18 547 läst ·
73 svar
19k läst
73 svar
Problem med våtrum i nybyggt hus
Kan vara bjälklaget som felar, avståndet mellan bjälkar är 600mm standard och 300 i badrum. Men då borde det vara problem i hela badrummet.Putte Puttson skrev:
Hej! Köpte ett hus 2025, huset är byggt 2023 och ingen har bott i huset innan oss. Efter ett par månader märker vi att fogarna i badrummet spricker och släpper.
Vi kontaktar försäkringsbolaget eftersom vi misstänker en fuktskada. Försäkringsbolaget skickar en tekniker som börjar mäta fukt från våningen under duschgolvet. Han hittar ingen fukt och vi får en lucka i köket där vi kan se en spånskiva långt uppe i taket. Försäkringsbolaget stänger ärendet.
Vi börjar använda badrummet igen och skaderna blir värre på duschgolvet så att vissa av plattorna går att vippa på med handen.
Kontaktar försäkringsbolaget igen och de menar att det inte är en fuktskada och om jag inte korrigerar problemet så att det blir fuktskada som läcker igenom så är det mitt fel.
Har haft mycket kontakt med företaget som levererat huset, då det är ett modul bygge. De har fixat problem innan men menar att de här är ett försäkringsärende.
Just nu så är jag osäker på hur vi ska gå vidare, men det lutar åt att ta in en oberoende besiktningsman som kan våtrum. Jag gissar att man måste bryta upp golvet för att se vad som hänt. Grannar verkar ha liknande problem, dock inte lika illa som för oss.
Hur ska man hantera det här på bästa sätt?
Lägger upp några bilder.
Kan vara så att en rörmockare borrat hål i bjälkarna för sitt avloppsrör, ett 110mm hål i en 170mm bjälke skulle vara väldigt illa.
Plattsättningen är förmodligen också dålig men det är isåfall det minsta problemet.
Min gissning är att tätskiktet fallerat, fukt trängt in till MDF-skivan som sväller ojämnt. Fukten har dock inte gått igenom till spånskivan under så att inga missfärgningar eller förhöjd fuktkvot kan ses eller mätas upp. Det kommer dock snart bli så om det får fortsätta.
MDF räknas väl för övrigt som ett formstabilt, dött material? Dock otroligt känsligt för fukt.
MDF räknas väl för övrigt som ett formstabilt, dött material? Dock otroligt känsligt för fukt.
MDF rör sig med luftfuktighetens variationer under året. Mest på höjden/tjockleken och lite mindre på längd och bredd. Tillräckligt för att förstöra färgskikt och spackel på möbler i vissa fall.Bart skrev:
Min gissning är att tätskiktet fallerat, fukt trängt in till MDF-skivan som sväller ojämnt. Fukten har dock inte gått igenom till spånskivan under så att inga missfärgningar eller förhöjd fuktkvot kan ses eller mätas upp. Det kommer dock snart bli så om det får fortsätta.
Intressant, var finns det angivet att det ska vara c-c300 i badrum? I typkonstruktionen för badrum, ”bygg badrummet rätt” som egentligen alla intressenter i branschen står bakom står det t.ex annorlunda. Och till syvende och sist handlar det ju om bjälklagskonstruktionen i sin helhet.V VictorDb skrev:Kan vara bjälklaget som felar, avståndet mellan bjälkar är 600mm standard och 300 i badrum. Men då borde det vara problem i hela badrummet.
Kan vara så att en rörmockare borrat hål i bjälkarna för sitt avloppsrör, ett 110mm hål i en 170mm bjälke skulle vara väldigt illa.
Plattsättningen är förmodligen också dålig men det är isåfall det minsta problemet.
Det är bara vad skolan och plattsättare hänvisar till när det är ett kakel/klinger golv, 450 cc kan fungera i mångafall också.mexitegel skrev:
Vibrationer i bjälklaget nöter sönder fogar.
Den enda gången vi överväger 600cc skulle vara vid våtrumsmattor, men kunder kan få försig att kakla i framtiden så det är inget vi brukar rekomendera.
Storbyggen kanske har en annan syn iom prispressning, men om småföretagare vill undvika framtida problem/konflikter så är ett fåtal extra bjälkar alltid värt det.
Det är en reklamation som ska skickas ingen stämning.mexitegel skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jo men då måste man följa hela "bygg badrummet rätt”. Där har man minimum 12mm flytspackel på spånskivan som hjälper till att förstyva konstruktionen. Du kan inte ta en konstruktion och bara utföra de delar du gillar. Det blir ju lite som att bygga vanligt träbjälklag med 10m spännvidd. "jag tog det från exemmpel xxx, de körde visserligen med stålbalk...".mexitegel skrev:
Om dina grannar har samma/liknande problem anlita en besiktningsman och skriv sedan ett gemensamt mejl för att få mer vikt bakom era synpunkter.Putte Puttson skrev:
Alla borde vilja säkerställa att de inte får större skador kommande år.
Förmodar att alla husen är byggda i samma omgång, så att garantier och klagorätt inte löpt ut.
Det skrev jag väl inte heller? Det var ett svar på vad jag uppfattade som ert märkligt krav att det _måste_ vara 300cc i ett badrum.H hempularen skrev:Jo men då måste man följa hela "bygg badrummet rätt”. Där har man minimum 12mm flytspackel på spånskivan som hjälper till att förstyva konstruktionen. Du kan inte ta en konstruktion och bara utföra de delar du gillar. Det blir ju lite som att bygga vanligt träbjälklag med 10m spännvidd. "jag tog det från exemmpel xxx, de körde visserligen med stålbalk...".
D datja skrev:
Det jag tycker är märkligt är att det bara är en granne jag varit inne och tittat hos, som hade lite sprickor i fogarna. Om konstruktionen är så bristande så borde felet uppstå hos fler grannar.V VictorDb skrev:Om dina grannar har samma/liknande problem anlita en besiktningsman och skriv sedan ett gemensamt mejl för att få mer vikt bakom era synpunkter.
Alla borde vilja säkerställa att de inte får större skador kommande år.
Förmodar att alla husen är byggda i samma omgång, så att garantier och klagorätt inte löpt ut.
Jag har inga problem alls på första våningen, grannen som jag kollade hos hade sitt problem på första våningen.
Förmodar att huset är byggt på en betong platta.Putte Puttson skrev:
Det jag tycker är märkligt är att det bara är en granne jag varit inne och tittat hos, som hade lite sprickor i fogarna. Om konstruktionen är så bristande så borde felet uppstå hos fler grannar.
Jag har inga problem alls på första våningen, grannen som jag kollade hos hade sitt problem på första våningen.
Om det inte är svikt som orsakar det så måste det vara felaktigt utförd plattsättning av byggaren.
Tex att fix-bruket börjat torka innan de lade plattorna färdigt.
Tycker dock att de är underligt att fogarna är förstörda ända in till badrumsväggarna.
Det är inget ställe som utsätts för påfrästning.
Kan tyvärr inte komma på andra rimliga orsaker.
I see that as a possibility. A developer built a house and couldn't sell it for two years. The house sat empty, so it's possible it wasn't heated to save money because "what harm could happen?" But winter could have had its effect. Not-so-dry mortar and frost? Maybe?V VictorDb skrev: