14 968 läst ·
75 svar
15k läst
75 svar
Problem med jordfelsbrytare!
Tja!
Tack för all er hjälp, det uppskattas! Det är bara fas&nolla (svart & blå) som kommer ut ur väggen, in i centralen. Ingen jord alltså.
Här kommer 2 bilder till:
Tack för all er hjälp, det uppskattas! Det är bara fas&nolla (svart & blå) som kommer ut ur väggen, in i centralen. Ingen jord alltså.
Här kommer 2 bilder till:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 035 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 035 inlägg
Givet det där gruppschemat håller jag med tidigare talare om att det verkar fattas någon jord. 5,6,8 & 9 borde alla vara jordade, men jag ser bara 3 st anslutna på jordskenan (utöver jordningen av själva kapslingen).
Nu behöver kanske inte det vara relaterat till ditt problem med JFB, men det borde utredas innan man lämnar denna central.
Nu behöver kanske inte det vara relaterat till ditt problem med JFB, men det borde utredas innan man lämnar denna central.
Varför är MLine förknippat med Stockholm...?Patrik_Hed skrev:
Jag bor i Stockholm och jag har också fått MLine i min central. En annan elektriker som var hit snäste och frågade vad det var för "polack-grejer" jag hade i centralen (hans ordval, inte mitt!).
Precis, borde inte två av nollorna sitta på jordskenan, alternativt ha en tredje skena för jord+nolla?ullberg skrev:Givet det där gruppschemat håller jag med tidigare talare om att det verkar fattas någon jord. 5,6,8 & 9 borde alla vara jordade, men jag ser bara 3 st anslutna på jordskenan (utöver jordningen av själva kapslingen).
Lite uppdatering! Jag drog ut alla apparater ifrån uttagen, förutom spis&tvättmaskin, de är fast installerade. Det löser fortfarande ut.
Det konstiga är att jag kan koppla dammsugaren till 1 uttag i v-rummet, funkar fint, men de 2 andra i v-rummet funkar det inte med. JFB löser ut direkt, utan att jag ens startar den.
Har kollat alla dosor, kan inte se någonstans att man har kopplat ihop jord&nolla.
Det konstiga är att jag kan koppla dammsugaren till 1 uttag i v-rummet, funkar fint, men de 2 andra i v-rummet funkar det inte med. JFB löser ut direkt, utan att jag ens startar den.
Har kollat alla dosor, kan inte se någonstans att man har kopplat ihop jord&nolla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Har man förväxlat jord och nolla i någon dosa då, kanske felkopplat i just det eller de uttag som bråkar? Att JFBn löser så markant enbart i dessa uttag, även vid mycket låg last, tyder på felkoppling.
Det är ju lite skumt med en saknad skyddsledare i centralen som kan vara värt att undersöka.
Med lite systematisk felsökning bör du enkelt kunna hitta felet. Har du en multimeter kan du ohmmäta mellan N och PE-skenan i centralen, med både huvudbrytare och JFBn brutna. Det ska inte finnas kontakt, men har du det så ligger N och PE ihop i någon dosa eller rör. Om du får tillfällig kontakt som snabbt försvagas så är det ingenting att bry sig om för det kan vara någon avstörningskondensator du mäter. Plugga ur alla apparater för att undvika detta.
Sedan kan du ohmmäta mellan N i centralen och N i alla uttag (via en lång mätledare), motsvarande för PE till PE i uttag och dosor. Där ska du ha kontakt med förväntad ledare. Kanske finner du att PE i centralen har kontakt med en blå ledare i någon dosa etc.
Det är ju lite skumt med en saknad skyddsledare i centralen som kan vara värt att undersöka.
Med lite systematisk felsökning bör du enkelt kunna hitta felet. Har du en multimeter kan du ohmmäta mellan N och PE-skenan i centralen, med både huvudbrytare och JFBn brutna. Det ska inte finnas kontakt, men har du det så ligger N och PE ihop i någon dosa eller rör. Om du får tillfällig kontakt som snabbt försvagas så är det ingenting att bry sig om för det kan vara någon avstörningskondensator du mäter. Plugga ur alla apparater för att undvika detta.
Sedan kan du ohmmäta mellan N i centralen och N i alla uttag (via en lång mätledare), motsvarande för PE till PE i uttag och dosor. Där ska du ha kontakt med förväntad ledare. Kanske finner du att PE i centralen har kontakt med en blå ledare i någon dosa etc.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag har felsökt jordfel i samband med att vi bytte central från gammalt proppskåp och det är inte lätt tyvärr... Nu har du en väldigt liten central så det borde gå lättare och eftersom du bara har en fas behöver du inte vara rädd för att koppla loss nollan eftersom du inte kan få 400V i uttag vilket annars är risken vid tre- (eller två-) fas.
Kan du se vilken säkring som har vilken nolla i centralen?
Då kan du stänga säkringen och koppla bort den nollan och jorden helt ur klämmorna. Lämna bara en kvar och testa, koppla sen in nästa och testa igen.
När du hittar säkringen som JFB löser på kopplar du ur den första, sen den andra, o.s.v. och efter varje urkopplad testar du igen.
Detta är för att du ska kunna se om det är relaterat till en säkring eller om det är två eller fler som är inblandade...
När du sen vet vilken säkring eller säkringar det är är det lättarre att börja kolla uttag och dosor...
Kan du se vilken säkring som har vilken nolla i centralen?
Då kan du stänga säkringen och koppla bort den nollan och jorden helt ur klämmorna. Lämna bara en kvar och testa, koppla sen in nästa och testa igen.
När du hittar säkringen som JFB löser på kopplar du ur den första, sen den andra, o.s.v. och efter varje urkopplad testar du igen.
Detta är för att du ska kunna se om det är relaterat till en säkring eller om det är två eller fler som är inblandade...
När du sen vet vilken säkring eller säkringar det är är det lättarre att börja kolla uttag och dosor...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Jag tror att chansen, eller risken, är stor att det inte kommer att tillföra något att koppla bort nollor i centralen för att se vad som händer. Detta eftersom felet är så tydligt lokaliserat till två uttag i vardagsrummet. Jag skulle rekommendera en kontroll i strömlöst tillstånd.