Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Talar väl i egen sak.

Angående elsäkerhetsverket, och referenser till olyckor.

Vi är alla överens om att olyckor förekommer pga felaktiga installationer.
Om man lättade på behörighetskraven, skulle olyckorna öka?

Hur mycket skulle olyckorna öka om man tillät hempul?

Vad är den samhällsekonomiska kostnaden/vinsten för hempul?

magnu>Hitta den statistiken du *S* Om vi säger att med en utökad kunskap kring elsäkerhet hade nog fler elektriker fått ännu mer att göra. Det jag baserar det på är att om man har kunskap så hittar man fel även på t ex barns dagis, skola, sin arbetsplats o s v... /Kent

magnu skrev:
Hur mycket skulle olyckorna öka om man tillät hempul?
Hempul tillåts!! fast då i formen bygga apparat och ansluta med stickkontakt.
Och vad jag vet alla dom här apparaterna som byggs så är det inte en massa olyckor.
Visst det är annat med fast installation den sitter ju kvar när man säljer huset.
Men med alla apparater som bakgrund så tror jag inte olyckorna kommer öka
om man tillät fast installation. Visst har jag sett skräck exempel på apparater.
Men även apparater inköpta i en butik kan man ibland undra hur det kommer sig att
dom får säljas.

Man ska nog inte tillåta hempul utan vidare och utan restriktioner. Det bör nog i så fall vara inom ett avgränsat område/områden, t.ex 1-fas gruppledningar, och med krav på teoretiska och helst också praktiska färdigheter.
Englands system med föranmälan och besiktning är nog inte så dumt.

För alla nördar,
För något år sedan köpte jag en CE-märkt kontaktövergång, brittisk kontakt -> Svenskt uttag på teknikmagasinet.

Om jag kommer ihåg rätt, kan inte stickproppar CE-märkas!

Bo.Siltberg skrev:
Man ska nog inte tillåta hempul utan vidare och utan restriktioner. Det bör nog i så fall vara inom ett avgränsat område/områden, t.ex 1-fas gruppledningar, och med krav på teoretiska och helst också praktiska färdigheter.
ja, just englands system skulle vi ha, då behövs ju inte några kunskapsprov eller liknande, klarar man inte besiktningen så blir det användningsförbud på anläggningen, och då kommer det med i registren så man blir skyldig att rätta ill felen, jäklar vad elektriker hade fått mycket att göra med att rätta till efter uppgivna hempulare!
ett sånt system, där du bevisar din kunskap genom slutresultatet är det bästa av alla tycker jag, då kan du göra precis så mycket du känner dig kapabel till, och behöver inte hindras av en behörighetsklass.

jämför med bilprovningen, det behövs ingen behörighet för att byta bromsar eller att svetsa dit nya trösklar, men när du kommer in till bilprovningen och bromsprovaren inte ger utslag, eller att tröskeln ramlar av när dom tar fram rosthackan, ja då har du ju uppenbarligen inte haft rätt kunskap!

Och bilmekarna klagar väl inte på att de inte har jobb? *S* /Kent

Bo.Siltberg skrev:
Hur är det i england, får man bara skruva på sin egen fastighet eller kan vem som helst föranmäla och jobba vartsomhelst?

Svenne banan vill ju inte ta bort behörigheten för att skruva själv utan för att snickaren ska kunna dra el.

Tror inte vem som helst får skruva hur som helst i England, nånstans måste gränsen gå, hur ska hemmapularen klura ut när det kommer till större effekter..

Som någon nämnde tidigare, max 25 A är vad hemmapularen skulle kunna klara efter att noga fått reda på förutsättningarna

Snase>Att låta snickaren dra el är väl ännu sämre än att dra saker själv?
Rent praktiskt så pratade jag oftast med elektrikerna när jag var på byggen och vi kom överens om hur rör skulle dras. Dvs ett moment mindre.
Att däremot låta en snickare dra el på helt egen hand tror jag inte alls på, kunskaperna kring hur rör skall dras mm saknas hos många kan jag säga.

Kort sagt, som det är idag funkar oftast bra mellan de olika yrkesgrupperna om man vill underlätta för varandra. Vill man inte det så hjälper inget.

Däremot så ser jag hellre att en fastighetsägare får lov att göra mer på sin egen fastighet är vad denne får idag.

Det med strömstyrkan vete tusan, det är inte många som vill eller behöver sätta uttag för 32A så visst, 25 A kan väl vara vettigt men frågan är i sådana fall vad man gör i bostadsrätter? Noll kul med hemmapul där då ett flerfamiljshus kan brinna ner på grund av klantiga installationer.

Egen enfamiljsfastighet begränsar liksom riskerna.

/Kent

Slugge skrev:
Tror inte vem som helst får skruva hur som helst i England, nånstans måste gränsen gå, hur ska hemmapularen klura ut när det kommer till större effekter..

Som någon nämnde tidigare, max 25 A är vad hemmapularen skulle kunna klara efter att noga fått reda på förutsättningarna
Tja, i Storbritannien så är det fortfarande vanligt med "ring mains" (http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_circuit). Och dessa är säkrade 30-32A... (På 2.5mm2 kabel. Men eftersom man matar från båda håll så är det inte så tokigt som det låter).

Det är kanske bra system Lars-Stefan, verkar dock lite onödigt i mina ögon..

Slugge skrev:
Det är kanske bra system Lars-Stefan, verkar dock lite onödigt i mina ögon..
Ja, det var alltså inte för att göra reklam för ring-mains (vars nackdelar inte uppväger fördelarna) utan för att påpeka att om "hemmapulare" i Storbritannien får arbeta på hela sin anläggning så är maxströmmen alltså typiskt "alltid" 32A på varje del i anläggningen (dvs större än de 25 som nämnts som någon "magisk gräns" tidigare).

32 A smältsäkring är DIII därav gränsdragningen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.