5 588 läst ·
70 svar
6k läst
70 svar
Problem med laddning av acktank.
Då ska vi se om ja kan svara på lite.. Rökgastermometer e kass för att dom som bodde där innan tappade den .
Och nån rökgasfläkt har nog inte min panna om ja inte missförstått mina tolkningar haha.
Gk100
Pannan blir ju inte överhettad så de e inget problem.
Primärspjället står alltid fullt öppet och sekundärspjället lika så då jag fått de som tips av en gammal röris att köra fullt för att desto mer energi som värmer vattnet desto m mindre tjärbildning och mer värme till tankarn.
Nu behöver ni inte göra mer uträkningar på de tycker jag för jag upplever ju inte npgot problem med pannan. Sen ska ja givetvis kika på de du säger för o utesluta problem för att kunna optimera vilket va huvudorsaken med mitt inlägg egentligen..
Sen har jag ju dragkompensationen den går lätt o är nystädad så den borde funka..
Finns de några mer manualer på en arimax 35 och öven på laddapkete. Öven om de e nån av delarna som inte e kass så e de bra o ha dessa så kan man lättare förstå hur de e tänkt att funka..
Gk100 vad letar jag efter för luftnippel i pannrummet hur kan den se ut? Gärna en bild tack..
Jag är ju felsökningstekniker på hyraulflöden så kan man få till ett flödeschema med inritade ventiler så skulle ja få en bättre bild me hur funktionen ska va men alla nya o gamla ventiler ser så olika ut så ja vet inte riktigt vad som e vad i verkligheten ..
Tack för att ni försöker hjälpa
Och nån rökgasfläkt har nog inte min panna om ja inte missförstått mina tolkningar haha.
Gk100
Pannan blir ju inte överhettad så de e inget problem.
Primärspjället står alltid fullt öppet och sekundärspjället lika så då jag fått de som tips av en gammal röris att köra fullt för att desto mer energi som värmer vattnet desto m mindre tjärbildning och mer värme till tankarn.
Nu behöver ni inte göra mer uträkningar på de tycker jag för jag upplever ju inte npgot problem med pannan. Sen ska ja givetvis kika på de du säger för o utesluta problem för att kunna optimera vilket va huvudorsaken med mitt inlägg egentligen..
Sen har jag ju dragkompensationen den går lätt o är nystädad så den borde funka..
Finns de några mer manualer på en arimax 35 och öven på laddapkete. Öven om de e nån av delarna som inte e kass så e de bra o ha dessa så kan man lättare förstå hur de e tänkt att funka..
Gk100 vad letar jag efter för luftnippel i pannrummet hur kan den se ut? Gärna en bild tack..
Jag är ju felsökningstekniker på hyraulflöden så kan man få till ett flödeschema med inritade ventiler så skulle ja få en bättre bild me hur funktionen ska va men alla nya o gamla ventiler ser så olika ut så ja vet inte riktigt vad som e vad i verkligheten ..
Tack för att ni försöker hjälpa
I min panna (CTC V35) styrs fläkten av rökgastemperaturen primärt.D Daniel 109 skrev:
Fläkten startas manuellt vid upptändning, och stängs av automatiskt när elden brunnit ut. Alltså när rökgastemperaturen sjunkit under ett gränsvärde. Helt oberoende av panntemperaturen.
Vid överhettning av pannan stängs dock fläkten även av vattentemperaturen.
Som utbildad byggnadsingenjör, kan jag bekräfta att du har helt rätt. Med fel flöde försämras pannans verkningsgrad avsevärt. En laddomat har man inte "bara för skoj skull".L Liteavvarje skrev:Jag frågade i # 13 om det fanns någon röris här som kunde säga om jag hade fel eller inte
intet svar kom , men nu kommer det ena efter det andra från både här och där , där vissa kommer med pekfinger om en möjlig förklaring till problemet som TS har , jag finner det
mycket märklig att ni inte opponerade er tidigare
Eftersom du är en hejare på detta med flöde ,temperaturer , laddshuntar , och shuntar över huvud taget så ska du tillsammans med de andra här som inte kan ta åt sig fakta när det gäller
laddning av tankar förklara för TS hur han ska åtgärda detta
Till sist 85magnus om det är något som du undrar över och vill ha info om utan en massa onödigt tjafs så ge mig ett PM , som info detta är mitt yrke
Får man in för mycket kallvatten i pannan, får man inte ut maximalt med energi i systemet.
Brasan ger lika mycket energi, helt oavsett. Men det tar längre tid att värma kallt vatten, än varmt vatten. Pannans rökgaser hinner inte lämna över lika mycket energi till vattnet. Vilket gör att mer värme försvinner genom skorsten. Eftersom rökgasflödet nästan är konstant lika, måste man justera vattenflödet, för att få ut lika mycket energi i vattnet, om temperaturen ändras. Laddpumpen går dock i konstant hastighet. Istället justerar man ingående vattentemperatur med hjälp av laddomat. Om den börjar ladda fel kommer mer rökgasflödet och vattenflödet i obalans. Därmed eldar man mer för kråkorna.
Du har tyvärr helt fel. Borde inte lite grundläggande termodynamik vara en del i en byggingenjörsutbildning? Det räcker med grundskolekunskap och sunt förnuft för att inse att du har fel.
BrokenArrow: Jag tänkte inte på den funktionen. Men det är ju för att stänga av fläkten när det brunnit ut. Inte för att reglera någon temperatur. Jsg har samma funktion på min panna.
BrokenArrow: Jag tänkte inte på den funktionen. Men det är ju för att stänga av fläkten när det brunnit ut. Inte för att reglera någon temperatur. Jsg har samma funktion på min panna.
Bra argumentationsteknik där???D Daniel 109 skrev:Du har tyvärr helt fel. Borde inte lite grundläggande termodynamik vara en del i en byggingenjörsutbildning? Det räcker med grundskolekunskap och sunt förnuft för att inse att du har fel.
Förklara istället vad du anser är fel och/eller hur du menar att det fungerar.
Vad har en laddomat för funktion, enligt dig?
Jag har förklarat det där med verkningsgrad tidigare i tråden.
Laddomatens funktion är att se till att pannan inte blir för kall och får invändig kondens. Kondensen medför annars att pannan rostar sönder innifrån. Den hjälper även till att hålla skiktning i tankarna under laddning. Men de höjer inte verkningsgraden.
Laddomatens funktion är att se till att pannan inte blir för kall och får invändig kondens. Kondensen medför annars att pannan rostar sönder innifrån. Den hjälper även till att hålla skiktning i tankarna under laddning. Men de höjer inte verkningsgraden.
Med kallare vatten in i pannan kommer vattnet ta upp mera energi tror du missade nått på utbildningen om ni läste nått om fast bränsle pannor. Sen är det väldigt dumt att köra in kallt vatten i pannan men inte av den anledningen att inte vattnet hinner ta upp energin.A AG A skrev:Som utbildad byggnadsingenjör, kan jag bekräfta att du har helt rätt. Med fel flöde försämras pannans verkningsgrad avsevärt. En laddomat har man inte "bara för skoj skull".
Får man in för mycket kallvatten i pannan, får man inte ut maximalt med energi i systemet.
Brasan ger lika mycket energi, helt oavsett. Men det tar längre tid att värma kallt vatten, än varmt vatten. Pannans rökgaser hinner inte lämna över lika mycket energi till vattnet. Vilket gör att mer värme försvinner genom skorsten. Eftersom rökgasflödet nästan är konstant lika, måste man justera vattenflödet, för att få ut lika mycket energi i vattnet, om temperaturen ändras. Laddpumpen går dock i konstant hastighet. Istället justerar man ingående vattentemperatur med hjälp av laddomat. Om den börjar ladda fel kommer mer rökgasflödet och vattenflödet i obalans. Därmed eldar man mer för kråkorna.
Kära nån!A AG A skrev:Som utbildad byggnadsingenjör, kan jag bekräfta att du har helt rätt. Med fel flöde försämras pannans verkningsgrad avsevärt. En laddomat har man inte "bara för skoj skull".
Fick du din legitimation i ett Cornfakespaket.
Vilken kvalificerad rappakalja!
Ju kallare pannvatten, desto större blir värmeöverföringen från de varma rökgaserna. DVS. om pannan istället skulle värma överhättat vatten (under extremt övertryck) på 1000gr. och rökgaserna hade en temperatur på 1001gr. Skulle pannans effekt då inte avsevärt minska jämfört med mer normala förhållanden?
Ingenjör är ingen skyddad titel, det finns ingen legitimation och vem som helst får kalla sig ingenjör. Tyvärr finns det även en del med examen som man undrar hur det gick till. Nivån på utbildningen blir tyvärr inte bättre av att antalet platser har ökat.
TS.
Eftersom pannan inte kokar ligger inte felet i laddningen, utan som tidigare sagts finns det bara två möjliga orsaker till din ökade vedåtgång.
1. Du eldar ved med lägre energiinnehåll. Eller av annan anledning ger lägre effekt. Till ex. blöt ved.
2. Pannan överför inte längre lika mycket energi till vattnet som tidigare. Beroende på slitage, skötsel eller annan förändring.
Det du bör göra är att skaffa en ny rökgastermometer för att trimma in pannan bättre. Det är inte alls säkert att "raka rör och öppna spjäll, var kväll" är en optimal inställning.
Eftersom pannan inte kokar ligger inte felet i laddningen, utan som tidigare sagts finns det bara två möjliga orsaker till din ökade vedåtgång.
1. Du eldar ved med lägre energiinnehåll. Eller av annan anledning ger lägre effekt. Till ex. blöt ved.
2. Pannan överför inte längre lika mycket energi till vattnet som tidigare. Beroende på slitage, skötsel eller annan förändring.
Det du bör göra är att skaffa en ny rökgastermometer för att trimma in pannan bättre. Det är inte alls säkert att "raka rör och öppna spjäll, var kväll" är en optimal inställning.
Laddomaten har även en tredje funktion, nämligen att hålla ideal driftstemperatur i pannan. Med fel flöde blir pannan för varm, eller för kall.D Daniel 109 skrev:Jag har förklarat det där med verkningsgrad tidigare i tråden.
Vem har talat om att värma överhettad vatten, men givetvis minskar då värmeöverföringen. Men vad händer om du blåser varm luft i genom en bilkylare. Ju varmare luft, och ju högre flöde på luften, ju varmare luft kommer ju blåsa ut på baksidan av kylaren.Staffan2000 skrev:
Kära nån!
Fick du din legitimation i ett Cornfakespaket.
Vilken kvalificerad rappakalja!
Ju kallare pannvatten, desto större blir värmeöverföringen från de varma rökgaserna. DVS. om pannan istället skulle värma överhättat vatten (under extremt övertryck) på 1000gr. och rökgaserna hade en temperatur på 1001gr. Skulle pannans effekt då inte avsevärt minska jämfört med mer normala förhållanden?
Hur vill man ha rökgaserna iså fall höga som fan lagom eller låga?
Veden är den samma tycker jag då jag har huggt o torkat ungefär lika varje år kanske lite finare ved sista åren kanske blir mindre hets men har endå kört väldigt blandad ved..
O skötseln har ju varit densamma så länge ja bott här..
Däremot slitage är ju en faktor.. Men pannan har ju funkat lika i 6år innan o sen helt plötsligt ganska drastisk försämring men endå inte katastrof...
Men ja ska labba lite o se va ja kommer fram till så återkommer mmer jag med lite svar sen...
Endå billigare o prova att byta laddapaket först än o byta panna haha om de e så delade meningar om vilket de kan va haha
Veden är den samma tycker jag då jag har huggt o torkat ungefär lika varje år kanske lite finare ved sista åren kanske blir mindre hets men har endå kört väldigt blandad ved..
O skötseln har ju varit densamma så länge ja bott här..
Däremot slitage är ju en faktor.. Men pannan har ju funkat lika i 6år innan o sen helt plötsligt ganska drastisk försämring men endå inte katastrof...
Men ja ska labba lite o se va ja kommer fram till så återkommer mmer jag med lite svar sen...
Endå billigare o prova att byta laddapaket först än o byta panna haha om de e så delade meningar om vilket de kan va haha
Jag tänker jj litd såhär om era teorier om att värma vatten.
Vattenflödet går väl runt i pannan o laddenehet tills de e rätt temp för att skicka till tank eller hur?
Nör de e rätt temp tar den in kallt vatten till ventilen i ladden stänger och då går de vattnet ru t till de e rätt temp för o skicka till tanken.
De e så jag uppfattar att de fungerar hos mig..
Då om man tar 50 gradit vatten tills de e 70 c
Borde ta ca 20-30 sek.
Men vatten som är 20 c i botten av tanken borde ta mycke längre tid att värma vid typ dubbelt så lång tid om man jämför samma labb på en spis?
Då borde ju laddni gen bli mycke jämnare desto bättre blandat det är?
Nu e ju jag inte ingenjör eller fysiker eller what so ever ja försöker bara tänka logiskt och försöker de med er hjälp
Vattenflödet går väl runt i pannan o laddenehet tills de e rätt temp för att skicka till tank eller hur?
Nör de e rätt temp tar den in kallt vatten till ventilen i ladden stänger och då går de vattnet ru t till de e rätt temp för o skicka till tanken.
De e så jag uppfattar att de fungerar hos mig..
Då om man tar 50 gradit vatten tills de e 70 c
Borde ta ca 20-30 sek.
Men vatten som är 20 c i botten av tanken borde ta mycke längre tid att värma vid typ dubbelt så lång tid om man jämför samma labb på en spis?
Då borde ju laddni gen bli mycke jämnare desto bättre blandat det är?
Nu e ju jag inte ingenjör eller fysiker eller what so ever ja försöker bara tänka logiskt och försöker de med er hjälp