Staffans2000
A AG A skrev:
Laddomaten har även en tredje funktion, nämligen att hålla ideal driftstemperatur i pannan. Med fel flöde blir pannan för varm, eller för kall.
Det är inte en tredje funktion!
Det är den enda funktionen!
Ge dig nu och inse att den här gången tänkte du fel, istället för att fortsätta att lura TS.

OK. TS.
nytt försök. Så kanske även "ingenjören" förstår.
Om du tänker dig att din hand är de varma rökgaserna. Om handen stoppas ner i en spann med isvatten, kyls den ner mer då än om du stoppar ner samma hand i en spann med ljummet vatten.

Att byta laddomaten kommer inte att minska din vedförbrukning. Ingenjören och liteavvarje har FEL.
 
Jag har varit inblandad i en panna som brann dåligt och där felet delvis berodde på ladd paketet. När pannan blev varm minskade cirkulationen pannan blev het och dragluckan stängde när pannan kallnat en del började det cirkulera riktigt igen tills pannan kom upp i för hög temp och allt började om. Kommer inte ihåg varför felet uppkom men det var en felaktigt installation i alla fall utförd av en rörmockare tror vi vände på nån ventil eller hur det nu var men bättre blev det i alla fall. Men hur som helst den pannan brann inte bra brinner det bra och pannan lämnar ok med effekt kan inte ett felaktigt ladd paket vara orsaken till att det tar lång tid att ladda tanken.
 
Enligt manualen ska inte spjällen vara helt öppna.
 
Börja med att stoppa dit en rökgastermometer så du får något hum om hur pannan går som.
 
För mig verkar det fortfarande som att rökgaserna aldrig kommer i kontakt med konvektionsdelen i pannan. Har du verkligen kollat bypasspjället? för det verkar vara den gamla arimaxen utan rökgasfläkt, eller? Det brukar t.o.m höras svagt när/om sekundärförbränningen drar igång En rökgasmätning ger facit. https://www.yumpu.com/sv/document/view/20363613/arimax-ved-sve/6
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
8 85magnus skrev:
Då ska vi se om ja kan svara på lite.. Rökgastermometer e kass för att dom som bodde där innan tappade den .
Och nån rökgasfläkt har nog inte min panna om ja inte missförstått mina tolkningar haha.

Gk100
Pannan blir ju inte överhettad så de e inget problem.
Primärspjället står alltid fullt öppet och sekundärspjället lika så då jag fått de som tips av en gammal röris att köra fullt för att desto mer energi som värmer vattnet desto m mindre tjärbildning och mer värme till tankarn.
Nu behöver ni inte göra mer uträkningar på de tycker jag för jag upplever ju inte npgot problem med pannan. Sen ska ja givetvis kika på de du säger för o utesluta problem för att kunna optimera vilket va huvudorsaken med mitt inlägg egentligen..

Sen har jag ju dragkompensationen den går lätt o är nystädad så den borde funka..

Finns de några mer manualer på en arimax 35 och öven på laddapkete. Öven om de e nån av delarna som inte e kass så e de bra o ha dessa så kan man lättare förstå hur de e tänkt att funka..

Gk100 vad letar jag efter för luftnippel i pannrummet hur kan den se ut? Gärna en bild tack..

Jag är ju felsökningstekniker på hyraulflöden så kan man få till ett flödeschema med inritade ventiler så skulle ja få en bättre bild me hur funktionen ska va men alla nya o gamla ventiler ser så olika ut så ja vet inte riktigt vad som e vad i verkligheten ..
Tack för att ni försöker hjälpa
Nu har ju exerg lagt in ett datablad som verkar vara lik din panna där ser du lite hur de två spjällen du har öppna fungerar. Har du dem helt öppna är det fel och riktigt dåligt har du gjort så hela tiden eller är det något nytt påfund pga rörmokarens råd? Du kan öppna rensluckan bak upptill och se att spjällen fungerar och lyder reglagen det är en bra start oavsett. Viktigt är det som kallades vridspjäll i instruktionen eller bypass som skrevs i tidigare inlägg.

Funkar inte spjällen eller om de gör det och du kör med dem öppna bör det vara enkelt för dig att bättra läget väsentligt genom att göra rätt där. Bär du fått fart på elden ska det inte längre gå rakt förbi värmeväxlaren som ska ta upp huvuddelen av värmen till vattnet så det spjället ska du stänga när det brinner bra. Sen det som kallades rökspjäll ska du också stänga delvis när du kommit igång rejält i princip ska du hålla efter rökgastempen den vägen när draget och effekten ökar. När difftempen på vattensidan över pannan ligger rätt och här kommer din laddningsdel in kan det inte växlas mer än en given effekt rök/vatten då sticker rökgastempen och du eldar för kråkorna om du inte begränsar via rökspjället.

Du har också en termiskt verkande dragregulator dvs armen med länkad kedja som stänger lilla luckan framtill vid ökande temp. Den tycker jag du inte ska använda när du kör med acktank det är en relik från pyreldningens tid. Stötta upp luckan öppen när du eldar och stäng den efteråt.

På sidan har du tillförsel av sekundärluft in mot kammaren där en bättre förbränning av de utdrivna gaserna från veden ska ske. Är det något du kollat på tidigare eller justerat? Där finns en hel del att göra och i nyare pannor med CO2 reglering via lambda sond är det huvudinstrumentet för verkan av utstyrningen från regulatorn.

Jag kan lite förstå dina ljud från lokal kokning upptill i pannan om du nu eldar med öppna spjäll och inte låter värmen överföras till vattnet via korrekt väg och växlaryta. Om du också har styrningen för dragluckan med i leken och den stänger emellanåt kan det bli som det smurfen skrev med dålig effekt/utbyte pga den funktionen.

Och för laddpumpen sätt den som sagt i mode konstantvarv och med rejält pådrag till att börja med, det gör inget och då lättare att följa tempen kring blandningspunkten och mot tank och panna. Du kan nog dela upp detta i stegen kring att få vettiga förhållanden i pannan med spjäll, luckor osv och sen se över laddningen om det behövs, Kolla utefter rören upptill som tillhör den kretsen efter nipplar, kranar som går att använda för luftning. Också uppe över tankarna kan det sitta något sånt det är bra att veta även om du kanske inte har luftproblem nu. Ta gärna lite bilder i olika vinklar för de här delarna så ser vi lättare hur det är byggt.

Kanske en början du kan utgå från och till åtminstone någon hjälp annars fråga på även i dina egna ord oavsett om de är helt korrekta eller ej och om så effekt, energi, tid, tryck, flöde, stökiometriska termer etc används helt uppåt väggarna.
 
  • Gilla
BrokenArrow och 2 till
  • Laddar…
Jo fasen. De va en sån ja sökte efter =D.
Men vilken tur att ja fattar lite av eldning haha.
Vridspjället stänger jag ju så fort antändningen är gjor annar shänder de ju ingenting haha.
Men däremot rökspjället körs oftast öppet för hsr inte märkt nån vidare skillnad förutom att de brinner längre men tankarna blir ungefär lika varma trots att de brinner längre. Har provat lite olika med rökgasspjället..
Dragluckan fram är bortkopplad så den e alltid fullt öppen.. =D så de känns ju bra ..

Ska ta bilder lite överallt o ladda upp.
Kan ju tyvärrinte komma åt tankens överdel då den e inbyggd.
så vet ej om de finns luftning där men de borde ju göra de..
Kan man lufta precis under expansionkärlet nånstans kanskd för de sitter på vinden över garaget/pannrummet i de fristående huset?
 
Men frågan kvarstår vad heter laddpaketet?
 
L
Det är så gammalt så ingen kan säga vad det heter , noname , om dom inte är i åldern
75 år och uppåt kanske , det får du leva med , jag har sett mycket men aldrig en sådan
 
Jag har en sådan eller väldigt lik liggande i uthuset. Men jag har ingen aning om vad den heter. Jag kanske kan se om det står något på den.
 
Det
8 85magnus skrev:
Men frågan kvarstår vad heter laddpaketet?
Det är som sagt en Termovar av äldre typ som tex såldes ihop med Baxi pannor av HS perifal här i SE. Funktionen är identisk med de senare mer kompakt uppbyggda.

Blandningsventilen har du upptill i trevägsblocket och i det liknande under pumpen finns en klaffbackventil. Alltså inga konstigheter där och enkelt att fixa om något behöver underhållas.

Och i luftfrågan verkar det ju som att du har öppet kärl och dragning så att det luftar tankar mm automatiskt. Det är bra och så det helst ska vara gjort.

Och man kan vara långt från 75 år för att känna igen eller satt in den laddningsarmaturen, kanske mer en fråga om att vara vaken och ögonen öppna.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.