Status
Inte öppen för fler kommentarer.
spinout skrev:
Det finns ju massaor av sådana här lagar. Varför får man inte köra utan bilbälte om man bara ska köra 5m?
Får man inte? Ett undantag för färd kortare sträcka inom parkeringsplats och liknande, finns ju inskrivet i trafikförordningen!

F
Att det bara gäller vid anställning är helt fel.

Det är vid installation som det är lagkrav, oavsett vem som skall göra nyinstallationen krävs behörighet. Utbyte av brytare/uttag för man göra om man har nödig kännedom.

Sen om Kalle monterar i sitt hus å tycker det är jättebra, så är det inte säkert att nästa husägare finner samma tillfredsträllelse. Utan vill kanske ha det säkert installerat av behörig med garantier samt rätt mtrl som gör det snyggare.

Jo vi vet att det är så, men det är mer eller mindre en byråkratisk regel/lag. Det finns ingen uppföljning eller ett enda fall i historien där någon blivit dömd för att de förlägger VP-rör eller EKK i sitt hem.
Arbetar man däremot professionellt med elinstallationer och ej är behörig finns det ett större intresse från branch och fack att "komma åt" dessa. Kan tänka mig att det finns polisanmälningar på sådana skojare.

Det är alltid fastighetsägaren, alltså den nya ägaren som ansvarar för elanläggningen i huset. Vem som har varit där och kopplat innan han ägde fastigheten, behörig eller ej behörig, spelar ingen roll.

Visst måste man ha regler. Om man helt kan dra fritt i sin egen villa. Så säger snickaren som byggde huset
va.. jag byggde ju huset till mig men kompå att jag redan hadde ett hus så jag sålde det.. :-)
Men jag är för en lättnad men lättnaden måste innehålla nån form av dokumenterad kunskap. Och kanske även nån form av inspektion. Men det känns som om det är lite löjligt det som är nu.. Nu talar jag om anläggningar med låt oss säga max 25A.

Mikael_L
förvanad skrev:
Att det bara gäller vid anställning är helt fel.

Det är vid installation som det är lagkrav, oavsett vem som skall göra nyinstallationen krävs behörighet. Utbyte av brytare/uttag för man göra om man har nödig kännedom.
Där har du ju fel.
Det krävs antingen behörighet eller att man arbetar under någons behörighet vid allt installationsarbete.

Det märkliga är att man i regelverket har hakat upp sig på ifall medhjälparen är anställd och uppbär lön eller inte. Jag antar att det har någon stor elsäkerhetsmässig betydelse som jag inte förstår mig på. :O

F
förvanad skrev: Att det bara gäller vid anställning är helt fel.

Där har du ju fel.
Det krävs antingen behörighet eller att man arbetar under någons behörighet vid allt installationsarbete.

Det märkliga är att man i regelverket har hakat upp sig på ifall medhjälparen är anställd och uppbär lön eller inte. Jag antar att det har någon stor elsäkerhetsmässig betydelse som jag inte förstår mig på. '

Det som krävs är att en behörig är ansvarig för utfört arbete. Sen var det så att det var endast via egen behörighet eller att vara anställd av en med behörighet. var kanske otydlig bara, men det verkar förändras det med.:)
Behörighets kravet är vid ALL installation utom utbyte av brytare/uttag.
Man får inte ens fästa en meter kabel koppla in å montera ett nytt uttag.

Bo.Siltberg skrev:
Detta funderar dom tydligen på att ändra: [länk]
Låter som om man inte behöver vara anställd längre...
Därimot så kommer det helt säkert att krävas någon form av affärsreation, exvis att den obehörige yrkesmannen är anställd vid ett bemanningsföretag eller är en underentreprenör.

I det senare fallet öppnas en hel del trevliga och/eller skrämmande möjligheter beroende på kompetensen hos yrkesmannen.

Jag tror personligen att detta är början till slutet för den svenska modellen och att vi på sikt får ett system som mera liknar det amerikanska där det finns krav på att varje yrkesman har en relevant utbildning och husägare får pula på eget ansvar.

I can't wait.

Är det inte så att dom är ute efter att tex en elektriker som slutar en anställning men ändå startar en egen firma ska kunna hyra ut sig själv till firmor? Det här är väl i princip det enda yrket man inte kan göra så i på det enkla viset. Elektrikern hyr ut sig men går under det företag som anlitat honoms behörighet.
Det kommer att bli många skuttar utan behörighet som kommer att "fuska" lite där ute så småningom då kanske.

Jag kunde inte motstå ett litet påpekande, jag har följt tråden
http://www.byggahus.se/forum/el/154366-pen-pa-jord-eller-nollan.html
Kolla speciellt inlägg 14.

Det är ju uppenbart att de lärlingar som det syftas på i tråden inte har tagit Kirchoffs lag till sig.
Att förstå den är ju elementärt för elsäkerhet.

Men de nissarna kan komma hem ensamma till mig och koppla vad som helst. Nu är det väl så att de flesta arbetsledare har koll och besparar mig från den upplevelsen.

Men jag tycker mig tolka den tråden som om många elektriker lär sig hur man kopplar, vilka regler man ska följa, med mindre fokus på vilka naturlagar som har gjort att reglerna finns. Dvs. många lär sig att koppla utan att förstå varför man kopplar på det sättet. Hur ska de då kunna lösa lite kniviga problem.

Jämför det med någon som jobbar professionellt med UL-certifiering, jag är det inte!
Den personen får inte koppla någon fast installation.

Däremot är jag övertygad om att en person med UL-certifiering kan mer om elsäkerhet än de flesta elektriker.

Vilket system vi har!

Det går inte att utforma reglerna så att vissa personer som har kunskaper men saknar behörighet skall få koppla iallafall. Jag är inte alls övertygad om att personen med UL certifiering har kunskaper om installationsregler. Det är 2 helt olika kunskapsområden. Även om de bygger på samma naturlagar.

Fast man skulle ju då kunna svara med att det verkar tydligt att installatörens arbete måste inspekteras (oavsett lärling eller inte) och då kan man ju fråga sig i vilken mån och till vilken grad installatören i sig måste vara certifierad. Och det är ju bara en av modellerna som diskuterats.

Jmf. Efter en 2-veckorskurs så svetsade jag bla dörsstrolpar, bensintanks- och säkerhetsbältesinfästningar på SAAB. Man blir inte direkt någon licenssvetsare på två veckor, men i gengäld så provades och godkändes mitt arbete av en kvalitetskontrollant flera gånger om dagen. Varje dag. Så det ramlade nog inte av så många bensintankar pga av min brist på licens.

Får vi hoppas... :) Nåja, det är preskriberat vid det här laget. :)

Jag har tagit del av en mycket intressant debatt angående behörighet. Själv har jag varit elektriker inom både industri och bostäder sedan 1965 och aktivt medverkat i utbildnings- och lärlingsverksamhet och har A-behörighet.
Jag kan förstå att det i sin enklaste form av installation t.ex. belysning eller apparatanalutning inte är något större problem att utföra eller modifiera en installation för gemene man som är lite tekniskt intresserad. Speciellt i nya anläggningar.
Med dagens krav på elinatallationer utöver vanlig belysning, spis, bastu etc. så har det tillkommit inbrottslarm, brandlarm, nätverk, energistyrning, fjärrstyrning etc. Dessutom har det tillkommit extern utrustning i form poolvärmare, poolbelysning, trädgårdsbelysning, bergvärme etc. Hur ofta används hårtorkar i badrum, ibland med skarvkabel till hallen?
Visst, det är enkelt att betrakta varje del som en påbyggnad av befintlig anläggning. Fortfarande hävdar jag att den som är tekniskt intresserad klarar installationen. Men fortfarande behövs det en teoretisk kunskap om anläggningens begränsningar.
Hur många villabränder har berott på 0-avrott, vilket kräver en hel del kunskap för att förebygga. Hur lång ledning kan man ansluta för att belasta med 10A utan att riskera varmgång eller överbelastning? Ett antal villor brinner varje år när man tinar upp frusna vattenledningar med svetstransformator, ofta grannhuset!
Det känns som om debatten har två läger. Den ena vill släppa det mesta fritt och den andra är för någon form av installationsbehörighet. Jag tror att en bättre information om vilka krav som gäller för hur en anläggning ska utföras och vilka faror som finns skulle gynna anläggningsägarna på flera sätt. För det första skulle man som ägare inse vilka delar man klara själv och dels ge anläggningsägaren bättre kunskaper för att ställa krav på anlitad entreprenör.
Frustrationen mot dagens entreprenörer som lovar både ditten och datten, men inte kommer på utlovad tid och dessutom kommer med en faktura på slutet som inte alls överensstämmer med ursprungliga tanken gynnar vare sig entreprenör eller anläggningägare. Nej, ökad kunskap gynnar alla.
Tack för ordet.

rolfchrister skrev:
Ett antal villor brinner varje år när man tinar upp frusna vattenledningar med svetstransformator, ofta grannhuset!
Det här är det första jag hör om den här metoden, skulle du vilja berätta lite mer? Hur gör man, hur är det tänkt att fungera? Och varför brinner grannens hus ner? (Eftersom jag inte förstår hur man gör så har jag svårt att spekulera)

lol.. Svetstrafo för att tina rör... Lite svårt att veta hur strömmarna går runt i ett vattenledningssystem..

Info till L_S_A: Kör man en kraftig ström genom kopparröret blir det ju varmt, och en svetstrafoär ju just gjord för låga spänningar och höga strömmar...P = I * I *R , 160A är inget problem med en hyfsad "hobbysvets".
Ett 15mm Cu rör, är ca 1mm tjockt. Cu-area = 3,14*15*15 - 3,14*14*14 = ca 90mm2 -> ca 0,2 milliohm/meter.

10 meter sådant rör till svetstrafon: P = 160*160*0,002 = 51W, men gissa vad som händer om den strömmen tar vägen genom mindre rör, dåliga skarvar, jordförbindelser, etc etc...blir det en liten ljusbåge så har man ju branden given...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.