Det som syns på bilden i #11 ser helt rätt ut, du har enfas in som matning och tvåpolig JFB. Så gör som råden tidigare sök felen utanför centralen, och som nämnts troligtvis ett fel med överledning nolla-jord.

Fy fan vilken skit central. Man blandar aldrig Nolla och PE på samma plint.

Riktigt dåligt.

snuttjulle skrev:
Spontant när jag ser bilderna tror jag inte en elektriker lämnar en ny central på det där viset. Jag brukar inte reagera då jag inte jobbat med liknande saker men att skala lagom vet jag hur man gör.
Inget att hetsa upp sig över, närmast ett gesällprov idag. :)

Claesk skrev:

Riktigt dåligt.
Det är inte blandat, uttag av N till JFB är korrekt blå och inkommande PEN är i gamla skolan blå som huvudnolla. Pätimetern saknar G/G tilläggsmärkning där men annars ok.

Claesk skrev:

Riktigt dåligt.
Vi vet ju inte hur centralen ser ut i sin helhet, men:
Troligtvis TN-C matning, så en blå går förmodligen till JFB'n, helt korrekt i så fall.
Den andra matar kanske en nollskena för grupper som inte ligger över JFB, också helt korrekt i så fall.

Vadå får man ha pe och nolla på samma skena?

Varför finns det då 2 skenor i alla moderna centraler?

Mikael_L
GK100 och snaggis har ju rätt.
En blå från PEN-skenan går ju till JFB.
Den andra blå vet vi inte vad den går till, men det kan ju faktiskt vara rätt ändå, t.ex. att dom lagt kyl/frys utanför JFB.

(Jag såg faktiskt inte först att det endast var två blå katter bland de g/g hermelinerna, och tänkte sen desto kortare ... :o)

Claesk skrev:
Vadå får man ha pe och nolla på samma skena?

Varför finns det då 2 skenor i alla moderna centraler?
Någonstans måste man plocka ut nollan till nollskenan (via JFB'n där sådan finnes).

snuttjulle skrev:
Spontant när jag ser bilderna tror jag inte en elektriker lämnar en ny central på det där viset. Jag brukar inte reagera då jag inte jobbat med liknande saker men att skala lagom vet jag hur man gör.
Ja, nog ser det hela slarvigt ut allt. Dom flesta elektriker skulle nog göra ett bättre jobb.

Med tanke på hur det det såg ut och att det var monterat MLine så tänkte jag att det säkert var från Stockholm... kollade TS ort... BAM! Stockholm. Otippat...

//Patrik

IMG_3133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser den ut i sin helhet. Uppenbara fel? Är det rätt att jord och nolla ligger på samma plint?

Det är rätt kopplat i centralen.

//Patrik

Du får börja inspektera alla dosor, främst i vardagsrummet. Någonstans är det felkopplat eller kontakt mellan skyddsjord och nolla.

Ta en bild som täcker hela centralen och någon cm utanför på alla sidor.
Då kan vi eventuellt följa trådarna.
Ta en bild på förteckningen över centralen, där det står vad säkringarna går till.

Kan du se, utan att röra någonting, om det kommer ut två (svart & gulgrön) eller tre (svart, blå & gulgrön) grova trådar ur väggen? Den svarta ska gå till huvudbrytaren.

Den första säkringen är antagligen till spisen eftersom den är på 20A, men det verkar saknas jordtråd till spisen.

Du har tre utgående jordtrådar, alla ser ut att vara 1,5kvmm. Sedan ser det ut att du har fyra utgående nolltrådar som ser ut att vara 1,5 plus en grov utgående nolltråd. Du har minst fem inkopplade dvärgbrytare.

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Någonstans är det felkopplat eller kontakt mellan skyddsjord och nolla.
Fast, som redan påpekats, så kan det ju även vara detta fel i någon ansluten apparat.
Så börja helt enkelt med att koppla ur allt som är stickproppsanslutet, ja även spis och sådana grejer.

Om det stämmer det som står skrivet på säkring fyra och fem att det är diskmaskin och tvättmaskin och om dom sitter anslutna med stickpropp så saknas det flera jordtrådar.

Varje säkring som betjänar ett jordat uttag ska ha sin egna jordtråd i centralen. Jordtråden ska följa fasen och nollan (i samma rör/kabel) hela vägen från centralen ut till sista jordade uttaget/apparaten.

Två säkringar (enfasgrupper) får inte dela på en jordtråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.