anders07 skrev:
Varför är MLine förknippat med Stockholm...?
Jag bor i Stockholm och jag har också fått MLine i min central. En annan elektriker som var hit snäste och frågade vad det var för "polack-grejer" jag hade i centralen (hans ordval, inte mitt!).
Haha Äh, jag har bara fördomar om att det sker fler "slarviga" jobb och med mer noname-grejer i Stockholm. Fler lyckosökare där! ;)

//Patrik

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Skulle inte förvåna mig om en nolla är klämd med en klo i ett uttag någonstans i vardagsrummet.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
O
Med andra ord, sätt igång och skruva loss alla uttag, öppna alla dosor....
Börja med de uttag som har strulat mest.

Mnor, och just därför använder man inte klorna i bostäder, finns det inte dosskruvar och ring använder man dosclips.

anders07 skrev:
Varför är MLine förknippat med Stockholm...?
Jag bor i Stockholm och jag har också fått MLine i min central. En annan elektriker som var hit snäste och frågade vad det var för "polack-grejer" jag hade i centralen (hans ordval, inte mitt!).
Vet om stora fastighetsbolag som köpte in bland det billigaste som fanns när Automatsäkringar blev på ropet och även idag. Nu har flera av de satt en gräns att tex Hager ska det vara. tex Snääider brukar de tillåta i styrutrustning mm. allt annat rynkar de pannat mot. Jag tror inte att det är någon super skillnad mot en vanlig säkring.

Kanske att ett fabrikat håller lite bättre men främsta anledningen är nog tillgängligheten och att kunna få övriga produkter i samma serie. Dessutom så vet de om att det bara sitter följande märke i de huset. etc detta lysrör.

Hur många av oss har inte fått åka fram och tillbaka någon sväng för att det sägs sitta Eljo när det faktiskt sitter Elko? Jag tror att många börjar inse att det blir billigare att lägga någon extra krona på bra material och välja ut några fåtal märken istället för att bara ta det som ligger på hyllan eller det som är billigast vid en upphandling etc.

Sen att det är bra eller dåligt för elektrikern som alltid får sätta samma material kanske är bu eller bä. Ingen riktig elektriker kan föga förespråka noname vägguttag etc istället för ett av de större drakarna. Ett billigt ärsäkert 3-4 gånger billigare men tar 3 gånger så lång tid att montera.

Jag mätte mellan jord och nollskenorna och då fick jag ca 50 Ohm. "Ringer" jag mellan skenorna så piper det, kontakt alltså. Då måste det vara en hopkoppling någonstans? Ändå hittar jag ingen felkoppling i någon dosa, eller vid någon lampa etc.

Felet konstaterat, återstår bara att lokalisera det då.
Kan vara så illa som ett genomspikat rör t.ex.

grishals skrev:
Jag mätte mellan jord och nollskenorna och då fick jag ca 50 Ohm. "Ringer" jag mellan skenorna så piper det, kontakt alltså. Då måste det vara en hopkoppling någonstans? Ändå hittar jag ingen felkoppling i någon dosa, eller vid någon lampa etc.
Bara för att utesluta risken, du slog av jordfelsbrytaren innan du sumrade mellan skenorna väl? Det är vid avslagen JFB som det ej ska vara kontakt mellan skenorna.

//Patrik

Ja, jag slog av JFB och huvudbrytaren.
Suck, det låter inte lätt att hitta..

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Lossa utgående nolla på grupp efter grupp och MEGGA mot jord. Då är det nog lätt att hitta felet ;)

Mikael_L
elmont skrev:
...och MEGGA mot jord...
Tja, mätte TS 50 ohm mellan skenorna med en multimeter så verkar det inte behövas en megger ... ;)
Multimetern gör troligen jobbet lika bra i detta fall.

grishals skrev:
Ja, jag slog av JFB och huvudbrytaren.
Suck, det låter inte lätt att hitta..
Tvärtom, detta fixar du ganska enkelt. Gör som elmont säger, börja med den nolla som matar uttagen i vardagsrummet. Du bör kunna hitta denna nolla genom att se vilken fasledare som hör till, för du vet väl vilken säkring som matar vardagsrummet.

Mät mellan denna losskopplade nolla och PE. Du bör fortfarande ha 50 ohm. Då vet vi att felet ligger i vardagsrummet. Alla uttag och strömbrytare hade du redan kollat så problemet borde ligga i väggen någonstans.

Om det är en spik genom ett rör bör du kunna gissa var den sitter. Gruppledningen från centralen går antingen till en dosa på väggen, takdosan eller i sista fall direkt till en apparatdosa (strömbrytare/uttag), kanske via andra rum? Räkna med att det går rör vågrätt och horisontellt mellan dosorna. Titta efter om du dragit i skruv i dess väg någonstans. Det kan ju ligga i röret från centralen också.

Fortsätt annars till nästa dosa på vägen, koppla loss nollorna och mät igen för att ringa in var någonstans överledningen till PE finns. Du kan även prova att rycka i ledarna för att se om instrumentet reagerar - då vet du i vilket rör problemet ligger.

Du behöver köpa hem lite ny FK så att du kan dra i nytt med de gamla ledarna som dragtråd.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Har dragit som en tok i nollan på som går upp i ett rör bakom centralen, min fru har kollat i alla dosor samtidigt, men vi kan inte se var den tar vägen någonstans, sitter som gjuten!

Kopplade loss dosan bakom spisen idag, hade slagit av säkringen till spisen. Det sitter även ihopkopplat en kabel bort till uttaget under diskbänken till diskmaskinen. När jag tvinnade bort nollorna mellan dosan och DM fick jag mig en köss, hade 230 volt mellan nollorna..
Om jag drar ut sladden till DM är det dött.
Skumt va??

Mikael_L
grishals skrev:
Det sitter även ihopkopplat en kabel bort till uttaget under diskbänken till diskmaskinen. När jag tvinnade bort nollorna mellan dosan och DM fick jag mig en köss, hade 230 volt mellan nollorna..
Om jag drar ut sladden till DM är det dött.
Skumt va??
Nej inte det minsta skumt om du inte bröt strömmen innan.
230V kommer genom diskmaskinen, och då du bryter nollan så får du 230V där mellan.

Nollan ska betraktas som spänningssatt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.