42 150 läst ·
511 svar
42k läst
511 svar
Problemet med Behörighet.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Ja, och det är ju ännu värre. Det är ju bara om busschauffören är anställd i bolaget som chefen får gå i god för denne/denna. Om busschauffören *inte* är det, så är det helt plötsligt *förbjudet* för chefen att gå i god för arbetet. Spännande ordning...PST skrev:
Flytt av en elmätare är väl knappast tekniskt svår men når det är någon annan som äger delar av anläggningen vill naturligtvis denne vara med och bestämma, och se till att det blir gjort enligt "konstens alla regler". Plomberingen är väl inte den svåraste biten utan den framtida åtkomligheten, och kontrollen av att man inte har kopplat med nån typ av "kreativ" lösning.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Kreativa lösningar är spännande.
//Patrik
//Patrik
Varför är du så avig mot forumet och svaren där?Företagaren skrev:Läste på ett annat ställe i forumet om en som ville flytta elmätaren själv ex.... Vad gör inte folk för att slippa betala en elektriker!? Jag förstår inte varför alla är så aviga för att det finns behörighet för elinstallationer, vi har ju körkort på bil åldersgräns på sprit etc... Vad tycker ni om er busschaufför skulle köra era barn till skolan utan busskort? Jag skulle då inte vilja att mina barn åker med någon som inte rätt utbildning för detta. Sen till nästa fråga om ni nu så gärna vill småfixa hemma och kanske riskera hem och i värsta fall livet på folk. Hur kan ni då ställa frågor för detta i ett forum, och litar ni på svaren!? själv skulle jag ALDRIG lita på ett svar från någon i ett forum, vad säger att inte denne också är en hemma fixare, eller kanske min morsa på 65 som har bott med en elektriker i halva sitt liv och har rätt bra koll på elinstallationer. Tänk er för innan det händer något!
Själv brukar jag titta in här några gånger i veckan och ibland gör man även ett inlägg. Det som brukar slå mig är den höga kvaliten på svaren även i eldelen. Ytterst sällan eller aldrig det inte efter någon dag eller så konvergerat till ett svar som åtminstone jag tycker är rimligt och korrekt för TS.
Kan faktiskt inte påminna mig om något fall där det skulle slutat i direkta felaktigheter och pekpinnar om behörighet brukar dyka upp tidigt. Måste väl vara bra att någon som har frågor inom el kan få rimlig hjälp, som ofta påpekats är inte det vi brukar avhandla här rocket science. Ökade kunskaper hos så många som möjligt måste i slutet vara endast positivt om man inte långsamt vill tillbaks till grottan.
Ha, jag har samma relevanta utbildning, jobbat med elektroner i 15 år (vad tiden går!) och har dessutom körkort för buss!lars_stefan_axelsson skrev:Så du jämställer alltså svårigheten i att göra en korrekt elinstallation med att köra buss? Bra, tag då fram ett elinstallationsbehörighetsförfarande som är lika omfattande som att ta busskort så skall jag omgående skaffa mig en sådan. P.S. Har redan en relevant civ.ing. examen (och många med mig här på forumet), du får gärna räkna med det vad gäller de teoretiska förkunskapskraven.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Ja, men någon elbehörighet har du inte. Och kan inte få på något rimligt sätt heller. 
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 189 inlägg
Vi är alltså överens? Utom vad det gäller kontrollen av "kreativa" lösningar. De är ju lika illa om vi pratar om flytt av en central? För det var väl säkerheten som avsågs där, inte att just nätbolaget skulle bli sura för att de äger mätaren men inte centralen?elmont skrev:
Eller är det "olovlig kraftavledning" du är ute efter? (Det är ju där plomberingen kommer in, fast det sade du ju själv var en mindre fråga) Själv skulle jag göra det på de gamla "huvudsäkringarna" på min inkommande matning som ligger före mätaren...
Vill bara påpeka att även servicen till mätartavlan ägs av nätbolaget, i och med det blir det rätt svårt att flytta den utan att göra intrång på deras egendom och kanske bli skadestånds skyldig! Sen är det så att gör du intrång i de nya mätarna i dag så får nätbolaget felmeddelande så det är rätt svårt att utföra utan att bli upptäckt. Sen jämför jag inte Körkort för buss med Elbehörighet så ordagrant som ni verkar tro, tycker bara det är bra att det finns behörighet kravs och utbildning för att utföra installationer. Sen kanske ni har 30 år på högskola och examen i allt möjligt, men det är troligen inte ni som är de värsta installatörerna, men det finns många som anser att de KAN men inte själva ser var de gör för fel.
Just flytt av mätarskåp kan vi nog alla komma överens om att de är ett högst olämpligt hempul-projekt?
Dessutom rätt svårt att utföra utan hjälp av en behörig elektriker, då en elfirma måste skriva en föranmälan till nätägaren för att de ska komma dit och bryta strömmen.
Rent teoretiskt skulle man väl kunna leta reda på servissäkringarna, plocka ur dom och flytta mätaren själv. Nätägaren skulle nog inte bli så nöjd dock
Dessutom rätt svårt att utföra utan hjälp av en behörig elektriker, då en elfirma måste skriva en föranmälan till nätägaren för att de ska komma dit och bryta strömmen.
Rent teoretiskt skulle man väl kunna leta reda på servissäkringarna, plocka ur dom och flytta mätaren själv. Nätägaren skulle nog inte bli så nöjd dock
Efter nyår är väl hela grejen med föranmälan borta lik som BB2 som också försvinner, sen var det väl nån mer ändring också...ja,, ABH försvinner också.
Det står så här:
För- och färdiganmälan tas bort
Ytterligare en stor förändring är att den så kallade för- och färdiganmälan tas bort. Föranmälan innebär i korthet att man begär tillgång till så kallad byggström. Färdiganmälan innebär en anmälan om att byggströmmen kan kopplas bort och den ordinarie strömmen kopplas in.
För- och färdiganmälan tas bort
Ytterligare en stor förändring är att den så kallade för- och färdiganmälan tas bort. Föranmälan innebär i korthet att man begär tillgång till så kallad byggström. Färdiganmälan innebär en anmälan om att byggströmmen kan kopplas bort och den ordinarie strömmen kopplas in.
Enklast vore väl om man alltid satte ett mätarskåp utomhus (Plintskåp på mark eller stolpe, eller i "kabelbrunn", vid tomtgräns) och fixade ett abonnemang. Då skulle inte man behöva bry sig om byggström eller ej, bara att sen koppla på det man behöver...bygge eller färdigt hus.
Lätt på landet:wow:, svårare i stanq(;^Rrrrr skrev:Just flytt av mätarskåp kan vi nog alla komma överens om att de är ett högst olämpligt hempul-projekt?
Rent teoretiskt skulle man väl kunna leta reda på servissäkringarna, plocka ur dom och flytta mätaren själv. Nätägaren skulle nog inte bli så nöjd dock![]()
Byggström beställer och avbeställer ju byggherren, kommer vem som helst i framtiden att kunna beställa elservice till sitt hus? Blir det så blir det ju i princip fritt för vem som helst (med rymligt samvete) att göra kompletta elinstallationer.