8 211 läst ·
65 svar
8k läst
65 svar
Problem med värme på övervåning
Donen tror jag brukar variera lite. Bifogar bild på hur de ser ut i nuläget. Men aldrig tänkt på innan om alla står helt öppna samtidigt mycket annars. Är det något jag kan/bör åtgärda på något sätt?J jonaserik skrev:Enligt första fotot så är alla termodon helt öppna och då kan det bli kortslutning i systemet, GV stjäl flöde från raddarna.. En fråga till. det ser ut att komma från höger från VP, strax innan GV så är det kopplat en del rör, går dom till raddarna. Du kan stänga av i någon timma på en av det röda som sitter strax före GV. Du kommer inte att märka om GV tas ur bruk på den tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ligger diffen mellan framledning och retur på 5 grader.
Det har varit varmt och soligt här idag vilket brukar innebära ett extremt varmt hus så jag sänkte förskjutningen i pumpen så har inte kunnat testa med stängd GV och radiatorerna blir varmare. Svårt att känna med handen när framledning är så låg. Återkommer i dagarna när det blir molnigt och regnigt väder igen.
Varit i kontakt med hjältevadahus också som rekommenderar en golvvärmeshunt (som ni andra) men det ingår inte från dem.
Juste missade din fråga om rören. Blir svårt att få till en bild ikväll men fixar det imorgon annars.J jonaserik skrev:
Det är 4 rör som kommer från golvet och fördelas på de två altech-ventilerna. Dessa 4 rör är tillopp och retur för de två slingorna till elementen. Rören som går in i den översta känns varma och måste vara tillopp till elementen.
De undre är kallare och sitter på returen.
Nu är jag tillbaka igen. Efter lite pillande upptäckte jag att alla ventiler till golvvärmen i centralen var öppnade på max. Hittade ingen beräkning bland ritningarna men hittade en ritning över hur långa alla slingor är. Ställde om ventilerna efter ett förenklat schema jag hittade från Uponor. När detta korrigerades började varmt vatten komma upp till övervåningen också.
Men jag har för tillfället släppt övervåningen och vill få ordning på golvvärmen där nere till att börja med då det fortfarande är ojämn värme. Det är framförallt rummet med den kortaste slingan med mest strypning som fortfarande är på tok för varmt. Enligt Uponor ska ventilerna inte ställas på ett värde som är är mindre än 1,5 med tanke på risk att ventilerna sätter igen. Rummet med kortast slinga hade jag dock velat strypa mer egentligen. Är det någon fara eller finns det något annat sätt att komma tillrätta med flödet dit?
Jag har införskaffat en IR-termometer också om det hjälper?
Men jag har för tillfället släppt övervåningen och vill få ordning på golvvärmen där nere till att börja med då det fortfarande är ojämn värme. Det är framförallt rummet med den kortaste slingan med mest strypning som fortfarande är på tok för varmt. Enligt Uponor ska ventilerna inte ställas på ett värde som är är mindre än 1,5 med tanke på risk att ventilerna sätter igen. Rummet med kortast slinga hade jag dock velat strypa mer egentligen. Är det någon fara eller finns det något annat sätt att komma tillrätta med flödet dit?
Jag har införskaffat en IR-termometer också om det hjälper?
Fortsätter skriva med mig själv även om ingen svarar. Jag blir både klokare och mer fundersam på värmesystemet för varje del jag lär mig mer om. En resonerande monolog kanske är bra för lärandet?
Jag har en reglercentral som heter Uponor smatrix (wave tror jag) som ska vara självreglerande. Såhär står det om den. "Smatrix är "självlärande" och anpassar sig till hushållets invånares användningsmönster. Värme från t.ex. solinfall och elektronik tar systemet höjd för så att värmebehovet anpassas." Det här kan jag inte kännas vid. Vid solinfall blir det alltid svinvarmt i huset. Och jag har alltid upplevt vissa rum som olikt varma. Framförallt tvättstugan har varit flera grader varmare (stor skillnad i tjocklek på golv och golvtyp här jämfört med övriga huset. Kanske därför?). Detta har jag inte lagt någon större vikt vid tidigare utan bara vridit ner termostaten.
Även rummet med den längsta slingan har jag upplevt golven som lite kallare. Inte alls nu längre sedan jag ändrade ventilerna.
Men det är på grund av detta som alla ventiler varit helt öppna tidigare. För systemet ska vara självreglerande. I mitt fall har det uppenbarligen inte fungerat. Någon kanske har en teori?!?!
Men jag lyckades i alla fall hitta siffror för manuell inställning av ventilerna för mitt system som skulle användas om "smatrix var ur funktion". Jag har nu ställt in golvvärmen efter det och det var lite skillnad jämfört med hur jag hade det innan. Den kortaste slingan (tvättstugan skulle stå på 0,8. En bit under de 1,5 som Uponor rekommenderar som minsta-värde. Men står det i ritningen följer jag det och det lär bli stor skillnad. Nu avvaktar jag igen och ser vad som händer. Ska bli spännande att se tempdiffen mellan övervåning och nedervåning när alla flöden för golvvärmen är som de ska. Ska kolla vad delta-t ligger på också om en dag eller två. Ska mäta detta med en IR-termometer då jag inte tror att de som sitter på tillopp och retur idag stämmer. Värdena stämmer aldrig överens med det som presenteras i värmepumpen. Där brukar det ligga på 3-4° delta-t. Tänker att jag får kolla delta för både golvvärme och radiatorer och sen tillsammans. Sen ändra flöde i något av systemen utifrån det.
Justerskruvarna på enrörs-kopplena har jag också ändrat och gått ifrån rekommendation jag fått i tidigare inlägg. Jag öppnade flödet i kopplet mer i radiator 1 i varje krets och ströp det ganska rejält på de andra. Kändes ganska stor skillnad på värmen i rören och i radiatorerna, precis som att flödet bara passerade. Bättre värme i radiatorerna efter detta.
I en krets har jag två radiatorer och där är det mindre öppet i det första kopplet än i den andra kretsen där jag har tre radiatorer.
Sen är ju frågan hur jag bör göra med cirkulationspumpen. Den går bara när kompressorn är igång. Just detta har jag inte lyckats hitta om det går att ändra men tycker jag testat allt i servicemenyn, men vet inte om det är något problem så länge delta-t ligger bra och det kommer upp värme i radiatorerna. Som det är ni har jag iaf gått ner till 70% hastighet vid kompressordrift utan att märka någon temperatursänkning. Får se hur jag fortsätter med den när golvvärmen är iordning.
Kommer jag lyckas lösa värmeproblemet utan golvvärmeshunt eller med den nuvarande dimensioneringen på radiatorerna? Förmodligen inte helt. Men jag lär mig mycket på vägen dit!
Jag har en reglercentral som heter Uponor smatrix (wave tror jag) som ska vara självreglerande. Såhär står det om den. "Smatrix är "självlärande" och anpassar sig till hushållets invånares användningsmönster. Värme från t.ex. solinfall och elektronik tar systemet höjd för så att värmebehovet anpassas." Det här kan jag inte kännas vid. Vid solinfall blir det alltid svinvarmt i huset. Och jag har alltid upplevt vissa rum som olikt varma. Framförallt tvättstugan har varit flera grader varmare (stor skillnad i tjocklek på golv och golvtyp här jämfört med övriga huset. Kanske därför?). Detta har jag inte lagt någon större vikt vid tidigare utan bara vridit ner termostaten.
Även rummet med den längsta slingan har jag upplevt golven som lite kallare. Inte alls nu längre sedan jag ändrade ventilerna.
Men det är på grund av detta som alla ventiler varit helt öppna tidigare. För systemet ska vara självreglerande. I mitt fall har det uppenbarligen inte fungerat. Någon kanske har en teori?!?!
Men jag lyckades i alla fall hitta siffror för manuell inställning av ventilerna för mitt system som skulle användas om "smatrix var ur funktion". Jag har nu ställt in golvvärmen efter det och det var lite skillnad jämfört med hur jag hade det innan. Den kortaste slingan (tvättstugan skulle stå på 0,8. En bit under de 1,5 som Uponor rekommenderar som minsta-värde. Men står det i ritningen följer jag det och det lär bli stor skillnad. Nu avvaktar jag igen och ser vad som händer. Ska bli spännande att se tempdiffen mellan övervåning och nedervåning när alla flöden för golvvärmen är som de ska. Ska kolla vad delta-t ligger på också om en dag eller två. Ska mäta detta med en IR-termometer då jag inte tror att de som sitter på tillopp och retur idag stämmer. Värdena stämmer aldrig överens med det som presenteras i värmepumpen. Där brukar det ligga på 3-4° delta-t. Tänker att jag får kolla delta för både golvvärme och radiatorer och sen tillsammans. Sen ändra flöde i något av systemen utifrån det.
Justerskruvarna på enrörs-kopplena har jag också ändrat och gått ifrån rekommendation jag fått i tidigare inlägg. Jag öppnade flödet i kopplet mer i radiator 1 i varje krets och ströp det ganska rejält på de andra. Kändes ganska stor skillnad på värmen i rören och i radiatorerna, precis som att flödet bara passerade. Bättre värme i radiatorerna efter detta.
I en krets har jag två radiatorer och där är det mindre öppet i det första kopplet än i den andra kretsen där jag har tre radiatorer.
Sen är ju frågan hur jag bör göra med cirkulationspumpen. Den går bara när kompressorn är igång. Just detta har jag inte lyckats hitta om det går att ändra men tycker jag testat allt i servicemenyn, men vet inte om det är något problem så länge delta-t ligger bra och det kommer upp värme i radiatorerna. Som det är ni har jag iaf gått ner till 70% hastighet vid kompressordrift utan att märka någon temperatursänkning. Får se hur jag fortsätter med den när golvvärmen är iordning.
Kommer jag lyckas lösa värmeproblemet utan golvvärmeshunt eller med den nuvarande dimensioneringen på radiatorerna? Förmodligen inte helt. Men jag lär mig mycket på vägen dit!
Jag börjar bli väldigt förvirrad. På bifogad bild vad är tillopp och vad är retur?
Jag har thermopanel v4. Enligt en produktbeskrivning från Purmo ska det övre (vänstra) vara tillopp. När jag mäter temp med IR-termometer får jag konsekvent högre temperatur på det nedre (högra) på alla radiatorer. Jag mäter med en Bosch ptd1 på maskeringstejpen. Behöver hålla termometern ca 10-15cm ifrån för att närområdet ska hamna på röret. Gör jag fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har thermopanel v4. Enligt en produktbeskrivning från Purmo ska det övre (vänstra) vara tillopp. När jag mäter temp med IR-termometer får jag konsekvent högre temperatur på det nedre (högra) på alla radiatorer. Jag mäter med en Bosch ptd1 på maskeringstejpen. Behöver hålla termometern ca 10-15cm ifrån för att närområdet ska hamna på röret. Gör jag fel?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejpen"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Stäng av elementet, vänta tills rören är kalla, öppna elementet och känn på rören. kan vara felkopplat i andra änden, på matningen av värmen. Du får försöka hitta rätt vid värmekällan. har hänt förr att röris fått ihop det fel. Är det lika på alla element så är det lättast att vända rören på bara ett ställe.
Tack för svar! Påverkar det mycket?J jonaserik skrev:Stäng av elementet, vänta tills rören är kalla, öppna elementet och känn på rören. kan vara felkopplat i andra änden, på matningen av värmen. Du får försöka hitta rätt vid värmekällan. har hänt förr att röris fått ihop det fel. Är det lika på alla element så är det lättast att vända rören på bara ett ställe.
Hur stänger jag av det? Passerar inte vattnet bara genom kopplet ändå om jag vrider ner termostaten till 0?
Kan i och för sig stänga av slingorna helt från källan och sen starta igen därifrån
Som jag ser så har du 2 rörssystem, 1 rör med värme till och ett rör retur. Det varma riktigt varmt och det andra något svalare, så nästa element ha den lägre tempen på ett rör. Med ca samma temp på ett rör på alla andra element så är det 2 rörs, det ser rätt nytt ut och vad det är ska du fråga rörisen som gjort rörläggningen. Det med felkoppling kan vara lite diffust från mig, men en tanke, det är VP du har och innanför frontluckan sitter det nertill en pump. Du får följa röret på trycksidan ( finns en pil på pumphusets sida ) och se vart det går. Lite knepigt för en som inte vet riktigt hur det fungerar, men att våga är hälften vunnet.
Du har där antingen ett korskoppel eller enrörskoppel.F Freniño skrev:Jag börjar bli väldigt förvirrad. På bifogad bild vad är tillopp och vad är retur?
[bild]
Troligast korskoppel.
Då ska det vänstra röret vara kallare än högra.
Övre anslutningen på radiatorn är tilloppet, då måste det högra röret upp genom golvet vara framledningen.
Edit: Det kan vara avstängningsventil istället för korskoppel.
Jag har enrörssystem, inte två. Det är thermopanels enrörskoppel ni ser. I första inlägget finns bild på radiator med korskoppel också.
Finns avstängning för både retur och tillopp till radiatorerna vid fördelaren. Har stängt av båda och väntar på att rören ska kallna. Återkommer med om det är felkopplat eller rätt om en stund
Finns avstängning för både retur och tillopp till radiatorerna vid fördelaren. Har stängt av båda och väntar på att rören ska kallna. Återkommer med om det är felkopplat eller rätt om en stund
Ja, det gör stor skillnad om vattnet kommer in via toppen eller botten.
När vattnet kommer in via toppen så sprids värmen längs hela överkanten på radiatorn, samt ner i alla kanaler.
Men kommer vattnet in via botten så stiger varma vattnet upp i första/andra(/tredje) kanalen och ut.
Eftersom det är enrörskoppel/enrörssystem så ska alla enrörskoppel vara olika injusterade så att första radiatorn får minst delflöde och sista radiatorn får max delflöde.
När vattnet kommer in via toppen så sprids värmen längs hela överkanten på radiatorn, samt ner i alla kanaler.
Men kommer vattnet in via botten så stiger varma vattnet upp i första/andra(/tredje) kanalen och ut.
Eftersom det är enrörskoppel/enrörssystem så ska alla enrörskoppel vara olika injusterade så att första radiatorn får minst delflöde och sista radiatorn får max delflöde.