Hej! Köpte ett hus 2025, huset är byggt 2023 och ingen har bott i huset innan oss. Efter ett par månader märker vi att fogarna i badrummet spricker och släpper.

Vi kontaktar försäkringsbolaget eftersom vi misstänker en fuktskada. Försäkringsbolaget skickar en tekniker som börjar mäta fukt från våningen under duschgolvet. Han hittar ingen fukt och vi får en lucka i köket där vi kan se en spånskiva långt uppe i taket. Försäkringsbolaget stänger ärendet.

Vi börjar använda badrummet igen och skaderna blir värre på duschgolvet så att vissa av plattorna går att vippa på med handen.

Kontaktar försäkringsbolaget igen och de menar att det inte är en fuktskada och om jag inte korrigerar problemet så att det blir fuktskada som läcker igenom så är det mitt fel.

Har haft mycket kontakt med företaget som levererat huset, då det är ett modul bygge. De har fixat problem innan men menar att de här är ett försäkringsärende.

Just nu så är jag osäker på hur vi ska gå vidare, men det lutar åt att ta in en oberoende besiktningsman som kan våtrum. Jag gissar att man måste bryta upp golvet för att se vad som hänt. Grannar verkar ha liknande problem, dock inte lika illa som för oss.

Hur ska man hantera det här på bästa sätt?
Lägger upp några bilder.

• Spruckna fogar och lösa plattor på ett duschgolv med närbild av avloppsbrunn i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spruckna fogar och lösa kakelplattor på duschgolv, indikerar potentiell skada i badrum.
    Skapa konto
  • Närbild av grått kakelgolv i dusch med synliga sprickor i fogarna runt brunn.
    Skapa konto
  • Wow
  • Arg
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Bifogar en härligt klipp med.

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
EvertL och 9 till
  • Laddar…
Suvi5700
Putte Puttson Putte Puttson skrev:
Hej! Köpte ett hus 2025, huset är byggt 2023 och ingen har bott i huset innan oss. Efter ett par månader märker vi att fogarna i badrummet spricker och släpper.

Vi kontaktar försäkringsbolaget eftersom vi misstänker en fuktskada. Försäkringsbolaget skickar en tekniker som börjar mäta fukt från våningen under duschgolvet. Han hittar ingen fukt och vi får en lucka i köket där vi kan se en spånskiva långt uppe i taket. Försäkringsbolaget stänger ärendet.

Vi börjar använda badrummet igen och skaderna blir värre på duschgolvet så att vissa av plattorna går att vippa på med handen.

Kontaktar försäkringsbolaget igen och de menar att det inte är en fuktskada och om jag inte korrigerar problemet så att det blir fuktskada som läcker igenom så är det mitt fel.

Har haft mycket kontakt med företaget som levererat huset, då det är ett modul bygge. De har fixat problem innan men menar att de här är ett försäkringsärende.

Just nu så är jag osäker på hur vi ska gå vidare, men det lutar åt att ta in en oberoende besiktningsman som kan våtrum. Jag gissar att man måste bryta upp golvet för att se vad som hänt. Grannar verkar ha liknande problem, dock inte lika illa som för oss.

Lägger upp några bilder.
Tror inte det är fukt. Utan ojämt underlag. Det får plattorna att röra sig när dom belastas.

• Gilla
  • Wow
Tootikii och 6 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tror inte det är fukt. Utan ojämt underlag. Det får plattorna att röra sig när dom belastas.
Om tätskiktet är helt, vad kan man göra för reparation då?

G
Gissar på att fixmassan var för torr när man la klinkern..

• Gilla
Tootikii och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Gissar på att fixmassan var för torr när man la klinkern..
Hur fixar man det?

Ta dit en bes. man från BKR (branschorganisationen) som får titta på det. Det ser väldigt konstigt ut. Antingen fel på tätskikt, så att underlaget har svällt kraftigt, eller någon form av grovt monteringsfel. Om det bara vore att plattorna har statts i fix som fått torka för länge, så skulel de vara lösa, men inte vicka sådär. Jag tror det kan bli sådär om plattsättaren bara lägger klickar av fix.

• Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
En sak du kan ta med dig är att varken fogarna eller plattorna är en del av tätskiktet, så att de är lösa/skadade i sig är inget som medför fuktskador. Däremot kan det ju vara resultatet av en underliggande fuktskada.

Tycker du gör helt rätt som tar in en oberoende besiktningsman.

• Gilla
EvertL och 12 till
  • Laddar…
Suvi5700
H hempularen skrev:
Ta dit en bes. man från BKR (branschorganisationen) som får titta på det. Det ser väldigt konstigt ut. Antingen fel på tätskikt, så att underlaget har svällt kraftigt, eller någon form av grovt monteringsfel. Om det bara vore att plattorna har statts i fix som fått torka för länge, så skulel de vara lösa, men inte vicka sådär. Jag tror det kan bli sådär om plattsättaren bara lägger klickar av fix.
Just min tanke att en okunnig plattsättare bara lagt klickar av fixet.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…

Lägger upp några bilder.
Såg det verkligen bra ut när ni köpte huset? Vem har byggt huset?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G
Hur fixar man det?
Tar bort slipar på med nytt fix och sätter dit plattorna igen..

Dock så kan man ju misstänka att hela badrummet i samma så jag hade nog tagit dit någon besiktningsman för att få det på papper.

• Gilla
mackan78 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Detta är ett potentiellt allvarligt fel som I värsta fall innebär att hela badrummet måste göras om så steg ett här är oberoende besiktningsman....

• Gilla
jannebmw och 10 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Såg det verkligen bra ut när ni köpte huset? Vem har byggt huset?
Från början såg det ut som vilket nytt badrum som helst, badrummet på första våningen är av samma typ och har inte en spricka i fogarna. Det här är ett modulhus från eksjöhus, det är ett annat företag som har sålt huset.

• Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är ett potentiellt allvarligt fel som I värsta fall innebär att hela badrummet måste göras om så steg ett här är oberoende besiktningsman....
Om det är en fuktskada så behöver förmodligen väldigt mycket göras om och det kommer kosta någon mycket pengar, antingen försäkringsbolaget eller de som byggt huset och har ansvaret för byggfel.

• Gilla
sturnus och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
Mycket tråkigt för er. Men ni måste ha dit besiktningsman och säljare/byggherre.
Vad är det för dåliga hantverkare dom anlitat?

• Gilla
HampusElof och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.