon nivå?
- Lagbrott i allmänhet?
- Nåt annat?

T
Är det egentligen inte ganska enkelt?

Det finns saker som personer helt utan el-behörighet eller utbildning får göra idag, som är långt mer avancerade än att exv montera ett extra vägguttag, bara man har nödvändig kännedom. T ex konstruera och bygga elektriska apparater avsedda för fast installation.

"Vem som helst" får också bygga egna skarvsladdar och liknande, vilket kan vara minst lika farligt.

Det allra mesta går att kontrollera och mäta i efterhand, även rör i igenspikade väggar osv. Hur skulle det annars gå att göra elbesiktningar på hus man köpt?

Således borde det fungera ungefär såhär: Behörighetssystemet skall givetvis finnas kvar, men möjligen (förmodligen) justeras på en del punkter (giltighetstid mm). En husägare borde få tillåtelse att göra egna fasta installationer som i efterhand (innan idrifttagande) kontrolleras och godkänns av en behörig elektriker (eller någon annan slags "kontrollmänniska"). Det är egentligen inte konstigare än att vem som helst får montera en dragkrok och sedan åka och få den besiktigad på närmaste bilprovning.

Genom att kontrollera/mäta borde man kunna säkerställa att anläggningen inte är farlig (korrekt jordad osv). Man kan även bedöma att arbetet verkar vara korrekt utfört och dimensionerat. Eventuella efterföljande olyckor (brand mm) hanteras på samma sätt som om en brand skulle uppstå pga en felaktigt monterad skarvsladd - inga konstigheter här heller.

Spinner man vidare på det borde samma regler kunna användas för exv snickare och liknande, det är ju bara fånigt att de ska gipsa ena sidan på en vägg och sen behöva invänta en elektriker innan de kan göra väggen färdig.

tanaris>Frågan är om det inte är så det tillämpas idag, men utan kontroller då.

Mig veterligen har det aldrig varit ett rättsfall där en korrekt utförd anläggning som inte orsakat skada blivit ifrågasatt. Nu är det väl en risk att nån här lär komma dragandes med vad denne hört men så länge man inte kan presentera fakta som styrker ens påståenden så är det inte mycket värt, speciellt inte på internet.

Avsaknaden av sådana fall styrker min och en del andras tolkning av verkligheten.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.