Status
Inte öppen för fler kommentarer.
"Dåliga" skarvar tex. linade gängskarvar är en stor fara, men än farligare är dom ev. vagabonderande strömmar som kan uppstå tex. genom jorden (1.5mm2) på en pump och in i centralen och ut genom en lika klen ledare till tex. en VVB. Strömmen kan även göra en rundtur i grannskapet det är bara att använda fantasin fullt ut när man ska gissa vilken väg strömmen tar. Och aggregaten man (anväde ??) använder kan ge betydligt mer än 200 A. Upp emot 1000 A var (är??) inget ovanligt. Jag har inte sett nått i bruk på många år och man får innerligt hoppas att dom har gått i graven.
Har sett många tillbud men ingen olycka.

PST skrev:
lol.. Svetstrafo för att tina rör... Lite svårt att veta hur strömmarna går runt i ett vattenledningssystem..

Info till L_S_A: Kör man en kraftig ström genom kopparröret blir det ju varmt, och en svetstrafoär ju just gjord för låga spänningar och höga strömmar...P = I * I *R , 160A är inget problem med en hyfsad "hobbysvets".
Ett 15mm Cu rör, är ca 1mm tjockt. Cu-area = 3,14*15*15 - 3,14*14*14 = ca 90mm2 -> ca 0,2 milliohm/meter.

10 meter sådant rör till svetstrafon: P = 160*160*0,002 = 51W, men gissa vad som händer om den strömmen tar vägen genom mindre rör, dåliga skarvar, jordförbindelser, etc etc...blir det en liten ljusbåge så har man ju branden given...
Jo, jag har jobbat som svetsare så jag vet precis hur bra det kan gå när man satt återledningsklämman på fel ställe (har lyckats med att både välla ihop ett gångjärn och en gänga eller två när huvudet inte riktigt hunnit med :) ) Men här så kopplar man alltså helt sonika in svetsen över den misstänkta proppen, eller? En klämma på ena sidan och den andra på den andra sidan, eller går man till valfritt jordtag? Jag antar att man tar till det här när man inte kommer åt stället med proppen så då låter ju andra metoden mera trolig; annars så skulle man ju kunna värma på vanligt sätt?

Låter ju som sagt helt huvudlöst, friskt kopplat hälften brunnet räcker ju inte långt. Var/är det alltså vanligt att man gör såhär? Jag bor i Göteborg, så fruset vatten är inte något jätteproblem... :)

Tidigare fanns det aggregat hos nästan alla VVS firmor, i dag använder man högtryck och hetvatten/ånga,

Om en obehörig gjorde en installation med vanligt elmaterial och tanken var att koppla in det med 24 V trafo, gjorde det och tre år efter kom på att denne skulle vilja konvertera installationen till 230 V genom att låta en elektriker koppla in den i en central.
Skulle då installationen bli olagligt utförd från början?

//Patrik

Enligt min åsikt skulle inkopplingen till 230 V vara det olagliga. Orsaken skulle vara att anläggningen var avsedd för 24 Volt så även om allt skulle fylla "kraven" skulle det bli olagligtf ör en obehörig får inte utföra en elanläggning som ska kopplas in till "nätet". Skulle sedan en behörig installatör bedöma att anläggningen fyller kraven för 230 V blir han ansvarig för hela anläggningen och att den är OK, att man som behörig är villig att ta på sig ansvaret för en anläggning som någon annan utfört är rätt ovanligt. Oftast är det ju omöjligt att "se" hela anläggningen för att bedöma den, för mycket brukar vara inne i tak och väggar.

Kanske är en bra idé, kan vara svårt för en med enbart teoretisk utbildning att söka jobb då detta enbart innebär en kostnad för företaget första tiden tills han/hon kommit in i det.
Men det står inte hur lång utbildningen är?

Patrik_Hed skrev:
Om en obehörig gjorde en installation med vanligt elmaterial och tanken var att koppla in det med 24 V trafo, gjorde det och tre år efter kom på att denne skulle vilja konvertera installationen till 230 V genom att låta en elektriker koppla in den i en central.
Skulle då installationen bli olagligt utförd från början?

//Patrik

Skilj på den färdiga anläggningen och på arbetet med att bygga den !! (Nu antar jag att allt är rätt monterat enligt alla föreskrifter)

Om anläggningen i sig är helt ok , spelar det ingen roll vem som byggt den, det är fastighetsägaren som är ansvarig för den i vilket fall som helst..eller ännu mer korrekt: Fastighetsägaren ansvarar för anläggningen även om den är felbyggd....

Det är själva byggandet som inte är tillåtet utan behörighet. En korrekt byggd anläggning blir inte "olaglig" för att den byggts av någon utan behörighet.

Slugge skrev:
Kanske är en bra idé, kan vara svårt för en med enbart teoretisk utbildning att söka jobb då detta enbart innebär en kostnad för företaget första tiden tills han/hon kommit in i det.
Men det står inte hur lång utbildningen är?
Jag har fattat det som att det är en gymnasieutbildning. D.v.s. inget för den som redan gått gymnasiet.

//Patrik

Läste på ett annat ställe i forumet om en som ville flytta elmätaren själv ex.... Vad gör inte folk för att slippa betala en elektriker!? Jag förstår inte varför alla är så aviga för att det finns behörighet för elinstallationer, vi har ju körkort på bil åldersgräns på sprit etc... Vad tycker ni om er busschaufför skulle köra era barn till skolan utan busskort? Jag skulle då inte vilja att mina barn åker med någon som inte rätt utbildning för detta. Sen till nästa fråga om ni nu så gärna vill småfixa hemma och kanske riskera hem och i värsta fall livet på folk. Hur kan ni då ställa frågor för detta i ett forum, och litar ni på svaren!? själv skulle jag ALDRIG lita på ett svar från någon i ett forum, vad säger att inte denne också är en hemma fixare, eller kanske min morsa på 65 som har bott med en elektriker i halva sitt liv och har rätt bra koll på elinstallationer. Tänk er för innan det händer något!

Man märker ganska snart på inläggen vem som vet vad vederbörande talar om..

Företagaren skrev:
...Vad tycker ni om er busschaufför skulle köra era barn till skolan utan busskort? ...
Hmm... Det är ju just så som behörighetssystemet fungerar -- Den som kör bussen har inte körkort, utan en chef i bolaget han är anställd i...Det är min största invänding till dagens regelverk!!

..(busskort köper man för att få åka buss :P inte köra den;))

Redigerat:
Välkommen till forumet.
Om någon frågar "hur flyttar jag min elmätare" så kan du vara ganska säker på att vi kommer att hänvisa till en elektriker.

Företagaren skrev:
Jag förstår inte varför alla är så aviga för att det finns behörighet för elinstallationer, vi har ju körkort på bil åldersgräns på sprit etc... Vad tycker ni om er busschaufför skulle köra era barn till skolan utan busskort?
Så du jämställer alltså svårigheten i att göra en korrekt elinstallation med att köra buss? Bra, tag då fram ett elinstallationsbehörighetsförfarande som är lika omfattande som att ta busskort så skall jag omgående skaffa mig en sådan. P.S. Har redan en relevant civ.ing. examen (och många med mig här på forumet), du får gärna räkna med det vad gäller de teoretiska förkunskapskraven.

Bo.Siltberg skrev:
Välkommen till forumet.
Om någon frågar "hur flyttar jag min elmätare" så kan du vara ganska säker på att vi kommer att hänvisa till en elektriker.
Om inte annat för att nätbolaget har synpunkter på flytt av sådana (plombering osv). MEN, även om det faller inom "om du måste fråga så skall du antagligen be någon annan" så vet jag inte om just flytt av elmätare skulle vara så mycket värre än exv. flytt av central? Det är ju färre ledare att hålla reda på och hissklämmorna brukar ju vara bättre... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.