richardtenggren
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ett litet sidospår, om man har 16A huvudsäkring och själv byter bottenplattor till 20A (säkrar upp) och inte anmäler det till elbolaget. Kan dom märka det på något vis?
Borde inte du veta det? ;)

De kan väl se om momentanförbrukningen(under en längre tid) är högre än vad angiven säkring kan leverera antar jag. Men om du skulle klara dig på 16 A men det sitter 20 A så är det nog först vid okulärbesiktning de kan upptäcka det.
 
  • Gilla
th3stinger och 1 till
  • Laddar…
Eftersom dom i dag kan fjärravläsa den momentana förbrukningen kan nätägarna även se om man ligger över det "normala" för vad huvudsäkringen ska kunna tåla.
Jag har haft några kreativa kunder som betalat för 16 A men haft starkare säkringar och som har fått "påhälsning" av nätägaren när dom sett den lite för höga strömmen. Ett fall blev det dyrt men i några övriga fall bara en reprimand och uppsäkring.
 
  • Gilla
th3stinger och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom dom i dag kan fjärravläsa den momentana förbrukningen kan nätägarna även se om man ligger över det "normala" för vad huvudsäkringen ska kunna tåla.
Jag har haft några kreativa kunder som betalat för 16 A men haft starkare säkringar och som har fått "påhälsning" av nätägaren när dom sett den lite för höga strömmen. Ett fall blev det dyrt men i några övriga fall bara en reprimand och uppsäkring.
Spännande! Vi har bott här i drygt 2 år och har alltså inte vetat om hur lagolydiga vi varit men ingen har hört av sig än så länge...
 
Det är ett gott tecken på att ni inte överbelastar speciellt mycket och att 20 A kommer att räcka, om ni inte hittar sätt att möblera om grupperna mellan faserna.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte på en gång kanske, men vid nästa mätarbyte eller annan service kan dom upptäcka det och bli lite sura.
Då får man byta tillbaka
 
Uppdatering: mycket käck och trevlig elektriker här idag, han bytte 16A mot 20A och kontrollerade jfb, som enligt honom var ok och löste ut som den skulle. Tog bort "panelerna" runt propparna och kollade sladdarna bakom, allt var ok och inget bränt.... Skönt att veta att ett proffs tittat på det och inte sett några uppenbara brandrisker. Vi bad om offert på byte till automatsäkringar, får se vad ett sådant kalas skulle kunna kosta. :p
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Fått offert på byte av 2 proppskåp mot nya med dvärgbrytare och jordfelsbrytare. 19.000 efter ROT. Låter rimligt i mina öron?
 
Det kan vara både dyrt och billigt beroende på:
-fabrikat
-antal jordfelsbrytare.
-plast eller metallkapsling

Sen är det många som ”fuskar” och inte sätter 3-poliga dvärgbrytare till 3-fasgrupper osv.
 
Lika lätt att svara på som hur långt ett snöre är ;)
 
J Johan456 skrev:
Det kan vara både dyrt och billigt beroende på:
-fabrikat
-antal jordfelsbrytare.
-plast eller metallkapsling

Sen är det många som ”fuskar” och inte sätter 3-poliga dvärgbrytare till 3-fasgrupper osv.
Aha, där ser man. Så specad var inte offerten.
E elmont skrev:
Lika lätt att svara på som hur långt ett snöre är ;)
Ok, du menar så. :crysmile:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Aha, där ser man. Så specad var inte offerten.

Ok, du menar så. :crysmile:
Då köper du grisen i säcken. Jag hade nog velat ha lite mer specificerat.
 
J Johan456 skrev:
Då köper du grisen i säcken. Jag hade nog velat ha lite mer specificerat.
När man inte vet nåt om proppskåp är det svårt att veta vad man ska fråga om... :thinking:
 
E
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
När man inte vet nåt om proppskåp är det svårt att veta vad man ska fråga om... :thinking:
Du kan ju ta in fler. Vad ska bytas och varför?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Och börjar man som "amatör" göra en specificerad beställning finns det en mängd fallgropar som kan bli dyrt i slutändan. Det bästa är en elektriker man litar på och löpande pris med ett takpris.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.