daVinci, mycket intressant frågeställning, starta en ny tråd om detta.

Thomas59
daVinci skrev:
.........Det här var lite lurigt för villan annonserades ut till ett fast pris. Jag fråga det mäklaren om det var så att man fick köpa huset om man betalade det annonserade priset. Ja, svarade hon. Ok, då tar jag det, svarade jag.

Här kan man fråga sig lite om säljaren hade bundit sig till det utannonserade priset. Eller om mäklaren gjorde fel när hon sa att den som betalade det utannonserade priset fick köpa huset.
Vad säger lagarna om detta?
I princip innebär FASTPRIS ingenting. Säljaren måste inte sälja till det utannonserade fastpriset. Att mäklare svarade JA på din fråga kan ju bero på att säljaren sagt sig acceptera det priset MEN säljaren kunde, även om han meddelat mäklaren att han avsåg att acceptera bud på det utannonserade priset, ha meddelat att han ville ha ett högre bud.

Fastpris/acceptpris är en marknadsföringsgrej som kommit till som en motreaktion på den kritik mäklarkåren fått för lockpriser.

Fastpris/Acceptpris innebär ingen skillnad mot förut. Säljaren kan acceptera eller avslå bud precis som han vill och är inte bunden att sälja till det utannonserade priset. Att säljaren ändå gör det i vissa/många fall är en helt annan sak. Man kan säga att det då är frivilligt. Någon lagstadgad skyldighet att sälja till det utannonserade priset finns inte.

• Gilla
Fröken Blom
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
I princip innebär FASTPRIS ingenting. Säljaren måste inte sälja till det utannonserade fastpriset. Att mäklare svarade JA på din fråga kan ju bero på att säljaren sagt sig acceptera det priset MEN säljaren kunde, även om han meddelat mäklaren att han avsåg att acceptera bud på det utannonserade priset, ha meddelat att han ville ha ett högre bud.

Fastpris/acceptpris är en marknadsföringsgrej som kommit till som en motreaktion på den kritik mäklarkåren fått för lockpriser.

Fastpris/Acceptpris innebär ingen skillnad mot förut. Säljaren kan acceptera eller avslå bud precis som han vill och är inte bunden att sälja till det utannonserade priset. Att säljaren ändå gör det i vissa/många fall är en helt annan sak. Man kan säga att det då är frivilligt. Någon lagstadgad skyldighet att sälja till det utannonserade priset finns inte.
Just händelsen jag skrev om utspelades på 90-talet. Men det som slog mig var just att jag (iaf ansåg att jag) fått en ack från mäklaren på att jag köper fastigheten. Då var jag väl lite ung och okunnig. Förhoppningsvis är det lite bättre nu.

Men mäklaren borde kanske inte ha sagt ja så där ovillkorligt, som jag minns det. Utan lagt till att säljaren kan ändra sig när som helst. Framförallt om nu mäklaren ansåg sig vara bunden att föra fram nya bud till säljaren.

Men frågan som kanske är intressant för tråden är väl om mäklaren är skyldig att föra fram nya bud till säljaren. Och i så fall hur länge?

Är det till avtal är skrivet eller till mäklaren övertygar säljaren att stoppa. Jag har flera ggr varit med om att mäklare inte vill ta emot nya bud. Och det innan avtal varit skrivet.

När jag köpte min fastighet meddelade mäklaren först att budgivningen var avslutad och att jag hade vunnit.
När vi då krävde uppgifter (telefonnummer) till övriga budgivare för att utesluta eventuellt mäklarfusk med påhittade bud så ville helt plötsligt en budgivare bjuda vidare.
Mäklaren frågade då säljarna om hurvida de ville gå vidare eller inte, vilket de bestämde sig för att inte göra utan låta mig köpa för det pris jag vunnit budgivningen med från början, och som de fått information av mäklaren att budgivningen slutat på.
Jag är evigt tacksam för deras val, och mycket skeptisk till att budgivningar kan fortsätta i all evighet, trots mäklares ord om att budgivningen är avslutad, det borde enligt mig räcka med mäklarens löfte om att kontrakt skall skrivas.
Varför skulle jag i mitt fall skrivit på ett kontrakt ifall övriga budgivare inte ens existerat utan bara var påhittat av mäklaren?
Mäklare kan säkert inte hitta på bud utan att riskera sitt jobb, men hur ska man som köpare kunna kontrollera dessa utan att riskera att en gammal budgivare ändrar sig när de får reda på slutpriset? Mycket märkligt tycker jag!

Denna typer av drevtrådar är Byggahus.se absolut sämsta sida. Det är rent bedrövligt att personer och företag skall hängas ut utan att fått möjligheten att besvara kritiken.:mad:
TS är ny i husköparbranschen och blev naturligtvis besviken av att inte få sitt bud accepterat men TS verkar ha skakat av sig det hela och gått vidare.
Om det nu skulle vara så att mäklaren inte kollat leg eller informerat köparen om ev risker med att skriva på innan säljaren så är det dåligt... MEN vi har ju bara en subjektiv beskrivning från TS att luta oss mot, att dra slutsatser samt att fatta en fällande dom från detta är ju helt absurt som många gjort i tråden.

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Mäklarna är inte intresserade av höga priser, därför är problemet med falska bud rätt litet, om det inte är säljarnas kompisar som ger sig in. Mäklare än intresserad av snabba och många avslut, det är där dom tjänar pengar.

Nimajneb skrev:
Denna typer av drevtrådar är Byggahus.se absolut sämsta sida. Det är rent bedrövligt att personer och företag skall hängas ut utan att fått möjligheten att besvara kritiken.:mad:
TS är ny i husköparbranschen och blev naturligtvis besviken av att inte få sitt bud accepterat men TS verkar ha skakat av sig det hela och gått vidare.
Om det nu skulle vara så att mäklaren inte kollat leg eller informerat köparen om ev risker med att skriva på innan säljaren så är det dåligt... MEN vi har ju bara en subjektiv beskrivning från TS att luta oss mot, att dra slutsatser samt att fatta en fällande dom från detta är ju helt absurt som många gjort i tråden.
Jag håller till stor del med om det mesta i inlägget men vill gärna vidareutveckla det lite så jag lånar...
Det är mycket intressant med alla internetbaserade forum där man som här är anonym (jag med ) här kan man utan personligt ansvar ventilera känslor, ta upp intressanta frågor och få jättebra svar men måste också inse de att av de som svara är lika många kunniga som okunniga i det de svarar på.
Näthat är det senast svenska ordet i mitt vokabulär pga att media uppmärksammat det under den senaste tiden och det är något vi bör passa oss för. I det här forumet passar det inte att anonymt hänga ut vare sig företag eller personer, det gör vi väl på fb eller ;)
Kanske inte vore en så tokig idé att öppna en mäklartråd om vad de ska göra och inte och stänga denna?
Magnus, lycka till med husköpet!

• Gilla
Aaaaaaalm
  • Laddar…
Hej
Jag har bara köpt ett hus och där flöt allt på bra

Enligt mig borde man ha en deadline och inte acceptera fler bud under tiden man skriver kontrakt. Men visst,skulle jag sälja och få ett kanonbud i sista sekund skulle jag förmodligen också ta det nya budet.

Lite funderingar gällande handpenning
Gör det någon skillnad om handpenningen blivit betald före säljaren skrivit på? Har inte säljaren då indirekt accepterat affären?
Eller har det ingen betydelse efter som pengarna ligger på mäklarens konto tills allt är klart.

Herr hatt skrev:
Hej
Jag har bara köpt ett hus och där flöt allt på bra

Enligt mig borde man ha en deadline och inte acceptera fler bud under tiden man skriver kontrakt. Men visst,skulle jag sälja och få ett kanonbud i sista sekund skulle jag förmodligen också ta det nya budet.

Lite funderingar gällande handpenning
Gör det någon skillnad om handpenningen blivit betald före säljaren skrivit på? Har inte säljaren då indirekt accepterat affären?
Eller har det ingen betydelse efter som pengarna ligger på mäklarens konto tills allt är klart.
Inte ens med handpenning inbetald på säljarens konto är affären slutförd förrän avtalet är undertecknat av båda parterna

Hej.
Har varit med om liknande fast från andra sidan.
Kontaktar mäklaren på en Fredag ang en lägenhet. Mäklaren svarar att budgivning är avslutad (under acceptpriset) och kontrakt ska skrivas på Lördag. Mäklaren upplyste även om att det kanske är lite fult att hoppa på när affären känns klar för köparen, ingenting var dock påskrivet. Mäklaren kontaktar säljaren som går med på att hålla en snabb omvisning. Vi tycker om den och lägger ett bud, efter lite ångest. Men eftersom inga påskrifter hade gjorts så var det ok.

Det slutade till slut med att den första kontrade och vann budgivningen, till säljarens glädje och köparens förtret. Undrar fortfarande om köparen tror att vi var någon sorts bulvanbudgivare... :(

Iaf, i ert fall så fanns det ett påskrivet kontrakt, vilket jag (utan juridisk bevisning) måste ifrågasätta om det inte faller under någon sorts klausul. Låter väldigt märkligt och inte enligt god sed och ton. :(

Nimajneb skrev:
Denna typer av drevtrådar är Byggahus.se absolut sämsta sida.

MEN vi har ju bara en subjektiv beskrivning från TS att luta oss mot, att dra slutsatser samt att fatta en fällande dom från detta är ju helt absurt som många gjort i tråden.
Ungefär som i "allahantverkareäruslaochbaraluras"-trådarna då menar du??

pappskallen skrev:
Ungefär som i "allahantverkareäruslaochbaraluras"-trådarna då menar du??
Inte alls, hade du däremot skrivit:
"NissesSnickeriäruslaochbaraluras" hade du varit rätt på det.

En vän förlorade en lägenhet 1h innan kontraktskrivning.
Mäklaren blev kontaktad av den nya köparen, med ett högre bud som endast gällde om han inte meddelade den som vunnit budgivningen(min vän) det nya budet, blev det fortsatt budgivning gällde inte budet.
Så på väg dit i bil så får han veta att lägenheten är såld. Utan chans att motbuda.

Trist men förståeligt för säljaren som vill ha så mkt betalt som möjligt. Dock kanske ett smart sätt att köpa på. Villkora ett högt bud som hemligt tills avslutad affär. Take it or leave it typ...

Har läst igenom denna tråden med fasa. Har inte mäklaren gjort en id-kontroll är det fel av honom. I övrigt kan jag inte se att denna mäklare har agerat fel rent juridiskt. Om mäklaren får in ett bud efter avslutad budgivning så gör han fel om han inte framför detta. Han gör fel om han säger att huset är sålt om kontrakten ej är påskrivna, han gör även fel enligt några i forumet om han skriver med köparna först utan säljare på plats, han gör fel i nästan alla lägen. Tyvärr.
Jag är själv mäklare och tycker att jag viker mig dubbel och trippel för att informera, göra rätt, följa lagar och vara så korrekt och bra jag möjligtvis bara kan vara i alla mina affärer. Jag försöker aldrig att lura någon i syfte att trissa upp priser och anser mig vara både seriös och ödmjuk. Detta hjälper tyvärr föga. Jag har många nöjda kunder. Säljare som får bra betalt och köpare som får köpa sin drömbostad. Jag har ändå blivit hotad om anmälan för att en budgivning dragit ut i tre dagar, hotad om anmälan för att en spekulant som inte svarat på en vecka plötsligt vill lägga bud när lägenheten är såld, hotad om anmälan för att jag inte fört över handpenning till en säljare som glömt att lämna sitt egna kontonummer, hotad om anmälan för att en budgivare lagt ett högre bud efter avslutad budgivning som säljaren tackat nej till osv osv.
Säljarna bestämmer helt och hållet vad de vill göra med bud och visningar, vi mäklare får framföra både positiva och negativa besked - med följder som hot, utskällningar, uthängningar bl.a. Hade inte mäklaren i ert fall skrivit kontrakt snabbt med er (förmodligen enl säljarens önskemål) så hade historien kunnat se ut så här; Vänta två dagar, köparna ångrar sig och drar sig ur, säljaren hänger ut mäklaren eftersom han fördröjt affären och gjort att säljaren gått miste om en bra affär.

Det finns givetvis bra och mindre bra mäklare, ingen tvekan om saken. Det är bara så otroligt ledsamt att se hur jargongen kan vara och vilka fördomar som finns.

Makjo skrev:
Har läst igenom denna tråden med fasa. Har inte mäklaren gjort en id-kontroll är det fel av honom. I övrigt kan jag inte se att denna mäklare har agerat fel rent juridiskt. Om mäklaren får in ett bud efter avslutad budgivning så gör han fel om han inte framför detta. Han gör fel om han säger att huset är sålt om kontrakten ej är påskrivna, han gör även fel enligt några i forumet om han skriver med köparna först utan säljare på plats, han gör fel i nästan alla lägen. Tyvärr.
Jag är själv mäklare och tycker att jag viker mig dubbel och trippel för att informera, göra rätt, följa lagar och vara så korrekt och bra jag möjligtvis bara kan vara i alla mina affärer. Jag försöker aldrig att lura någon i syfte att trissa upp priser och anser mig vara både seriös och ödmjuk. Detta hjälper tyvärr föga. Jag har många nöjda kunder. Säljare som får bra betalt och köpare som får köpa sin drömbostad. Jag har ändå blivit hotad om anmälan för att en budgivning dragit ut i tre dagar, hotad om anmälan för att en spekulant som inte svarat på en vecka plötsligt vill lägga bud när lägenheten är såld, hotad om anmälan för att jag inte fört över handpenning till en säljare som glömt att lämna sitt egna kontonummer, hotad om anmälan för att en budgivare lagt ett högre bud efter avslutad budgivning som säljaren tackat nej till osv osv.
Säljarna bestämmer helt och hållet vad de vill göra med bud och visningar, vi mäklare får framföra både positiva och negativa besked - med följder som hot, utskällningar, uthängningar bl.a. Hade inte mäklaren i ert fall skrivit kontrakt snabbt med er (förmodligen enl säljarens önskemål) så hade historien kunnat se ut så här; Vänta två dagar, köparna ångrar sig och drar sig ur, säljaren hänger ut mäklaren eftersom han fördröjt affären och gjort att säljaren gått miste om en bra affär.

Det finns givetvis bra och mindre bra mäklare, ingen tvekan om saken. Det är bara så otroligt ledsamt att se hur jargongen kan vara och vilka fördomar som finns.
Nu kan jag förvisso förstå att du inte är glad om en hel yrkesgrupp dras över en kam.

Min åsikt är dock fortfarande att en mäklare rent juridisk skall förespråka avtalsskrivning med alla parter på plats och det är så jag informerar mäklare att agera och begär att de följer. Det är inget konstigt att av praktiska skäl dela på avtalsskrivningen men det ska inte vara generellt utan när det inte går att lösa. Då bör man informera och generellt sett så ska helst säljaren vara den som skriver på först då den juridiska bundenheten är tyngre och mer svårkontrollerad för köpare som dessutom i de flesta fall ska betala handpenning utan att avtalet ens är juridiskt sett ingånget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.