Rimligen måste det vara så att säljaren bestämmer att nu är budgivningen slut och bestämmer tid för skrivning.. Det är då mäklaren bör passa sig och se till att BÅDA är närvarande när det skrivs för att förvissa sig om att ing fler bud ställer till det. När vi sålde en bjöd man till en timme före skrivningen. Mäklaren höll hela tiden båda parter varma och satte till slut i en deadline då man var tvungen att svara.Därefter skrev vi. Jag återkommer med mer men imorgon

gemini1 skrev:
Rimligen måste det vara så att säljaren bestämmer att nu är budgivningen slut och bestämmer tid för skrivning.. Det är då mäklaren bör passa sig och se till att BÅDA är närvarande när det skrivs för att förvissa sig om att ing fler bud ställer till det. När vi sålde en bjöd man till en timme före skrivningen. Mäklaren höll hela tiden båda parter varma och satte till slut i en deadline då man var tvungen att svara.Därefter skrev vi. Jag återkommer med mer men imorgon
Ja, precis!

Det är säljaren som bestämmer hur länge budgivningen ska pågå. Skillnaden mellan fastighetsaffärer och husaffärer är att medan bilsäljaren är bunden av ett muntligt avtal så kan fastighetssäljaren ändra sig ända fram till dess att han har skrivit på. Det är då ingen skillnad mellan tiden från det att köparen skrivit under och skjuter pappret över bordet till säljaren......eller den tid som går med posten.....till nästföljande dag. Det är ju så uppenbart både för köpare och säljare att affären är inte i hamn förrän bägge skrivit på, att hela diskussionen är närmast löjlig. Ingen normalt funtad människa tror ju att affären är klar förrän båda skrivit på. Visst, i 99 fall av 100 så skriver ju säljaren på papperet och skickar tillbaka men det finns ju en risk att han inte gör det.

Det här kan inte uppstå när man säljer bilar, båtar eller annat lösöre eftersom där gäller ju muntliga avtal. Dvs att den ena lovat den andra att köpa och den andra lovat att sälja och man är överens om villkoren (pris, överlåtelsetidpunkt etc).

Lärorikt att läsa all sakkunskap i ämnet.

Jag ställer mig bakom de inlägg som belyser den bristande moralen i mäklarens agerande. Om man måste vara jurist (nära på) för att köpa ett hus, bilmekaniker för att köpa en bil, eller DNA-testare för att kunna köpa en djupfryst lasagne, då kan vi Svenssons inte köpa något över huvud taget. Det är inte juridiken som är intressant utan relationen mellan köpare och säljare.

Förhoppningsvis tar nu alla husspekulanter i Karlstad till sig budskapet att Fastighetsbyrån Karlstad är mäklarbranschens hästköttsfuskare. Den uppmärksamheten har dom verkligen gjort sig förtjänta av!

• Gilla
Byggmarodören och 3 till
  • Laddar…
t040288 skrev:
Varför skriver du ett sånt här inlägg när du uppenbart inte har någon som helst koll på juridiken. Du nämner "muntligt avtal", det finn INGET som heter muntligt avtal när man pratar fast egendom.

Ang köpebrev och kontrakt svamlar du också en hel del. Kontraktet är obligatoriskt och det är där man reglerar köpet, när köpekontraktet är underskrivet är affären klar (om inga svävandevillkor finns med i kontraktet). Du kan söka lagfart på köpekontraktet och få full lagfart om det inte finns förbehåll om att köpebrev ska upprättas. Finns sådant förbehåll vilket det i allmänhet gör så söker man lagfart på köpebrevet vilket undertecknas vid tillträdet. Köpebrevet följer endast avtalet och är ett kvitto på att köpeskillingen är erlagd.
Jag ber om ursäkt för att jag svamlar och du har helt rätt. Jag tänkte lite för kort och lite för snabbt, kan man säga. Sedan är det väl det internet går ut på att man ska svamla om sånt man inte har koll på, annars blir det ju ingen diskussion. ;-)

Kan jag få lite credit för att köpekontraktet bara är en samling bokstäver och siffror utan namnteckningar i alla fall?

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Olsin skrev:
Jag ber om ursäkt för att jag svamlar och du har helt rätt. Jag tänkte lite för kort och lite för snabbt, kan man säga. Sedan är det väl det internet går ut på att man ska svamla om sånt man inte har koll på, annars blir det ju ingen diskussion. ;-)

Kan jag få lite credit för att köpekontraktet bara är en samling bokstäver och siffror utan namnteckningar i alla fall?
Haha, stort att backa. Du var verkligen ute och svamlade där. Man ska nog akta sig särskilt för det när det gäller juridiska frågor kring fastighetsköp. Det gäller stora belopp och konsekvenserna av felaktiga råd kan bli förödande.

Någon cred för ditt uttalande om köpekontraktet lär du inte få då du är ute och cyklar, alt svamlar, där också. Ägna några timmar åt att läsa på och överlåt rådgivningen till dem med mera koll.

Trevlig kväll förresten (med fastighetsjuridiken)!

Mats T skrev:
Jag ställer mig bakom de inlägg som belyser den bristande moralen i mäklarens agerande.
Är det dålig moral av mäkalre att säljaren ångrar sig? Eller tänker du på den uteblivna ID-kollen? ;)

Det är inte juridiken som är intressant utan relationen mellan köpare och säljare.
Och då kanske man inte skall lasta mäklaren om relationen mellan köpare och säljare brister.

Förhoppningsvis tar nu alla husspekulanter i Karlstad till sig budskapet att Fastighetsbyrån Karlstad är mäklarbranschens hästköttsfuskare. Den uppmärksamheten har dom verkligen gjort sig förtjänta av!
Tycker jag inte. De fel den här mäklaren gjorde var ju att inte kolla leg på köparen.

• Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
bobas skrev:
Lite ot ang punkt 3 (penningtvätt), men jag fick inte ens köpa ett luftfilter till bilen utan att visa leg pga att jag betalade kontant :)
Nej, hade man lassat upp pengar för ett hus i använda femhundringar, så tror jag de flesta mäklare hade reagerat! :D
Nu vet jag inte om det utbyttes någon handpenning, men om man tar handpenningen från ett bankkonto och för över, räcker det som ID-koll?

Att det skulle räcka som ID kontroll har jag väldigt svårt att tro. Det bevisar inget om vem som skriver på kontraktet.

-MH- du som är så positiv till mäklaren. Tycker du verkligen att en bransch skall se ut så när man gör stora transaktioner?

Jag hade inte velat att mina kunder betedde sig så här i den branschen som jag är verksam i. När man ber någon skriva under ett avtal och de gör det men man själv undviker på grund av förhinder ligger ansvaret på den som inte skrivit under. Man skall respektera andras tid också. Det skall man inte behöva lagstifta om och det skall man inte behöva kunna jordabalken på sina fem fingrar för att vara besviken på.

Gör en snabbsökning på Fastighetsbyrån i Karlstad. Man finner att de omsätter 21,3 Mkr, ett resultat före skatt på 3,7 Mkr och delade ut 2,4 Mkr till sina ägare. Det handlar ju inte om en fastighetstransaktion om ett block fastigheter. De har råd att ta den smällen för att kompensera köparen för den klåparaktiga hanteringen även om den här affären blir sämre för dem. Allt annat är blott girigt och det straffar sig förhoppningsvis av marknaden framöver. Bara att genomföra affären till det priset som de skrivit på sedan tidigare och sänka kommissionen med prisdifferansen till det högre priset.

Har helt tappat intresset för både huset, mäklaren och säljaren vid detta laget. Så det är inte intressant. Kontrakten är makulerade och alla berörda parter går vidare. Vi har lärt oss en läxa, hoppas även mäklaren har gjort det.

Vi var dåligt pålästa kan man konstatera i efterhand. Men det är lätt att vara efterklok. Vill absolut inte ha någon ersättning, för det tycker jag inte är nödvändigt men en ursäkt och ett löfte om att det skall hanteras bättre i framtiden är mer än tillräckligt :)

Ha en trevlig helg allesammans!
Mvh. Magnus

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
När jag sålde en lägenhet och mäklaren visste att jag inte kunde närvara vid undertecknande av kontrakt var hon noga med att vi skulle förbereda en fullmakt för att det skulle gå smidigt. När vi accepterat köparen frågade hon direkt om hon skulle föra fram eventuella bud och att hon skulle informera köparen om vad vi bestämde. Ett utmärkt mäklarbeteende enligt mig.
När vi köpte vårar nuvarande hus vägrade den mäklarstudent (kompis) som hjälpte oss med pappersexercisen att acceptera när jag glömt leg i bilen.

Bästa MH...

En förespegling är en förespegling, och om du måste öppna lagboken för att komma loss, då är du en fuskare. Det står ingenstans på Felix frysta lasagne att den inte innehåller hästkött, men alla köpare utgår från att det inte är så - Och det vet Felix om.

Fastighetsbyrån Karlstad bedrog sin kund när man förespeglade att avtalet var klart trotts att säljaren inte var på plats. Det är exakt samma bedrägeri som Felix utövade mot sina kunder med en färgglad bild och dito text.

Värmlänningar: Vänd Fastighetsbyrån Karlstad ryggen – Ni vet inte vad ni får!!

Var det inte Findus? :-)

• Gilla
Mats T
  • Laddar…
Fast Findus utlovade väl 100% nötkött? Nåväl, OT.

Så länge det kommer in bud har väl mäklaren en skyldighet att förmedla dessa till säljaren?

Min erfarenhet är att mäklarna vill få ett avslut på affären och värjer sig mot ytterligare bud. Men om man som köpare är påstridig och kräver att mäklaren lämnar det nya budet så är väl mäklaren skyldig att lämna fram det till säljaren?.
Och då spelar det väl ingen roll var i processen man befinner sig så länge inte säljaren har skrivit på avtalet.

Vid mitt första husköp så chockade mäklaren mig med att säga att det dykt upp en ny köpare. Då hade jag bekostat en dyr besiktning. Hon förklarade då att hon var skyldig att framföra nya bud till säljaren. Men i mitt fall var det dock så att säljaren hade fattat så pass tycke för mig att han bestämde att jag skulle få köpa villan. Så det uppstod inget problem.

Det här var lite lurigt för villan annonserades ut till ett fast pris. Jag fråga det mäklaren om det var så att man fick köpa huset om man betalade det annonserade priset. Ja, svarade hon. Ok, då tar jag det, svarade jag.

Här kan man fråga sig lite om säljaren hade bundit sig till det utannonserade priset. Eller om mäklaren gjorde fel när hon sa att den som betalade det utannonserade priset fick köpa huset.
Vad säger lagarna om detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.