Status
Inte öppen för fler kommentarer.
jo fast england har ju 32A som en vanlig storlek i hemmen, tanken med förslaget om 25A begränsning är väl att det är ungefär där gränsen går mellan villa och industrianläggning här i sverige.
inte för att en mindre gård med 35A h-säkringar är nån industri då men jag tycker det vore en lämplig gräns iaf.. gränsen mellan D2 och D3 ligger ju där.

I Storbritannien så är gränsen för en smältsäkring 30A, 32 är med en EU-harmoniserad dvärgbrytare. (Inte för att det spelar någon roll för diskussionen här, nämner det mest som ett kuriosum.).

Tycker hela denna diskussion är intressant, men i viss mån onödig. Vi har ett system och tills det ändras så gäller det.

Nu är jag en av dessa som äger ett 3milles hus och inte vill att det brinner ner. Jag tänker mig att plocka in en behörig elektriker för att koppla i centraler och koppla in eluttag. Dock tänker jag fuska och dra rör och ledningar själv även om jag inte har behörighet.

Min fråga är hur man gör sen... ska man avkräva elektrikern ett montageintyg?

Nä, de böhöver du inte. Det finns ingen som bryr sig om du monterar lite vp-rör till dig själv. Hela byråkratin är uppbyggd för att reglera att det är rätt folk som gör jobbet på stora byggen och industrier.
Vad som görs hemma hos dig ligger ju i ditt egenintresse att det blir rätt.

Man kan ju se på program som arga snickaren att folk erkänner att dom kopplat det där kråkboet som man kallar elcentral, men ingen åtalar dom för "lagbrott".

Hej jobbat som elektriker i många år och blir ganska upprörd över att folk klagar på dagens behörighetskrav, syftar främst på allmän behörighet, tro mig det behövs ett par år för att få kunskap om stora annläggningar och självklart ska påbyggnadsutbildning för allmän behörighet finnas kvar. för en utbildad elektriker som vill (hempula ett uttag) kan i de flesta fall få begränsad behörighetsbevis hem på posten efter ngra veckor efter ansökan, så blir det inte hempuleri med enstaka uttag. För er andra som vill snåla och klagar på d där uttaget hemma i stugan, tänk till en gång till innan ni klagar på behörighet, för att problemet med okunnigt folk ligger inte i det där vägguttaget, utan har man allmän behörighet har man ett enormt ansvar vid installationer, och erfarenhet och utbildning behövs, (finns större anläggningar än villor och vägguttag) MVH

Det är nog ingen som klagar på att det krävs behörighet för att göra en större installation i rollen som yrkesutövare.

Att man inte kan sätta upp ett uttag själv i sitt eget hus även om man har nödvändig kännedom är därimot bara ett utslag av helt onödigt förmynderi som urholkar folks rättsmedvetande.

mycke_nu skrev:
Att man inte kan sätta upp ett uttag själv i sitt eget hus även om man har nödvändig kännedom är därimot bara ett utslag av helt onödigt förmynderi som urholkar folks rättsmedvetande.
Som så mycket annat!

mycke_nu skrev:
Det är nog ingen som klagar på att det krävs behörighet för att göra en större installation i rollen som yrkesutövare.

Det finns ju massaor av sådana här lagar. Varför får man inte köra utan bilbälte om man bara ska köra 5m? Varför får man inte rösta om man är 17år och 364 dagar? mm. mm.
(Kanske dåliga exempel?) men..
Man måste ha en gräns någonstans, här har man valt att lägga den vid behörighetssystemet. Det är ju omöjligt att dra gränsen efter varje individs kunskap om de inte har något bevis för att de kan.

Ute i Europa finns inga behörigheter som styrs av lagar och förordningar, där är det försäkringsbolagen som ställer kraven. Inte osannolikt att det blir så i Sverige också i framtiden.

Självklart måste det finnas tydliga gränser. Att inte få arbeta yrkesmässigt som elinstallatör utan behörighet skulle kunna vara en sådan tydlig och lättaccepterad gräns även i Sverige.

Att privatpersoner inte får slå i en kabelklammer samtidigt som outbildade "elektriker" får arbeta utan uppsikt på en behörigs licens är en ordning som antagligen säger mer om EIOs inflytande än Elsäkerhetsverkets omsorg om säkerheten.

Elektriker utan utbildning existerar väl knappas och alla som arbetar som elektriker arbetar under den behöriges översyn. Att sedan den behörige inte kontrollerar det elektrikern utför beror på att den behörige anser att den elektrikern har dom kunskaper som krävs för det arbetet, den behörige kan även delegera sin behörighet till nån som han anser ha dom kunskaper som krävs. Men den behörige har alltid fullt ansvar för vad elektrikerna gör, arbetsgivarna är också skyldiga att ge dom anställda den fortbildning som behövs för att dom på ett säkert sätt kan utföra sitt arbete.
Det har INGET med EIOs inflytande att göra, en stor del av elfirmorna i landet är INTE anslutna till EIO.
Faran med att "lätta" på bestämmelserna är väl att dom som i dag vågar ta ett steg kommer att ta två eller tre. Det innebär med säkerhet att dom börjar röra sig på såna marker dom inte borde beträda över huvud taget

Jag tar ut svängarna lite med flit. ;)

Håll med om att det ligger en logisk kullerbytta i att branschen har ett lärlingssystem där obehöriga gör en stor del av arbetet samtidigt som man hävdar att det är så avanserat och svårt att en obehörig inte kan utföra det.

Självklart är inte alla elföretag anslutna till EIO, men för att vinna MIN respekt borde EIO arbeta för ett system där ALLA som arbetar med installation är behöriga. Självklart skulle detta kosta pengar både i form av utbildning och pengar, och jag är tämligen övertygad om att det är där skon klämmer.

Det vill mer till för att EIO ska vinna min respekt, jag ser det som en ren arbetsgivarorganisation inget annat.

spinout skrev:
Man måste ha en gräns någonstans, här har man valt att lägga den vid behörighetssystemet. Det är ju omöjligt att dra gränsen efter varje individs kunskap om de inte har något bevis för att de kan..
Håller generellt sett inte alls med om att man måste dra en gräns någonstans. Jag tycker snarare det är just på individuell basis saker bör bedömas. Vad är syftet med rättssystemet och domstolar om allt är i detalj och oruckligen specificerat i lagar och förordningar? Då räcker det ju med en hord av tjänstemän som helt utan individuell bedömning använder lagtexten som en formelsamling. Att det i mycket fungerar så här i Sverige och att vi har en övertro på att tydliga regler, lagar och gränser ska säkerställa rättvisa och trygghet betyder inte att det varken är sant eller bra.

-Detta måste vara världens tråkigast diskussion - "Problemet med behörighet" - det är ju bara ett problem för de som inte har behörighet!

Jag förstår inte hur ni orkar. Var är problemet? Dom som vill koppla hemma, gör de. Ibland bra, ibland mindre bra.

Allmän Behörighet behövs bara om du ska ha anställda/egen firma. Finns ingen anledning att tjafsa om detta..

..så! Nu kan mod stänga denna tråd d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.