Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har också svårt att tro på någon snabbutbildning. Elyrket består av två saker. Utbildning och erfarenhet. Erfarenhet får man inte av en utbildning, så vitt jag vet.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Behörigheten ska ju vara förebyggande, d.v.s. förebygga att någon dör eller att en anläggning brinner ner. Inget straff i världen kan ju göra så att Agda, 4 år, kommer tillbaka efter att ha fått en strömgenomgång och dött.

Alltså, man ska tänka förebyggande och inte straff om något händer.

//Patrik
Var startar branden? I den fasta anläggningen eller i apparaterna anslutna till anläggningen.

Jag tror att det är apparaterna som startar bränder!
 
Är väl få bränder som startar i en anläggning som inte har något anslutet men om man t ex dragit lampsladd till ett uttag så lär det inte ta lång tid innan det blir rätt varmt om man ansluter en radiator där (.)

Sen kan ju idioten som dragit lampsladden diskutera i evighet om vad som är felaktigt.

/Kent
 
mr.Ola:
Och det är väl det som är pudelns kärna enligt mig. Behörighetssystemet är lite allt eller inget. Antingen får du inte göra ett piss, eller får du bygga en hel industrilokal från gatan till sista lampa (om vi bortser från BBx som är oerhört begränsade).

Det borde utan större problem finnas något mitt emellan. Typiskt är väl just som i finland och vissa amerikanska stater. Där har man som husägare har möjlighet att göra mindre installationer i huset.
 
Är det någon mer än jag som tycker att alla dessa hypotetiska resonemang om dödade barn inte tillför något? Vare sig man snickrar, murar, meckar med bilar eller kopplar med el finns det fel man kan göra som är potentiellt livsfarliga med omedelbar verkan eller långt in i framtiden. Att detta kan inträffa innebär inte att det är vanligt. Det innebär inte heller att man kan undvika det med kluriga behörighetssystem.

Erik
 
magnu skrev:
Får du en faktura från fimran för detta?

Jag tror inte en sekund på någon sorts snabbutbildning!

Däremot så är fastighetsägaren ansvarig. Det medför att fastighetsägaren måste få bedöma vem som kan göra installationen.

Däremot ska man ha någon typ av behörighet för att sälja installationstjänster.

Kom ihåg att de flesta fastighetsägare faktiskt köper tjänster från vvs-firmor. VVS-firmorna är inte skyddade av någon lag.
Däremot har man samma försäkringsskydd.
Ja jag får en faktura på den timman som han har varit där för att få det godkänt av firman
 
swebulldog skrev:
Ja jag får en faktura på den timman som han har varit där för att få det godkänt av firman
Bortslösade pengar, det är som sagt inte lagligt..
 
T
swebulldog skrev:
du kan inte jämföra att göra en skarvsladd och en fast installation. skarvsladden beter sig på ett annat sätt. det blir inte samma böjar dvs ingen kallflytning undantag om man drar åt avdragsbelastningen för hårt och det blir kortis då är det lättare att ta hand om felet på ett säkrare sätt. skarvsladd kyler bättre osv. Det är säkrare med skarvsladd eftersom att det är mindre saker som kan gå fel.
Jodå, det tror jag att jag kan. Skarvsladdar kan visst råka ut för kallflytningar (klämmas under dörrar/bokhyllor osv), de utsätts för betydligt mer slitage (hur många håller alltid i kontakten när de drar ut en sladd?), risken för överbelastning och dålig kontakt är större osv osv. Det är ju i och för sig bra att man kan rycka ut den om det händer något, men det förutsätter ju att man råkar vara på plats.

Jag köper helt enkelt inte att just fasta installationer gjorda av lekmän skulle vara extra farliga. Framför allt skulle det då indikeras av betydligt fler elrelaterade olyckor, då väldigt många redan ägnar sig åt lekmannamässiga elinstallationsarbeten.
 
T
mr.Ola skrev:
Jag arbetar som elektriker och har ändå åkt på mången stöt även om jag som yrkesman borde kunna skydda mig mot sånna! oftast så kommer dock dessa elstötar av att någon gjort något konstigt i anläggningen som jag inte kunde förväntas känna till(använt grön/gul till fas etc!)
Ursäkta, men en yrkesman borde väl ändå förstå vikten av att mäta först??

Jag mäter alltid, även när jag är helt säker på att det är strömlöst. Och det har hänt att det inte varit det...

(Och då pratar jag bara om de enkla saker jag själv får göra, dvs byta uttag/strömbrytare osv.)
 
Patrik_Hed skrev:
Behörigheten ska ju vara förebyggande, d.v.s. förebygga att någon dör eller att en anläggning brinner ner. Inget straff i världen kan ju göra så att Agda, 4 år, kommer tillbaka efter att ha fått en strömgenomgång och dött.

Alltså, man ska tänka förebyggande och inte straff.

//Patrik
Straff kan mycket väl vara förebyggande ! om vi ponerar att straffet för en regelmässigt felaktig installation är 1 års fängelse och folk blir dömda till det
så är jag helt övertygad att det verkar förebyggande för andra att låta bli eller.
..

sen är det inte bara el man kan ställa till med så att någon dör, gräva en liten damm i trädgården t.ex . finns fall med dödlig utgång där för små barn drunknat,
trappräcke saknas pga renovering etc etc

sen längden på utbildningen kan väl diskuteras men att den inkl praktik är ca 7år
är ju löjligt,
 
mycke_nu skrev:
Bortslösade pengar, det är som sagt inte lagligt..

Det är det visst! Får papper från företet att anläggningen är godkänd + att elsäkerhetsverket och dem godkänner det okså när jag har pratat med dem så varför är det olagligt?

kan du förklara det?
 
tanaris skrev:
Jag köper helt enkelt inte att just fasta installationer gjorda av lekmän skulle vara extra farliga. Framför allt skulle det då indikeras av betydligt fler elrelaterade olyckor, då väldigt många redan ägnar sig åt lekmannamässiga elinstallationsarbeten.
då har jag 2 frågor till dig

Skulle du gå till polisen om du tex kört mot rött eller kört onykter?

Väldigt många som ägnar sig åt lekmannamässiga elinstallationsarbeten. hur många är vädligt många? och vad typ lekmannamässiga elinstallationsarbeten pratar du om?
 
swebulldog skrev:
Det är det visst! Får papper från företet att anläggningen är godkänd + att elsäkerhetsverket och dem godkänner det okså när jag har pratat med dem så varför är det olagligt?

kan du förklara det?
Eftersom varken du eller jag har egen behörighet så kan vi inte lagligen pula hemma.

Att en elfirma sedan godkänner installationen det gör det inte lagligt.
 
Redigerat:
swebulldog skrev:
Ja jag får en faktura på den timman som han har varit där för att få det godkänt av firman
Så här gör många och tror att det är tillåtet! Men det är det inte,

Den som utför installationen måste antingen själv vara behörig eller
anställd hos en firma med en behörig i anställningsförhållande dvs det räcker inte
att firman du jobbar på gör en "besiktning" den är lika olaglig som om jag hade gjort den (har inte behörighet) dvs du måste installera hemma på arbetstid och firman fakturerar dig för tiden som vilken annan kund som helst(fast kanske med ett bättre pris)

Vet att det är så här det går till, och när anställda elektriker inte heller gör enligt
lag varför ska andra göra det?

Många känner nog inte till vad som gäller men det är ju det minsta man kan begära av dig som gått 3 år på elutbildning eller?
 
Mikael_L
swebulldog skrev:
Det är det visst! Får papper från företet att anläggningen är godkänd + att elsäkerhetsverket och dem godkänner det okså när jag har pratat med dem så varför är det olagligt?

kan du förklara det?
Inga problem:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19900806.htm
§ 6 och § 2

Dvs Du bröt mot lagen. Och det brottet kan givetvis ingen någonsin besikta bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.