Ring en elektriker och bed att få uppgradera till 20A med en anmälan till nätägaren från och med uppdateringen, det drabbar ingen fattig. Skriv inte mer här.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Förbered hellre för elektrikern genom att göra upp en gruppförteckning, där det även framgår vilken fas som varje grupp ligger på.
Därefter kan ni och elektrikern bedöma ifall det går att flytta på några grupper för att få en jämnare fördelning mellan faserna.
Detta ska givetvis ställas mot nätägarens fasta avgift för 20 A.
Elektrikern behöver även göra en isolationsmätning / läckströmsmätning för att se ifall det fanns skäl till att JFBn löste. Den är ganska gammal och kanske lite överkänslig.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förbered hellre för elektrikern genom att göra upp en gruppförteckning, där det även framgår vilken fas som varje grupp ligger på.
Därefter kan ni och elektrikern bedöma ifall det går att flytta på några grupper för att få en jämnare fördelning mellan faserna.
Detta ska givetvis ställas mot nätägarens fasta avgift för 20 A.
Elektrikern behöver även göra en isolationsmätning / läckströmsmätning för att se ifall det fanns skäl till att JFBn löste. Den är ganska gammal och kanske lite överkänslig.
Är det lika tidskrävande som det låter? :surprised:
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det kan ta nån timme eller två, om ni är flera som kan samarbeta. Skicka barnen på "lysjakt" i huset.

Jag skulle börja med att skriva upp samtliga kopplingspunkter och fast anslutna apparater som finns i huset, alla uttag (varje uttag i samma rum osv), strömbrytare, belysning, anslutningsdosor, spis, vvb, diskmaskin, värmepump.

Sedan skulle jag bryta samtliga säkringar utom en av mätarsäkringarna och en enda gruppsäkring, dvs endast en enda grupp får ström. Därefter bockar ni av vilka rum/uttag/belysning som den gruppen betjänar. Detta upprepas för nästa gruppsäkring, med den första bruten, dvs bara en grupp i taget.

Det är den enkla principen. Sedan kan man ha otur att ni inte hittar ström nånstans på första säkringen. Det betyder (troligen) att gruppsäkringen som ni skruvat i ligger på en annan fas, eller så betjänar gruppen något ni inte ser, t.ex VVB. Prova nästa gruppsäkring istället. Här finns lite bilder som vägleder hur faserna är lagda i gamla diazedcentraler då det kan vara horisontellt eller lodrätt. https://www.byggahus.se/el/bruksanvisning-elcentral#sida-12 I era större centraler ligger faserna per rad, alltså samma fas på hela raden. Ni har både och mellan era centrallådor. När ni väl hittat nån som lyser vet ni vilka andra säkringar i denna central, lodrätt eller horisontellt, som ligger på samma fas, så då fortsätter ni i den riktningen.

Det underlättar om ni preppar samtliga uttag med en bordslampa, och tänder alla strömbrytare osv. Ni måste ju har något att mäta med. En beröringsfri spänningsdetektor skulle kunna ha ett visst värde här, t.ex för VVB om den saknar en kontrollampa. Koppla dock bort elektronik som TV och dator då sådant kan ta skada av att man fipplar med strömmen på/av

De två små centralerna med tre säkringar längst upp skulle kunna betjäna en kabel till garaget, eller elvärme i huset som kanske fanns förr. Så ni kanske inte hittar nånting som lyser med dessa säkringar i.

Även i den större centralerna kan nån säkring tyckas vara död, men då har vi spis, vvb, värmepump, vattenpump(?) som kanske alla går på tre faser 400 V. Dessa blir det då inget liv i förrän minst två säkringar skruvas i. Om ni har en trefasig vattenpump får ni dock vara försiktig med att köra den på två faser.

Så det kan kanske ta lite tid att hitta något ljus i början. Men så småningom bör ni kunna bocka av undan för undan vad varje säkring betjänar. De säkringar ni inte hittar något liv i, låt dem vara urskruvade. Som ett sista test, om ni t.ex inte hittat säkringen till spisen eller vvb'n, så skruva i samtliga mätarsäkringar och samtliga tre gruppsäkringar för de tre faserna (lodrätt i de större centralerna).

Ni kommer troligen att landa med ett antal säkringar som ni inte har en aning om. Låt dem vara urskruvade. Tids nog finner ni om de används till något (viktigt) :)

PS. Glöm inte att skriva ned detta också...ja, det är på förekommen anledning, folk har "glömt" dylika saker tidigare...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan ta nån timme eller två, om ni är flera som kan samarbeta. Skicka barnen på "lysjakt" i huset.

Jag skulle börja med att skriva upp samtliga kopplingspunkter och fast anslutna apparater som finns i huset, alla uttag (varje uttag i samma rum osv), strömbrytare, belysning, anslutningsdosor, spis, vvb, diskmaskin, värmepump.

Sedan skulle jag bryta samtliga säkringar utom en av mätarsäkringarna och en enda gruppsäkring, dvs endast en enda grupp får ström. Därefter bockar ni av vilka rum/uttag/belysning som den gruppen betjänar. Detta upprepas för nästa gruppsäkring, med den första bruten, dvs bara en grupp i taget.

Det är den enkla principen. Sedan kan man ha otur att ni inte hittar ström nånstans på första säkringen. Det betyder (troligen) att gruppsäkringen som ni skruvat i ligger på en annan fas, eller så betjänar gruppen något ni inte ser, t.ex VVB. Prova nästa gruppsäkring istället. Här finns lite bilder som vägleder hur faserna är lagda i gamla diazedcentraler då det kan vara horisontellt eller lodrätt. [länk] I era större centraler ligger faserna per rad, alltså samma fas på hela raden. Ni har både och mellan era centrallådor. När ni väl hittat nån som lyser vet ni vilka andra säkringar i denna central, lodrätt eller horisontellt, som ligger på samma fas, så då fortsätter ni i den riktningen.

Det underlättar om ni preppar samtliga uttag med en bordslampa, och tänder alla strömbrytare osv. Ni måste ju har något att mäta med. En beröringsfri spänningsdetektor skulle kunna ha ett visst värde här, t.ex för VVB om den saknar en kontrollampa. Koppla dock bort elektronik som TV och dator då sådant kan ta skada av att man fipplar med strömmen på/av

De två små centralerna med tre säkringar längst upp skulle kunna betjäna en kabel till garaget, eller elvärme i huset som kanske fanns förr. Så ni kanske inte hittar nånting som lyser med dessa säkringar i.

Även i den större centralerna kan nån säkring tyckas vara död, men då har vi spis, vvb, värmepump, vattenpump(?) som kanske alla går på tre faser 400 V. Dessa blir det då inget liv i förrän minst två säkringar skruvas i. Om ni har en trefasig vattenpump får ni dock vara försiktig med att köra den på två faser.

Så det kan kanske ta lite tid att hitta något ljus i början. Men så småningom bör ni kunna bocka av undan för undan vad varje säkring betjänar. De säkringar ni inte hittar något liv i, låt dem vara urskruvade. Som ett sista test, om ni t.ex inte hittat säkringen till spisen eller vvb'n, så skruva i samtliga mätarsäkringar och samtliga tre gruppsäkringar för de tre faserna (lodrätt i de större centralerna).

Ni kommer troligen att landa med ett antal säkringar som ni inte har en aning om. Låt dem vara urskruvade. Tids nog finner ni om de används till något (viktigt) :)

PS. Glöm inte att skriva ned detta också...ja, det är på förekommen anledning, folk har "glömt" dylika saker tidigare...
Tack för ditt uttömmande svar, jag uppskattar verkligen all hjälp! Får se vad vi mäktar med eller vad elektrikern kan tänkas ta för att hjälpa oss med detta, det måste väl vara något man kan leja bort om man vill, eller?? :p:crysmile:
Ha nu en trevlig kväll! :heart:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Plot twist. Fotade lite i proppskåpen nu och tydligen är 2 av våra huvudsäkringar 20A och den som har gått flera ggr nu är 16A. Jag trodde att alla 3 skall vara samma...? :surprised:

Hela stora proppskåpet:
[bild] ]
Det här är mer skumt än så, för även om man kan se att de två säkringarna till vänster ser blåaktiga ut på märkningen, och den högra är mer odefinierad, så står det på alla tre att de tom. är på 25A...
 
Javisst fasen (!), så är det ju... Å var är nu glasögonen..?
<känner sig måttligt begåvad>
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
MultiMan
M maccall skrev:
Det här är mer skumt än så, för även om man kan se att de två säkringarna till vänster ser blåaktiga ut på märkningen, och den högra är mer odefinierad, så står det på alla tre att de tom. är på 25A...
Säkringar är färgmärkta så blått = 20 A och grå = 16 A. Att det står 25A i porslinet är därför det är max ström som hållarna (typ 2) klarar. Ska man gå högre än så blir både säkring och hållare betydligt grövre (typ 3, gänga E33).
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Säkringar är färgmärkta så blått = 20 A och grå = 16 A. Att det står 25A i porslinet är därför det är max ström som hållarna (typ 2) klarar. Ska man gå högre än så blir både säkring och hållare betydligt grövre (typ 3, gänga E33).
Betyder detta alltså att det relativt enkelt borde gå att uppgradera även den 3e till 20A? Maken börjar prata om grovlek på kabeln i väggarna osv (nej, tro't eller ej men han är inte elektriker).
 
E
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Betyder detta alltså att det relativt enkelt borde gå att uppgradera även den 3e till 20A? Maken börjar prata om grovlek på kabeln i väggarna osv (nej, tro't eller ej men han är inte elektriker).
Som sagt cirka 1h jobb för elinstallatör.
 
MultiMan
Matarkablarna in till elcentralen och huvudsäkringarna brukar alltid vara så grova att de klarar av max för typ 2, dvs 25A utan modifieringar av den anledningen.

Som jag skrivit till dig innan så är det i princip bara att byta bottenstyckena och säkra upp, men eftersom det kräver anmälan till nätägaren så bör man leja en auktoriserad elinstallatör om man vill slippa problem. Men själva jobbet är busenkelt.

Dock bör man ju se över belastningen på faserna osv för att se vad som kan göras för att fördela bättre, innan uppsäkring.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Matarkablarna in till elcentralen och huvudsäkringarna brukar alltid vara så grova att de klarar av max för typ 2, dvs 25A utan modifieringar av den anledningen.

Som jag skrivit till dig innan så är det i princip bara att byta bottenstyckena och säkra upp, men eftersom det kräver anmälan till nätägaren så bör man leja en auktoriserad elinstallatör om man vill slippa problem. Men själva jobbet är busenkelt.

Dock bör man ju se över belastningen på faserna osv för att se vad som kan göras för att fördela bättre, innan uppsäkring.
Ja, detta är som du hör inget vi ger oss på ens om vi hade velat. :crysmile: Tack för dina svar. Just el är man så nojig över, speciellt när man bor i ett gammalt trähus med massa dyrgripar i (3 ungar). Tur vi har bra brandlarm iaf. :thinking:
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan ta nån timme eller två, om ni är flera som kan samarbeta. Skicka barnen på "lysjakt" i huset.

Jag skulle börja med att skriva upp samtliga kopplingspunkter och fast anslutna apparater som finns i huset, alla uttag (varje uttag i samma rum osv), strömbrytare, belysning, anslutningsdosor, spis, vvb, diskmaskin, värmepump.

Sedan skulle jag bryta samtliga säkringar utom en av mätarsäkringarna och en enda gruppsäkring, dvs endast en enda grupp får ström. Därefter bockar ni av vilka rum/uttag/belysning som den gruppen betjänar. Detta upprepas för nästa gruppsäkring, med den första bruten, dvs bara en grupp i taget.

Det är den enkla principen. Sedan kan man ha otur att ni inte hittar ström nånstans på första säkringen. Det betyder (troligen) att gruppsäkringen som ni skruvat i ligger på en annan fas, eller så betjänar gruppen något ni inte ser, t.ex VVB. Prova nästa gruppsäkring istället. Här finns lite bilder som vägleder hur faserna är lagda i gamla diazedcentraler då det kan vara horisontellt eller lodrätt. [länk] I era större centraler ligger faserna per rad, alltså samma fas på hela raden. Ni har både och mellan era centrallådor. När ni väl hittat nån som lyser vet ni vilka andra säkringar i denna central, lodrätt eller horisontellt, som ligger på samma fas, så då fortsätter ni i den riktningen.

Det underlättar om ni preppar samtliga uttag med en bordslampa, och tänder alla strömbrytare osv. Ni måste ju har något att mäta med. En beröringsfri spänningsdetektor skulle kunna ha ett visst värde här, t.ex för VVB om den saknar en kontrollampa. Koppla dock bort elektronik som TV och dator då sådant kan ta skada av att man fipplar med strömmen på/av

De två små centralerna med tre säkringar längst upp skulle kunna betjäna en kabel till garaget, eller elvärme i huset som kanske fanns förr. Så ni kanske inte hittar nånting som lyser med dessa säkringar i.

Även i den större centralerna kan nån säkring tyckas vara död, men då har vi spis, vvb, värmepump, vattenpump(?) som kanske alla går på tre faser 400 V. Dessa blir det då inget liv i förrän minst två säkringar skruvas i. Om ni har en trefasig vattenpump får ni dock vara försiktig med att köra den på två faser.

Så det kan kanske ta lite tid att hitta något ljus i början. Men så småningom bör ni kunna bocka av undan för undan vad varje säkring betjänar. De säkringar ni inte hittar något liv i, låt dem vara urskruvade. Som ett sista test, om ni t.ex inte hittat säkringen till spisen eller vvb'n, så skruva i samtliga mätarsäkringar och samtliga tre gruppsäkringar för de tre faserna (lodrätt i de större centralerna).

Ni kommer troligen att landa med ett antal säkringar som ni inte har en aning om. Låt dem vara urskruvade. Tids nog finner ni om de används till något (viktigt) :)

PS. Glöm inte att skriva ned detta också...ja, det är på förekommen anledning, folk har "glömt" dylika saker tidigare...
Ett litet sidospår, om man har 16A huvudsäkring och själv byter bottenplattor till 20A (säkrar upp) och inte anmäler det till elbolaget. Kan dom märka det på något vis?
 
Inte på en gång kanske, men vid nästa mätarbyte eller annan service kan dom upptäcka det och bli lite sura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.