5 588 läst ·
70 svar
6k läst
70 svar
Problem med laddning av acktank.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Energin finns där , men med för mycket kallvatten så orkar inte pannan lyfta upp tempen riktigt till den nivå som behövs , så laddningen blir rätt , pannan kallnar ner och måste starta om från nästan noll igen , varvid pumpstopp blir , ingen laddning , eftersom pannan blir kall , så är det som att starta från ruta ett med laddning av tankarna mellan varje laddcykel
Då tar det tid att ladda , med mycket ved som följd
Då tar det tid att ladda , med mycket ved som följd
Om energin finns blir det varmt den bryr sig inte om temperaturerna 30 kw är 30 kw oavsett temp. Däremot kan skiktningen bli skit i början av eldningen men på slutet brukar det i alla fall ordna till sig. Behöver man elda längre med mera ved av samna sort som tidigare är nått skumt högre rökgaser eller ?
Nu är inte 30kW någon energi utan effekt, men jag håller med dig. Energin tar vägen någon annan stans. Det är inte laddningen som är problemet. Det kan vara problem där med, men det orsakar inte en ökad vedåtgång.
Jag tror bara att det finns en termostathus det laddkopplet.
Jag tror bara att det finns en termostathus det laddkopplet.
Nu vet jag inte hur jag ska bemöta dig så du förstår uppvärmning av vatten , det kostar att värma det och är tufft .S smurfen72 skrev:Om energin finns blir det varmt den bryr sig inte om temperaturerna 30 kw är 30 kw oavsett temp. Däremot kan skiktningen bli skit i början av eldningen men på slutet brukar det i alla fall ordna till sig. Behöver man elda längre med mera ved av samna sort som tidigare är nått skumt högre rökgaser eller ?
I upp start från +20C tar det minst 15 min för att pannan ska bli +60C sen tillkommer det ytterligare +10C innan ladden börjar ge +70C till tankarna , det är lika med ca 5 min till
summa 20 min , med ved i den mängd som behövs , om nu inte ladden funkar utan släpper in en massa kallvatten så pannan kallnar ner ( den orkar inte ge mer än ett visst ) ända upp i toppen där termostaten för pumpen sitter , så stannar pumpen , och en ny sväng för att bli
+60C blir plus +10C för ladden tillkommer
Utan att skriva någon på näsan , utan bara framföra fakta
Det är flöde det gäller sen får ni säga vad ni vill om effekter , men det är klart har ni
full koll på flöden och att värma vatten och vad som där är i verkningsgrad , så tala om för TS var felet ligger och vilka åtgärder som behövs
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Att värma vatten är basal fysik och är som tidigare skrivits inte beroende av tid, utan enbart av tillförd energi. Skalan är helt linjär och det kostar lika mycket att värma från 10-20 som 60-70. Q=cm x deltaT där q är åtgången energi (eldad ved), c är värmekapaciteten, för vatten 4,19 kJ, m aktuell massa(volymen vatten i pannan) och deltaT skillnaden i temp, i det här fallet 10 grader.
Blanda inte in tid i ekvationen utan att veta vilken effekt det handlar om. I ett kärnkraftverk tar det definitivt inte 15 min att värma vattnet, utan det beror ju helt på hur stor brasan är.
Sen kan det mycket väl vara fel på laddkretsen, det har jag ingen aning om, men inte av de skäl som du redogör för.
Blanda inte in tid i ekvationen utan att veta vilken effekt det handlar om. I ett kärnkraftverk tar det definitivt inte 15 min att värma vattnet, utan det beror ju helt på hur stor brasan är.
Sen kan det mycket väl vara fel på laddkretsen, det har jag ingen aning om, men inte av de skäl som du redogör för.
Vill inte på något vis undertrycka dina uppgifter , mycket teori , nu har vi praktisktF fredrik.johansson skrev:Att värma vatten är basal fysik och är som tidigare skrivits inte beroende av tid, utan enbart av tillförd energi. Skalan är helt linjär och det kostar lika mycket att värma från 10-20 som 60-70. Q=cm x deltaT där q är åtgången energi (eldad ved), c är värmekapaciteten, för vatten 4,19 kJ, m aktuell massa(volymen vatten i pannan) och deltaT skillnaden i temp, i det här fallet 10 grader.
Då tycker jag du ska gå till någon med vedpanna med 150 liter i eller om du har en själv , starta
från +20C och ta tiden som det tar att få igång pumpen vid +60C och sedan när ladden med +10C börjar att öppna för laddning vid +70C
Jag tycker TS ska läsa vad Daniel skriver dvs om du inte har problem med övertemperatur ger din panna under de givna förutsättningarna (mot tidigare år) för låg effekt och i förlängningen mindre energi att lagra i tanken. Om det sen beror på bränsle, sotning, lufttillförsel eller annat kring pannan och förbränningen får man söka vidare efter.
Liteavvarje du måste kunna rätta dig efter dessa enkla fysikaliska samband kring att värma vatten som beskrivs tidigare, finns absolut inga genvägar eller konster att komma förbi dessa fakta. Om du tar till dig det blir det enklare att diskutera och resonera runt de egentliga problemen som kan vara av olika karaktär.
Som extra grädde på moset vore det ju som också påpekats bra om vi har lite reda på enheter och storheter även i en vedeldningstråd, ser illa ut och skymmer ibland budskapet helt i onödan.
Liteavvarje du måste kunna rätta dig efter dessa enkla fysikaliska samband kring att värma vatten som beskrivs tidigare, finns absolut inga genvägar eller konster att komma förbi dessa fakta. Om du tar till dig det blir det enklare att diskutera och resonera runt de egentliga problemen som kan vara av olika karaktär.
Som extra grädde på moset vore det ju som också påpekats bra om vi har lite reda på enheter och storheter även i en vedeldningstråd, ser illa ut och skymmer ibland budskapet helt i onödan.