10 166 läst ·
72 svar
10k läst
72 svar
Problem med huvudsäkring och jfb som löser ut
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Borde inte du veta det?Grizzlybjörnen123 skrev:
De kan väl se om momentanförbrukningen(under en längre tid) är högre än vad angiven säkring kan leverera antar jag. Men om du skulle klara dig på 16 A men det sitter 20 A så är det nog först vid okulärbesiktning de kan upptäcka det.
Eftersom dom i dag kan fjärravläsa den momentana förbrukningen kan nätägarna även se om man ligger över det "normala" för vad huvudsäkringen ska kunna tåla.
Jag har haft några kreativa kunder som betalat för 16 A men haft starkare säkringar och som har fått "påhälsning" av nätägaren när dom sett den lite för höga strömmen. Ett fall blev det dyrt men i några övriga fall bara en reprimand och uppsäkring.
Jag har haft några kreativa kunder som betalat för 16 A men haft starkare säkringar och som har fått "påhälsning" av nätägaren när dom sett den lite för höga strömmen. Ett fall blev det dyrt men i några övriga fall bara en reprimand och uppsäkring.
Spännande! Vi har bott här i drygt 2 år och har alltså inte vetat om hur lagolydiga vi varit men ingen har hört av sig än så länge...E elmont skrev:Eftersom dom i dag kan fjärravläsa den momentana förbrukningen kan nätägarna även se om man ligger över det "normala" för vad huvudsäkringen ska kunna tåla.
Jag har haft några kreativa kunder som betalat för 16 A men haft starkare säkringar och som har fått "påhälsning" av nätägaren när dom sett den lite för höga strömmen. Ett fall blev det dyrt men i några övriga fall bara en reprimand och uppsäkring.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är ett gott tecken på att ni inte överbelastar speciellt mycket och att 20 A kommer att räcka, om ni inte hittar sätt att möblera om grupperna mellan faserna.
Elektriker inbokad imorgon. 
Uppdatering: mycket käck och trevlig elektriker här idag, han bytte 16A mot 20A och kontrollerade jfb, som enligt honom var ok och löste ut som den skulle. Tog bort "panelerna" runt propparna och kollade sladdarna bakom, allt var ok och inget bränt.... Skönt att veta att ett proffs tittat på det och inte sett några uppenbara brandrisker. Vi bad om offert på byte till automatsäkringar, får se vad ett sådant kalas skulle kunna kosta. 
Fått offert på byte av 2 proppskåp mot nya med dvärgbrytare och jordfelsbrytare. 19.000 efter ROT. Låter rimligt i mina öron?
Aha, där ser man. Så specad var inte offerten.J Johan456 skrev:
Ok, du menar så.E elmont skrev:
