18 547 läst ·
73 svar
19k läst
73 svar
Problem med våtrum i nybyggt hus
Jag har haft flera besök från eksjöhus, och de har även sett på den här skadan. De verkar inte vara så samarbetsvilliga, är ofta långsamma på att svara och menar att det inte är deras problem. De försökte få mitt försäkringsbolag att stå för allt.P polaris78 skrev:Ett misslyckat badrum måste ju vara vad det är och det måste väl rimligen vara ett byggfel / byggfusk misslyckad plattsättning om det inte beror på fel under det skiktet förstås och då ska väl den som sålt huset tjänsten vara den som åtgärdar problemet / problemen
Att försäkringsbolaget säger som dom gör är väl rätt väntat ett nybyggt badrum och det saknas vattenläcka än så länge men måste såklart sluta använda badrummet och åtgärdas.
Försäkringsbolag betalar inte för byggfusk problem, det ska åtgärdas av dom som byggt huset / sålt huset /gjort badrummet. reklamation är inte till försäkringsbolaget..
Ta kontakt med hussäljare / byggare och få dom att komma och kolla och få dom att ta reklamation på badrummet. om dom inte vill komma och titta och göra nåt så.
Ta hjälp av nån kunnig att reklamera korrekt och om dom inte vill svara så är kanske lite hjälp av nån advokat / jurist att skriva ihop ett korrekt brev få lite mer tyngd än kunden som klagar via mail/ telefon,,,
kanske en oberoende besiktning kan vara bra om hus byggare / hussäljare inte tar tag i problemet vid första påstötning för att ha bevis på vilka fel som finns av nån opartisk.
Har man tur kommer dom som byggt / sålt huset frivilligt och löser problemet om inte får man förbereda sig på juridisk långbänk för att få det fixat men då är det viktigt att man kan bevisa hela kedjan på hur och vad och när allt skett,,
kanske ARN kan vara behjälpliga eller ett medlemskap i villaägarna så kan man få en timme hjälp där av jurdiska frågor men tror om dom inte hjälper självmant att man ska ta hjälp och driva det för att få allt rätt.
Har flera grannar samma problem så kanske det är än allvarligare med nåt fel i kontruktionen och inte bara en trött plattsättare OM nu problemet bottnar i rörelse i underlaget men det måste ju nån besikningsman eller kontruktör eller liknande bekräfta att så är fallet och inte vi sitta här och gissa om
Kanske gå ihop om flera grannar har samma problem och dela på kostnader att driva på mot säljare / byggare
Det är lite svårt att veta i vilken ordning man ska göra allt. Har kontakt med en konsumentrådgivare som jag hoppas kan peka på vem jag ska driva på, säljaren eller Eksjöhus.
Det hela är väldigt deprimerande att lägga tid på.
Hur såg det ut när ni köpte? Vad sa er besiktningsman då?Putte Puttson skrev:
Jag har haft flera besök från eksjöhus, och de har även sett på den här skadan. De verkar inte vara så samarbetsvilliga, är ofta långsamma på att svara och menar att det inte är deras problem. De försökte få mitt försäkringsbolag att stå för allt.
Det är lite svårt att veta i vilken ordning man ska göra allt. Har kontakt med en konsumentrådgivare som jag hoppas kan peka på vem jag ska driva på, säljaren eller Eksjöhus.
Det hela är väldigt deprimerande att lägga tid på.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Med lekmanna ögon sett så tycker jag hela läggningen ser ganska amatörmässig ut. Jag har lagt klinkers snyggare än det där själv.....
Jag skulle nog reklamera hela jobbet till byggherren på normalt vis. De får åtgärda.
Jag skulle nog reklamera hela jobbet till byggherren på normalt vis. De får åtgärda.
Vem har du skrivit avtal med, Eksjöhus eller säljaren? Jag tror nyckeln till detta är att ni själva behöver hitta felet, kanske synka med övriga i området som har samma konstruktion och sen driva frågan rättsligt på Eksjöhus/säljaren.Putte Puttson skrev:
Jag har haft flera besök från eksjöhus, och de har även sett på den här skadan. De verkar inte vara så samarbetsvilliga, är ofta långsamma på att svara och menar att det inte är deras problem. De försökte få mitt försäkringsbolag att stå för allt.
Det är lite svårt att veta i vilken ordning man ska göra allt. Har kontakt med en konsumentrådgivare som jag hoppas kan peka på vem jag ska driva på, säljaren eller Eksjöhus.
Det hela är väldigt deprimerande att lägga tid på.
Skriv en stämningsansökan till tingsrätten (ChatGPT kan hjälpa dig). Maila denna till säljaren och eksjöhus och tala om att du skickar in denna om de inte återkommer inom två veckor med förslag på åtgärder.Putte Puttson skrev:
Jag har haft flera besök från eksjöhus, och de har även sett på den här skadan. De verkar inte vara så samarbetsvilliga, är ofta långsamma på att svara och menar att det inte är deras problem. De försökte få mitt försäkringsbolag att stå för allt.
Det är lite svårt att veta i vilken ordning man ska göra allt. Har kontakt med en konsumentrådgivare som jag hoppas kan peka på vem jag ska driva på, säljaren eller Eksjöhus.
Det hela är väldigt deprimerande att lägga tid på.
Det brukar sätta lite rotation även i de mest ovilliga organisationerna.
Jag har en gissning att det är lågavlönad arbetskraft ifrån något annat land. Och där samma kille många gånger tror sig vara elektriker, röris och plattsättare.S Stefan1972 skrev:
Byggherren borde kunna tala om vilken konstruktion av tätskickt etc som man har använt. Detta borde ju sedan en besiktningsman kunna verifiera.Putte Puttson skrev:
Jag bor i en BRF med småhus från just Eksjöhus. I snart hälften av husen har vi nu haft vattenskador på övervåningens badrum. Vi har två badrum: ett på markplan och ett på övre plan. På markplanet står ju hela konstruktionen direkt på betongplattan medans på övre plan är det träbjälklag. Eftersom vi haft många skador har vi också utfört kontroller, där man bland annat satt luckor i innertaket under badrummet. Detta har dock inte visat på några synbara skador. Vi upptäcker alltså inte skadan i förväg utan först när den har orsakat synliga släpp av klinkerplattorna. Efter dessa besiktningar och även kontroller vid rivning av skadade badrum tro man sig funnit orsaken och det skulle då vara att eftersom det är trähus rör sig väggar och golv såpass mycket att det uppstår hårfina sprickor i tätskiktet. Golv och väggar rör sig alltså olika mot varandra där uppe medans där nere står allt still på plattan. Dessa sprickor släpper igenom såpass lite fukt åt gången så golvspånet i botten sakta suger åt sig fukt tills det sväller men blir inte så blött så det syns underfrån då fukten följer fiberriktningen i spånskivan.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Men ordet "fallskiva". När jag googlar så verkar det vara en MDF skiva. Den kan man ju inte lägga klinkers på. Det måste vara ett dött material, oftast flytspackel under klinkers. De skivorna verkar vara avsedda för plastmatta.
Men så illa kan det väl ändå inte vara, att man lagt klinkers direkt på en träbaserad skiva?
Men så illa kan det väl ändå inte vara, att man lagt klinkers direkt på en träbaserad skiva?
I våra badrum, som har problem med fuktskador, har man just "fallskivor" av MDF. Dessa ligger på ett lager av golvspånskiva. På toppen av alltihopa ligger ett lager gipsskiva, som är det "döda" materialet. Men MDFen särskillt och även spånet, leder fukten längs med fiberna i plattan tills det sväller så mycket så gips och alltihopa trycks uppåt och klinkerna lossnarH hempularen skrev:Men ordet "fallskiva". När jag googlar så verkar det vara en MDF skiva. Den kan man ju inte lägga klinkers på. Det måste vara ett dött material, oftast flytspackel under klinkers. De skivorna verkar vara avsedda för plastmatta.
Men så illa kan det väl ändå inte vara, att man lagt klinkers direkt på en träbaserad skiva?
Finns det inget tätskikt? Eller har du levande material direkt på en fuktig betongplatta?kvirre skrev:
I våra badrum, som har problem med fuktskador, har man just "fallskivor" av MDF. Dessa ligger på ett lager av golvspånskiva. På toppen av alltihopa ligger ett lager gipsskiva, som är det "döda" materialet. Men MDFen särskillt och även spånet, leder fukten längs med fiberna i plattan tills det sväller så mycket så gips och alltihopa trycks uppåt och klinkerna lossnar
Golvet är inte flytspacklat och med fallbyggnad mot brunn etc, utan man har använt dig av en fallskiva som är en fräst fiberskiva som utgör fallbyggnad. Denna skall limmas mot golvspån. Men sedan måste det finnas golvbjälkar med centrumavståndet 300mm så att svikt ej uppstår. Ser ej en sådan uppgift i materialet. Är det inte rätt regelavstånder så ploppar plattorna bort och tätskiktet spricker med tiden. Stämmer detta så är det rejält byggfusk.Putte Puttson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Men enl. inlägg #18 så finns det ju ingen golvgipsskiva eller annat dött material under klinkerplattorna.
Ja inte helt oväntat kanske..Putte Puttson skrev:
Jag har haft flera besök från eksjöhus, och de har även sett på den här skadan. De verkar inte vara så samarbetsvilliga, är ofta långsamma på att svara och menar att det inte är deras problem. De försökte få mitt försäkringsbolag att stå för allt.
Det är lite svårt att veta i vilken ordning man ska göra allt. Har kontakt med en konsumentrådgivare som jag hoppas kan peka på vem jag ska driva på, säljaren eller Eksjöhus.
Det hela är väldigt deprimerande att lägga tid på.
Om dom har flera hus med samma fel så är det nog bara att gå ihop med grannarna och skaffa en gemensam advokat / jurist som hjälper till att jurdiskt driva det emot dom och kan reda ut detaljerna..
Att ringa och "tjata" själv kommer nog tyvärr inte ge nåt mer än att dom slutar svara..
Man lär nog dra dom inför rätta eller få det att se ut som att det kommer hända, vet själv vänner som tog hjälp av en advokat på timme som skrev ihop ett korrekt brev och plötsligt så insåg man att stormen nog inte blåser förbi utan plötsligt gick det snabbt att lösa problemet,, verkar som advokatens brevpapper gjorde det tydligare att det var slut tramsat..
