Byggahus.se

Problem med laddning av acktank.

1. 8
    Medlem · Halland · 21 inlägg

85magnus

Medlem
    Har de senaste två åren upplevt att våra tankar laddar sämre och sämre.
    När vi flyttade in för 8 år sen la vi i två fulla magasin med ved i våran arimax och det laddade tankarna till 90 jämnt i hela tanken.
    Nu sista två åren måste vi ta minst tre magasin för att komma upp i samma temp.
    Tror ni de e pannan eller laddsystemet som ballat ur?
    När jag eldar har det dess utom kommit som ja upplever det ett bubblande ljud som att de är luft mellan pannan och laddkretsen?
    Detta låter ca var 20sec när den skjutsar iväg vatten ifrån pannan? Eller ska de cirkulera kontinuerligt? För de gör de INTE..
    Men allt är luftat och påfyllt på elementen i alla fall.
    kan de finnas luftnipplar på exp kärl eller panna?
    Laddpump startas när tempen i pannan är 60c och jag hittar inget om min laddkrets på nätet då ja inte vet exakt va den heter så temppatroner invägigt har ja ingen koll på..
    Tror de e en termovar någon här som vet?

Kan de finnas något sätt att lufta systemet i pannrummet på tanken eller pannan? Pannrummet är i extern byggnad med kulvert.

Vad heter laddkretsen?

Vad tror ni de e för fel på laddningen /pannan?

Hur ska s skicktningen funka?
    Nu skiktar den med en början på 20-20-20 t. Ex sedan 40-30-20 sedan 60-40-20 sedan 80-60-40.. Vill man hellre att de e en nogrannare skicktning?

Hoppas nån som e grym och kan hjälpa mig o förstå detta..

2. D
    Besserwisser · E · 18 001 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Om inte pannan överhettas så är det inte laddkrtsen som är problemet.
    Hur är det med sotningen?

3. 8

85magnus

Medlem
    Kom precis på att laddpumpen en alpha 2 sattes dit för npgra år sen.. Kan den ha fel inställning..
    Vad räknar man med att en termovar eller vad jag nu har går som. Ska de va konstantflöde eller strövar man efter konstanttryck? Eller kan man köra autoläget?

4. 8

85magnus

Medlem
    Sotas var tredje vecka ca. Men de brukar aldrig va speciellt mycke sot. Sen e ju sotaren där lite då o då såklart

5. D

Daniel 109

Besserwisser
    Om du inte har lverhettningsoroblem så är det inte laddningen som är problemet.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · - · 5 851 inlägg

smurfen72

Medlem
    Har du samma typ av ved nu som tidigare ? Energin måste ta vägen nånstans så om laddningen inte funkar fast pannan ger hög effekt då blir den överhettad.

7. 8

85magnus

Medlem
    Jupp eller njae de har varit lite mer ek sista året men de borde ju bara bli bättre. Brukar vara lite blandad ved så nöä inte där felet är.

Men laddningen ska vattnet stå still i pannan en stund till de e varmt eller e slingorna gjorda så att de ska flöda kontinueligt?

8. D

Daniel 109

Besserwisser
    Vilka slingor?

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du har ett flödesproblem , pumpen ska alltid snurra , utom vid uppstart av pannan ( sitter kanske en termostat i pannan som startar den ) en riktigt gammal luring till laddning , det sitter någon form av bimetall i fyrkanterna som ska shunta ut från pannan , kan vara så att dom inte är friska , du får öppna och titta , vet ej om det finns reservdelar till din , annars får du byta

10. 8

85magnus

Medlem
    Jupp den termostaten e satt till 60c så den börjar ju laddpumpen när den e uppe i den tempraturen sen är ju pumpen igång tills pannan är kall. Kanske borde ha rökgastermostat för att stänga men också men de e ju en annan historia.

Grejen är den att även om pumpen är igång så om man lyssnar på vattenflödet så låter de som att de står still i 20 sek sen hör man ett swishande precis som att de pumpas på rejält en stund sen blir de tyst.. Kolla filmen ja laddat upp om de funkade tror de hörs där..
    Så mktt laddpaket har inte några patroner ahha =D och en kluris därför ja inte hittar någon manual eller liknande haha sedär =D
    Hur kan man kontrollera blandningen i så fall?

Slingorna menar jag ju vattnets färd inne i pannan =D för dom lär väl värmas i rör inuti pannan.... Ursäkta felformuleringar är ju tyvärr inte rörmockare...

11. D

Daniel 109

Besserwisser
    I så fall skulle ju pannan överhetta. Det är inget som TS har nämt. Vad finns det som tyder på cirkulationsproblem?

Nej det är inte rör i pannan.

• Laddar…
  12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Känn med handen på det rör som går ut till tankarna , det ska vara brännhet
    Om bimetaller inte stänger och öppnar som dom så får panna kanske bara kallvatten från tankarna , och då går det inte ut så varmt som det ska , pannan orkar inte knuffa upp tempen ,
    ett sätt är att mäta tempen på ingående och utgående vatten före och efter laddenheten
    duger bra med inne/ute termometer , det är inte någon högkurs i teknologi

13. D

Daniel 109

Besserwisser
    Det stämmer inte. Pannans verkningsgrad skulle snarare gå upp om den fick kallare vatten. Men man riskerar en kort livslängd på grund av kondens.

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då säger vi så här
    Finns det någon röris med kunskap om pannor och flöden på forumet som kan tala om i fall jag har rätt eller fel
    Jag hävdar att det är ett flödesproblem enligt #12

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ingen ??
    Om pannan får för mycket kallvatten i sig så kommer pumpen att stanna ett tag tills pannan har
    kommit till +60 som du har , under den tiden är det en självcirk i den , då fräser det p-g-a att den plats lågan ligger emot kokar och när pumpen startar igen får du lite ånga som följer med och knastar i pump och laddningsdel
    Prova med att plocka isär bakom fyrkanterna , där är termostaterna ( är nog en i varje )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.