Hej, jag har en Arimax 25 vedpanna, laddpump med termisk ventil? (72 grader C) sen så långt jag kan förstå två parallelkopplade ackumulatortankar på 500L styck. I den ena, vi kallar den för Ack1 sitter elpatron och solslinga, i den andra (Ack2) sitter ingenting. Ack2 stängs av sommartid mha en ventil i botten.
Jag tycker inte Ack2 beter sig riktigt som man önskar.
Min uppfattning är att bägge tankarna borde laddas lika mycket, samtidigt, men det är inte riktigt vad jag tycker sker. Bägge tankarna borde i mitt tycke även laddas ur mer eller mindre lika fort, men det är inte heller riktigt vad som sker.
Fortsätter jag elda då Ack1 nått 80grader så kokar pannan mer eller mindre på en gång.
Någon som kan bringa klarhet, ser detta riktigt ut eller har jag något kardinalfel någonstans?
Notera i graferna ovan hur temperaturerna beter sig.
Acktank2 är varmare i botten än i mitten efter jag eldat, ända tills 17:20 (graferna under) då det gick åt lite varmvatten.
Jag kan inte förklara vågformen på bottenkurvorna annat än att de beror på shunten samt golvvärmen som slår av/på.
Jag tycker inte Ack2 beter sig riktigt som man önskar.
Min uppfattning är att bägge tankarna borde laddas lika mycket, samtidigt, men det är inte riktigt vad jag tycker sker. Bägge tankarna borde i mitt tycke även laddas ur mer eller mindre lika fort, men det är inte heller riktigt vad som sker.
Fortsätter jag elda då Ack1 nått 80grader så kokar pannan mer eller mindre på en gång.
Någon som kan bringa klarhet, ser detta riktigt ut eller har jag något kardinalfel någonstans?
Notera i graferna ovan hur temperaturerna beter sig.
Acktank2 är varmare i botten än i mitten efter jag eldat, ända tills 17:20 (graferna under) då det gick åt lite varmvatten.
Jag kan inte förklara vågformen på bottenkurvorna annat än att de beror på shunten samt golvvärmen som slår av/på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För dåligt flöde till tank 2 eftersom dom ska laddas parralellt så kommer den första tanken att få ett stort flöde över sig , vatten går lättaste vägen , har du någon ventil på rören i botten på tankarna , stäng den på tank 1 och prova
Det gäller att få till det med flödet , kanske stänga lite på ventilen i botten på 1:an
Höj farten på laddpumpen , du måste få fart på vattnet genom pannan
Det gäller att få till det med flödet , kanske stänga lite på ventilen i botten på 1:an
Höj farten på laddpumpen , du måste få fart på vattnet genom pannan
Det är en jäkla fart på laddpumpen, den är en kaliber för stor till och med tror jag. Men jag skall absolut prova ditt tips om att strypa flödet på tank nr1, det blir kvällens sysselsättning.S skutten11 skrev:För dåligt flöde till tank 2 eftersom dom ska laddas parralellt så kommer den första tanken att få ett stort flöde över sig , vatten går lättaste vägen , har du någon ventil på rören i botten på tankarna , stäng den på tank 1 och prova
Det gäller att få till det med flödet , kanske stänga lite på ventilen i botten på 1:an
Höj farten på laddpumpen , du måste få fart på vattnet genom pannan
Jag återkommer med resultat
Såhär blev det när jag bromsade 'lite' på returen (längst ned på acktank1)
Och när jag bromsade ytterligare lite mer säg 70% blev det nära kokning, innan jag öppnade upp fullt igen vid 18:30-snåret
Notera att temperaturen acktank2 mitten knappt rör sig, returen (acktank2 bottom) blir kokhet...
Kör elpatron just nu, öppna ventiler..
Jag blir inte riktigt klok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och när jag bromsade ytterligare lite mer säg 70% blev det nära kokning, innan jag öppnade upp fullt igen vid 18:30-snåret
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera att temperaturen acktank2 mitten knappt rör sig, returen (acktank2 bottom) blir kokhet...
Kör elpatron just nu, öppna ventiler..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blir inte riktigt klok.
Tror jag frågat förut , har det fungerat tidigare ?
Det som verkar konstigt är att returen fån tank 2 blir het och inte på mitten , är tilloppet på tanken 2 så het att du inte kan ta iden då
Ta ett foto på laddomaten
Vad visar termometrarna på laddomaten när du eldar
Ska var ungefär enligt nedan
Uppifrån hetvatten ca 72-80C
Från tankar ca 30-40C vid start av eldning beror på vad som finns i dom i temp
In i pannan ska det blandas i laddomaten och bli ,svårt att säga men kanske om kring 40-60C
Det som verkar konstigt är att returen fån tank 2 blir het och inte på mitten , är tilloppet på tanken 2 så het att du inte kan ta iden då
Ta ett foto på laddomaten
Vad visar termometrarna på laddomaten när du eldar
Ska var ungefär enligt nedan
Uppifrån hetvatten ca 72-80C
Från tankar ca 30-40C vid start av eldning beror på vad som finns i dom i temp
In i pannan ska det blandas i laddomaten och bli ,svårt att säga men kanske om kring 40-60C
Det har inte skött sig ordentligt sedan jag flyttade in, oklart om det någonsin fungerat. Men grannen har samma variant men dom hävdar att det fungerar.
Det är dock väldigt svårt att säga utan givare ( som jag monterat utanpå på bägge tankarna ).
Det är inte en laddomat utan någon variant som nedan. Tror jag fått det rätt ur minnet här
Det är dock väldigt svårt att säga utan givare ( som jag monterat utanpå på bägge tankarna ).
Det är inte en laddomat utan någon variant som nedan. Tror jag fått det rätt ur minnet här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dim på rören från pannan till tankar ??
Det är en kortslutning i flödet som ställer till det , returen enligt din skiss ska gå två vägar som är motströms då blir det stopp eller ett väldigt litet flöde , just nu så möts två flöden
Har lagt till lite på din skiss så du kan se hur flödena går
Du ska flytta returen från GV enligt den svarta linjen , då kommer flödet att gå en väg till shunten och en väg i returen till tankarna
Kortslutningen är i kopplingen mellan GV ,laddpump och tankar
Är det en sådan på bild som sitter som laddventil
Det är en kortslutning i flödet som ställer till det , returen enligt din skiss ska gå två vägar som är motströms då blir det stopp eller ett väldigt litet flöde , just nu så möts två flöden
Har lagt till lite på din skiss så du kan se hur flödena går
Du ska flytta returen från GV enligt den svarta linjen , då kommer flödet att gå en väg till shunten och en väg i returen till tankarna
Kortslutningen är i kopplingen mellan GV ,laddpump och tankar
Är det en sådan på bild som sitter som laddventil
Den som sitter där är en termisk ventil, 72 grader, noname, bara en svart metallfyrkant med fyra skruvar och en bimetallmoj i.
Jag ska dubbelkolla mitt diagram med verkligheten när jag kommer hem, men det känns ju troligt att det är som du säger.
Jag ska dubbelkolla mitt diagram med verkligheten när jag kommer hem, men det känns ju troligt att det är som du säger.
Man får ingen bra översikt av hur rören är dragna, men på 2:a bilden i inlägg #12 går rör upp till taket. Står inte panna och tankar i samma rum, eller har du någon dörr emellan, som gör att laddning och retur går "i taket"?
Det blir som ett vattenlås som motverkar självcirulation. Det blir svårt att "toppa" temperaturen i tankarna, pannan kokar lättare, sista värmen i pannan går ej över i tankarna.
Fördelingen mellan tankarna påverkas inte av detta så mer bilder på hur rören är kopplade till tankarna. Hur rören är kopplade till en T-koppling och längd har betydelse. Vatten vill gärna flyta på rakt fram.
Bilden på shunten är skum...det kommer ett returrör men det försvinner in i väggen så man ser bara 2 rör till shunten. Döljer det sig ett rör till bakom shuntmotorlådan?
Det blir som ett vattenlås som motverkar självcirulation. Det blir svårt att "toppa" temperaturen i tankarna, pannan kokar lättare, sista värmen i pannan går ej över i tankarna.
Fördelingen mellan tankarna påverkas inte av detta så mer bilder på hur rören är kopplade till tankarna. Hur rören är kopplade till en T-koppling och längd har betydelse. Vatten vill gärna flyta på rakt fram.
Bilden på shunten är skum...det kommer ett returrör men det försvinner in i väggen så man ser bara 2 rör till shunten. Döljer det sig ett rör till bakom shuntmotorlådan?
Jo, alla rör går i taket. Tankarna har en dörr mellan sig.blackarrow skrev:
Man får ingen bra översikt av hur rören är dragna, men på 2:a bilden i inlägg #12 går rör upp till taket. Står inte panna och tankar i samma rum, eller har du någon dörr emellan, som gör att laddning och retur går "i taket"?
Det blir som ett vattenlås som motverkar självcirulation. Det blir svårt att "toppa" temperaturen i tankarna, pannan kokar lättare, sista värmen i pannan går ej över i tankarna.
Fördelingen mellan tankarna påverkas inte av detta så mer bilder på hur rören är kopplade till tankarna. Hur rören är kopplade till en T-koppling och längd har betydelse. Vatten vill gärna flyta på rakt fram.
Bilden på shunten är skum...det kommer ett returrör men det försvinner in i väggen så man ser bara 2 rör till shunten. Döljer det sig ett rör till bakom shuntmotorlådan?
Det är en 90gradersböj det där som ser ut som det går in i väggen. Det är det tredje röret till shunten.
Aha, lurig bild...men ok.
Dörr mellan tankarna eller mellan tankar och panna?
Dörr mellan tankarna eller mellan tankar och panna?
Redigerat:



