5 588 läst ·
70 svar
6k läst
70 svar
Problem med laddning av acktank.
Jag frågade i # 13 om det fanns någon röris här som kunde säga om jag hade fel eller inteGK100 skrev:
Jag tycker TS ska läsa vad Daniel skriver dvs om du inte har problem med övertemperatur ger din panna under de givna förutsättningarna (mot tidigare år) för låg effekt och i förlängningen mindre energi att lagra i tanken. Om det sen beror på bränsle, sotning, lufttillförsel eller annat kring pannan och förbränningen får man söka vidare efter.
Liteavvarje du måste kunna rätta dig efter dessa enkla fysikaliska samband kring att värma vatten som beskrivs tidigare, finns absolut inga genvägar eller konster att komma förbi dessa fakta. Om du tar till dig det blir det enklare att diskutera och resonera runt de egentliga problemen som kan vara av olika karaktär.
Som extra grädde på moset vore det ju som också påpekats bra om vi har lite reda på enheter och storheter även i en vedeldningstråd, ser illa ut och skymmer ibland budskapet helt i onödan.
intet svar kom , men nu kommer det ena efter det andra från både här och där , där vissa kommer med pekfinger om en möjlig förklaring till problemet som TS har , jag finner det
mycket märklig att ni inte opponerade er tidigare
Eftersom du är en hejare på detta med flöde ,temperaturer , laddshuntar , och shuntar över huvud taget så ska du tillsammans med de andra här som inte kan ta åt sig fakta när det gäller
laddning av tankar förklara för TS hur han ska åtgärda detta
Till sist 85magnus om det är något som du undrar över och vill ha info om utan en massa onödigt tjafs så ge mig ett PM , som info detta är mitt yrke
Man behöver inte vara någon hejare öht för att konstatera att det du skrev om tidigare inte stämmer förutsatt att inte pannan överhettas. Sen behöver du inte vara snarstucken eller köra PM osv låt allt beskrivas och belysas i tråden det har alla mest nytta av.
Jag kan inte ett jota om laddshuntar osv. Men jag kan energins huvudprinciper.
Om det tidigare krävts två enheter energi (två vedlass) för att värma upp systemet, och det nu krävs tre, så finns det två möjligheter: Antingen går energin åt att värma upp kråkorna, eller så innehåller de senare vedlassen mindre energi.
Det är mycket möjligt att laddningen ändå fungerar dåligt och behöver åtgärdas, men grundproblemet är att vi antingen inte stoppar in tillräckligt med energi eller att vi skickar för mycket energi ut i skorstenen.
Om det tidigare krävts två enheter energi (två vedlass) för att värma upp systemet, och det nu krävs tre, så finns det två möjligheter: Antingen går energin åt att värma upp kråkorna, eller så innehåller de senare vedlassen mindre energi.
Det är mycket möjligt att laddningen ändå fungerar dåligt och behöver åtgärdas, men grundproblemet är att vi antingen inte stoppar in tillräckligt med energi eller att vi skickar för mycket energi ut i skorstenen.
Jo som sagt ja e ju lite inne på laddproblem med tycker inte tr borde gurgla bubbla annars. Men vad vet jag =D därför ja frågar.
Dock så slutar ju inte pumpen pga termostaten pumpen kör på men däremot pausas vattenflödet av nått annat och då tänkte ja ju på patronerna som du e inne på lite av varje..
Ska skruva loss och kika bakom. Hur vill man ha tempraturerna på blandaren? 80 från panna 40 från nedre tank och 60c ut till pannan eller va är rimligt?
Och vad ska man säga att laddpumpen ska va ställd på? Auto eller konstant eller tryck? De e ju en alpha 2?
Daniel hur överförs värmen från pannan till vattnet då?
Dock så slutar ju inte pumpen pga termostaten pumpen kör på men däremot pausas vattenflödet av nått annat och då tänkte ja ju på patronerna som du e inne på lite av varje..
Ska skruva loss och kika bakom. Hur vill man ha tempraturerna på blandaren? 80 från panna 40 från nedre tank och 60c ut till pannan eller va är rimligt?
Och vad ska man säga att laddpumpen ska va ställd på? Auto eller konstant eller tryck? De e ju en alpha 2?
Daniel hur överförs värmen från pannan till vattnet då?
O satan missade uppdatera de va mycke skrivet... O om alla slutar tjafsa om vem som vet mest o hjälps åt kan vi säker lösa lite problem =D...
Har inte märkt några problem med pannan har inte märkt av mer sotbildning eller några andra problem och rökgas kan ja tyvärr inte i dagsläget mäta för ja har ingen hel tempmätare. (ska såklart fix en snart för att ha bättre kontroll)
Därmed antar jag ju att pannan skickar samma effekt som innan annars tycker jag de borde sota eller tjära igen mer o mer med sämre effekt som följd.
Men snarare de här gurglandet har ju inte funnits innan. Dörför ja frågar om laddningen för blir de ånga som värms så värms ju inget vatten o gurglande som följd?..
Är de så som i vaccumsystem lika med värmande system att med en luftläcka nån stans suger pumparna in luft när dom e igång och får kass effekt på laddpump o de skickar in luft i pannan?
Som sagt ursäkta felformuleringar jag e bättre på hissar än värmepannor..
Har inte märkt några problem med pannan har inte märkt av mer sotbildning eller några andra problem och rökgas kan ja tyvärr inte i dagsläget mäta för ja har ingen hel tempmätare. (ska såklart fix en snart för att ha bättre kontroll)
Därmed antar jag ju att pannan skickar samma effekt som innan annars tycker jag de borde sota eller tjära igen mer o mer med sämre effekt som följd.
Men snarare de här gurglandet har ju inte funnits innan. Dörför ja frågar om laddningen för blir de ånga som värms så värms ju inget vatten o gurglande som följd?..
Är de så som i vaccumsystem lika med värmande system att med en luftläcka nån stans suger pumparna in luft när dom e igång och får kass effekt på laddpump o de skickar in luft i pannan?
Vad är det som inte stämmer , jag är inte snarstucken på något vis , men när det kommer saker som kärnkraftverk och annat som inte är relevant i det hela så måste man och har rättighet till att säga ifrån , men som jag sa tidigare , nu kommer det en massa om hit och dit .GK100 skrev:
En fråga till er alla som har betänkligheter angående det som jag framfört , har ni vedeldning med med laddning till tankar , har ni installerat sådana anläggningar så ni vet vad som kan fela om det inte är rätt i rördragning och shuntning
Får jag inget svar som är godtagligt så har jag rätt och ni kanske inte helt fel men nästan
Det med PM är bara för att få lugn och ro , ju fler kockar desto sämre soppa , och det kan
bli lite virrigt för en TS
Jag har installerat 2 anläggningar men inte lärt mig vad som kan gå fel eftersom jag läste på före och gjorde rätt och det var med laddomat 21 då går det nästan inte att göra fel. Nu spelar det ju inte nån större roll hur många anläggningar jag installerat så vet inte riktigt vad det har med saken att göra. Faktum kvarstår brinner pannan bra och lämnar den effekt den ska kommer den bli överhettad om laddningen inte funkar energin kan inte bara försvinna. Trodde ett tag att du menade att det krävdes mera energi att värma kallt vatten än varmt men måste tagit fel där.
Alla pannor jag har sett är vattenmatlade. Sedan går rökgaserna i allmänhet i tuber. Men vattnet leds inte i rör inne i pannan.
Det är många som har svårt för effekt och energi. Pannan kan mycket väl gå på lägre effekt med få bättre verkningsgrad. Därmed värma mer vatten med samma mängd ved.
Laddkopplet brukar blanda vatten så att in temperaturen till pannan ligger på 67grader. Det finns andra termostatvörden. Med det är vanligt. Upp till den temperaturen cirkulerar bara vattnet.
Tydligen värmer inte samma mängd ved lika mycket vatten. Är det dessutom mer ek i veden så borde det snarare bli tvärt om.
Det är lätt att säga att liteavvarje har fel efter som de teorierna inte går ihop. Men med informationen i tråden går det inte att ge ett definitivt svar. Energin bör ju gå ut genom skorstenen. Det är möjligt att den gör det vis rökgaser, men då bör det bolma riktigt duktigt. Troligare är hög rökgastemperatur. Det kan bero på ett förbigångspjäll som inte är helt stängt eller att värmeöverföringsytor är väldigt sotiga. På tok för höga luftflöden kan också kyla. Men att säga något definitivt går inte med den information som finns.
Det är många som har svårt för effekt och energi. Pannan kan mycket väl gå på lägre effekt med få bättre verkningsgrad. Därmed värma mer vatten med samma mängd ved.
Laddkopplet brukar blanda vatten så att in temperaturen till pannan ligger på 67grader. Det finns andra termostatvörden. Med det är vanligt. Upp till den temperaturen cirkulerar bara vattnet.
Tydligen värmer inte samma mängd ved lika mycket vatten. Är det dessutom mer ek i veden så borde det snarare bli tvärt om.
Det är lätt att säga att liteavvarje har fel efter som de teorierna inte går ihop. Men med informationen i tråden går det inte att ge ett definitivt svar. Energin bör ju gå ut genom skorstenen. Det är möjligt att den gör det vis rökgaser, men då bör det bolma riktigt duktigt. Troligare är hög rökgastemperatur. Det kan bero på ett förbigångspjäll som inte är helt stängt eller att värmeöverföringsytor är väldigt sotiga. På tok för höga luftflöden kan också kyla. Men att säga något definitivt går inte med den information som finns.
Som sagt du beskriver att du eldar större mängd ved för att fylla tanken, som även flera gånger skrivits har du då inte kunnat dra nytta av veden eftersom du inte har överhettning, kokning. Detta har inte med eventuella problem med laddningen att göra utan antingen har du sämre ved eller missar något vid förbränningen så du släpper ut oförbrända gaser.8 85magnus skrev:O satan missade uppdatera de va mycke skrivet... O om alla slutar tjafsa om vem som vet mest o hjälps åt kan vi säker lösa lite problem =D...
För att komma vidare där får du redogöra för hur du bedömer att det brinner jämfört med tidigare och om du har något som begränsar temperaturen eller om du rent av har problem med överhettning. Tex hur funkar det med primär- och sekundärluftspjällen ställer du något på dessa?
Om du parallellt vill kolla på laddningen av tankarna och pumpen där så börja med att ställa den för konstant varv den har ingen nytta av att stå i någon reglerad mode snarare tvärtom. Kolla på de tre termometrarna vid lite olika tillfällen också, på bilden såg det vettigt ut just då. Principen för den delen är enkel och går ut på att inte för kallt vatten ska gå direkt in mot pannreturen och kunna ge korrosionsproblem i pannan. Dvs så länge man har för låg temp cirkulerar vattnet med pumpens hjälp bara runt i pannan och när blandningsventilen vid högre temp öppnar blandas kallvatten från tanken in och motsvarande mängd hetvatten gär in i toppen.
Sen gör du ett fel antagande i att "samma effekt skickas" gjorde det så skulle tankarna bli lika varma och med samma vedmängd som förr. Samma om du gör ånga den är mer energirik och slutligen skulle den också värma tankarna likvärdigt fast med mer gurgel och puffande. Som sagt viktigt för en sån här tråd är att acceptera enkla grundläggande fysiska samband och oavsett vad man tycker om det ta reda på fakta eller lyssna på alla som försöker förklara och känner till detta.
Så försök beskriva mer runt anläggningen och angrip båda problemen för av vad du skriver finns båda dels för lite tillvaratagen energi in och dels en del runt laddningen som inte korsar varandra. Se till att du har pumpen i drift på vettigt sätt och med tillräcklig kapacitet det är en bra början, även försök hitta avluftningsmöjligheter i den kretsen och se hur det är där.
Åter igen. Effekten är inte av intresse. Samma effekt värmer väldigt olika vattenvolym om den finns tillgänglig olika långt tid. Så samma effekt behöver inte alls medföra samma temperatur i tankarna.
Om det är "samma effekt skickas" du menar så kan du läsa läsa vidare i samma mening så ser du samma vedmängd och lika varma dvs samma energi ackumulerad. Det jag försökte säga med citattecken från TS inlägg är att det är ett feltänk eller fel antagande och helt i linje med din käpphäst kring hur man använder begrepp, enheter storheter i diverse trådar.
Nej. Du kan "skicka samma effekt" utan att få samma temperatur med samma vedmängd.
Jag skickar ingen effekt det är TS uttryck som jag försökte säga är feltänk. Som sagt läs vidare samma vedmängd, lika varma, samma energi ackumulerad i vattnet lagrat i tanken. Nu var det inte så för TS utan mer ved mindre lagrad energi, måhända sämre ved då eller brister kring pannan osv det vi eventuellt kan hjälpa till med utan onödigt tjafs. Mig behöver du inte förklara detta för öht jag känner hjälpligt till diverse samband som krävs för fallet.
Själv ser jag gärna att TS ger lite mer info oavsett terminologi och andra ev brister det går att se förbi och försöka tolka andemeningen i de flesta fall om man vill.
Själv ser jag gärna att TS ger lite mer info oavsett terminologi och andra ev brister det går att se förbi och försöka tolka andemeningen i de flesta fall om man vill.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nu följer jag bara tråden av rent intresse och kan väl egentligen bara grundläggande hur vedpannor fungerar.L Liteavvarje skrev:Energin finns där , men med för mycket kallvatten så orkar inte pannan lyfta upp tempen riktigt till den nivå som behövs , så laddningen blir rätt , pannan kallnar ner och måste starta om från nästan noll igen , varvid pumpstopp blir , ingen laddning , eftersom pannan blir kall , så är det som att starta från ruta ett med laddning av tankarna mellan varje laddcykel
Då tar det tid att ladda , med mycket ved som följd
Men använder inte pannan normalt sett rökgastemperaturen för att styra rökgasfläkten?
Tänkte att det kanske borde påverka pannans effektivitet eftersom TS skriver att hans rökgastermometer är trasig?
Nej. För att styra fläkten använder man en panntermostat. Men det är inte ovanligt att styra laddpumpen med en rökgastermostat.