Precis, cirkulationspumpar kan t.ex. användas som värmebärarpumpar, köldbärarpumpar, varmvattencirkulation etc.

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
R Rolf Ericsson skrev:
Om det är så att det har fungerat tidigare men strular nu, så får du felsöka befintlig installation.
Så som jag förstår det så fungerade värmen när det bara var golvvärme, men nu när det har tillkommit radiatorer utan att det har tillkommit någon gv-shunt så fungerar inte systemet längre.

R Rolf Ericsson skrev:
även i mitt fall är det otillräcklig skillnad i temperatur mellan golvvärmen på nedre plan och radiatorer på övre plan (vilket rörmokare påtalade härom dagen). Det förklarar varför värmen aldrig varit riktigt bra på övervåningen, och varför termostaterna inte jobbar som de ska. Offerten säger dock 20 000 kr för att rätta till problemet, så att övre plan får varmare vatten än golvvärmen på nedre plan.
Det låter lite dyrt om det "bara" är inköp och installation av gv-shunt.
En gv-shunt kostar runt 3000-7000 kr.

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är det som är problemet med GV nere och element ( 1-rörs uppe ) Vilken fart har du på cirkpumpen, det kan finnas ett lite vred på kopplingsdosan på den. 1 - 2 - 3 . Du måste få fart på flödet i systemet. Sen det med justering av elementen är en tumregel som brukar fungera.
Nu har jag justerat skruvarna och det känns som det kommer upp lite värme i elementen på den ena slingan. Den andra slingan känns fortfarande kall. För en liten stund sedan kändes rören på den slingan ljumna, men nu kalla igen...
Men cirkulationspumpen vet jag inte riktigt hur jag ändrar. La upp bilder på den i mitt föregående inlägg.

NU är vi där med det nya som ska vara så bra, att variera pumphastigheten på dom via datorn. har du manualen för den. Det går att ställa om med att trycka på pilen. Det ska vara på sidan 77 i den och det ska vara den raka kurvan som är beskriven på mitten ( den med svart figur ) den ska då indikera med streck och det gäller att få fart på flödet, så det orkar knuffa ut det. 3 st är maxfart, manualen finns här

https://termeco.se/wp-content/uploads/2019/11/Användarmanual-Wilo-Para-Svenska.pdf

J jonaserik skrev:
NU är vi där med det nya som ska vara så bra, att variera pumphastigheten på dom via datorn. har du manualen för den. Det går att ställa om med att trycka på pilen. Det ska vara på sidan 77 i den och det ska vara den raka kurvan som är beskriven på mitten ( den med svart figur ) den ska då indikera med streck och det gäller att få fart på flödet, så det orkar knuffa ut det. 3 st är maxfart, manualen finns här

[länk]
Jag fattar verkligen inte hur jag ska justera på själva pumpen. Jag försöler trycka överallt och hålla inne där menyn säger att manöverknappen ska finnas men det kommer inte fram något på displayn. Helt mörkt som i bilderna jag skickade.

Kollade denna videon och det ser helt annorlunda ut på displayn.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...o7QBegQICRAG&usg=AOvVaw2HsAl6YNEdu_iYalz8VLV2

Däremot i servicemenyn på pumpen går det att ändra hastighet samt flödesinställningar. Något här jag ska pilla på? Ändrade precis pumphastighet till 80%
Hur mår golvvärmeslingorna av konstant högt flöde?

Digital kontrollpanel för värme med justeringsknappar och statusindikatorer, väggmonterad, modell F730.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digitalt termostatpanel för uppvärmningssystem med radiatorval, golvärme, temperaturinställning och användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cirkulationspumpen i F730 styrs via styrsystemet i F730 så det stämmer säkert bra att det inte går att ändra inställningarna direkt på cirkulationspumpen. Bra att du provade att ställa upp den en del i servicemenyn.

När det gäller radiatorerna till övervåningen, beställdes och levererades de tillsammans med huset eller var det den lokale rörmokaren som fick plocka ihop vad denne tyckte skulle passa?

Redigerat:
J Josth skrev:
Cirkulationspumpen i F730 styrs via styrsystemet i F370 så det stämmer säkert bra att det inte går att ändra inställningarna direkt på cirkulationspumpen. Bra att du provade att ställa upp den en del i servicemenyn.

När det gäller radiatorerna till övervåningen, beställdes och levererades de tillsammans med huset eller var det den lokale rörmokaren som fick plocka ihop vad denne tyckte skulle passa?
Ah okej! Tack för förklaringen!

Det var rörmokaren som plockade ihop allt. Jag var öppen med att jag inte visste vad som skulle behövas eller helt vad som skulle göras. "Men det vet jag" var svaret.

Även med shunt. Går det att få exakt samma rumstemperatur på en övervåning med radiatorer som på nedervåningen med golvvärme. Börjar förstå mer och mer att det inte är världens bästa lösning att blanda system.

Det är hur många som helst som har golvvärme i betongplattan på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen. Men de har en shunt till golvvärmen.

Du har golvvärme i träbjälklag som kräver högre framledningstemperatur enligt bl.a. NIBE. Då funderar jag på om Hjältevadshus gör så att de överdimensionerar radiatorerna till övervåningen för att de ska ge mer värme och kunna fungera med bara golvvärmens framledningstemperatur?? I så fall kan det ha blivit fel storlekar på radiatorerna när din lokale rörmokare plockade ihop materialet. Att de du har fått nu ger för lite värme.

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
Som jag skev tidigare, så gäller det att få fart på flödet så sista delen får sitt med. Med ökningen på pumpen så kommer det nog att bi varmare längst bort. Det med att GV får lite fart är ingen fara, den klarar sig. Du får se vad som händer, det kan ta något dygn innan värmen stiger i rummet.

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
Justerskruvarna på kopplen är ändrade enligt tidigare instruktion, cirkulationspumpen uppskruvad till 80% men fortfarande två graders diff mellan uppe och nere. Fortsatt problem med att ena slingan på övervåningen känns kallare än den andra. Men jag avvaktar något dygn som @jonaserik råder till. Uppdaterar tråden inom kort. Om det fortfarande inte blir bättre tar jag först kontakt med hjältevadshus för att se om de har någon tanke kring dimensioner på radiatorer och därefter kontakt med rörmokaren som varit här och gjort installationen för att se vad han säger.

En fråga till, om du stryper ner GV , blir det varmare på dom andra elementen då.

J jonaserik skrev:
En fråga till, om du stryper ner GV , blir det varmare på dom andra elementen då.
Stryper jag GV med det översta röda vredet i bild 1 i inlägg #1? Ska jag testa strypa helt eller bara lite? Hur lång tid bör det i så fall ta innan jag kan känna om elementen blir varma?

Redigerat:
Enligt första fotot så är alla termodon helt öppna och då kan det bli kortslutning i systemet, GV stjäl flöde från raddarna.. En fråga till. det ser ut att komma från höger från VP, strax innan GV så är det kopplat en del rör, går dom till raddarna. Du kan stänga av i någon timma på en av det röda som sitter strax före GV. Du kommer inte att märka om GV tas ur bruk på den tiden.

J jonaserik skrev:
Enligt första fotot så är alla termodon helt öppna och då kan det bli kortslutning i systemet, GV stjäl flöde från raddarna.
Enligt samma bild är det ändå en difftemperatur på drygt 10⁰C mellan bägge fördelarna (38⁰ tillopp, 26⁰ returen), då lär slingorna vara någelunda injusterade.

10 C i delta T på GV är för mycket. Lämpligt värde är ca 5 C . Annars går flödet för sakta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.