Hejsan!

Jag vill göra om mitt badrum på budget. Har ni förslag på hur jag kan göra det utan att betala skjortan? Skulle säga att budget ligger på runt 5000-30.000, men ser såklart helst billigare lösningar som verkligen gör mycket för utseendet med liten peng.

Bakgrund: är inte alls kunnig inom byggenskaper, så förklara gärna en omgång extra vad som menas om det är något invecklat... :) har också en väldigt duktig anhörig så gällande att göra "svårare" ändringar så har jag hjälp där.

Golv: Jag ogillar starkt golvet och har funderat på mikrocement där, men blir aningen dyrt som jag förstår det – men hittar jag inga andra lösningar så kan det vara på agendan. Går det möjligen att rugga upp det och måla om? Andra lösningar? Här känns det tuffast budgetmässigt att få till en snygg skillnad.

Vägg: Den grå randen är påmålad över kaklet och det är något jag verkligen vill ha bort. Har funderat på att antingen ta bort kaklet och sätta dit ett snyggt kakel. MEN: kan jag göra detta själv och hur svårt är det att göra det utan att förstöra tätskikt? Funderade också på att sätta klisterlappar över det grå men förstår att det är en icke hållbar lösning i längden. En annan lösning är att måla över den grå randen.

Fönster: Här kommer vi till nästa grej som är ett problem. Fönstret är ju tyvärr för stort för att kunna göra en duschhörna som jag vill med två duschväggar. Så min tanke här är att ha en rak duschvägg från den vänstra sidan (där det närmsta draperiet sitter) som går att vika in när man inte duschar. Skulle också vilja flytta tvättmaskinen så den står mot duschväggen så man får bort den lite bättre. För att skydda fönstret har jag funderat på att ha badkars-glasvägg som går att vika 180 grader så den täcker 50 cm av fönstret och sedan kan vikas in hela vägen in mot kakelväggen, men känns lite krångligt även om det kan bli snyggt. Så just nu är tanken att ha ett duschdraperi som precis täcker fönstret, likt en annan byggahus-medlem hade gjort (se foto). Men är som sagt öppen för förslag här då jag tycker det är lite trist med draperi.

Long story short: jag vill göra om badrummet på budget, vad är det bästa jag kan göra för att få bort den grå randen, det gula golvet? Och hur ska jag få till en snygg duschhörna med duschvägg utan att skada fönstret?

• Badrum med vita kakelväggar, duschdraperi, och en vit tvättmaskin. Röda måttangivelser markerar avstånd på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med grått klinkergolv, vit badrumsmöbel, dusch med vikvägg, handdukar hängande på vägg och fönster med grått draperi i duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
G gröngöling500 skrev:
Golv: Jag ogillar starkt golvet och har funderat på mikrocement där, men blir aningen dyrt som jag förstår det – men hittar jag inga andra lösningar så kan det vara på agendan. Går det möjligen att rugga upp det och måla om? Andra lösningar? Här känns det tuffast budgetmässigt att få till en snygg skillnad.
Det finns ju kakelfärg, antagligen använt till den grå färgen, som i alla fall ett tag bör sitta kvar även på golvet. Badrummet är väl så gammalt att risken för att det börjar läcka nu ökar allt mer.
G gröngöling500 skrev:
Vägg: Den grå randen är påmålad över kaklet och det är något jag verkligen vill ha bort. Har funderat på att antingen ta bort kaklet och sätta dit ett snyggt kakel. MEN: kan jag göra detta själv och hur svårt är det att göra det utan att förstöra tätskikt? Funderade också på att sätta klisterlappar över det grå men förstår att det är en icke hållbar lösning i längden. En annan lösning är att måla över den grå randen.
Definitivt risk för att skada tätskiktet när man tar bort kakelplattor.
Måla över i stället.
G gröngöling500 skrev:
Fönster: Här kommer vi till nästa grej som är ett problem. Fönstret är ju tyvärr för stort för att kunna göra en duschhörna som jag vill med två duschväggar.
Det finns U-duschar som just är till för denna situation.

Dock om du inte vill ha en vattenskada att ta hand om (dyrt) är en duschkabin bäst. Då kommer det inte så mycket vatten på väggar och golv.

Med målning och begagnad duschkabin kommer det gå på några få tusenlappar. Spara resten av pengarna som en grundplåt till en riktig badrumsrenovering som nog snart kommer att behövas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.